Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

los volgen

Moderator: moderatorteam

Debora
Zeer actief
Contacteer:

los volgen

Ongelezen bericht door Debora »

Iemand tips om de hond weer leuk los te laten volgen?

Het waarom:
Faith vond volgen altijd leuk om te doen en ze was er zeer goed in. Ze haalde elke keer 9's voor het volgen, zowel vast als los. Nu wil ze vast volgen heel graag nog doen maar het los volgen dus niet meer. Wij zijn momenteel bezig met GG-B (cynophillia) en daar komt het los volgen en zit in voor. Middels dit te trainen, lijkt ze onzekerder te zijn geworden over los volgen. Ze gaat al bij voorbaat zitten, terwijl ze gewoon moet volgen. :jank:
Nu dacht ik zo slim te zijn en er twee verschillende commando's aan te geven, dus "volg" bij het los volgen en "kom" bij het zit en doorlopen. Dit werkt blijkbaar niet echt. Iemand dus tips, advies etc in de aanbieding?
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Bedoel je zit tijdens het volgen, zoals je ook bij het VZH hebt???

Zet een stap terug en oefen dit dus eerst aan de lijn. Volgen = volgen, zit = zit
Hou het volgen interessant, maak veel wendingen, beloon tussendoor op onverwachte momenten (ik gebruik daarvoor een bal, netjes volgen betekent dat de bal weggegooid wordt :wink: . Bal liefst niet naar voren weggooien omdat je dan het voordringen weer stimuleert, dus stukje achterwaarts gooien en daarna uitbundig spelen en ontladen).
De zit tijdens het volgen kun je eventueel oefenen door iemand achter je te laten lopen die de lange lijn vastheeft en eventueel een kort rukje aan de lijn kan geven tijdens het zit-commando, wat je daarna weer afbouwt. Pas als de zit aan de lijn goed gaat de lange lijn er weer af.
Wij stappen daarna over op een zogenaamd fop-lijntje. Een heel dun kort lijntje aan de halsband waarmee je dus controle kan houden, maar die de hond niet of nauwelijks voelt door het lichte gewicht.
Daar oefenen we mee door tot aan het examen, maar naar het examen toe laat je het lijntje steeds vaker los aan de band hangen zonder dat je het in je hand hebt.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Het probleem is meer dat ze het volgen niet meer leuk vindt om te doen. De oefening volgen en zit doet ze redelijk goed, soms anticipeert ze maar over het algemeen gaat de oefening goed. Ze anticipeert nu meer bij het los volgen zelf, terwijl ze daar juist zo goed in was. Het lijkt soms wel alsof ze er van in de war raakt. Maar wat jij nu omschreef, misschien dat ik dat eens ga proberen met volgen en zit.

Overigens hoe gaat het volgen en zit bij VZH?

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Debora schreef:Het probleem is meer dat ze het volgen niet meer leuk vindt om te doen. De oefening volgen en zit doet ze redelijk goed, soms anticipeert ze maar over het algemeen gaat de oefening goed. Ze anticipeert nu meer bij het los volgen zelf, terwijl ze daar juist zo goed in was. Het lijkt soms wel alsof ze er van in de war raakt. Maar wat jij nu omschreef, misschien dat ik dat eens ga proberen met volgen en zit.

Bij VZH (en ook bij IPO) moet de hond tijdens het volgen op commando gaan zitten terwijl je gewoon in hetzelfde tempo doorloopt. Je mag niet inwerken, de hond moet dus direct gaan zitten op het stemcommando en rustig blijven zitten tot de baas weer terugkomt :wink:

Vanuit de basispositie gaat de HG met zijn vrij volgende hond rechtuit. Na 10 à 15 passen moet de hond op het commando “Zitâ€
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Debora schreef:Het probleem is meer dat ze het volgen niet meer leuk vindt om te doen. De oefening volgen en zit doet ze redelijk goed, soms anticipeert ze maar over het algemeen gaat de oefening goed. Ze anticipeert nu meer bij het los volgen zelf, terwijl ze daar juist zo goed in was. Het lijkt soms wel alsof ze er van in de war raakt. Maar wat jij nu omschreef, misschien dat ik dat eens ga proberen met volgen en zit.

Bij VZH (en ook bij IPO) moet de hond tijdens het volgen op commando gaan zitten terwijl je gewoon in hetzelfde tempo doorloopt. Je mag niet inwerken, de hond moet dus direct gaan zitten op het stemcommando en rustig blijven zitten tot de baas weer terugkomt :wink:

Vanuit de basispositie gaat de HG met zijn vrij volgende hond rechtuit. Na 10 à 15 passen moet de hond op het commando “Zitâ€

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”