Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
nog eens vis
Moderator: moderatorteam
-
estelle
nog eens vis
Zonet bij de visboer 4 enorme zalmkoppen met aanhangsel gekregen en nog wat visafval.
Het klopt dat ik dit nu 2 weken in moet vriezen?
En aan die Zalm zitten enorm veel graten....dat kan dus geen kwaad?
Alvast bedankt!
Het klopt dat ik dit nu 2 weken in moet vriezen?
En aan die Zalm zitten enorm veel graten....dat kan dus geen kwaad?
Alvast bedankt!
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
Djinny
- Zeer actief
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Djinny
- Zeer actief
Nee ok, dat is wel een beetje teveel van het goeieSennaruby schreef:Een hele zalmkop heel doorslikken?! Dat wil ik zien :N:![]()
Groetjes,
Fieke
Voor het zachte spul is dat niet zo erg, maar ik heb vorige week zo'n kop in stukken geknipt en er zitten toch wel hele harde stukken in.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
estelle
-
kim bloemen
- Actief
- Contacteer:
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Is het merendeel van de vis wat je bij de visboer koopt niet allang ingevroren geweest? Volgens mij wel namelijk. Er is maar weinig vis wat vers aan de wal gebracht wordt. Alleen misschien vis uit de Noordzee of IJselmeer. De rest wordt aan boord van de visboot direct gekaakt en ingevroren, want het merendeel van die boten komen niet elke dag terug in de havens. En zalm komt merendeel van de tijd van viskwekerijen die het ook ingevroren aanleveren. (volgens mij
)
Dus is het invriezen dan nog noodzakelijk?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
-
estelle
dat lijkt mij eigenlijk ook....dat spul komt bevroren binnen, toch?Roelfien schreef:Is het merendeel van de vis wat je bij de visboer koopt niet allang ingevroren geweest? Volgens mij wel namelijk. Er is maar weinig vis wat vers aan de wal gebracht wordt. Alleen misschien vis uit de Noordzee of IJselmeer. De rest wordt aan boord van de visboot direct gekaakt en ingevroren, want het merendeel van die boten komen niet elke dag terug in de havens. En zalm komt merendeel van de tijd van viskwekerijen die het ook ingevroren aanleveren. (volgens mij)
Zou het kwaad kunnen? ik wil zooo graag kijken wat ze ervan vinden............
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
estelle
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
-
Djinny
- Zeer actief
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Klopt, die vis die je koopt is al ingevroren geweest omdat het dus voor menselijke consumptie is en die haringworm al gedood moet zijn. Als wij de vis willen eten hoeven we het ook niet eerst nog 2 weken in te vriezenRoelfien schreef:Is het merendeel van de vis wat je bij de visboer koopt niet allang ingevroren geweest? Volgens mij wel namelijk. Er is maar weinig vis wat vers aan de wal gebracht wordt. Alleen misschien vis uit de Noordzee of IJselmeer. De rest wordt aan boord van de visboot direct gekaakt en ingevroren, want het merendeel van die boten komen niet elke dag terug in de havens. En zalm komt merendeel van de tijd van viskwekerijen die het ook ingevroren aanleveren. (volgens mij)
Maar misschien dat er nog een andere reden voor dat invriezen is? Ik weet het niet, geen ervaring mee ook
-
Mauyak
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Charlotte*
- Zeer actief
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
In principe hoeven alleen zalmkoppen uit de pacific ingevroren worden. Niet vanwege bacterieen maar vanwege parasieten. De naam van de parasiet is: Nanophyetus salmincola.
Zalm en forel kan daarmee besmet zijn. En dat geldt voor de hele zalm, dus niet alleen de kop.
Bij mijn weten is alleen de hond gevoelig voor deze parasiet. Wasberen, beren, katten en mensen kunnen wel deze rauwe vis + parasiet eten, zonder er ziek van te worden. Dat geldt voor meerdere virussen, parasieten en bacterieen. Niet ieder wezen is gevoelig.
Aangezien deze ziekte dodelijk is voor honden, wanneer je er niet op tijd bij bent, is het niet onverstandig om de zalm dus eerst even een paar weekjes in te vriezen. Kleine moeite, lijkt me.
