Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleed of geen kleed?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Edwin Fagnano
Actief
Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
Contacteer:

Kleed of geen kleed?

Ongelezen bericht door Edwin Fagnano »

Onze Pim zit 's morgens en 's middags in zijn bench (2x 4 uur) dit gaat allemaal prima en zonder problemen tot nu toe. (rustig opgebouwd en zo)
We zijn begonnen met een normale bench die we toen al groot vonden maar omdat hij flink gegroeid is hebben we nu de grootste maat gekocht die we vinden konden (maat kooi ;-) ).

Uit de eerste bench hadden we een dekentje die op de vloer lag en er een extra deken dubbelgevouwen ingelegd zodat hij lekker zacht kon liggen. Nu met de grote bench ligt er momenteel alleen dat kleine vloerkleedje van de oude bench in en de helft is gewoon een gladde metalen bodemplaat.

Aangezien het al 3 maanden boven de 30 graden is hier heeft hij zijn ideeen voor verkoeling wel gevonden (al kan hij goed tegen de warmte hoor) en gooit hij iedere keer zijn vloerkleedje weg en gaat op de bodemplaat liggen slapen.

Ik vind dit prima in de zomer maar wat ik me afvroeg kan dat voor een hond kwaad of kan hij beter op een zachte ondergrond liggen? Want anders leg ik er gewoon weer een deken in over heel de bodem van de bench.
Marion.

Re: Kleed of geen kleed?

Ongelezen bericht door Marion. »

Edwin Fagnano schreef:Ik vind dit prima in de zomer maar wat ik me afvroeg kan dat voor een hond kwaad of kan hij beter op een zachte ondergrond liggen? Want anders leg ik er gewoon weer een deken in over heel de bodem van de bench.
Wat voor hond was Pim ook alweer? Ik heb hier 2 Goldens, en die gaan dus echt niet op een kleedje liggen (ook in de winter niet). Onder de trap ligt een vetbed, die leg ik elke morgen recht, maar aan het eind van de dag ligt hij weer verfrummeld. De oudste schopt het ding eerst weg, en gaat dan dus verheerlijkd op de grintvloer liggen.
De jongste ligt sowieso het liefst op de kale vloer, die heeft het heel snel te warm.

Fotootje van dit moment. Let niet op de zooi :wink:
Afbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Edwin Fagnano schreef:Ik vind dit prima in de zomer maar wat ik me afvroeg kan dat voor een hond kwaad of kan hij beter op een zachte ondergrond liggen? Want anders leg ik er gewoon weer een deken in over heel de bodem van de bench.
Wat voor hond was Pim ook alweer? Ik heb hier 2 Goldens, en die gaan dus echt niet op een kleedje liggen (ook in de winter niet). Onder de trap ligt een vetbed, die leg ik elke morgen recht, maar aan het eind van de dag ligt hij weer verfrummeld. De oudste schopt het ding eerst weg, en gaat dan dus verheerlijkd op de grintvloer liggen.
De jongste ligt sowieso het liefst op de kale vloer, die heeft het heel snel te warm.

Fotootje van dit moment. Let niet op de zooi :wink:
Afbeelding
Pim is een Rhodesian Ridgeback. In de tuin ligt hij graag op het gras maar net zo graag op het grind. En in de woonkamer is zijn echte rendiervel zijn grote vriend (dat lijkt me heel lekker in de winter maar toch veel te warm in de zomer). Maar in zijn bench ligt hij dus 2x4 uur per dag (5 dagen in de week), voor de rest is hij altijd vrij en binnen, in de tuin etc. , op het ijzer.

Is er geen gevaar voor doorliggen etc? of valt dat allemaal wel mee?
Marion.

Edwin Fagnano schreef:Is er geen gevaar voor doorliggen etc? of valt dat allemaal wel mee?
Weet ik eigenlijk niet. Ze liggen hier zeker niet 2x4 uur stil op hun plekje. De oudste is 6 en heeft geen enkel doorlig- of eeltplek ofzo :19:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

En je vertrouwd hem niet los in huis? Ik zou daar voor kiezen als dat mogelijk is met de hond. Je kan dan ten alle tijden zeker zijn dat hij lekker ligt en ook een andere plaats op kan zoeken als hij het echt te warm krijgt. Hier ligt onze reu bv momenteel meestal op de wc :roll: :mrgreen: De teef gewoon op de bank overigens.

