Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ingescheurde knieband, FLO, TTA, TPLO of.......?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

ingescheurde knieband, FLO, TTA, TPLO of.......?

Ongelezen bericht door canecorsonancy »

Wie heeft er ruime ervaring met ingescheurde kniebanden? Help!

Het gaat om hetvolgende. Bij een kennis is een half jaar geleden bij hond 1 een knieband ingescheurd. Daarbij hebben ze FLO toegepast, een spier uit het dijbeen halen, dus ze heeft nu nog haar halve echte kruisband (het gescheurde stuk hebben ze weggehaald) en als extra steun de nieuwe.
Ze liep nauwelijks kreupel, het was meer dat ze wat moeizaam op stond op de foto was geen artrose zichtbaar en een kleine aanwijzing tot een gescheurde kruisband en er werd wel geadviseerd om een operatie te doen en wel de FLO. Het lullige is dus eigenlijk dat ze na de operatie er slechter aan toe is dan ervoor. Maar ja als ze haar er mee had laten lopen was het vanzelf wel slechter gegaan.
Nu 5 maanden na de ingreep loopt ze nog steeds niet goed :evil:

Bij volledig afgescheurde kniebanden wordt bij Cane Corsos meestal TPLO toegepast. Maar deze hond had dus slechts een ingescheurde knieband, dus kan ik heel goed begrijpen dat je nog geen TPLO laat doen. Omdat ze dus nog steeds niet goed loopt, gaan ze DAP Rechtstreeks in Dordrecht er naar laten kijken. Deze doen met volledig gescheurde kniebanden TTA. Ongeveer hetzelfde principe als TPLO, alleen kan de hond na de ingreep direct die poot weer gebruiken.

Nu is gisteren bij hond 2 van dezelfde mensen ook een ingescheurde knieband geconstateerd :N: Die gaat dus meteen mee naar Dordrecht om DAP Rechtstreeks er naar te laten kijken. Nu heeft hond 2 idd een lichaamsbouw waarbij die knieën blessure gevoelig zijn. Slecht gehoek en dus rechtere knieën.

Nu lijkt mij TTA (of TPLO) voor een ingescheurde knieband meteen zo drastisch. Aan de andere kant loopt hond 1 nu dus al 5 maanden slechter dan voor haar FLO operatie. Dat willen ze hond 2 dus uiteraard niet aandoen. Ik heb (gelukkig) helemaal geen ervaring met gescheurde kniebanden. Wie oh wie kan deze mensen een goed advies geven? Is TTA (of TPLO) echt al noodzakelijk bij een "slechts" ingescheurde knieband?
Groetjes,
Nancy Koper
La Grazia Di Dio Cane Corso Italiano
Waar iedere hond een huishond is
Janou
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Janou »

Al eens gedacht aan de TTA methode???
Butch is een paar weken geleden op de ouderwetse methode geopereerd. Dit vanwege het feit dat de kruisband niet geheel was doorgescheurd.
Anders hadden wij voor deze methode gekozen...

Doorbraak in de behandeling van kruisbandrupturen - TTA operatie

Het meest voorkomende orthopedisch probleem in de diergeneeskunde is het afscheuren van de voorste gekruiste band in het kniegewricht bij de hond. Deze problemen worden vrijwel altijd behandeld door op de een of andere manier een nieuwe (kunst)kruisband te construeren. Echter het onderliggende probleem, ofwel waarom de band was gescheurd, wordt niet behandeld. Verschillende complicaties komen dan ook nogal eens voor bij de ouderwetse methodes. Het opnieuw afscheuren van de (kunst)kruisband gebeurt nogal eens, alsmede het ontstaan van seromen. Tevens is het een gegeven dat een behoorlijke (niet te stoppen) arthrose zich ontwikkelt na 1 à 2 jaar.

