Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Click einde oefening?

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Click einde oefening?

Ongelezen bericht door Belle »

N.a.v. het topic over "blijf" aanleren met de clicker en een eerdere meningsverschil hierover met Martine een vraag aan de anderen hier die met de clicker trainen.
Ik heb op de cursus geleerd en ook in verschillende boeken gelezen dat de click altijd het einde van de oefening is en dat de hond zijn/haar beloning krijgt. Martine doet dit blijkbaar anders.
Hoe doen jullie dit. Graag hoor ik voor- en nadelen van beide manieren, want als ik het op een andere manier beter kan doen, ben ik niet te eigenwijs om te veranderen :mrgreen:
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Click is voor mij geen einde oefening, Vrij is einde oefening.
Ik kan niet werken met een hond die na elke click weer zijn eigen gang gaat, dat is gewoonweg niet de bedoeling.
Ik verwacht dus dat de hond geconsentreerd blijft op mij. Bij statische oefeningen die de hond beheerst kan de click wel einde oefening betekenen, maar dat hoeft niet. Als je toch al klikkert kun je met de click ook heel makkelijk aanleren dat hij beloont wordt voor de snelle zit, maar wel moet blijven zitten. Wel maak ik dan gebruik van handgebaren en ev. stem.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Belle
Zeer actief

Eline* schreef:Click is voor mij geen einde oefening, Vrij is einde oefening.
Ik kan niet werken met een hond die na elke click weer zijn eigen gang gaat, dat is gewoonweg niet de bedoeling.
Ik verwacht dus dat de hond geconsentreerd blijft op mij. Bij statische oefeningen die de hond beheerst kan de click wel einde oefening betekenen, maar dat hoeft niet. Als je toch al klikkert kun je met de click ook heel makkelijk aanleren dat hij beloont wordt voor de snelle zit, maar wel moet blijven zitten. Wel maak ik dan gebruik van handgebaren en ev. stem.
Krijgen ze dan na de click wel meteen de beloning, of geef je die pas aan het eind van de oefening?
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik beloon direct! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Misschien voor de duidelijkheid..als ik een hond leer te volgen en hij loopt twee stappen naast me en ik klik, geef lekkers, dan verwacht ik niet gelijk weer een buikschuiver te hoeven maken omdat meneer denkt gelijk weer te mogen trekken en mij te mogen vergeten! :eek:
Ik wil dus consentratie en contact houden, klik daarom ook veel om de hond gemotiveerd te houden en probeer de oefeningen spannend te houden. Dan is click wel einde oefening voor dat moment maar niet einde trainen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Eline* schreef:Misschien voor de duidelijkheid..als ik een hond leer te volgen en hij loopt twee stappen naast me en ik klik, geef lekkers, dan verwacht ik niet gelijk weer een buikschuiver te hoeven maken omdat meneer denkt gelijk weer te mogen trekken en mij te mogen vergeten! :eek:
Ik wil dus consentratie en contact houden, klik daarom ook veel om de hond gemotiveerd te houden en probeer de oefeningen spannend te houden. Dan is click wel einde oefening voor dat moment maar niet einde trainen.
Dat is eigenlijk hoe ik het ook ongeveer doe. Maar ik begreep dat Martine tussendoor clickt zonder meteen de beloning te geven.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:
Eline* schreef:Misschien voor de duidelijkheid..als ik een hond leer te volgen en hij loopt twee stappen naast me en ik klik, geef lekkers, dan verwacht ik niet gelijk weer een buikschuiver te hoeven maken omdat meneer denkt gelijk weer te mogen trekken en mij te mogen vergeten! :eek:
Dat is eigenlijk hoe ik het ook ongeveer doe. Maar ik begreep dat Martine tussendoor clickt zonder meteen de beloning te geven.
Da's fout! :neenee: :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Click is de bekrachtiger voor gewenst gedrag in dat deel van de oefening, en het signaal dat de hond een beloning krijgt. De oefening of training kan daarna gewoon weer doorgaan.
Einde (gehele) oefening is voor mij de jackpot of andere extra beloning en dan vrij geven.
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Bij mij is click ook einde oefening. Maar zoals Eline al zegt, het is het einde van die oefening.
Je zou duidelijk moeten hebben wat voor jou einde oefening betekent. Bij mij betekent dat dat ie een koekje krijgt omdat ie het goed heeft gedaan. Maar ik verwacht dan nog steeds aandacht van mijn hond, omdat het nog niet einde training is (dan zeg ik dus "vrij") Wanneer je einde oefening dus echt als einde training opvat, kun je ook maar één keer clicken en dan is je training afgelopen :mrgreen:

Het is makkelijker uit te leggen met de oefening "plaats" Hierbij moet de hond naast jou zitten in het vak, gaan liggen op jouw commando, je legt de riem tussen de voorpoten van de hond, zegt "wacht" (of blijf, ik heb hier onderscheid in aangebracht) en loopt weg. Na een paar meter draai je je om en roep je de hond voor, hond aan de voer, terugsturen plaats.
De plaatsoefening is dus allerlei aparte oefeningen in één.
Wanneer je hond de oefening niet helemaal beheerst, zal je alles apart moeten belonen. Dus eerst het naast zitten, click & beloning. Die oefening heeft hij goed gedaan, maar hij moet nu wachten op wat jij zegt wat ie nu mag doen. Dan af, click en beloning. Voorkomen, click en beloning, aan de voet, click en beloning. Terugsturen naar de plaats (de hond moet naast de riem gaan liggen) Je clickt als jij de hond binnen 1 sec. een koekje kan geven. Maar de hond moet blijven liggen totdat jij zegt dat ie weer mag gaan zitten.
Hier zie je dus heel goed dat elke oefening afzonderlijk click & beloning en einde oefening is. Maar einde oefening betekent dus geen vrij, het betekent dat deze oefening goed is afgerond en dat hij moet wachten op het volgende commando.
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

