Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chronische Ehrlichiosis

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

aniet
Vaste gebruiker

Chronische Ehrlichiosis

Ongelezen bericht door aniet »

Onze pointer Beau is in 2002 bij ons gekomen vanuit Spanje. Ze had Ehrlichiosis, maar kreeg medicijnen tegen Leishmaniosis, die wij nog een paar maanden gegeven hebben. In die tijd had ik er nog helemaal geen verstand van, en heb dus trouw die Allupurinol gegeven.

Een tijdje terug zat Beau niet lekker in haar vel, en heb toen haar bloed laten testen op Leishmaniosis en Ehrlichiosis, omdat ik ondertussen dus wel de verschillen in behandeling van beide ziektes weet.

De uitslag was dat er antilichamen van Ehrlichiosis in haar bloed zitten, dus ze heeft chronische Ehrlichiosis...
Had ze toen behandeld geworden met antibiotica dan was het over gegaan.

Beau is er niet goed aan toe, ze krijgt overal ineens harde bulten, die dan ook weer weg trekken, haar ogen zijn altijd tranend en het ergste, ze is vreselijk bang!
We kunnen haar absoluut niet alleen laten, dan is ze helemaal van slag. Af en toe is ze de weg kwijt en loopt haar bak te zoeken. In het bos is ze ook zo bang dat ze héél dichtbij je blijft, niet bepaald haar oude gedrag! In het bos hoort een pointer te jagen, niet naast de baas te lopen.

Mijn dierenarts zou gaan zoeken of er nog iets aan te doen is, ik heb hulp gevraagd aan een contact in Spanje, de behandeling van acute Ehrlichiosis weet iedereen zo, maar bij chronische wordt het akelig stil uit alle hoeken.
Wat ik op internet kan vinden word ik ook niet echt vrolijk van. Voor de angst heb ik haar al verschillende Bach remedies gegeven, maar die slaan ook niet aan, bovendien wil ze ze niet, een teken dat ze niet voor haar werken.

We weten het niet meer, is er iemand die hier ervaring mee heeft en ons een idee aan de hand kan doen?

Het is zo'n heerlijke hartelap van een hond, we kunnen haar nog lang niet missen!
rubella
Actief

Ongelezen bericht door rubella »

Hallo Aniet!

Wat een akelig bericht over je Beau!

Ik kan je helaas niet adviseren.
Wil je alleen sterkte wensen :ok: !

Er zijn waarschijnlijk wel mensen op het forum die hier ervaring mee hebben!

-----------groetjes, Wina
aniet
Vaste gebruiker

Het gaat steeds slechter, heb nu kontakt met spaanse dierenarts, ga zo naar mijn eigen dierenarts hier om de bloedresultaten op te halen om ze naar Spanje te mailen.
Verder ontwikkelt ze nu overal bulten, zachte en harde en haar angst is zo overheersend, dat ze niet meer langs andere honden wil, mijn eigen roedelleidster valt haar aan omdat ze dus duidelijk niet in orde is.

We kwamen net thuis van boodschappen doen, ze huilde werkelijk hartverscheurend, nu ligt ze weer stijf tegen me aan en is het weer goed.

Bedankt voor je lieve reaktie Wina, maar zo te zien zijn er weinig mensen die er iets vanaf weten...

In ieder geval ga ik de stichting waar ze vandaan komt binnenkort eens benaderen om ze te bedanken, dat ze de verkeerde medicijnen heeft gekregen, terwijl ze zo hoog in het vaandel hebben dat ze er zoveel verstand van hebben :pffff:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Het feit dat ze niet goed in haar vel zit zal haar ook onzeker maken en haar angst dus versterken. Dat zijn twee losse problemen, maar ze werken wel op elkaar in. Wel denk ik dat je ze los van elkaar moet proberen te blijven zien.
Ik kan moeilijk wijs worden uit wat bij welk probleem hoort.
Is ze lichamelijk echt erg slecht of gedragsmatig?
Het feit dat ze binnen de roedel problemen geeft kan ook komen doordat ze verzwakt is of meer aandacht van jullie krijgt vanwege haar ziek zijn wat protest oproept bij de roedelleider.
ieder geval veel sterkte! Het klinkt allemaal erg verdrietig.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
aniet
Vaste gebruiker

Ben vanmiddag naar de dierenarts geweest, de berichten zijn niet goed.
Ze heeft nu een driedubbele kuur antibiotica voor 2 weken daarna kijken we verder.
Haar angst zal haar waarschijnlijk fataal worden, de combinatie Ehrlichiosis met de prednison heeft haar denkelijk gek gemaakt. De dierenarts heeft een paar testen met haar gedaan, en ze kijkt ook heel eigenaardig uit haar ogen, ze is vaker gedesorienteerd en huilt echt hartverscheurend, vanmiddag ook toen Piet even weg was.
Heb gevraagd of iets kalmerends misschien zou helpen, maar daar ziet hij het nut niet van in. Onze hoop is dat ze door de ab kuur iets opknapt, en heel veel LTC. Wel met haar naar buiten blijven gaan en als er een andere hond aankomt haar begeleiden langs de hond heen, wat we nu ook doen.

