Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vette vis

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Vette vis

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi allemaal,

Omdat Levi een wat 'stoffige' vacht heeft, kreeg ik vandaag het advies om haar één maal per week vette vis te geven. Aangezien ik zelf helemaal geen vis-eter ben, weet ik eigenlijk niet welke vissoorten onder 'vette vis' vallen? Welke vissoorten zijn dat?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

haring, makreel. die weet ik, de rest niet. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Zalm...
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Sardines kun je prima mee beginnen, verse het liefst en dan rauw geven, kun je bij de visboer kopen. Jouw honden eten toch niet alleen brok?

Ook makreel en zalm zijn vet. Ik voer zelf de beide grote honden regelmatig een zalmkop, makreel niet meer, die viel niet echt in de smaak.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Zalm, beste wat je kan geven.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:haring, makreel. die weet ik, de rest niet. :mrgreen:
Mag een hond haring? Is dat niet te zuur?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Zalm...
Hahaha, dat vind ik wel èrrug sjiek voor mijn dogjes... (Die eet ik liever zelf op op een toastje, want zalm (en haring) lust ik wel! :wink:
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

Zalm is niet altijd de beste ,wat je kan geven...en zeker niet een gekweekte zalm...En als je te veel geeft en te vaak ,dan is zelfs giftig.
Wilde zalm...die is veel gezonder.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Bas Rouge schreef:Sardines kun je prima mee beginnen, verse het liefst en dan rauw geven, kun je bij de visboer kopen. Jouw honden eten toch niet alleen brok?

Ook makreel en zalm zijn vet. Ik voer zelf de beide grote honden regelmatig een zalmkop, makreel niet meer, die viel niet echt in de smaak.
Klopt, hier krijgen ze ook vers vlees. Hoezo?
En hoeveel geef je een dog dan? Een hele sardine of een hele makreel? En dan met alles er op en er aan, ook de graten? Gaat dat goed?
En is dat dan een volledige maaltijd?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Cocochanel schreef:Zalm is niet altijd de beste ,wat je kan geven...en zeker niet een gekweekte zalm...En als je te veel geeft en te vaak ,dan is zelfs giftig.
Ik was van plan om Levi één keer in de week vis te gaan geven. Dat is dan toch niet te veel?
Trouwens; hoe kom je aan wilde zalm in Nederland?!
Cocochanel

wilde zalm

In Nl aan een wilde zalm komen is heel moeilijk...Wilde zalm als diepvriesproduct is een stukje makkelijker.

Ingevroren...wilde zalm, koop ik zelf ,in de supermarkt van Veen (vlakbij Wijk en Aalburg)...daar verkopen ze standaard(altijd op voorraad)...

En wat je ook kan proberen is met de plaatselijke vissers iets afspreken,op die manier kun je aan (echte) wilde zalm komen...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Re: wilde zalm

Cocochanel schreef:Ingevroren...wilde zalm, koop ik zelf ,in de supermarkt van Veen (vlakbij Wijk en Aalburg)...daar verkopen ze standaard(altijd op voorraad)...
Is een beetje ver weg voor mij. :wink:
Rob*
Zeer actief

Cocochanel schreef:Zalm is niet altijd de beste ,wat je kan geven...en zeker niet een gekweekte zalm...En als je te veel geeft en te vaak ,dan is zelfs giftig.

Vertel maar wat het verschil is, de hoeveelheid eiwit is dezelfde en de hoeveelheid essentiele vetzuren zijn dezelfde, het is een fabe dat gekweekte zalm een lagere biowaarde heeft dan wilde zalm.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Scooby schreef:
Roelfien schreef:haring, makreel. die weet ik, de rest niet. :mrgreen:
Mag een hond haring? Is dat niet te zuur?
Haring is alleen maar zuur als hij uit de pot komt hoor.
:mrgreen:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Cocochanel

hoeveelheid gifstoffen in gekweekte zalm

Verschil zit in hoeveelheid gifstoffen wat erin zit...
Aanleiding was schrikbarende vondst van gifstoffen in de visolie-capsules.
bij nader onderzoek, bleek de bron gevonden te zijn.De voer zelf ,waarmee een gekweekte zalm gevoerd wordt. In een gekweekte zalm uit o.a. Schotland, was de hoeveelheid gifstoffen...schrikbarend.
Dus sommige fabrikanten gebruiken zalmolie van gekweekte zalm,wat niet aan te raden is ..om te kopen/consumeren.
Rob*
Zeer actief

Re: hoeveelheid gifstoffen in gekweekte zalm

Cocochanel schreef:Verschil zit in hoeveelheid gifstoffen wat erin zit...
bij nader onderzoek, bleek de bron gevonden te zijn.De voer zelf ,waarmee een gekweekte zalm gevoerd wordt. In een gekweekte zalm uit o.a. Schotland, was de hoeveelheid gifstoffen...schrikbarend.
Dus sommige fabrikanten gebruiken zalmolie van gekweekte zalm,wat niet aan te raden is ..om te kopen/consumeren.