Sinds het begin van 2004, is Dierenziekenhuis Drechtstreek in samenwerking met Dr. Tepic uit Zürich, begonnen met het introduceren in Nederland van een nieuwe techniek voor de behandeling van kruisbandproblemen. Het belangrijkste verschil met de bestaande behandelingen is dat in plaats van het symptoom te behandelen (vervangen door kunstkruisband) , bij de Tuberositas Tibiae Advancement (TTA) het onderliggende probleem in de knie wordt verholpen.

Bij de TTA wordt het voorste gedeelte van het bovenste deel van het scheenbeen losgezaagd (zie foto’s verderop) en opnieuw vastgezet door middel van implantaten, met dien verstande dat er een soort wig in de vorm van een kooi tussen geplaatst wordt. Op deze manier wordt dit gedeelte van het scheenbeen ( nl de tuberositas tibiae) een aantal millimeters naar voor en naar boven verplaatst.

Natuurlijk wordt deze verplaatsing op basis van zeer nauwkeurige metingen uitgevoerd, zo zal elke hond zijn eigen verplaatsing kennen. Als gevolg van deze verplaatsing, zal de aanhechting van de rechte knieband (van de knieschijf naar het scheenbeen) ook naar voren verplaatst worden. Juist deze verplaatsing is wat de knie weer stabiel maakt, de rechte knieband neemt als het ware de functie over van de kruisband. Vanaf dit moment is geen voorste gekruiste band meer nodig en zal de hond een stabiele en direct belastbare knie hebben.

De eerste zes weken moet het botfragment gaan vastgroeien en zal beweging nog wat beperkt moeten worden, maar de hond zal weldra weer goed kunnen belasten. Na 6 weken maken we controle foto’s om te kijken of het vastgroeien goed verloopt. Ook na 4 maanden maken we röntgenfoto’s om als afsluiting te kijken of het botgenezingsproces afgerond is.

Ondertussen behandelen we enkele tientallen honden uit België en Nederland per jaar met deze nieuwe methode. Een grote groep van de aangeboden patiënten zijn honden die reeds 1 of meerdere keren eerder zijn geopereerd aan hun kruisbandruptuur, maar waarbij de ingreep niet heeft geholpen, ofwel complicaties zijn opgetreden. Met name boxers en honden die de knieën erg gestrekt hebben bij het staan worden bij ons aangeboden.

Ondertussen zijn er ook al enkele honden die beiderzijds een TTA behandeling hebben ondergaan.
Groeten Janou en Butch
Afbeelding
willeke1984
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door willeke1984 »

Wat betreft hond 1, is het een mogelijkheid dat inmiddels de gehele kruisband is afgescheurd en hij/zij daarom nog steeds slecht/slechter loopt??
Het is immers een vrij zwaar ras, en scheurtjes gaan vaak verder.

Hond 2 ik zou zeker niet nogmaals voor dezelfde operatie gaan als wat bij hond 1 gedaan is. Je zegt zelf al dat deze 2e hond heel stijl staat met zijn knieen. Naar mijn idee is dat dus wachten tot hij verder scheurt.

Verder zou ik absoluut gaan voor de TTA.
Maar wat dat betreft ben ikmisschien een beetje bevooroordeeld aangezien ik de vaste assistent ben van dierenarts van den Brink, die samen met dierenarts Reijers de TTA ( en ook THA) uitvoerd.

Afgezien van dat probeer ik hier absoluut geen verkooppraatje te houden ofzo.
Als mijn eigen hond een gescheurde/ingescheurde kruisband zou krijgen zou ik zonder twijfel voor een TTA gaan.
Ik heb de afgelopen anderhalf jaar dat ik bij dierenziekenhuis Drechtstreek werk honden binnen zien komen strompelen want lopen kon je het echt niet noemen.
Honden die al een jaar niet op hun poot liepen, 3 operaties verder nog steeds 1 drama. En na de TTA savonds lopend naar buiten gingen
Deze resultaten zeggen voor mij genoeg

Kijk voor foto-casussen eens op www.dapdrechtstreek.nl
willeke
Afbeelding
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Janou schreef:Al eens gedacht aan de TTA methode???
Eeehhh, tja, ja dus. Lees mijn bericht. Ze gaan juist naar DAP Drechtstreek vanwege het feit dat zij TTA doen!

Bij hond 2 kom je volgens mij idd gewoon niet om die lichaamsbouw heen. Die knieën zijn gewoon steil en dat is vragen voor problemen. Nu oplappen, later toch nog in- of zelfs afscheuren.
Zou bij een hond van mij een knieband afscheuren, dan zou ik voor TTA gaan. Maar bij een iets ingescheurde band............ pffff, ik vind het moeilijk. Hond 2 heeft vandaag prima gelopen hoorde ik net. Maar hoe lang gaat dat nog goed..............
Daarbij kreeg ik net dit te horen:
In de faculteit te gent zijn ze van alle moderne technieken terug gekomen en nu doen ze enkel nog opruimen van de gescheurde gewrichtsband en daarna opspannen van het gewrichtskapsel. Dit is eigenlijk een oude techniek, die voor niet- sporthonden perfect werkt , dwz omdat ze een beetje stijf blijven lopen maar als je het niet weet dan zie je het niet, dus om echt sport te doen is het niet aangeraden, voor de huis tuin keuken hond wel, zelfs voor hele zware honden. Bijkomend voordeel het is veel goedkoper, voor 250 a 300euro per knie ben je gesteld en de revalidatie is niet lang, enkele dagen. Ze raden ook aan om ingescheurde banden bij grote honden ook meteen te opereren om te voorkomen dat een ontstekingsreactie voor veel arthrose zou zorgen…

Gent is volgens mij de laatste die rekening met de beurs van de baas houdt. En dan zeggen zij dit...............
Maar ik ken ook de verhalen van de honden die operatie na operatie ondergaan en uiteindelijk TTA ondergaan en op 4 poten naar buiten wandelen.
Groetjes,
Nancy Koper
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

monky heeft aan allebij zijn achterpoten een tplo operatie gehad +- 1,5 jaar geleden zijn zijn linker kruisbanden gescheurd en is toen in belgie geopereerd en nu is hij herstelende van zijn rechter kruisband (tplo) operatie (uitgevoerd in loon op zand) het revalideren gaat bij monky heel moeizaam :roll: het is een hele drukke hond en ondanks dat hij kalmeringsmiddelen krijgt is hij nog heel druk :wink: dus het revalideren is voor hem heel zwaar :roll: maar ik ben ervan overtuigd dat dit de beste optie was voor monky het is een vreslijke drukke hond die min. 3 uur per dag intensief bewoog en dit wilde ik hem niet ontnemen hij heeft van zijn linkerpoot hlemaal geen last meer :ok: en kan er alles weer mee :ok: ook nu dat hij weer aan het revalideren is en ik dat toch wel zwaar vondt voor hem het is wel een ingrijpende operatie maar het heeft hele goeie resultaten minder kans op artrose & het feit dat er nooit meer iets kan scheueren vindt ik toch wel belangrijk!

en ik weet niet wat voor toepassing ervoor gescheurde kruisbanden is bij monky waren ze echt afgescheurd toch weet ik niet wat ik zou doen heel vaak scheuren ze toch nog af en dan moet de hond ook weer 2x onder narcose en 2x een zware operatie ondergaan het is heel moeilijk om een keuze te maken maar ik ben zeker wel tevreden met de TPLO kruisband operatie mocht amy er in de toekomst er ook last van krijgen zou ik er meteen weer voor kiezen :ok: maar liever dat ze het niet mee hoeft te maken natuurlijk :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Nancy,

Onze Lana is anderhalf jaar geleden geopereerd aan een gescheurde kruisband. Ze hebben eerst door middel van lichaamseigen materiaal een nieuwe kruisband willen maken, maar dat was toch niet stevig genoeg. Daarom heeft Lana daar bovenop ook nog een kunstkruisband gekregen.
Op onze website kun je daar ook het één en ander over lezen (met foto's van na de operatie) onder de knop Medisch.
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik ga gelijk kijken :ok:
Groetjes,
Nancy Koper
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”