Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gezocht info leeftijd schatten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

boxersien

gezocht info leeftijd schatten

Ongelezen bericht door boxersien »

Informatie over hoe je de leeftijd van een hond kunt schatten. Hierover moet ik literatuur hebben, maar omdat ik niets kan vinden ben ik met alles tevreden. Of weet iemand misschien een boek wat verkrijgbaar is en waar het in staat? De leeftijd moet ik kunnen schatten van een hond. Dit lukt mij wel redelijk als ik op het gebit, uiterlijk en conditie af ga, maar ik weet de officiele dingen waar je naartoe moet kijken niet. Wie kan me hierbij a.u.b helpen?
Miranda*
Actief
Mijn ras(sen): Mezclar de Basura
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miranda* »

Ik heb even voor je gezocht maar kon er niet veel over vinden.

Het is best moeilijk om de leeftijd te schatten van een hond.
Van een paard kun je het aan zijn gebit zien maar ook dat is moeilijk in te schatten bij een hond want het ligt veel aan de voeding die de hond krijgt.
Krijgt de hond voldoende middelen om te kauwen dan zal het gebit schoon, wit en stevig zijn. Maar krijgt de hond alleen blik of zacht voer (diner) dan is de kans op tandplak enorm met het gevolg dat een 2 jarige hond een ontzettend slecht gebit heeft waar een 10 jarige hond nog een gebit van een 2 jarige heeft.

En ook wat doet de hond met het gebit. Ik ken een Lab die graag op stenen knauwde, met het gevolg dat zijn snij en voortanden flink afsleten. Cyber raspt graag met zijn tanden over een basketbal en heeft hier al flink zijn snijtanden mee afgesleten (hij krijgt zo'n bal dan ook niet vaak meer) Dus dat geeft ook al aan dat je daar geen houvast aanhebt om de leeftijd te kunnen schatten.

Vacht: daar zou je iets aan kunnen zien en dan wel bij de stamboomhonden want x-ing is ook moeilijk. Dat Cyber oud wordt kan ik zien aan zijn steeds grijzer wordende bekkie maar goed Cyber is dan ook al 10. Duncan vertoonde met 1,5 al grijs wordende stukken vacht.

Ook aan het gedrag kun je weinig opmerken. Hoewel oudere honden wel wat meer slapen kunnen ze als ze wakker zijn nog net zo gedragen als een hond van een jaar of 4.

Kortom een moeilijke opgave.
Un buen día, atentamente y una pierna de nuestros perros;
Afbeelding
boxersien

Helaas zeker een moeilijke opgave. Ik denk dat ik zelf maar wat in elkaar ga zetten. Iemand nog meer ideeen waaraan je het kunt zien? Dan kan alles bij elkaar in een verslag.

Dus: - het gebit hebben we al
- de vacht ook
- de gehele conditie van de hond
Miranda*
Actief
Mijn ras(sen): Mezclar de Basura
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miranda* »

Op basis van welke feiten wil je dan iets in elkaar zetten. Of hoeven de gegevens niet te kloppen (is het voor een werkstuk op school of zo)

Want je kunt wel iets zeggen van de tanden van een 5 jarige hond zijn slechter als die van een 2 jarige maar dat hoeft dus niet te zijn. Een hond van 10 jaar kan zelfs nog een beter gebit hebben als een hond van 2.

Maar als de gegevens niet hoeven te kloppen dan kun je er vanalles in zetten, bijvoorbeeld
Oudere honden zijn vaak wat zwaarder gebouwd (dikker)
Een jonge hond darteld een oude hond sjokt
Let wel bovenstaand klopt dus niet altijd.

Wat wel klopt is dat oudere honden vaak een blauwachtige schijf in hun ogen krijgen (soort staar)
Un buen día, atentamente y una pierna de nuestros perros;
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Staat hij mooi recht op z'n voeten: oftewel op z'n voorvoeten/tenen?
Hoe ouder een hond is hoe meer hij door z'n poten zakt en er zo'n knik boven z'n voeten komt.
Dacht ik :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
boxersien

Heel erg bedankt allemaal. Het is idd een verslag voor school, maar die weten er veel vanaf, dus zal alles moeten kloppen. Toch kan ik die gegevens er wel inzetten! Heb DA's benaderd, volgens hun is de hond een heel moeilijk onderwerp en kan ik beter het paard nemen. Helaas hebben we die niet in het asiel zitten dus dat mag niet :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”