Met 11 weken castreren is wel heeeeeeeeeeeel erg jong. Volgens mij is er wettelijk niks geregeld mbt de leeftijd waarop een dier gecastreerd mag worden en mag het dus wel, maar het is zeker niet wenselijk.
Tja, dat er in Amerika regelmatig pups gecastreerd naar de nieuwe eigenaar toegaan, wil nog niet zeggen dat dat een goede zaak is. En wil al helemaal niet zeggen dat we dat hier in Nederland zouden moeten navolgen :N: .
Deels kan ik me wel voorstellen dat in de USA honden al op zeer jonge leeftijd gecastreerd worden, maar dat komt omdat er geen goed beleid is mbt het houden van huisdieren.
Er lopen erg veel zwerfdieren in heel het land. Niet alleen op het platteland, maar ook in de (grote) steden. Op veel plekken is er echt overlast door roedels (ver)wilde(rde) honden.
Asiels krijgen regelmatig te maken met teven die drachtig binnen gebracht worden, dan wel gevangen zijn. Zij hebben dan ook heel vaak te maken met pups die in het asiel geboren zijn. Die pups worden vaak gecastreerd voordat ze naar een nieuwe eigenaar gaan om te voorkomen dat die honden ook weer zwanger worden of een teef kunnen bevruchten.
Een paar jaar geleden heb ik het daar nog over gehad met een Amerikaanse DA en hij was/is bepaald niet voor het castreren van honden en al helemaal niet van heel jonge honden. De omstandigheden in zijn streek maken het helaas, min of meer, noodzakelijk om het wel te doen. Hij was toen jaloers op de omstandigheden hier in Nederland en wilde graag dat de mensen in zijn omgeving/staat/land zo met hun dieren zouden omgaan als in Nederland. Dan hoefde hij minder te snijden in gezonde lichamen

.
Jammer genoeg zijn er diverse "studies" (gebasseerd op het Amerikaanse model) de wereld overgegaan mbt het castreren van jonge dieren die willen doen geloven dat het niet verkeerd zou zijn om dieren op jonge leeftijd te castreren. Ze zouden er geen gevaarlijke gedragsstoornissen van over houden en bepaalde ziekten zouden veel minder vaak voorkomen

.
En zoals veel zaken van "grote broer" Amerika over worden genomen is dit er ook een van.
Ondanks het feit dat ik mijn hond ook heb laten castreren durf ik nu, 11 jaar later, te beweren dat je een hond pas dan moeten laten "helpen" als dat wenselijk/noodzakelijk is, maar zeker niet voordat hij/zij lichamelijk en geestelijk is uitgegroeid.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018