Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vakantie in Noorwegen mét hond?

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Julliette
Actief

Vakantie in Noorwegen mét hond?

Ongelezen bericht door Julliette »

Hoii,

Wij houden van verre, bijzondere reizen, maar dit jaar hebben we niet zoveel weken meer over (i.v.m de komst van ons puppenkind :wink: ), dus zullen we 'maar' 2,5 week opnemen ergens in september.
Nu willen we toch iets leuks gaan doen en het liefst onze Juna gewoon lekker meenemen in de auto.
Zelf wil ik graag eens naar Scandinavie, denkend aan Noorwegen en dit zou dus eventueel best met de auto te realiseren zijn.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het (auto)reizen naar Noorwegen mét hond? Graag hoor ik de duur, bestemming, accomodatie en wat de gemiddelde kosten zo ongeveer waren.
Ik ben benieuwd! Vast bedankt!

Groetjes Juul

Dit is toch prachtig!
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Tot voor kort was het reizen met een hond naar Noorwegen verboden. Nu is het wel open maar zijn er strenge voorschriften qua entingen. Sommige rassen zijn verboden, waaronder Pitbullachtigen en ook wolfshonden.
Ik zal even kijken of ik een link kan vinden.....
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Op vakantie met je hond naar Noorwegen: invoerregels & douane bepalingen

Voor Noorwegen moet je wat geduld hebben. En een overzicht van de actiepunten maken in je agenda. Je bent vier maanden verder voordat je het rond hebt. Als je hond nog een geldige rabiësinenting heeft kost het je aanzienlijk minder tijd. Dit hele proces heeft twee grote voordelen. Je hond mag het schitterende Noorwegen in en hij is gelijk weer helemaal 'ziektebestendig'.

Om te beginnen moet je hond in ieder geval ouder zijn dan 3 maanden en mag het geen Dogo Argentino, Fila Brasileiro, Pitbullterriër of Tosa Inu zijn. Als je hond lijkt op een van de bovenstaande rassen moet je een originele stamboom kunnen overleggen dat het niet een ‘verboden ras’ is. Daarnaast moet hij gechipt of (goed leesbaar) getatoeëerd zijn. Het identificatienummer van je hond moet in het paspoort van je hond staan.

Heeft je hond een microchip? Check dan even van te voren of de douane over de juiste scanner beschikt. De meeste grensposten werken met FECAVA- of ISO-standaard. Als bij jouw hond een ander is gebruikt, moet jezelf voor een geschikte scanner zorgen. Check dit bij je dierenarts.

Dit moet er gebeuren:

Je hond moet (de eerste keer) minimaal 5 maanden voor grensovergang zijn ingeënt tegen rabiës. Als je hond langer dan een jaar geleden ingeënt is tegen rabiës ga dan naar de dierenarts voor een prik. De datum van inenting is namelijk belangrijk omdat je pas 120 dagen na deze prik het bloed kunt laten testen op rabiësantilichamen.

Is je hond dus tussen de 120 dagen en een jaar geleden ingeënt dan kan de bloedproef direct worden gedaan. Je dierenarts neemt bloed af van je hond en stuurt dit monster op naar een speciaal laboratorium. Dit kan bij Institute Pasteur in Brussel of bij Instut für Virologie in Giessen in Duitsland. Daar onderzoeken ze het bloed op antilichamen en stellen ze een bloedmonster rapport op. Bij Institute Pasteur duurt dit ongeveer 10 dagen en het kost ongeveer 50 euro.

Geldigheid rabiësenting

Noorwegen volgt de regels van de EU (zelf geen EU-land):

De standaard hervaccinatietermijn van 1 jaar is komen te vervallen. Vroeger moest je hond ieder jaar tegen rabies worden ingeënt ook al was de periode van immuniteit nog niet verstreken. In plaats daarvan wordt de geldigheidsduur van de rabiesinenting vanaf nu bepaald door de aanbeveling van de producent van het vaccin (de termijn staat in de bijsluiter). Als je dierenarts een vaccin gebruikt dat langer dan een jaar geldig is kun je dus kosten besparen. En je hoeft niet ieder jaar naar de dierenarts voor een prik voordat je op vakantie gaat.

Let op: als je hond voor de eerste keer wordt ingeënt, of als je je hond opnieuw laat inenten nadat de oude rabiesinenting is verlopen, mag je pas 21 dagen na de inenting de grens over.

Je dierenarts moet de geldigheidsdatum duidelijk in het hondenpaspoort vermelden. Alleen dan is je vaccinatie ook 3 jaar geldig en voorkom je misverstanden bij een controle.