Oh oke, dit wist ik niet, bedankt :wink:
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: hoeveelheid gifstoffen in gekweekte zalm

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Cocochanel schreef:Verschil zit in hoeveelheid gifstoffen wat erin zit...
Dat is precies de reden waarom mijn holistische dierenarts me aangeraden heeft over te stappen op Trias Omega van de Groene Os (zo heet het geloof ik..) Daar zitten namelijk ook alle essentiele vetzuren in die ook in visolie zitten, maar dan op plantaardige basis. Dus geen kans op vervuiling door de zware metalen die mogelijk in de visolie zitten. En de eventuele antibiotica en andere medicijnen die worden gebruikt bij het kweken van zalm en andere vis...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Scooby schreef:
Bas Rouge schreef:Sardines kun je prima mee beginnen, verse het liefst en dan rauw geven, kun je bij de visboer kopen. Jouw honden eten toch niet alleen brok?

En hoeveel geef je een dog dan? Een hele sardine of een hele makreel? En dan met alles er op en er aan, ook de graten? Gaat dat goed?
Als ze ook vers eten dan kunnen ze ook met vis vast goed overweg. Ik koop kleine sardines, die krijgen ze gewoon zo rauw in zijn totaal, met kop, ingewanden en graten erin. Barousse is 39 kilo en krijgt circa 500 gram sardines. Rein (31 kilo) krijgt wat minder omdat hij van teveel sardines/makreel gaat overgeven, bovendien vindt hij het niet zo erg lekker. Bolke krijgt 5 of 6 sardientjes (ik heb echt kleintjes hoor). Ik mix voor de smakelijkheid vaak een blikje tonijn, schelvislever of sardines erdoor. Soms wat kwark, geprakt fruit, hutenkase... gewoon wat je hebt kan erbij.

De zalmkoppen die ik geef wegen 500-700 gram, die krijgen ze gewoon zo als maaltijd. Deze zijn ook echt niet duur hoor. Ik koop ze voor 50 ct. per stuk maar er zijn ook mensen die ze gratis krijgen van de visboer. En de meeste honden vinden de koppen heerlijk (de mijne incluis). De zalmkoppen leg ik voor de zekerheid eerste twee weken in de vriezer. Hier ook veel info over het voeren van vis. http://www.barfclub.nl/visz.htm

De vismaaltijden zijn een hele maaltijd. Ik geef ze eenmaal per week een vismaal.
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Haring mag je alleen geven als hij nog geheel in tact is en onbewerkt.Dus niet de gepekelde haringen die wij met een uitje eten!Sardines zijn het goedkoopst en kun je in zijn geheel voeren.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Scooby schreef:

Makreel wordt niet door alle honden graag gegeten. Je kan beter verse sardientjes van de markt geven. Die wat groter zijn (15 cm). Dat is een complete maaltijd. Overigens hoeft een hond niet elke dag compleet te eten. Wat je de ene dag niet eet vul je de andere dag aan. Wij eten ook niet elke dag compleet.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hughy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hughy »

Forel is ook een zalm soort en stukken goedkoper. ( helemaal als je man ze zelf vangt :wink: )
Afbeelding Mart dogloos, Hughy en Lemon in mijn herinnering
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Bas Rouge schreef:Als ze ook vers eten dan kunnen ze ook met vis vast goed overweg. Ik koop kleine sardines, die krijgen ze gewoon zo rauw in zijn totaal, met kop, ingewanden en graten erin. Barousse is 39 kilo en krijgt circa 500 gram sardines. Rein (31 kilo) krijgt wat minder omdat hij van teveel sardines/makreel gaat overgeven, bovendien vindt hij het niet zo erg lekker. Bolke krijgt 5 of 6 sardientjes (ik heb echt kleintjes hoor). Ik mix voor de smakelijkheid vaak een blikje tonijn, schelvislever of sardines erdoor. Soms wat kwark, geprakt fruit, hutenkase... gewoon wat je hebt kan erbij.