Als ze alleen zijn liggen ze daar ook het liefst :wink:
Afbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Edwin Fagnano schreef:Is er geen gevaar voor doorliggen etc? of valt dat allemaal wel mee?
Weet ik eigenlijk niet. Ze liggen hier zeker niet 2x4 uur stil op hun plekje. De oudste is 6 en heeft geen enkel doorlig- of eeltplek ofzo :19:
Ik houd het gewoon goed in de gaten vind het wel erg belangrijk in ieder geval. Maar dankzij een dosis geluk, het ras? en het rustig opbouwen en hem gewoon nooit straffen in zijn bench is zijn bench zijn grootste vriend. Hij gaat er met plezier en op eigen iniatief in liggen en dat wilde ik eigenlijk wel houden zo. Dus als hij liever op het ijzer ligt en het kan geen kwaad dan laat ik het met het warme weer maar zo...
Annemieke82
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Annemieke82 »

ik denk ook niet dat het echt kwaad kan dat een hond op het metaal van de bench gaat liggen, atlas ligt met dit weer ook het meest op de vloer, en op zijn coolmat, dat is misschien ook nog een optie? een coolmat is ook handig voor in de auto...
Afbeelding
Marion.

MARC_S schreef:Hier ligt onze reu bv momenteel meestal op de wc :roll: :mrgreen:
Dat is Saar's favoriete plek in de zomer ook :mrgreen:
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Onze hond heeft 4 maanden in het asiel gezeten voor wij hem hebben opgehaald. Hij lag daar op een betonnen ondergrond zonder kleedje ofzo.
Hij heeft een soort bult ter grootte van een tennisbal op z'n elleboog gehad waarvan de dierenarts zei dat het van liggen op harde ondergrond kwam.
Nu hebben we hem alweer een paar jaar en hij ligt hier vaak op de plavuizen of buiten op de tegels, maar ook wel op z'n doggybag. Hij heeft nooit meer last gehad van zo'n verdikking..
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

MARC_S schreef:En je vertrouwd hem niet los in huis? Ik zou daar voor kiezen als dat mogelijk is met de hond. Je kan dan ten alle tijden zeker zijn dat hij lekker ligt en ook een andere plaats op kan zoeken als hij het echt te warm krijgt. Hier ligt onze reu bv momenteel meestal op de wc :roll: :mrgreen: De teef gewoon op de bank overigens.

We hebben ook nog 2 katten en die lopen overdag vrij los rond. Nu is het huis groot genoeg om eventueel Pim alleen in de eetkamer te laten. Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit zo bij nagedacht en altijd gedacht dat de bench ideaal is. Maar nu breng je me aan twijfel ;-).

Het is niet dat hij veel last heeft van de temperatuur en hij is nu 7 maanden en de bench is echt megagroot voor hem hoor. Het enigste waar ik me zorgen om maakte is die harde ondergrond.

Ik denk dat ik het met zon coolmat ga proberen en er dan eens aan denken om hem snachts in de bench te doen (als nu van 12 tot 6, daarna mag hij nog een uurtje op bed altijd...) en dan overdag misschien eens in de eetkamer met de deur van de bench open zodat hij kan kiezen.

En dan in de toekomst misschien altijd los in de eetkamer als we er niet zijn of waar dan ook (zodat de poezen de rest van het huis hebben) maar wel altijd de bench erbij met de deur open. (is handig als we uit logeren gaan etc. om die gewenning te houden want we reizen wat af en hij gaat altijd mee...)

Idee?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Edwin Fagnano schreef:
MARC_S schreef:En je vertrouwd hem niet los in huis? Ik zou daar voor kiezen als dat mogelijk is met de hond. Je kan dan ten alle tijden zeker zijn dat hij lekker ligt en ook een andere plaats op kan zoeken als hij het echt te warm krijgt. Hier ligt onze reu bv momenteel meestal op de wc :roll: :mrgreen: De teef gewoon op de bank overigens.

We hebben ook nog 2 katten en die lopen overdag vrij los rond. Nu is het huis groot genoeg om eventueel Pim alleen in de eetkamer te laten. Om eerlijk te zijn heb ik er nog nooit zo bij nagedacht en altijd gedacht dat de bench ideaal is. Maar nu breng je me aan twijfel ;-).

Het is niet dat hij veel last heeft van de temperatuur en hij is nu 7 maanden en de bench is echt megagroot voor hem hoor. Het enigste waar ik me zorgen om maakte is die harde ondergrond.

Ik denk dat ik het met zon coolmat ga proberen en er dan eens aan denken om hem snachts in de bench te doen (als nu van 12 tot 6, daarna mag hij nog een uurtje op bed altijd...) en dan overdag misschien eens in de eetkamer met de deur van de bench open zodat hij kan kiezen.

En dan in de toekomst misschien altijd los in de eetkamer als we er niet zijn of waar dan ook (zodat de poezen de rest van het huis hebben) maar wel altijd de bench erbij met de deur open. (is handig als we uit logeren gaan etc. om die gewenning te houden want we reizen wat af en hij gaat altijd mee...)

