Quita, onze boxer van 5 1/2 jaar heeft gezondheidsproblemen. Het begon een aantal weken geleden dat ze wat mank leek te lopen (linksachter). De onderbeen draaide wat naar binnen en het leek of ze wat slofte. De dierenarts dacht aan een blessure en gaf haar een ontstekingsremmend middel. Na twee weken was er geen duidelijke verbetering, eerder verslechtering en toen zijn er foto's gemaakt. Inmiddels zakte ze ook met regelmaat door de achterhand en plaste ze ineens in huis. De dierenarts dacht aan lumbo sacrale instabiliteit maar heeft ons doorverwezen naar de Faculteit van Diergeneeskunde in Utrecht.
Daar heeft ze nu een uitgebreid onderzoek en een contrastvloeistof onderzoek achter de rug. Verschillende dingen zijn hier uitgesloten o.a. dat ze een hernia of een tumor rondom de wervels zou hebben. Er is ook punctie van de ruggenmerg genomen maar deze was goed. Dus ook geen tumor in het ruggenmerg. Daarom is de diagnose nu degeneratie. Ofwel, een aftakeling van het gestel wat begint in de zenuwuiteinden (vandaar die uitvalsverschijnselen). Men kon niet zeggen of en hoe snel Quita zou gaan verslechteren. Dit was dus echt een verschrikkelijk bericht vooral ook omdat men zegt dat hier niets aan te doen is.
Toch heb ik wat twijfels over de diagnose. Juist omdat een diagnose als degeneratie eigenlijk alleen maar gesteld kan worden door het uitsluiten van andere oorzaken. Degeneratie op zich is nl. niet te zien. Zij vertelde mij dat het pas met 100% zekerheid kan worden vastgesteld als er na het overlijden sectie wordt verricht(ik geloof dat ze dan zenuwweefsel uit de ruggenmerg wegnemen).
Ik doe echt niet aan struisvogelpolitiek maar ik wil toch niet zo maar bij de pakken neer gaan zitten. Quita ontziet zich in het geheel niet en is nog steeds net zo vrolijk en ze lijkt zelfs iets minder ernstig door haar achterhand te zakken.
Misschien heeft ze wel gewoon last van haar rug (of andere spieren). Hoe vaak komt het bij mensen niet voor dat ze rugklachten hebben die niet direct traceerbaar zijn...............
Ik was dus erg benieuwd of er iemand is die dit herkent of hier ervaring mee heeft. Ik hoop snel iets te horen.
Heel erg bedankt. Vr. Groet, Yolanda van der Veer
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Diagnose: degeneratie........niets aan te doen!?!
Moderator: moderatorteam
-
yolandaboxer
- Moniek B.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dat is inderdaad een vreselijk bericht Yolanda, bah... Kan me ook voorstellen dat je helemaal 100% zeker wilt weten of je nog iets kunt doen.
Misschien kun je iets met dierenarts Linda Boggie in Deventer? Zij doet accupunctuur en ik heb zelf goede resultaten met mijn hond, alhoewel dat niet over het bewegingsapparaat gaat. Maar; ik heb een aantal dagen stage gelopen bij haar en meerdere honden met gedeeltelijke verlammingen, lumbo sacrale instabiliteit en andere problemen met ruggewervel dramatisch zien verbeteren.. Misschien is het iets om te overwegen?
In elk geval veel succes met Quita!!
Misschien kun je iets met dierenarts Linda Boggie in Deventer? Zij doet accupunctuur en ik heb zelf goede resultaten met mijn hond, alhoewel dat niet over het bewegingsapparaat gaat. Maar; ik heb een aantal dagen stage gelopen bij haar en meerdere honden met gedeeltelijke verlammingen, lumbo sacrale instabiliteit en andere problemen met ruggewervel dramatisch zien verbeteren.. Misschien is het iets om te overwegen?
In elk geval veel succes met Quita!!