Nou is het wel zo dat de zalm die wij hier kopen meestal Schotse of Noorse zalm is. Dus in feite hoef je deze niet in te vriezen. In principe. Maar..... De meeste rauwe zalmen die je kunt kopen, zijn gekweekte zalmen. En gekweekte zalmen bevatten meer parasieten als wilde zalmen. Ik weet niet of daar toevallig ook wel eens de Nanophyetus salmincola bij zit... Dus zekerheidshalve vries ik alle zalmen en forellen en zoetwatervissen eerst even in.
Bron: Lizzy Plat-Coelers www.barfplaats.nl
Zalm en forel kan daarmee besmet zijn. En dat geldt voor de hele zalm, dus niet alleen de kop.
Bij mijn weten is alleen de hond gevoelig voor deze parasiet. Wasberen, beren, katten en mensen kunnen wel deze rauwe vis + parasiet eten, zonder er ziek van te worden. Dat geldt voor meerdere virussen, parasieten en bacterieen. Niet ieder wezen is gevoelig.
Aangezien deze ziekte dodelijk is voor honden, wanneer je er niet op tijd bij bent, is het niet onverstandig om de zalm dus eerst even een paar weekjes in te vriezen. Kleine moeite, lijkt me.
Nou is het wel zo dat de zalm die wij hier kopen meestal Schotse of Noorse zalm is. Dus in feite hoef je deze niet in te vriezen. In principe. Maar..... De meeste rauwe zalmen die je kunt kopen, zijn gekweekte zalmen. En gekweekte zalmen bevatten meer parasieten als wilde zalmen. Ik weet niet of daar toevallig ook wel eens de Nanophyetus salmincola bij zit... Dus zekerheidshalve vries ik alle zalmen en forellen en zoetwatervissen eerst even in.
Bron: Lizzy Plat-Coelers www.barfplaats.nl

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Blijft dus de vraag of de vis, die wij eten en dus ook onze honden, niet al lang ingevroren is geweest. 
Bijvoorbeeld van haring weet ik heel zeker dat die altijd bevroren aangeleverd wordt. Verse haring bestaat niet, want de haring gaat direct aan boord in de pekel en dan in de vriezer. Zo blijft de haring namelijk het verst.
De visboer en de haringstal kopen hun haring in tonnetjes (plastic vaatjes) en die zijn bevroren.
Bijvoorbeeld van haring weet ik heel zeker dat die altijd bevroren aangeleverd wordt. Verse haring bestaat niet, want de haring gaat direct aan boord in de pekel en dan in de vriezer. Zo blijft de haring namelijk het verst.
De visboer en de haringstal kopen hun haring in tonnetjes (plastic vaatjes) en die zijn bevroren.
Laatst gewijzigd door Roelfien op 27 feb 2006 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer:
Aanvulling:
Haring komt altijd invroren aan wal. Omdat haring een, voor de mens gevaarlijke worm, kan bevatten.
Andere vissen worden deels ingevroren, deels koel bewaard en koel vervoerd. Niet alle vis wordt dus eerst ingevroren voordat het bij de viswinkel terecht komt. Het meerendeel van de vis wordt vers aangevoerd/niet eerst ingevroren. Dat geldt zeker ook voor zalm.
Bron: Productschap Vis, http://www.pvis.nl/
Haring komt altijd invroren aan wal. Omdat haring een, voor de mens gevaarlijke worm, kan bevatten.
Andere vissen worden deels ingevroren, deels koel bewaard en koel vervoerd. Niet alle vis wordt dus eerst ingevroren voordat het bij de viswinkel terecht komt. Het meerendeel van de vis wordt vers aangevoerd/niet eerst ingevroren. Dat geldt zeker ook voor zalm.

- lilalila
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een pippa
- Aantal honden: 1
-
estelle
dus dan hoef je het niet zelf nog eens in te vriezen....Sennaruby schreef:Aanvulling:
nouja, ach dat weekje kan geen kwaad.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Contacteer: