Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nog eens vis

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

estelle

nog eens vis

Ongelezen bericht door estelle »

Zonet bij de visboer 4 enorme zalmkoppen met aanhangsel gekregen en nog wat visafval.
Het klopt dat ik dit nu 2 weken in moet vriezen?
En aan die Zalm zitten enorm veel graten....dat kan dus geen kwaad?

Alvast bedankt!
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Inderdaad twee weken invriezen en je kunt je gewoon helemaal geven, met graat, ogen en tandjes en al :N:

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

Sennaruby schreef:Inderdaad twee weken invriezen en je kunt je gewoon helemaal geven, met graat, ogen en tandjes en al :N:

Groetjes,

Fieke
Ik draai het hele zooitje door een gehaktmolen.
Djinny slikt alles zo ongeveer heel door en met die harde graten vind ik dat toch een beetje eng.
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Een hele zalmkop heel doorslikken?! Dat wil ik zien :N: :wink:

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Djinny
Zeer actief

Sennaruby schreef:Een hele zalmkop heel doorslikken?! Dat wil ik zien :N: :wink:

Groetjes,

Fieke
Nee ok, dat is wel een beetje teveel van het goeie :wink: , maar ik ben gewoon bang dat ze bij het slopen van zo'n kop, te grote stukken doorslikt.
Voor het zachte spul is dat niet zo erg, maar ik heb vorige week zo'n kop in stukken geknipt en er zitten toch wel hele harde stukken in.
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het ook best enge dingen, maar mijn honden eten ze gelukkig (nog) heel voorzichtig omdat ze het pas een keer gekregen hebben. Meestal zijn ze ook heel erg snelle eters....
Afbeelding
estelle

okay bedankt, ben benieuwd of ze het moeten. Ze krijgen wel altijd rauwe kip spul e.d. Maar een hele vis hebben ze nog nooit gehad....
kim bloemen
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kim bloemen »

Stomme vraag, maar waarom moet je rauwe vis twee weken invriezen voordat je dit voert???
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Het geldt niet voor alle vissen hoor, alleen voor haring en zalm voor zover ik weet.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Is het merendeel van de vis wat je bij de visboer koopt niet allang ingevroren geweest? Volgens mij wel namelijk. Er is maar weinig vis wat vers aan de wal gebracht wordt. Alleen misschien vis uit de Noordzee of IJselmeer. De rest wordt aan boord van de visboot direct gekaakt en ingevroren, want het merendeel van die boten komen niet elke dag terug in de havens. En zalm komt merendeel van de tijd van viskwekerijen die het ook ingevroren aanleveren. (volgens mij :mrgreen: )
Dus is het invriezen dan nog noodzakelijk?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
estelle

Roelfien schreef:Is het merendeel van de vis wat je bij de visboer koopt niet allang ingevroren geweest? Volgens mij wel namelijk. Er is maar weinig vis wat vers aan de wal gebracht wordt. Alleen misschien vis uit de Noordzee of IJselmeer. De rest wordt aan boord van de visboot direct gekaakt en ingevroren, want het merendeel van die boten komen niet elke dag terug in de havens. En zalm komt merendeel van de tijd van viskwekerijen die het ook ingevroren aanleveren. (volgens mij :mrgreen: )
dat lijkt mij eigenlijk ook....dat spul komt bevroren binnen, toch?
Zou het kwaad kunnen? ik wil zooo graag kijken wat ze ervan vinden............ :boos:
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou het voor de zekerheid toch maar invriezen...
Afbeelding
estelle

Sennaruby schreef:Ik zou het voor de zekerheid toch maar invriezen...
doe ik ook hoor maar ik heb echt geeeeeeeen geduld.
:mrgreen:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Heel erg herkenbaar, haha! Ik heb ook totaal geen geduld als ik weer iets "nieuws" heb gekocht voor Bowie, het liefst ga ik dan meteen naar huis om haar te zien smullen :cheer:

Behalve de laatste keer bij de vis.... Ze keek er naar, voor mij ging ze er ook een keer aan reuken en liep toen weg :jank:
Djinny
Zeer actief

Ik moet ook nog een weekje wachten voor ik dat gemalen zalmprutje aan Djinny kan geven, ik heb ze vorige week ingevroren en ik ben ook heel benieuwd wat ze er van zal vinden.
Voor de zekerheid hou ik ook gewoon die twee weken maar aan. :wink:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ben benieuwd wat jullie honden van de vis vinden. De mijne moet het dus echt niet.
Alleen een blikje tonijn lust ie wel :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Roelfien schreef:Is het merendeel van de vis wat je bij de visboer koopt niet allang ingevroren geweest? Volgens mij wel namelijk. Er is maar weinig vis wat vers aan de wal gebracht wordt. Alleen misschien vis uit de Noordzee of IJselmeer. De rest wordt aan boord van de visboot direct gekaakt en ingevroren, want het merendeel van die boten komen niet elke dag terug in de havens. En zalm komt merendeel van de tijd van viskwekerijen die het ook ingevroren aanleveren. (volgens mij :mrgreen: )
Klopt, die vis die je koopt is al ingevroren geweest omdat het dus voor menselijke consumptie is en die haringworm al gedood moet zijn. Als wij de vis willen eten hoeven we het ook niet eerst nog 2 weken in te vriezen :wink:
Maar misschien dat er nog een andere reden voor dat invriezen is? Ik weet het niet, geen ervaring mee ook
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Ik dacht dat het invriezen alleen gold voor zoetwatervissen?Want zalm eten mensen ook rauw zo van de visboer(sushi etc)dus dan zal het w4el zo kunnen lijkt me. :19:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