Idee?
Dat lijkt mij een reuze goed idee :wink:

Eerlijk gezegd vind ik namelijk dat hij wel erg lang in de bench zit. Met de nacht erbij is dat 14 uur van de 24 uur, dat is ruim over de helft van de dag/nacht.
Zelfs al is de bench megagroot, dan nog is het een vrij kleine ruimte. Een Ridgeback is geen chihuahua natuurlijk :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

Te lang vind ik nog wel meevallen (langer moet zeker niet hoor)

Het is van 8.15 tot 12 en van 13.30 (het is hier 'maar' 1,5 uur pauze in Noord-Italie ;-) ) tot meestal 17.30. En dan nog snachts natuurlijk (12 tot 6, nooit langer).

En op zaterdag en zondag is het alleen snachts en nooit overdag.

Nou ja dan gaat hij er wel inliggen maar staat gewoon de deur open.

Maar iets minder spreekt me ook wel aan, vooral ook om hem daar aan te laten wennen.
Moos
Zeer actief

Edwin Fagnano schreef:Te lang vind ik nog wel meevallen (langer moet zeker niet hoor)

Het is van 8.15 tot 12 en van 13.30 (het is hier 'maar' 1,5 uur pauze in Noord-Italie ;-) ) tot meestal 17.30. En dan nog snachts natuurlijk (12 tot 6, nooit langer).

Maar iets minder spreekt me ook wel aan, vooral ook om hem daar aan te laten wennen.
Nou, volgens veler maatstaven is dat niet een beetje te lang, maar veeeeel te lang.
Iedereen heeft andere maatstaven natuurlijk, daar niet van, maar persoonlijk vind ik 5 dagen in de week de hele (werk)dag in de bench plus dan ook de nachten niet echt kunnen eigenlijk :wink:

Het is voor de hond zoveel lekkerder als hij gewoon ook even de pootjes kan strekken, even van omgeving kan veranderen, wat druk kan spelen en stuiteren.
Jij zou het ook niet echt leuk vinden om 14 uur niet verder te mogen komen dan de bank, toch?

Waarmee ik trouwens niet over wil komen alsof ik je vreselijk bekritiseer, want je hebt echt wel het beste voor met je hond volgens mij :wink:

Alleen zo lang in de bench vind ik persoonlijk niet goed voor een hond.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik zou als het geen hond is met verlatingsangst die bench snel open laten staan en hem leren hoe alleen te zijn zonder opgesloten te zitten :wink:
Veel mensen vinden de bench ideaal maar ontnemen daarmee de hond de kans te leren normaal alleen te zijn.

Ik heb bv nog nooit een bench gehad en leg de honden gewoon vast in de tuin bij andere bv als we buiten zitten en de tuin is niet omheind.

Mijn probleem met benches is de angst dat er iets in huis gebeurd of dat de hond zelf niet goed wordt. Hij kan bv diaree krijgen en enorm moeten overgeven. In een bench leidt dat tot zeer sneue situaties waardoor de hond juist angst voor alleen zijn kan ontwikkelen. Er kan een keer wat gaan roken/branden of een gordijn kan per ongeluk open staan waardoor de hond ineens uren in de knallende zon komt te liggen. Puur theoretisch maar wat ziek worden betreft niet geheel onrealistisch. :ok:

Krampen van het niet kunnen lopen en ook evt koude in de winter vind ik niet handig.

Als de hond 2 x 4 uurtjes alleen moet zijn zou ik zelfs overwegen een groot en degelijk hok in de tuin te maken voor die periode. Goede kennelpanelen van een meter of 4 lang en een mooie beschutte slaapplaats zijn dan voor de hond denk ik persoonlijk veel relaxter dan de bench :19:

Ook heb ik wel eens gehoord dat honden door het een of ander in paniek schoten en de deur van de bench wisten te ontwrichten om erdoor te gaan. Soms lukt dat en soms zit alleen het hoofd tussen de deur met alle gevolgen van dien. Een ridgeback is een sterke athletische hond en ik zou dus in ieder geval proberen de deur open te zetten in een voor hem fijne en katveilige kamer :ok:
Afbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

Moos schreef:
Edwin Fagnano schreef:Te lang vind ik nog wel meevallen (langer moet zeker niet hoor)

Nou, volgens veler maatstaven is dat niet een beetje te lang, maar veeeeel te lang.
Iedereen heeft andere maatstaven natuurlijk, daar niet van, maar persoonlijk vind ik 5 dagen in de week de hele (werk)dag in de bench plus dan ook de nachten niet echt kunnen eigenlijk :wink:

Het is voor de hond zoveel lekkerder als hij gewoon ook even de pootjes kan strekken, even van omgeving kan veranderen, wat druk kan spelen en stuiteren.
Jij zou het ook niet echt leuk vinden om 14 uur niet verder te mogen komen dan de bank, toch?

Waarmee ik trouwens niet over wil komen alsof ik je vreselijk bekritiseer, want je hebt echt wel het beste voor met je hond volgens mij :wink:

Alleen zo lang in de bench vind ik persoonlijk niet goed voor een hond.
Ik ben het er deels mee eens. De hond is in zijn opgroeifase waarbij het belangrijk is (van wat ik overal vandaan heb) dat hij ook zijn rust krijgt om te kunnen groeien. Hiermee voorkom je veel problemen bij een groot ras naar het schijnt.

Dus de eerste 1,5 jaar wil ik het zo laten. Vooral omdat we in de tijden dat hij niet in zijn bench zit intensief met hem bezig zijn en hem overal mee naar toe slepen. (van hotels tot café's en van de kleiduivenschietbaan tot aan de binnenstad van Milaan)

Ik hoor over dat rust geven weinig op het forum maar het is toch een belangrijke zaak of niet? Dus ik vind een nachtrust van 6 uur en dan 2x per dag een rust van 4,5 uur en dat alles dus met ruime tussenpozen voor een jonge hond weinig verontrustend.

Het gaat in mijn eigen bij een hond toch in de 'quality time' die je erin steekt. Ik ken plenty voorbeelden uit de praktijk van honden die niet in een bench zitten maar heel de dag door het huis achter het vrouwtje aanlopen en die 3x per dag het vaste rondje uitgelaten worden. Ik denk dat onze Pim dan het echt stukken beter heeft.

Bovendien probeer ik me wat meer de verdiepen in het gedrag van de hond voorzover dat mogelijk is. En er zijn aan hem in de verste verte nog geen stressverschijnselen te zien. En dat in combinatie met dat hij dolgraag in zijn bench gaat lijkt mij het nu echt prima te gaan.

Maar wat ik al een paar stukjes terug schreef wil ik het als hij uitgegroeid is wel veranderd hebben. Misschien door er voor die tijd al naar toe te werken.

Ciao,
Edwin
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik zou als het geen hond is met verlatingsangst die bench snel open laten staan en hem leren hoe alleen te zijn zonder opgesloten te zitten :wink:
Veel mensen vinden de bench ideaal maar ontnemen daarmee de hond de kans te leren normaal alleen te zijn.

Ik heb bv nog nooit een bench gehad en leg de honden gewoon vast in de tuin bij andere bv als we buiten zitten en de tuin is niet omheind.

Mijn probleem met benches is de angst dat er iets in huis gebeurd of dat de hond zelf niet goed wordt. Hij kan bv diaree krijgen en enorm moeten overgeven. In een bench leidt dat tot zeer sneue situaties waardoor de hond juist angst voor alleen zijn kan ontwikkelen. Er kan een keer wat gaan roken/branden of een gordijn kan per ongeluk open staan waardoor de hond ineens uren in de knallende zon komt te liggen. Puur theoretisch maar wat ziek worden betreft niet geheel onrealistisch. :ok:

Krampen van het niet kunnen lopen en ook evt koude in de winter vind ik niet handig.

Als de hond 2 x 4 uurtjes alleen moet zijn zou ik zelfs overwegen een groot en degelijk hok in de tuin te maken voor die periode. Goede kennelpanelen van een meter of 4 lang en een mooie beschutte slaapplaats zijn dan voor de hond denk ik persoonlijk veel relaxter dan de bench :19:

Ook heb ik wel eens gehoord dat honden door het een of ander in paniek schoten en de deur van de bench wisten te ontwrichten om erdoor te gaan. Soms lukt dat en soms zit alleen het hoofd tussen de deur met alle gevolgen van dien. Een ridgeback is een sterke athletische hond en ik zou dus in ieder geval proberen de deur open te zetten in een voor hem fijne en katveilige kamer :ok:
Het hok wilde ik eigenlijk wel gaan maken als hij uitgegroeid was dus in het vervolg op wat ik net schreef. We hebben een compleet omheinde tuin met hekwerk (klinkt bijzonder maar is normaal in Italie hoor ;-) ) waar we in het voorjaar/zomer altijd inzitten. Het is eenvoudig om daar een hok met een soort ren te maken. (heel de tuin hoeft niet ivm wat giftige struiken en overdreven veel ruimte en zo)

In de winter zouden we dit hok dan in de garage onder het huis kunnen zetten.

Eigenlijk is het hok/ren dan een grote bench.
Moos
Zeer actief

Edwin Fagnano schreef:
Ik ben het er deels mee eens. De hond is in zijn opgroeifase waarbij het belangrijk is (van wat ik overal vandaan heb) dat hij ook zijn rust krijgt om te kunnen groeien. Hiermee voorkom je veel problemen bij een groot ras naar het schijnt.

