Lieve allemaal,
Wie heeft het onderstaande wel eens meegemaakt met zijn hond?
Onze Toller Xena begon op een dag ineens zwaar te ademen en te hijgen. Dat werd steeds erger, tot ze alleen nog maar kon liggen. We hebben toen een echo laten maken en daaruit bleek dat ze vocht in het hartzakje had wat erin resulteerde dat haar hart in de verdrukking kwam en niet goed meer zijn werk kon doen waardoor Xena buiten adem raakte.
Vocht is weggezogen en een aantal dagen ging het goed. Toen begon de ellende weer opnieuw, dachten wij, maar nu bleek dat het vocht waarschijnlijk achter haar longen zit. Longoedeem heet zoiets. Met vochtafdrijvers zou de situatie moeten verbeteren maar dat gebeurd dus niet. Het is nu zo erg dat ze alleen nog maar kan staan. Zodra ze gaat liggen begint ze naar adem te happen. Afgelopen nacht heeft ze staan doorgebracht en ze staat nogsteeds. Het arme dier is doodmoe.
Straks gaan we weer naar de arts om een echo te maken en te kijken wat de oorzaak is en of het opgelost kan worden ... of niet.
Aan het ergste scenario denken we nog maar liever niet.
Iemand ervaring hiermee? Het breekt mijn hart haar zo te zien.
Marianne
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vocht bij hart en achter longen
Moderator: moderatorteam
- Charmed
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Kruising
Vocht bij hart en achter longen
A Dog Is For Life, Not Just For Christmas
-
Sjiel
- Zeer actief
Een hond die zo slecht is als de jouwe nu klinkt is een spoedgeval!!
Ik heb tijdens mijn opleiding een aantal van dat soort klachten gezien. Het ligt eraan wat de oorzaak is van de vocht productie. Bij de ene oorzaak is het voldoende om het vocht af en toe weg te laten lopen, bij de andere oorzaak is bv hartmedicatie mogelijk en bij sommige oorzaken is de prognose zeer slecht.
De term "vocht achter de longen" vind ik niet goed. Er kan op 2 manieren teveel vocht bij de longen voorkomen. 1e tussen de longvliezen en de borstvliezen, dit wordt meestal bedoeld met vocht achter de longen. 2e longoedeem, dan is er teveel vocht in het longweefsel zelf, de longblaasjes kunnen volraken.
in beide gevallen heeft de hond het benauwd.
Ik heb tijdens mijn opleiding een aantal van dat soort klachten gezien. Het ligt eraan wat de oorzaak is van de vocht productie. Bij de ene oorzaak is het voldoende om het vocht af en toe weg te laten lopen, bij de andere oorzaak is bv hartmedicatie mogelijk en bij sommige oorzaken is de prognose zeer slecht.
De term "vocht achter de longen" vind ik niet goed. Er kan op 2 manieren teveel vocht bij de longen voorkomen. 1e tussen de longvliezen en de borstvliezen, dit wordt meestal bedoeld met vocht achter de longen. 2e longoedeem, dan is er teveel vocht in het longweefsel zelf, de longblaasjes kunnen volraken.
in beide gevallen heeft de hond het benauwd.
weg gehaald zit een virus in