Wil je van ons een seintje voordat de datum verloopt? Geef je dan hier op voor de PrikAlert

Ga vlak voordat je vertrekt (binnen 10 dagen) opnieuw naar je dierenarts om je hond te laten ontwormen met praziquantel tegen lintworm (datum en gebruikt merk vermelden) en de gezondheidsverklaring in het EU paspoort volledig te laten invullen en ondertekenen. Hiermee wordt bevestigd dat je hond is behandeld tegen lintworm en ingeënt is tegen rabiës (voor beide inentingen moet de datum, het type vaccin en vaccinnummer worden vermeld).

Als de je grens overgaat moet je zelf je hond aanmelden en je documenten laten checken. Ook wordt daar een verklaring van je gevraagd dat je hond 6 maanden aaneengesloten in een (rabiësvrij) EU land is geweest.

Let op: de verklaring van je dierenarts is tot 10 dagen na ondertekening geldig. Je moet dus de Noorse grens over zijn voordat deze termijn is verstreken. Eenmaal in Noorwegen is het nodig dat je binnen 7 dagen na aankomst je hond opnieuw tegen lintworm laat ontwormen door een dierenarts. Deze behandeling moet worden bijgeschreven in het hondenpaspoort.

Voor wat betreft de grensovergang bij Noorwegen is het een voordeel als je vanuit Zweden komt. De Noren gaan er in dat geval van uit dat alles dan al ok is. Je moet uiteraard wel alle documenten (volledig ingevuld EU paspoort en bloedproeftest) bij je hebben en overleggen bij de grensovergang waar je je hond weer moet aanmelden. De wormkuur hoef je niet meer opnieuw te doen als je vanuit Zweden komt.

Goed, het is een hele klus. Maar echt ingewikkeld is het niet. En als je via Noorwegen naar Zweden reist mag dat onder dezelfde voorwaarden. Laat je er niet door afschrikken want in de praktijk valt het allemaal reuze mee. Het is vooral een kwestie van tijdig regelen. Bovendien is het de moeite meer dan waard.

http://www.dogsincluded.nl/invoer/noorwegen.htm
Groetjes van Charlotte
Julliette
Actief

:N:

Wat een verhaal, maar bedankt voor de informatie. Ik heb me helemaal niet gerealiseerd dat er zulke 'strenge' regels voor Noorwegen gelden..
Het schrikt wel een beetje af (bloedonderzoek, rabiesinenting etc.), maar jij zegt dus dat het allemaal wel meevalt in de praktijk? Heb je zelf ook ervaring met het reizen naar Noorwegen met een hond?

Groetjes Juul
Laatst gewijzigd door Julliette op 16 jan 2006 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Overigens is Noorwegen een heel duur land om te verblijven.....
Groetjes van Charlotte
Julliette
Actief

Sjalot schreef:Overigens is Noorwegen een heel duur land om te verblijven.....
Dai wist ik wél.. :wink:
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Julliette schreef: :N:

Wat een verhaal, maar bedankt voor de informatie. Ik heb me helemaal niet gerealiseerd dat er zulke 'strenge' regels voor Noorwegen gelden..
Het schrikt wel een beetje af, maar jij zegt dus dat het allemaal wel meevalt in de praktijk? Heb je zelf ook ervaring met het reizen naar Noorwegen met een hond?

Groetjes Juul
Niet met een hond. Als je van mooie uitzichten houdt kan je ook naar Oostenrijk gaan. Een stuk goedkoper en een hond meenemen is makkelijker. :wink:
Groetjes van Charlotte
Julliette
Actief

Niet met een hond. Als je van mooie uitzichten houdt kan je ook naar Oostenrijk gaan. Een stuk goedkoper en een hond meenemen is makkelijker.
Hmm..ja inderdaad..misschien nog meer tips voor bijzondere bestemmingen mét auto én hond ?? :mrgreen:
Sjalot
Zeer actief
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Julliette schreef:
Niet met een hond. Als je van mooie uitzichten houdt kan je ook naar Oostenrijk gaan. Een stuk goedkoper en een hond meenemen is makkelijker.
Hmm..ja inderdaad..misschien nog meer tips voor bijzondere bestemmingen mét auto én hond ?? :mrgreen:
Wij zijn een paar keer in Grossarl geweest met 1 of 2 honden. In hotel Alte Post. Geweldig eten, heel mooi rustig gebied om te wandelen. Honden welkom kost 7 euro per dag.