Dus de eerste 1,5 jaar wil ik het zo laten. Vooral omdat we in de tijden dat hij niet in zijn bench zit intensief met hem bezig zijn en hem overal mee naar toe slepen. (van hotels tot café's en van de kleiduivenschietbaan tot aan de binnenstad van Milaan)

Ik hoor over dat rust geven weinig op het forum maar het is toch een belangrijke zaak of niet? Dus ik vind een nachtrust van 6 uur en dan 2x per dag een rust van 4,5 uur en dat alles dus met ruime tussenpozen voor een jonge hond weinig verontrustend.

Het gaat in mijn eigen bij een hond toch in de 'quality time' die je erin steekt. Ik ken plenty voorbeelden uit de praktijk van honden die niet in een bench zitten maar heel de dag door het huis achter het vrouwtje aanlopen en die 3x per dag het vaste rondje uitgelaten worden. Ik denk dat onze Pim dan het echt stukken beter heeft.

Bovendien probeer ik me wat meer de verdiepen in het gedrag van de hond voorzover dat mogelijk is. En er zijn aan hem in de verste verte nog geen stressverschijnselen te zien. En dat in combinatie met dat hij dolgraag in zijn bench gaat lijkt mij het nu echt prima te gaan.

Maar wat ik al een paar stukjes terug schreef wil ik het als hij uitgegroeid is wel veranderd hebben. Misschien door er voor die tijd al naar toe te werken.

Ciao,
Edwin
Maar als je hier verder op voort borduurt, zou volgens jouw filosofie elke hond van een wat groter ras elke dag 2 keer 4.5 uur in de bench gezet moeten worden.

Ook als het baasje thuis is, voor de verplichte rust die zo noodzakelijk is.

En weet je, ik weet echt niet welke hond het beter heeft; de hond die de hele dag lekker achter het baasje aan mag hobbelen in huis, maar het moet doen met 3 keer een blokje om. Of de hond die 5 dagen in de week 2 keer 4.5 uur in de bench zit.
Dat is denk ik ook iets van persoonlijke mening, en wat verschilt per hond.

Die twee van mij zouden vele malen gelukkiger zijn bij het baasje waar ze achteraan mogen sjokken en dan maar kortere rondjes, dan met 5 dagen in de week 2 keer 4.5 uur in de bench.
Ook al genieten ze ongelooflijk van lekkere lange wandelingen door de bossen.

Maar dat is ook iets waar je heel lang over kan discussieren denk ik :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

Moos schreef:
Edwin Fagnano schreef:

Ciao,
Edwin
Maar als je hier verder op voort borduurt, zou volgens jouw filosofie elke hond van een wat groter ras elke dag 2 keer 4.5 uur in de bench gezet moeten worden.

Ook als het baasje thuis is, voor de verplichte rust die zo noodzakelijk is.

En weet je, ik weet echt niet welke hond het beter heeft; de hond die de hele dag lekker achter het baasje aan mag hobbelen in huis, maar het moet doen met 3 keer een blokje om. Of de hond die 5 dagen in de week 2 keer 4.5 uur in de bench zit.
Dat is denk ik ook iets van persoonlijke mening, en wat verschilt per hond.

Die twee van mij zouden vele malen gelukkiger zijn bij het baasje waar ze achteraan mogen sjokken en dan maar kortere rondjes, dan met 5 dagen in de week 2 keer 4.5 uur in de bench.
Ook al genieten ze ongelooflijk van lekkere lange wandelingen door de bossen.

Maar dat is ook iets waar je heel lang over kan discussieren denk ik :mrgreen: :wink:
Haha, dat denk ik ook wel. Maar ik observeer Pim zo goed als ik kan en tot nu toe is hij dolgelukkig (zo ver je dat kan zien dan hé).

Een ding besef je denk ik niet goed ik bedoelde dat hij de eerste 1,5 jaar ik hem het liefst in zijn bench heb 2x4,5 uur per dag omdat hij zo rustig kan groeien wat bij een grote hond belangrijk is. We oefenen, spelen, trainen, lopen, etc. met hem als we er zijn hij is ook altijd weer afgemat als we weggaan dus nu is het nog niet echt een probleem.

Ik denk dat als we hem in de eetkamer laten met de deur van de bench open hij ook nog wel zijn rust neemt. Dat is denk ik dadelijk een tussen oplossing waar ik eigenlijk over een maandje of 3 mee wil beginnen denk ik (tot die tijd wil ik zeker dat hij zijn rust neemt).

We hebben wel een Ridgeback genomen omdat het een zelfstandig ras is en een uitdaging heeft om hem op te voeden. Tot nu toe (maar wat zie je met 7 maanden?) gaat het perfect. Met honden die heel de dag achter mijn voeten aanlopen als ik binnen ben heb ik niks.

