Bij mij is click ook einde oefening. Maar zoals Eline al zegt, het is het einde van
die oefening.
Je zou duidelijk moeten hebben wat voor jou einde oefening betekent. Bij mij betekent dat dat ie een koekje krijgt omdat ie het goed heeft gedaan. Maar ik verwacht dan nog steeds aandacht van mijn hond, omdat het nog niet einde training is (dan zeg ik dus "vrij") Wanneer je einde oefening dus echt als einde training opvat, kun je ook maar één keer clicken en dan is je training afgelopen
Het is makkelijker uit te leggen met de oefening "plaats" Hierbij moet de hond naast jou zitten in het vak, gaan liggen op jouw commando, je legt de riem tussen de voorpoten van de hond, zegt "wacht" (of blijf, ik heb hier onderscheid in aangebracht) en loopt weg. Na een paar meter draai je je om en roep je de hond voor, hond aan de voer, terugsturen plaats.
De plaatsoefening is dus allerlei aparte oefeningen in één.
Wanneer je hond de oefening niet helemaal beheerst, zal je alles apart moeten belonen. Dus eerst het naast zitten, click & beloning. Die oefening heeft hij goed gedaan, maar hij moet nu wachten op wat jij zegt wat ie nu mag doen. Dan af, click en beloning. Voorkomen, click en beloning, aan de voet, click en beloning. Terugsturen naar de plaats (de hond moet naast de riem gaan liggen) Je clickt als jij de hond binnen 1 sec. een koekje kan geven. Maar de hond moet blijven liggen totdat jij zegt dat ie weer mag gaan zitten.
Hier zie je dus heel goed dat elke oefening afzonderlijk click & beloning en einde oefening is. Maar einde oefening betekent dus geen vrij, het betekent dat deze oefening goed is afgerond en dat hij moet wachten op het volgende commando.