Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor wie het leuk vindt (keuring)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Voor wie het leuk vindt (keuring)

Ongelezen bericht door sirene »

Ik ben benieuwd wat mensen nu eigenlijk belangrijk vinden als ze een rasstandaard lezen. Iedereen kiest toch zijn eigen punten eruit die hij/zij belangrijk vindt denk ik.

Het lijkt me leuk als mensen onderstaande 3 honden keuren naar hun eigen inzicht maar met behulp van de rasstandaard en dan de punten benoemen waar ze het sterkst op gelet hebben. (je hoeft de honden niet te plaatsen, mag wel natuurlijk).

Dit is de standaard van de Peruaanse naakthond

Algemeen voorkomen:

De honden hebben een slank en elegant voorkomen en geven de indruk van kracht en harmonie zonder grof te zijn. Het ontbreken van haar op zijn gehele lichaam is een fundamenteel karakteristiek punt van het ras. Een ander interessant punt is het gewoonlijk ontbreken van een compleet gebit. Over het algemeen zacht en voorzichtig met degene die hij kent, gereserveerd naar vreemden. Slim en alert van nature en een goede waakhond.

Verhoudingen:

De hoogte-lengte verhouding dient 1:1 te zijn, het lichaam van de teef mag een fractie langer zijn dan dat van de reu.

Karakter:

Zachtaardig en aanhankelijk voor degene die hij kent, maar altijd levendig en alert. Wantrouwend naar vreemden en een goede waakhond.

Hoofd:

De schedel :

De schedel is wolfachtig van vorm. Mesophaal (ligt tussen brachycephaal (doggen) en dolichocephaal (windhonden) in.) De lijn van de neusrug tot aan de stop moet evenwijdig zijn aan die van de bovenkant van de schedel. Een kleine afwijking hiervan is toegestaan. De schedel is van bovenaf gezien breed en steeds smaller wordend naar de neus. De bovenste wimperbogen zijn matig ontwikkeld. De achterhoofdskam is niet erg aanwezig. De stop is zeer matig (ongeveer 140°).

Het aangezicht:

* Neus: de kleur van de neus moet in overstemming zijn met de huid.
* Voorsnuit: rechte wangen en lippen. Lippen zo strak mogelijk en vast aan het tandvlees.
* Kaaklijn: normaal ontwikkeld. Onderkaak licht ontwikkeld.
* Tanden: de snijtanden moeten scharen en de hoektanden moeten normaal ontwikkeld zijn. Afwezigheid van één of alle premolaren en molaren is toegestaan.
* Ogen: alerte en intelligente uitstraling. Normale grootte, licht amandel vormig. Niet diep in de kassen, noch uitpuilend. Goed geplaatst, niet te dicht en niet te ver uit elkaar.
* De kleur varieert van zwart, bruin tot gelig, getint in de huidskleur. In alle gevallen moeten de ogen beide dezelfde kleur hebben.
* De oogleden mogen gekleurd zijn van zwart tot roze. Lichte kleuren zijn toegestaan op lichtgekleurde honden maar donker verdient de voorkeur.

De oren:

Staand wanneer de hond alert is, rustend naar achteren in rust. Gemiddeld grote oren, breed aan de basis en langzaam smaller worden tot een bijna gepunte top (kaarsvlamvorm).

De aanzet ligt op het bovengedeelte van de schedel en eindigt hellend aan de zijkant. De oor-assen kunnen, bij rechtopstaande oren, onderling van hoek verschillen, de 90° benaderend.

Nek:

* Toplijn: gewelfd (convex). Ongeveer dezelfde lengte als het hoofd.
* Vorm: de hals wekt de indruk van een ingekorte kegel. Flexibel en met goede bespiering.
* Huid: fijn, zacht en flexibel. Vastzittend aan het bindweefsel. Geen keelhuid.

Lichaam:

mesomorph

* Toplijn: recht, maar sommige exemplaren hebben een zichtbare ruggenwervel die verdwijnt aan de achterkant. De schoft is niet geaccentueerd.
* Rug: recht profiel met goed ontwikkelde rugspieren die vaak een gespierd geheel vormen over het dorsale en lumbale deel.
* Lende: sterk en gespierd. De lengte is ongeveer 1/5e van de schofthoogte.
* Croupe: bovenprofiel licht convex. De croupe maakt een hoek met de horizontale lijn van ongeveer 40°.
* De solide, gespierde vorm toont een goede aandrijvende kracht.
* Borst: een goede wijdte gezien vanaf het front, smaller wordend naar de elleboog. De ribben moeten ligt gebogen zijn, nooit vlak. Gemeten achter de elleboog moet de borstomvang ongeveer 18% meer zijn dan de schofthoogte.
* Beneden profiel: gevormd door een elegante goed zichtbare lijn, beginnend aan het laagste punt van de borst en eindigend bij de buik die ingetrokken moet zijn. De buiklijn dient goed af te tekenen zonder overdrijving.
* Staart: de staart moet laag ingeplant zijn. Dik aan het begin en dunner wordend tot de punt. In actie mag de staart omhoog krullen maar nooit over de rug. In rust hangt de staart naar beneden in een boogje met de punt omhoog gericht. Soms mag de staart naar de buik gedragen worden. De staart reikt tot de hak en moet intact zijn.

Voorhand:

Goed in overeenstemming en aangesloten met de romp; van het front gezien perfect aangesloten, de ellebogen niet uitstekend. Van de voorkant gezien moeten zij recht en goed in evenwicht zijn. De schouderbladopperarm hoek mag variëren tussen 100° en 120°. Van de zijkant gezien is de hoek tussen de middenhand en de horizontale lijn tussen 15° en 20°. De voeten zijn lang, gelijkend op een hazenvoet. De voetkussens zijn sterk en hitteresistent.

De vliezen tussen de tenen zijn goed ontwikkeld (zwemvliezen). Bij voorkeur hebben zwarte honden zwarte nagels en lichte honden lichte nagels.

Achterhand:

Afgeronde en flexibele spieren. De bil loopt duidelijk in een ronding. De staartbeen-bovenbeenhoek varieert tussen de 120° en 130°. De hoek van het dijbeen en het scheenbeen maakt 140°. De voeten van de achterbenen hebben dezelfde vorm en structuur als de bovenbenen. Van achteren gezien moet alles in evenwicht zijn. Wolfsklauwen achter moeten verwijderd worden.

Gangwerk:

Door de bovenvermelde hoekingen en structuren moet de hond korte snelle pasjes nemen. Tegelijkertijd is het gangwerk gelijkmatig en flexibel.

Huid:

De gehele huid is zacht en soepel. Het kan bijna circulaire en concentrische lijnen op het hoofd en rond de ogen vormen. De interne en externe temperatuur is bewezen dezelfde temperatuur als die van andere rassen. Deze haarloze hond voert hitte direct af, in tegenstelling tot andere honden die hun hitte door hun vacht afgeven.

Beharing:

De naakthond heeft geen vacht. Een klein beetje haar op het hoofd, de voeten en het puntje van de staart is toegestaan. Evenals een enkele haar op de rug. Het haar mag vari_ren van kleur van zwart op zwarte exemplaren tot dof zwart, olifantzwart, blauwzwart, alle grijstinten, donkerbruin tot blond. De kleuren op elk deel van het lichaam mogen uniform zijn of met roze vlekken.

Grootte en gewicht:

Reu en teef mogen de volgende maten hebben:

* Groot: 50 - 65 cm

Gewicht in relatie tot hun hoogte:

* Groot: 12-25 kg

En dit zijn ze, 3 volwassen grote reuen. (op de show in Peru)

Reu 1
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Reu 2
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Reu 3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sirene op 31 dec 2005 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:voor mij mag het in volgorde 2 - 1 - 3 worden.

reu drie bevalt me veruit het minst, hij zit op alle punten raar in elkaar, slechte bovenlijn, vreemd gangwerk.

reu één vind ik eigenlijk zelf het mooiste, maar is (misschien?) minder rastypisch qua lichaam, en lijkt ook wat losse ellebogen te hebben.

reu twee vind ik eerlijk gezegd aan de iets te dikke kant, waardoor de verhouding boven/onderlijn niet echt mooi is, maar verder ziet hij er wel puik uit.

een opmerking nog over 1 : hoewel ik vond dat het een mooie gangwerkfoto was, vond ik er maar weinig in terug van de 'korte, snelle pasjes' uit de rasbeschrijving - ik vond ze eerder zwevend en lang :mrgreen: .
Leuk om te lezen. Waarom denk je dat reu 1 misschien minder rastypisch is ? Wat vind jij van de hoekingen (achter) van de honden in vergelijking met de standaard. En de koppen ben ik ook benieuwd naar :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Plaatsing:
2,3,1