Nadat hij uitgegroeid is heb ik hem het liefste als we er niet zijn wat net aangegeven was in een grote ren (ook al denk ik dat ie dan nog heel de tijd gaat slapen). Maar als is het maar dat hij wat meer 'rek en strek' plaats heeft.
laeken
Zeer actief

Om goed op te groeien moet er druk op de botten staan. Rust is belangrijk maar lopen ook. Botten die geen druk ervaren worden slap en de groeischijven in de poten groeien meerdere kanten op zodra een hond teveel en te lang gaat liggen. Ineens uit de bench gaat hij waarschijnlijk gek doen en even bewegen omdat hij dat een poosje niet kon. Koude spieren en lang liggen waarna direct bewegen is ook weer niet helemaal goed.

Rust in de opgroeifase is erg goed, maar lopen en staan net zo belangrijk voor zijn botten :wink:

Met rust wordt bedoeld niet explosief rennen en niet opgejut worden. Een hond die alleen en uit zichzelf wil lopen moet je in principe altijd de kans geven dat te doen. Is er een reden voor het geloop, bv honden aan de andere kant van het hek bij de buren, dan moet je dat weer doorbreken en hem op rust zetten. Zelf lopen en zelf rennen is zelfs bij de kleinste en jongste pups iets dat nooit teveel wordt :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Edwin Fagnano schreef:Een ding besef je denk ik niet goed ik bedoelde dat hij de eerste 1,5 jaar ik hem het liefst in zijn bench heb 2x4,5 uur per dag omdat hij zo rustig kan groeien wat bij een grote hond belangrijk is. We oefenen, spelen, trainen, lopen, etc. met hem als we er zijn hij is ook altijd weer afgemat als we weggaan dus nu is het nog niet echt een probleem.
Jawel, dat begreep ik heel goed :wink:

Maar als die rust dus zoooo belangrijk is als jij claimt, dan zouden alle grote rassen tot 1.5 jaar elke dag 2 keer 4.5 uur in de bench gezet moeten worden; ook als het baasje thuis is. Anders nemen ze immers, volgens jouw idee, niet genoeg rust.

En dat lijkt mij, op zijn zachts gezegd, nogal sterk. Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen dat een jonge hond van een groot ras elke dag verplicht 9 uur rust moet nemen op 1 plek waar hij dan ook die 9 uur moet blijven liggen. :wink:
Afbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

MARC_S schreef: Ineens uit de bench gaat hij waarschijnlijk gek doen en even bewegen omdat hij dat een poosje niet kon.
Dat mag hij van ons niet. Als wij thuis komen negeren we hem eerst (ik weet dat ook veel mensen hier op tegen zijn maar het komt de rust ten goede, zich uitleven kan de rest van de dag nog wel). Hierdoor is hij eigenlijk altijd rustig en braaf. We ruimen onze spullen op, doen onze schoenen uit etc. en na een minuutje of 2/3 mag hij eruit.

Ok dat is duidelijk dan ga ik denk ik het gebruik van de bench (de dichte bench bedoel ik hiermee dan hé!) wat eerder afbouwen. De bench doe ik nooit helemaal weg omdat het op reis veel voordelen heeft (en hij in nieuwe vreemde situaties toch zijn vertrouwde 'huisje' bij heeft).

Tot nu toe hebben we wel veel profijt bij de bench gehad hoor. Ideaal bij het leren alleen zijn, zindelijk worden (niet zindelijk maken dus) en voor snachts.

Ciao,
Edwin
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

Moos schreef:
Edwin Fagnano schreef:Een ding besef je denk ik niet goed ik bedoelde dat hij de eerste 1,5 jaar ik hem het liefst in zijn bench heb 2x4,5 uur per dag omdat hij zo rustig kan groeien wat bij een grote hond belangrijk is. We oefenen, spelen, trainen, lopen, etc. met hem als we er zijn hij is ook altijd weer afgemat als we weggaan dus nu is het nog niet echt een probleem.
Jawel, dat begreep ik heel goed :wink:

Maar als die rust dus zoooo belangrijk is als jij claimt, dan zouden alle grote rassen tot 1.5 jaar elke dag 2 keer 4.5 uur in de bench gezet moeten worden; ook als het baasje thuis is. Anders nemen ze immers, volgens jouw idee, niet genoeg rust.

En dat lijkt mij, op zijn zachts gezegd, nogal sterk. Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen dat een jonge hond van een groot ras elke dag verplicht 9 uur rust moet nemen op 1 plek waar hij dan ook die 9 uur moet blijven liggen. :wink:
Ow okeej... ;-)

Ik wil er mee zeggen dat het geen kwaad kan. Onze Pim kan nogal fanatiek spelen, rennen, oefeningen doen dat hij bekaf is (omdat hij nog jong en in de groei is), dan is zijn bench toch een ideale rustplaats.
Als we thuis zijn heeft hij de vrije keus erin te gaan. Als we er niet zijn moet hij erin wat in mijn ogen niet slecht is voor hem omdat hij in de groei is.