De zalmkoppen die ik geef wegen 500-700 gram, die krijgen ze gewoon zo als maaltijd. Deze zijn ook echt niet duur hoor. Ik koop ze voor 50 ct. per stuk maar er zijn ook mensen die ze gratis krijgen van de visboer. En de meeste honden vinden de koppen heerlijk (de mijne incluis). De zalmkoppen leg ik voor de zekerheid eerste twee weken in de vriezer. Hier ook veel info over het voeren van vis. http://www.barfclub.nl/visz.htm

De vismaaltijden zijn een hele maaltijd. Ik geef ze eenmaal per week een vismaal.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Hier krijgen ze twee dagen in de week Carnibest. Zou dat genoeg zijn, zodat ze ook wel overweg kunnen met een hele vis met alles er op en er aan?
Levi weegt 58 kilo. Zij zal dus een kilo sardines moeten hebben? Is dat dan haar volledige maaltijd voor die dag? Of vervangt dat één maaltijd?

En zo'n zalmkop; geef je die gewoon in zijn geheel en kunnen ze die dan helemaal opeten?
Waarom leg je een zalmkop eerst twee weken in de diepvries?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mauyak schreef:Sardines zijn het goedkoopst en kun je in zijn geheel voeren.
Hoeveel moet een hond van 58 kilo dan hebben?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Sjalot schreef:Je kan beter verse sardientjes van de markt geven. Die wat groter zijn (15 cm). Dat is een complete maaltijd. Overigens hoeft een hond niet elke dag compleet te eten. Wat je de ene dag niet eet vul je de andere dag aan. Wij eten ook niet elke dag compleet.
Ik kan nooit naar de markt, want die is hier op donderdagochtend en dan werk ik...
Ik weet dat je een hond niet elke dag compeet te eten hoeft te geven, maar ik bedoelde meer: hoeveel vis zal Levi (58 kilo) op een dag nodig hebben? Of vervang ik op die dag dan één maaltijd door vis en hoeveel moet ik dan geven?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hughy schreef:Forel is ook een zalm soort en stukken goedkoper. ( helemaal als je man ze zelf vangt :wink: )
Is Forel ook een vette vis?
Hahaha, Rens háát vissen (het werkwoord dan), dus een forel zal ik hem niet snel zien vangen. :wink:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Scooby schreef:
Sjalot schreef:Je kan beter verse sardientjes van de markt geven. Die wat groter zijn (15 cm). Dat is een complete maaltijd. Overigens hoeft een hond niet elke dag compleet te eten. Wat je de ene dag niet eet vul je de andere dag aan. Wij eten ook niet elke dag compleet.
Ik kan nooit naar de markt, want die is hier op donderdagochtend en dan werk ik...
Ik weet dat je een hond niet elke dag compeet te eten hoeft te geven, maar ik bedoelde meer: hoeveel vis zal Levi (58 kilo) op een dag nodig hebben? Of vervang ik op die dag dan één maaltijd door vis en hoeveel moet ik dan geven?
De Makro of de Sligro verkopen ze in zakken van een kilo voor ongeveer 4 euro. Bij een vishandel zijn ze wel duurder denk ik.

Ik geef mijn honden van boven de 30 kilo minimaal 400 gram per week (dat zijn 2 van die sardientjes) en de kleine honden 1 zo'n visje.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Mauyak schreef:Haring mag je alleen geven als hij nog geheel in tact is en onbewerkt.Dus niet de gepekelde haringen die wij met een uitje eten!Sardines zijn het goedkoopst en kun je in zijn geheel voeren.
nee..die mag je niet geven..er is geen haringboer die onbewerkte haring mag verkopen!
:wink:
zit ook weer iets in wat niet goed is voor ons..vandaar altijd gezouten of panharing of uit de pot..de zure.
rauw nooit!!
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Scooby schreef:
Mauyak schreef:Sardines zijn het goedkoopst en kun je in zijn geheel voeren.
Hoeveel moet een hond van 58 kilo dan hebben?
niet de vraag hoeveel hij moet hebben!
veel vis gaat ook een hond tegen staan
begin met 1 grote of wat kleine sardientejs even te malen met wat yoghurt of zo.
bereken dus niet de hoeveelheid vis die je anders met ander materiaal aan voer zou geven!!
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Sjalot schreef:Ik geef mijn honden van boven de 30 kilo minimaal 400 gram per week (dat zijn 2 van die sardientjes) en de kleine honden 1 zo'n visje.
Een Makro of een Sligro zit hier helaas ook niet in de buurt.
Maar als jij je hond sardientjes geeft, vervangt dat dan één maaltijd of is dat de maaltijd voor de hele dag?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

ien schreef:zit ook weer iets in wat niet goed is voor ons..vandaar altijd gezouten of panharing of uit de pot..de zure.
Maar je màg dus wel haring geven?
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”