Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bavo komt soms niet als ik roep

Moderator: moderatorteam

woef
Vaste gebruiker

bavo komt soms niet als ik roep

Ongelezen bericht door woef »

hallo,

zoals het onderwerp zegt, bavo komt soms niet als ik roep.
vandaag heb ik met hem voor de eerste keer in de weide gespeeld. ik denk dat hij het wel leuk vond :cheer: . Als ik zijn frisbee wegsmijt, dan loopt hij erachter en komt hij terug naar mij, binnen een straal van meter.
Als ik zeg dat hij moet komen dan komt hij soms niet en hij ligt dan een beetje verder neer. Ik had ook een ander speelgoedje mee, en als ik dat dan toon terwijl hij terugkeert komt hij soms maar soms ligt hij dan weer een beetje verder. ik heb het ook al eens geprobeerd maar das hetzelfde effect.
dus, soms komt hij maar merendeels niet.
hoe zou ik dat kunnen oplossen?
Julliette
Actief

Ongelezen bericht door Julliette »

Hoii

Het commando ´hier´ is een belangrijk commando dat je de controle over de hond geeft en dus ook de veiligheid voor de hond.
Ik weet niet hoe oud jouw hond is, maar het is belangrijk hier veel mee te oefenen, indien het, zoals in jouw situatie niet altijd goed gaat.

Ik maak uit jouw verhaal op dat als je gaat wandelen met je hond in de weide, je alleen bent. Op het moment dat je je hond dan roept en hij wil niet komen, dan zul je dus achter hém aan moeten gaan. Niet doen dus! Op die manier wordt het al snel een spelletje voor de hond en zal hij erop wachten tot jij hem telkens komt halen. Je moet echt op de plek blijven staan van waar jij hem roept, dus niet iets naar voren moeten rekken om hem te kunnen pakken, of wat opzij e.d. Hij moet naar jou toe komen.

Ik geloof niet dat het direct gevaarlijk is bij jouw hond, aangezien je je dan in de weide bevindt, maar op andere plekken, wanneer de hond wel direct dient te komen en hij komt niet, dan kan het linke soep worden.
Belangrijk dus dat hij dit commando goed beheerst.
Het beste kun je, als je gaat wandelen, samen met iemand anders gaan. Op het moment dat je hond dan niet terugkomt als jij ´hier´ roept, dient de andere persoon de hond (zonder ook maar iets te zeggen) te halen en naar jou toe te begeleiden, ondertussen blijf jij hem roepen op je leukste manier (het moet wel leuk zijn om naar jou toe te komen). Op het moment dat je hond bij je is 'gebracht' beloon je hem uitbundig d.m.v je stem of een snoepje of je speelt even lekker met hem.
Dit gewoon keer op keer herhalen en op den duur is het dan dus de bedoeling dat hij uit zichzelf reageert op jouw commando.
Veel succes ermee!!
woef
Vaste gebruiker

ah, slimme truk :ok:, zal ik zeker eens proberen :ok: .

ik heb hem ook nog een commando geleerd namelijk "voet".

hij moet dan links van me zitten. als ik z'n speelgoedje vast heb doet hij dat direct. maar als hij z'n speelgoed in z'n bek heeft in ik zeg zit, dan komt hij naar me, maar gaat dan weer een beetje verder staan/zitten/liggen.

een soort van egoistisch gedrag. zou dat kunnen?
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

het niet willen komen brengen van speelgoed is inderdaad dominantie :wink:
misschien oefen je best eens het commando aan een lange riem, zo kan hij niet wegblijven van jouw, want je hebt nog een riem vast, maar heeft hij toch voldoende vrijheid.
wanneer dit lukt, kun je hem loslaten :wink:
en als hij bij je is, beloon hem dan uitbundig, ga volledig uit de bol :cheer: :cheer: want 'hier' komen is altijd leuker dan ergens in je uppie blijven liggen :mrgreen: (eens je hond dat door heeft, is het een poeppie :wink: )
woef
Vaste gebruiker

zou dat lang duren tegen ik hem dat kan leren?

vandaag zat bavo een heel eind aan een stuk te blaffen naar de vogels in de tuin :roll: . en ik riep hem om te komen maar hij blijf gewoon constant naar die vogels blaffen. hij keek niet om naar me :-(
Dinges
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dinges »

Bavo doet het commando "hier" nog niet zo heel erg goed. Op het moment dat je hem roept terwijl hij zijn interesse bij vogels heeft, dan weet ik zeker dat hij niet komt! Roepen heeft op zo'n moment helaas nog geen enkele zin, dan leert hij hooguit dat hij niet hoeft te komen. Of je moet iets hebben dat hij nog interesanter vindt.

Dus eerst veel oefenen zonder afleiding. Pas als hij dat goed kan, kun je het proberen op momenten met een beetje afleiding. Stapje voor stapje dus...

Voor iedere keer dat hij luistert en jij hem waanzinnig kunt belonen, wordt het volgende keer gemakkelijker voor hem om te komen.

Hoe lang het duurt voordat hij goed luistert, kan ik je echt niet vertellen. Het hangt er helemaal van af hoe gehoorzaam hij is aangelegd, en hoe jij met hem omgaat!
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”