De rasstandaard heb ik maar vluchtig gelezen.
Waarom nummer 2 op de eerste plaats, het plaatje klopt in mijn ogen helemaal.
Nummer 3 heeft heel veel bespiering, maar nummer 1 mist een voorborst en onderbelijning begint volgens mij te hoog, uit de rasstandaard lees ik wel dat dit ras enige voorborst en een onderbelijning moet hebben die lager begint dan bij deze hond het geval is.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:Plaatsing:
2,3,1

De rasstandaard heb ik maar vluchtig gelezen.
Waarom nummer 2 op de eerste plaats, het plaatje klopt in mijn ogen helemaal.
Nummer 3 heeft heel veel bespiering, maar nummer 1 mist een voorborst en onderbelijning begint volgens mij te hoog, uit de rasstandaard lees ik wel dat dit ras enige voorborst en een onderbelijning moet hebben die lager begint dan bij deze hond het geval is.
Leuk!
Ik ben vooral benieuwd wat je opvalt als je de standaard leest. Punten waarvan je denkt "daar moet ie in ieder geval aan voldoen". Kun je dat zeggen ? Waar jij dus speciaal op gelet hebt.
Vind je de onderbelijning heel belangrijk ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

sirene schreef:
Dat niet, maar kijk naar het totaalbeeld.

En deze regel viel mij dus wel op:
* Beneden profiel: gevormd door een elegante goed zichtbare lijn, beginnend aan het laagste punt van de borst en eindigend bij de buik die ingetrokken moet zijn. De buiklijn dient goed af te tekenen zonder overdrijving.

Wil de standaard morgen of zo nog wel eens goed doorlezen en dan mijn interpretatie nogmaals geven.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:
sirene schreef:
Dat niet, maar kijk naar het totaalbeeld.

En deze regel viel mij dus wel op:

Wil de standaard morgen of zo nog wel eens goed doorlezen en dan mijn interpretatie nogmaals geven.
Graag, vind het erg interessant om te lezen wat anderen in een standaard zien.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik ga voor 1,3,2....
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Sunnybunny schreef:Ik ga voor 1,3,2....
Ja, maar waarom ??? :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

sirene schreef:
Reu 1
De kop foto is praktisch niet te beoordelen. Ik vind hem erg mooi ruim in zijn beweging, staat mooi hoog op de poten en toch in het vierkanstmodel. Mooi front ook, goede schuine schouder. Lange gespierde rug, staart wordt gedragen volgens het boekje :wink: De voeten vind ik niet mooi, staat te plat.

Reu 2
Mooie kop vanaf de zijkant
:wink: Te kort in de rug, onderlijn is niet mooi. Front is niet mooi, geen duidelijk begin van de hals, komt niet uit de borst. Platvoeten en wat week in de polsen. Staart is te hoog aangezet.

Reu 3
Beste kop van de 3, maar goed, beste foto ook :wink: Rug doet wat "strak" aan, achterhand wel mooi bespierd. Schouder is te steil, front is goed. Staart is iets te gekruld. Hond is iets te lang/laag.

Maar das mijn mening maar over deze honden hoor, ik zal wel een heleboel niet zien :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Sunnybunny schreef:
sirene schreef:
Reu 1
De kop foto is praktisch niet te beoordelen. Ik vind hem erg mooi ruim in zijn beweging, staat mooi hoog op de poten en toch in het vierkanstmodel. Mooi front ook, goede schuine schouder. Lange gespierde rug, staart wordt gedragen volgens het boekje :wink: De voeten vind ik niet mooi, staat te plat.

Reu 2
Mooie kop vanaf de zijkant
:wink: Te kort in de rug, onderlijn is niet mooi. Front is niet mooi, geen duidelijk begin van de hals, komt niet uit de borst. Platvoeten en wat week in de polsen. Staart is te hoog aangezet.

Reu 3
Beste kop van de 3, maar goed, beste foto ook :wink: Rug doet wat "strak" aan, achterhand wel mooi bespierd. Schouder is te steil, front is goed. Staart is iets te gekruld. Hond is iets te lang/laag.