Hadden we maar geweten dat ze de verkeerde behandeling heeft gehad toendertijd, dan had ze die :boos: prednison nooit gekregen.
Nu kost het haar waarschijnlijk haar leven.
rubella
Actief

Het klinkt allemaal heel akelig Anita!
Wat ik begrijp is ze behandeld voor Leishmaniosis, terwijl ze Ehrlichiosis heeft.
En er is prednison voorgeschreven, door je eigen d.a. ? Of via de stichting?
Ik weet dat prednison bij mensen vaak op de psyche en het gedrag werkt.
Maar dat effect verdwijnt zodra de medicatie niet meer wordt ingenomen.
Gaat dat bij honden niet zo?
Heb je vertrouwen in je d.a.? Zou je eventueel een second opinion kunnen laten doen? Navragen of eventueel valium of valeriaan, deze toestand kan onderbreken....?
:19: Al iets gehoord van die Spaanse d.a.?

Je ziet ik sta bol van de vragen ...

Omdat ik het zelf altijd zo vreselijk vind als mijn hondjes ziek zijn, ga ik troetelen en volgens mij vinden (mijn) honden dat toch ook wel fijn. Bijv. lekker zacht warm kruikje, extra plaidje over het hondje heen, lekkere zachte rustige massage....Klinkt wel lullig misschien, maar volgens mij doet het goed, ook al om jezelf een beetje nuttig te maken :wink: omdat je er vaak zo machteloos in staat (ik dus).

Vind het een nare situatie! Veel sterkte !

jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

aniet schreef:Ben vanmiddag naar de dierenarts geweest, de berichten zijn niet goed.
Ze heeft nu een driedubbele kuur antibiotica voor 2 weken daarna kijken we verder.
Haar angst zal haar waarschijnlijk fataal worden, de combinatie Ehrlichiosis met de prednison heeft haar denkelijk gek gemaakt. De dierenarts heeft een paar testen met haar gedaan, en ze kijkt ook heel eigenaardig uit haar ogen, ze is vaker gedesorienteerd en huilt echt hartverscheurend, vanmiddag ook toen Piet even weg was.
Heb gevraagd of iets kalmerends misschien zou helpen, maar daar ziet hij het nut niet van in. Onze hoop is dat ze door de ab kuur iets opknapt, en heel veel LTC. Wel met haar naar buiten blijven gaan en als er een andere hond aankomt haar begeleiden langs de hond heen, wat we nu ook doen.

Hadden we maar geweten dat ze de verkeerde behandeling heeft gehad toendertijd, dan had ze die :boos: prednison nooit gekregen.
Addy heeft een hond met de zelfde aandoening, misschien kan je haar pb-en want zij heeft een nieuwe behandelmethode die aanslaat bij haar hond volgens mij.
En Addy weet zo wie zo heel veel van dit soort ziektes dus een pb'tje naar haar kan nooit geen kwaad.
Succes met je hond, ik ben voor dit soort ziektes ook altijd zo bang met Samara.
Ik hoop dat je iets kan vinden waardoor ze zich weer beter gaat voelen.

Jacqueline
Afbeelding
aniet
Vaste gebruiker

rubella schreef:Het klinkt allemaal heel akelig Anita!
Wat ik begrijp is ze behandeld voor Leishmaniosis, terwijl ze Ehrlichiosis heeft.
En er is prednison voorgeschreven, door je eigen d.a. ? Of via de stichting?
Ik weet dat prednison bij mensen vaak op de psyche en het gedrag werkt.
Maar dat effect verdwijnt zodra de medicatie niet meer wordt ingenomen.
Gaat dat bij honden niet zo?
Heb je vertrouwen in je d.a.? Zou je eventueel een second opinion kunnen laten doen? Navragen of eventueel valium of valeriaan, deze toestand kan onderbreken....?
:19: Al iets gehoord van die Spaanse d.a.?

Je ziet ik sta bol van de vragen ...

Omdat ik het zelf altijd zo vreselijk vind als mijn hondjes ziek zijn, ga ik troetelen en volgens mij vinden (mijn) honden dat toch ook wel fijn. Bijv. lekker zacht warm kruikje, extra plaidje over het hondje heen, lekkere zachte rustige massage....Klinkt wel lullig misschien, maar volgens mij doet het goed, ook al om jezelf een beetje nuttig te maken :wink: omdat je er vaak zo machteloos in staat (ik dus).

Vind het een nare situatie! Veel sterkte !

Ja Wina, ze is behandeld voor Leishmaniosis, terwijl ze dus Ehrlichiosis had, dit was in 2002 via de stichting.
Deze zomer had ze een ernstige huidallergie, daarvoor heeft ze Prednison gehad, wat dus heel slecht is in kombinatie met Ehrlichiosis, maar toen wist ik nog niet dat ze dat had...
Daardoor is waarschijnlijk de ellende gekomen waar Beau nu mee zit.