Ik zeg niet dat het moet, alleen dat het kan!

Wel had ik gelezen dat een hond goed rust moet nemen (net zoals wijzelf, ook al zijn honden geen mensen) toch ook gewoon een nacht in een bed gaan liggen?
Moos
Zeer actief

Edwin Fagnano schreef:
Wel had ik gelezen dat een hond goed rust moet nemen (net zoals wijzelf, ook al zijn honden geen mensen) toch ook gewoon een nacht in een bed gaan liggen?
Jawel, tuurlijk. Maar jij gaat niet overdag ook nog eens gedwongen 9 uur op de bank liggen toch? :mrgreen:

Ik denk dat een hond vanzelf zijn rust wel neemt als je hem daarnaast genoeg activiteit geeft. Hele jonge pupjes moet je wellicht wat indammen, maar dat is Pim niet meer. En binnen in de eetkamer neem ik niet aan dat hij 3 uur lang sprintjes gaat trekken als jij weg bent :wink:
Maar hij heeft dan wel de mogelijkheid om de pootjes even te strekken, en als hij bijvoorbeeld moet spugen o.i.d. (dat is ook een van mijn angsten met een bench) hoeft hij dat niet verplicht in zijn nest te doen.

Ik heb geen bench, en mijn honden slapen 's nachts ook netjes 8 uur, in de mand of op bed, wat ze zelf willen. Ook als kleine pup en jonge hond gingen ze niet opeens midden in de nacht sprintjes trekken ofzo.
En overdag nemen ze die rust ook wel als er genoeg met ze gedaan wordt; daarvoor hoeft een hond niet verplicht 9 uur in een bench :wink:
Afbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

Moos schreef:
Edwin Fagnano schreef:
Jawel, tuurlijk. Maar jij gaat niet overdag ook nog eens gedwongen 9 uur op de bank liggen toch? :mrgreen:

Ik denk dat een hond vanzelf zijn rust wel neemt als je hem daarnaast genoeg activiteit geeft. Hele jonge pupjes moet je wellicht wat indammen, maar dat is Pim niet meer. En binnen in de eetkamer neem ik niet aan dat hij 3 uur lang sprintjes gaat trekken als jij weg bent :wink:
Maar hij heeft dan wel de mogelijkheid om de pootjes even te strekken, en als hij bijvoorbeeld moet spugen o.i.d. (dat is ook een van mijn angsten met een bench) hoeft hij dat niet verplicht in zijn nest te doen.

Ik heb geen bench, en mijn honden slapen 's nachts ook netjes 8 uur, in de mand of op bed, wat ze zelf willen. Ook als kleine pup en jonge hond gingen ze niet opeens midden in de nacht sprintjes trekken ofzo.
En overdag nemen ze die rust ook wel als er genoeg met ze gedaan wordt; daarvoor hoeft een hond niet verplicht 9 uur in een bench :wink:
Hij moet ook in de bench omdat we er niet zijn ;-)
Moos
Zeer actief

Edwin Fagnano schreef:
Moos schreef:
Edwin Fagnano schreef:

Ja, dat snap ik, maar waarom? Ben je bang dat hij anders sprintjes door de eetkamer gaat trekken? :wink:
Afbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

Moos schreef:
Edwin Fagnano schreef:
Moos schreef:
Edwin Fagnano schreef:

Ja, dat snap ik, maar waarom? Ben je bang dat hij anders sprintjes door de eetkamer gaat trekken? :wink:
Omdat we daar van te voren goed over nagedacht hadden en met de volgende redenen:

- alleen kunnen zijn gemakkelijk aanleren
- zindelijk worden gaat gemakkelijker
- omdat we veel op reis/weg zijn is het gemakkelijk dat hij dan ook zijn eigen plekje heeft
- om hem in het begin genoeg rust te kunnen geven
- een hond vind een eigen plaats fijn, en een 'holletje' helemaal, handig is dat hij op slot kan
- ook speelde mee dat de katten ook moeten kunnen wennen dat gaat prima met een bench

Ik wil dus ook nooit helemaal zonder maar wat ik al een paar keer zei het wel wat gaan afbouwen en voor overdag later een bench in de vorm van een grote kooi maken.

Zijn dat begrijpelijke argumenten? Pim is onze eerste 'echte' huishond (ik had een eigen bedrijf in Nederland met 3 Jack Russels, maar dat waren meer waak/bedrijfshondjes en had ik indertijd bij de inboedel gekregen...) dus voor ons is het vooral alles uit theorie etc. halen.