Maar das mijn mening maar over deze honden hoor, ik zal wel een heleboel niet zien :wink:
Op de foto's is een heleboel ook niet of niet echt duidelijk te zien natuurlijk. Maar volgens mij klopt het een heel eind hoor.
Vind het erg leuk om te lezen wat anderen zien.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Wil nog iemand proberen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

ik heb geen verstand van zoiets, maar ik zag dat reu 3 iets roods aan z'n oor heeft. is dat een wondje?
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

hond NR 3

mol :8):
sirene
Zeer actief
Contacteer:

veertje schreef:ik heb geen verstand van zoiets, maar ik zag dat reu 3 iets roods aan z'n oor heeft. is dat een wondje?
Ja.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:hond NR 3

Waarom ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mol
Zeer actief

sirene schreef:

Waarom ?
omdat die me het meest aanspreekt kwa type en verhouding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
sirene schreef:

Waarom ?

En dan heb je naar de standaard gekeken of naar je eigen smaak ?

Ben niet lastig hè ? :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mol
Zeer actief

sirene schreef:
Mol schreef:
sirene schreef:

Waarom ?

En dan heb je naar de standaard gekeken of naar je eigen smaak ?

Ben niet lastig hè ? :mrgreen:
bijde, want dat komt er immers ook bij kijken, deze hond spreekt mij met de standaard het meeste aan.

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

1-3-2

1- Mooie strakke verschijning (op de ellebogen na). Mooie hoogte, kleur en pigment. Staat mooi recht op de voorpoten, het lijkt erop alsof hij platoveten heeft. Goede hoekingen achter, weinig voorborst. De ellegbogen lijken van het lichaam af te staan. De hond toont compact.

2- Aflopende rug, wel kort. Voldoende gehoekt achter. Lijkt zijn staart (te) hoog te dragen tijdens het gaan. Aflopende rug en laag aangezette, korte staart. Heeft redelijke voorborst.

3- Toont erg lang in de rug, en de rug loopt iets af. Achter goed gehoekt, lijkt minder bone te hebben dan de andere. Lichte tenen, goede voeten. Ellebogen lijken iets los.

Over de koppen is moeilijk iets te zeggen op basis van deze foto's.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt Jessica !
Morgen of vanavond reageer ik hoor. Heb al wel een verhaaltje getikt maar is wel erg warrig geloof ik. Ik kijk het later ff na. Ik vergeet het niet :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nu dan eindelijk mijn reaktie (sorry Inge, voor het lange wachten)

De show was 2 dagen waarin er 5 shows waren (dus ook 5 uitslagen).
Deze reuen gingen eigenlijk gelijk op qua uitslagen vandaar dat ik het
juist leuk vond om deze honden hier neer te zetten. Ook omdat ze nogal
hetzelfde type zijn. Ik kan dus niet echt zeggen welke nu echt het beste was.

Zelf vond ik reu 3 het beste. In het echt tenminste. Op de foto's
twijfel ik tussen 1 en 3.

Mijn volgorde is 3,1,2 (het omgekeerde van Inge!)

Mijn mening:
Reu 1 heeft heel weinig voorborst en platvoeten. Zijn gangwerk was los
en zijn ellebogen draaien uit. Ook vind ik de voorhand hoeking niet in
overeenstemming met de achterhand.
Zijn rug is wel mooi recht en kort. Zijn kop is ook mooi typisch.

Reu 2 vind ik te grof voor een Peruaan. Ook hij heeft zwakke voeten en
draait zijn ellebogen ligt uit.
Jessica zag het trouwens goed, zijn staart is stomp, hij mist het
laatste werveltje.
Op de foto's vind ik zijn belijning (boven -en beneden) niet echt mooi
maar in het echt vond ik dat wel (staat in mijn notitieboekje).
De bovenkant van zijn schedel vind ik te kort en te rond in vergelijking met zijn voorsnuit.

Reu 3 is dus mijn favoriet. Zijn verhoudingen vind ik mooi en hij heeft
een mooie rechte rug. (dat aflopende zie ik inderdaad op deze foto's
ook, maar op andere foto's en in het echt heb ik dat niet gezien). Zijn
rug vind ik niet te lang.
Ook bij hem vind ik de achterhand wat overdreven gehoekt in
vergelijking met de voorhand.
Hij heeft voldoende voorborst voor een Peruaan en mooie top en buiklijn.
Zijn kop vind ik mooi sprekend en typisch.

Oja, die korte snelle pasjes uit de rasstandaard zag ik ook in geen 1
grote Peruaan terug daar op de show.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”