basil schreef:ik gaf het altijd gewoon zo :19:
ik ook..en ze leven ook nog :wink:
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ja, het is inderdaad wel vreemd dat we de kop voor de honden 2 weken invriezen en de rest van het beest gewoon direct rauw als sushi opeten.... :19:

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

sirene schreef:Ben benieuwd wat jullie honden van de vis vinden. De mijne moet het dus echt niet.
Alleen een blikje tonijn lust ie wel :wink:
Die van mij walgen echt van vis :mrgreen: Vind het wel jammer want in het begin aten ze het met smaak.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ameno eet ook echt geen vis, met geen mogelijkheid eet ze het.
Zelfs niet als ik wat vis oprol in een stukje vlees.

Hopelijk zit je niet voor niets te leuren met die zalm in je vriezer en gaan ze het met smaak eten.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

van de visboer vries ik niet in, en ze leven hier nog altijd... :wink:
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

In principe hoeven alleen zalmkoppen uit de pacific ingevroren worden. Niet vanwege bacterieen maar vanwege parasieten. De naam van de parasiet is: Nanophyetus salmincola.

Zalm en forel kan daarmee besmet zijn. En dat geldt voor de hele zalm, dus niet alleen de kop.

Bij mijn weten is alleen de hond gevoelig voor deze parasiet. Wasberen, beren, katten en mensen kunnen wel deze rauwe vis + parasiet eten, zonder er ziek van te worden. Dat geldt voor meerdere virussen, parasieten en bacterieen. Niet ieder wezen is gevoelig.

Aangezien deze ziekte dodelijk is voor honden, wanneer je er niet op tijd bij bent, is het niet onverstandig om de zalm dus eerst even een paar weekjes in te vriezen. Kleine moeite, lijkt me.

Nou is het wel zo dat de zalm die wij hier kopen meestal Schotse of Noorse zalm is. Dus in feite hoef je deze niet in te vriezen. In principe. Maar..... De meeste rauwe zalmen die je kunt kopen, zijn gekweekte zalmen. En gekweekte zalmen bevatten meer parasieten als wilde zalmen. Ik weet niet of daar toevallig ook wel eens de Nanophyetus salmincola bij zit... Dus zekerheidshalve vries ik alle zalmen en forellen en zoetwatervissen eerst even in.

Bron: Lizzy Plat-Coelers www.barfplaats.nl
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Blijft dus de vraag of de vis, die wij eten en dus ook onze honden, niet al lang ingevroren is geweest. :wink:

Bijvoorbeeld van haring weet ik heel zeker dat die altijd bevroren aangeleverd wordt. Verse haring bestaat niet, want de haring gaat direct aan boord in de pekel en dan in de vriezer. Zo blijft de haring namelijk het verst.
De visboer en de haringstal kopen hun haring in tonnetjes (plastic vaatjes) en die zijn bevroren.
Laatst gewijzigd door Roelfien op 27 feb 2006 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Dat zul je aan je vishandelaar moeten vragen denk ik.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Aanvulling:

Haring komt altijd invroren aan wal. Omdat haring een, voor de mens gevaarlijke worm, kan bevatten.

Andere vissen worden deels ingevroren, deels koel bewaard en koel vervoerd. Niet alle vis wordt dus eerst ingevroren voordat het bij de viswinkel terecht komt. Het meerendeel van de vis wordt vers aangevoerd/niet eerst ingevroren. Dat geldt zeker ook voor zalm.

Bron: Productschap Vis, http://www.pvis.nl/
Afbeelding
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lilalila »

En is visolie uit Alaska (die heb ik toevallig net ingeslagen) wel veilig voor je hond ?

weet iemand dit ? :denken:
estelle

Sennaruby schreef:Aanvulling:

Haring komt altijd invroren aan wal. Omdat haring een, voor de mens gevaarlijke worm, kan bevatten.

Andere vissen worden deels ingevroren, deels koel bewaard en koel vervoerd. Niet alle vis wordt dus eerst ingevroren voordat het bij de viswinkel terecht komt. Het meerendeel van de vis wordt vers aangevoerd/niet eerst ingevroren. Dat geldt zeker ook voor zalm.

Bron: Productschap Vis, http://www.pvis.nl/
dus dan hoef je het niet zelf nog eens in te vriezen....
nouja, ach dat weekje kan geen kwaad.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Zalm wel invriezen, haring niet. Je weet niet of en hoelang de zalm ingevroren is geweest. Gewoon geen risico nemen lijkt mij en gewoon twee weken de vriezer in met die zalm(koppen).

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”