Ciao,
Edwin
Moos
Zeer actief

Edwin Fagnano schreef:
Omdat we daar van te voren goed over nagedacht hadden en met de volgende redenen:

- omdat we veel op reis/weg zijn is het gemakkelijk dat hij dan ook zijn eigen plekje heeft
- een hond vind een eigen plaats fijn, en een 'holletje' helemaal, handig is dat hij op slot kan
- ook speelde mee dat de katten ook moeten kunnen wennen dat gaat prima met een bench

Ik wil dus ook nooit helemaal zonder maar wat ik al een paar keer zei het wel wat gaan afbouwen en voor overdag later een bench in de vorm van een grote kooi maken.

Zijn dat begrijpelijke argumenten? Pim is onze eerste 'echte' huishond (ik had een eigen bedrijf in Nederland met 3 Jack Russels, maar dat waren meer waak/bedrijfshondjes en had ik indertijd bij de inboedel gekregen...) dus voor ons is het vooral alles uit theorie etc. halen.

Ciao,
Edwin
Ja, dat zijn begrijpelijke argumenten (alleen dat makkelijker zindelijk worden wil er bij mij nooit zo in). Alleen je gooide het net allemaal op de 'rust'. En vandaaruit ging ik dus weer verder redeneren, snap je?

Maar ik persoonlijk snap gewoon echt niet hoe je je hond overdag 9 uur en dan ook nog 's nachts in een bench kan doen, als de mogelijkheid om het anders te doen er gewoon is.
Afbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

Moos schreef:
Edwin Fagnano schreef:

Ciao,
Edwin
Ja, dat zijn begrijpelijke argumenten (alleen dat makkelijker zindelijk worden wil er bij mij nooit zo in). Alleen je gooide het net allemaal op de 'rust'. En vandaaruit ging ik dus weer verder redeneren, snap je?

Maar ik persoonlijk snap gewoon echt niet hoe je je hond overdag 9 uur en dan ook nog 's nachts in een bench kan doen, als de mogelijkheid om het anders te doen er gewoon is.
Dat is een persoonlijke kwestie en bij ons gewoon zo met de opvoeding meegegaan. Ik heb al een beetje zitten denken en het binnenkort eens ga proberen in de eetkamer en er een webcam ophangen zodat ik het op mijn werk kan bekijken. Volgens mij gaat hij dan nog gewoon in zijn bench liggen, maar voor het kunnen strekken en rekken is het wel wat beter (is bij mij ook de enigste reden hoor dan).
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Dante is ook een grote hond (ong. maat ridgeback) maar ik heb er nooit over gepiekerd om hem zoveel gedwongen rust te geven :19:. Wel heb ik hem in de opgroeiperiode soms genegeerd als hij al te druk ging doen (en ik het idee had dat hij eigenlijk wel moe was en genoeg beweging had gehad). En natuurlijk het wandelen en spelen gedoseerd.
Ik bedoel het echt niet aanvallend maar het voelt voor mij niet gezond, lichamelijk én geestelijk, om een hond zolang in zijn beweging te beperken (9+8=17u!). Ik heb ook een bench gebruikt tot ong. 7mnd. Heb ook katten :wink:. Dante mocht niet boven komen (slaapverdieping) ivm rustige plek voor de katten en omdat ik niet wil dat hij veel trappen loopt. In de bench (gesloten) ging hij alleen 's nachts en overdag hoogstens 2u.
Ik heb trouwens ook heel veel gelezen over honden voor we er aan begonnen en ben die gedwongen rust eigenlijk niet tegengekomen :denken:
Alleen weleens op amerikaanse site's maar daar kwam ik schema's tegen waarbij de pup zijn dag tot de minuut was ingedeeld en ook erg veel tijd in de bench door moest brengen :eek:. Maar ik kon dat toch niet serieus nemen; echt extreem amerikaanse toestanden :roll:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Edwin Fagnano
Actief
Contacteer:

Op zich zit er wel wat in de antwoorden van jullie. Ik denk dat ik maar eens voorzichtig ga beginnen met de bench open zetten in de eetkamer. (wat ik al zei helemaal zonder wil ik niet ivm. reizen en zo)

Slopen doet Pim eigenlijk niet, tenministe niet waar we bij zijn ;-), dat hebben we van begin af aan wel afgeleerd. Hij weet goed wat zijn speelgoed is.

Op zich is dat toch gewoon een optie om zo te beginnen? Dat hij de eetkamer voorzichzelf heeft, hier staat zijn bench nu ook al.

Een andere optie is om een ren te maken beneden in de garage (die zit onder het huis en is in de zomer koel, verwarmd in de winter en geheel betegeld. Alleen zitten daar alleen maar hele kleine raampjes in omdat hij voor 2/3 onder de grond zit. Buiten is geen optie omdat het daar veel te warm is.

Mijn gevoel zegt gewoon in de eetkamer, maar misschien hebben jullie nog sugesties?
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”