http://www.altepost.cc/

Boeken via Vrij Uit is goedkoper.
Laatst gewijzigd door Sjalot op 16 jan 2006 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte
Marit
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie en kruising
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marit »

Hoi,

Ik ben afgelopen vrijdag naar de vakantiebeurs geweest en heb daar een tijdje staan praten met iemand uit Zuid Noorwegen. Ik heb haar gevraagd of dat gebied geschikt is om met honden te wandelen. Zij gaf aan dat je daar goed kunt wandelen met honden. Ze wist niet of honden formeel los mogen, maar het kan daar wel makkelijk. Alleen in het broedseizoen als er jonge hertjes zijn, moeten de honden vast.
Zweden is trouwens ook mooi. Wij kennen mensen van camping Stensjo (met puntjes op de o, maar die krijg ik er niet op :denken: ). Zij zitten op ongeveer 1000 km van Utrecht vandaan, ongeveer 12 uur reizen. zie www.stensjo.net (en zij praten Nederlands)
Alvast veel plezier met het plannen van de vakantie (want dat is ook erg leuk toch?)

groetjes, Marit
sioux
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door sioux »

Wij zijn vorige zomer naar Noorwegen geweest. Echt prachtig! Dit jaar gaan we weer en nu met onze Jack Russell Oskar. Dat gaat helemaal goed komen. Honden zijn toegestaan in Noorwegen. Alleen in Noorwegen geldt wel dat ze overal aangelijnd moeten zijn i.v.m. loslopende schapen (die overal in Noorwegen lopen) en alle andere wilde dieren. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je alle inentingen gedaan hebt en daar hangt dan weer een termijn aan geloof ik van maximaal aantal maanden dat een inenting gedaan moet zijn. Ook moet een wormerkuur enz gedaan zijn. Wij gaan binnenkort informatie hiervoor aanvragen, zodat we daar op tijd mee kunnen beginnen.

Als de inentingen niet kloppen, dan krijg je flinke boetes en moet de hond ter plekke door een huisarts de juist inenting krijgen. Ook moet je dan een paar dagen wachten. Ze zijn heel streng.

Let er ook op, dat je vaak met de boot naar Noorwegen gaat. De hond is vaak niet welkom op de boot en moet daardoor in de auto blijven of in een speciale bench in het autodek. Dit laatste is zeer lawaaig en veel stank. Ik zag afgelopen zomer dat mensen hun hond gewoon in de auto laten. Ook is op een enkele boot een aantal kajuiten gereserveerd voor mensen met een hond. Dat lijkt mij beter.
Groeten van Sioux
sioux
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door sioux »

Op www.norsk.nl kun je overigens veel informatie vinden. Ook in het forum (even zoeken dus). :ok:
Groeten van Sioux
Laikalady
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Westsibirische en Russisch-Europese Laika
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Laikalady »

Wij zijn geëmigreerd naar Noorwegen en de eisen om honden mee te nemen staan hier al boven. Als je hond jaarlijks zijn rabiës-enting krijgt hoef je alleen maar een bloedtest af te nemen en het bewijs mee nemen. Ook moet de hond binnen 10 dagen voor vertrek in het bijzijn van een dierenarts ontwormd worden en in principe ook weer in Noorwegen binnen 7 dagen na aankomst.
Officiele båndtvang (dat de honden vast moeten) is van 1 april tot 20 augustus. Daarbuiten mag je ze loslaten als je ze onder controle hebt en als er plaatselijk geen andere geboden zijn.

Je kunt helemaal rijden als je de bruggen tussen Denemarken en Zweden neemt of met de boot rechtstreeks van denemarken naar Noorwegen. Met beiden hebben we ervaring.

En sinds de Euro is ingevoerd in Nederland is Noorwegen echt niet zo veel duurder meer! En zeker een prachtig land om op vakantie te gaan (en te wonen :wink: )
russeltje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door russeltje »

Julliette schreef: :N:

Het schrikt wel een beetje af (bloedonderzoek, rabiesinenting etc.), maar jij zegt dus dat het allemaal wel meevalt in de praktijk? Heb je zelf ook ervaring met het reizen naar Noorwegen met een hond?

Groetjes Juul
wij zijn door zweden en noorwegen getrokken een aantal jaren geleden
je moet echt een hoop onderzoeken en papierwerk afhandelen.
ze zijn erg streng, maar wij kwamen nooit iemand tegen :wink:
maar je kan het risico niet nemen.
een goede raad begin ruim van te voren want alles duurt enorm lang.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”