ben net op vervolmakingscursus clicker voor gevorderden geweest
en OEF was ik blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd en dat klik niet het einde van de oefening betekende.
Velen gingen in de fout waren dus allemaal lesgevers met al wat ervaring.
we hebben nu ook leren werken met uitgestelde beloning , interval ,enz;;;
ook heel duidelijk het veschil in operante conditionering waar in eerste instantie de clicker voor is bedoeld maar de meeste gebruiken hem ,ik ook dikwijls hoor ,voor de tradiotionele conditionering.
dus heel duidelijk de click is NIET het einde van de oefening.
ik heb gewerkt met mijn hond en een andere lesgever van mijn school heeft notities gemaakt als die af zijn en jullie hebben interesse zal ik ze hier plaatsen ben ondertussen weer een deel vergeten :19:
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Belle
Zeer actief

martine schreef:ben net op vervolmakingscursus clicker voor gevorderden geweest
en OEF was ik blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd en dat klik niet het einde van de oefening betekende.
Velen gingen in de fout waren dus allemaal lesgevers met al wat ervaring.
we hebben nu ook leren werken met uitgestelde beloning , interval ,enz;;;
ook heel duidelijk het veschil in operante conditionering waar in eerste instantie de clicker voor is bedoeld maar de meeste gebruiken hem ,ik ook dikwijls hoor ,voor de tradiotionele conditionering.
dus heel duidelijk de click is NIET het einde van de oefening.
ik heb gewerkt met mijn hond en een andere lesgever van mijn school heeft notities gemaakt als die af zijn en jullie hebben interesse zal ik ze hier plaatsen ben ondertussen weer een deel vergeten :19:

Martine, ik zou het leuk vinden als je de aantekeningen hier wilt plaatsen.
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

komt in orde zodra Mark ze klaar heeft zal ik het plaatsen.
een school uit NL die ook op de cursus was is een aanrader www.happytails.nl klasse die dames
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

click is bij mij ook niet eine oefening. vb: ik leg mijn hond 'af' en loop er dan van weg. wanneer ik ver genoeg ben en er is vb. afleiding (een schot, of iemand roept of ik gooi een balletje,...) en mijn hond blijft mooi liggen, dan click ik. maar dit betekent niet dat ze mag rechtstaan en doen wat ze wil. nee, ze moet blijven liggen, maar ondertussen loop ik naar haar toe en geef haar een koekje. dus de click betekent hier: er komt een beloning tijdens deze oefening, maar de oefening gaat wel verder. nadat ik haar dus het koekje gegeven heb, loop ik gewoon weer weg en blijft zij liggen. pas wanneer ik 'vrij' zeg, mag ze haar plaats verlaten (het vrij geven gebeurt dan wel met een balletje dat ik achter haar gooi)

een andere oefening waar mee ikde clicker gebruikt heb was deze: mijn hond had wat moeilijkheden om het revieren te begrijpen. dus heb ik dit dan zo opgelost: wanneer ik revier zei, liep ze naar het tentje en ik clickte op het moment dat ze errond liep. zo begreep ze dat dit de bedoeling van de oefening was, maar de oefening was daarmee niet afgelopen maar ging gewoon verder. dit heeft ze dan ook vrij vlug gesnapt en nu doet ze met gemak 6 tentjes :ok:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:click is bij mij ook niet eine oefening. vb: ik leg mijn hond 'af' en loop er dan van weg. wanneer ik ver genoeg ben en er is vb. afleiding (een schot, of iemand roept of ik gooi een balletje,...) en mijn hond blijft mooi liggen, dan click ik. maar dit betekent niet dat ze mag rechtstaan en doen wat ze wil. nee, ze moet blijven liggen, maar ondertussen loop ik naar haar toe en geef haar een koekje. dus de click betekent hier: er komt een beloning tijdens deze oefening, maar de oefening gaat wel verder. nadat ik haar dus het koekje gegeven heb, loop ik gewoon weer weg en blijft zij liggen. pas wanneer ik 'vrij' zeg, mag ze haar plaats verlaten (het vrij geven gebeurt dan wel met een balletje dat ik achter haar gooi)
Exact zoals ik het ook gedaan heb! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Hier is click wel einde oefening. Maar ze vinden het allemaal zo prachtig dat ze daarna toch weer voor me zitten van : wat gaan we doen wat gaan we doen :cheer:
Maar ik gebruik de clicker wel alleen voor oefeningen in opbouw. Voor blijven gebruik ik helemaal geen clicker.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Pearl
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Pearl »

Bij mij is click einde oefening, maar níet einde training. Bij volg bijvoorbeeld klik ik als Spike een paar meter goed volgt, maar hij mag daarna uiteraard niet gelijk een andere kant op sprinten. Hij moet zijn aandacht erbij houden en als hij dat niet doet, geef ik gelijk weer het commando 'volg' dus zou je het misschien als een 'nieuwe' oefening kunnen zien :wink: (pfff, moeilijk uit te leggen eigenlijk... :denken: ) Maar als hij bijvoorbeeld 'af en blijf' moet en ik kom bij hem terug en hij blijft netjes liggen en ik klik, dan mag hij van mij wel gaan zitten. Díe oefening is dan goed gegaan en beëindigd en ik begin met iets anders.
You can either agree with me or be wrong...
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

click is als ze het goed doen, dus als beloning en krijgen wat lekkers. De aandacht moet wel bij jou blijven
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”