En de dierenarts zei ook heel veel LTC (Love Tender Care) en dat krijgt ze ook, geloof me! We hebben ook wel een beetje ervaring met bange opvangertjes en 3 van onze 4 honden waren zelf ook heel angstig toen ze bij ons kwamen. Ze zitten sowieso altijd al op de bank bij ons en slapen in bed bij ons, Beau slaapt in mijn buik de hele nacht, aandacht komt ze niet tekort, maar heel lief dat je er op wijst. Ik heb zelf geleerd voor natuurlijke diergeneeskunden, heb alle Bach al uitgeprobeerd, dat wil ze niet, een teken dat het haar niet helpt.

We geven het nog lang niet op, voordat deze ab op is ga ik terug naar de da en dan overleggen of we doorgaan met langer ab.
aniet
Vaste gebruiker

jacq1970 schreef:
aniet schreef:Ben vanmiddag naar de dierenarts geweest, de berichten zijn niet goed.

Addy heeft een hond met de zelfde aandoening, misschien kan je haar pb-en want zij heeft een nieuwe behandelmethode die aanslaat bij haar hond volgens mij.
En Addy weet zo wie zo heel veel van dit soort ziektes dus een pb'tje naar haar kan nooit geen kwaad.
Succes met je hond, ik ben voor dit soort ziektes ook altijd zo bang met Samara.

Jacqueline
Ik heb Addy gisterenavond al gemaild, bedankt!
rubella
Actief

Hoi! geen haar op mijn hoofd twijfelt aan je gebrek aan zorg hoor of LTC, zoals dat blijkbaar heet. :ok:

Het is meer mijn troetelbehoefte in geval van (mijn) machteloosheid dat ik dit noem :wink:

Ik blijf benieuwd hoe het met Beau gaat!
Dag!
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

aniet schreef: Heb gevraagd of iets kalmerends misschien zou helpen, maar daar ziet hij het nut niet van in.
Jammer dan. Het is jouw hond, en jij vind het toch nodig? Ik zou haar zeker op iets kalmerends zetten, gewoon om haar een beetje rust te geven tijdens alle ellende.

Verder heel veel sterkte!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
aniet
Vaste gebruiker

Even een update van Beau.

Gaat echt niet goed met haar, heb haar dus inderdaad iets kalmerends gegeven, maar toen raakte ze de weg helemaal kwijt, geen optie dus.
Het enige wat ze wil is bij ons zijn, we hebben ook een bench in de kamer gezet, een hol van gemaakt met dekens erin en overheen, maar dat wil ze ook niet.
's Nachts ligt ze de hele nacht over me heen en in mijn armen, schrikt vaak wakker en likt dan mijn hele gezicht af, dus ook karakterverandering, want vroeger zou ze je nooit likken.

De eerste knallen heeft ze ook al gehoord, dus het leven is niet leuk voor haar momenteel.

Van Addy heb ik jammer genoeg geen antwoord gehad, hopelijk komt dat nog....
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoe moeilijk ook bij een zieke hond, maar ga haar niet te veel bevestigen in haar angsten, want daarvan wordt het vaak alleen maar erger. Probeer haar toch gewoon met haar pootjes op de grond te houden.
Sterkte!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
aniet
Vaste gebruiker

We laten Beau zoveel mogelijk vrij, als ze bij ons wil zijn, prima, dan zijn we er voor haar. Maar we halen haar niet extra aan met zielig gepraat en zo. Ook in het bos, als ze niet langs een andere hond of mens wil, dan praat Piet gewoon rustig met haar, maar beklaagt haar absoluut niet.
Ze wil bij ons zijn en daar zorgen we voor, dat er de hele dag iemand in haar buurt is, maar gaan wel ons eigen gangetje.

Ik mail me suf naar iedereen die ik kan bedenken, om ons aan een oplossing te helpen, maar jammer genoeg krijg ik weinig respons. Volgende week is de antibiotica kuur afgelopen, daarna ga ik haar Selgian geven denk ik, en dan kijken of ze geestelijk opknapt.

Iemand zou injecties hebben liggen die ik kan geven, maar die krijg ik helaas niet te pakken.
aniet
Vaste gebruiker

We worden ondertussen wanhopig....

Is er nu niemand te vinden die ons kan vertellen of de combinatie Ehrlichiosis en Prednison de angst van Beau heeft veroorzaakt :19:

Ik mail me suf naar iedereen die ik kan bedenken, maar niemand reageert zowat of verwijst me door.
aniet
Vaste gebruiker

Vandaag heb ik met de universiteit van Utrecht gebeld en eindelijk het antwoord gekregen, de angst heeft dus niets met de Ehrlichiosis-Prednison te maken.
De reden dat Prednison slecht is, is dat Prednison het afweersysteem zwakker maakt, waardoor de Ehrlichiosis kans krijgt om weer aktief te worden.

We gaan nu op psychotherapeutische basis behandelen met Selgian. Volgende week is de antibiotica afgelopen en krijgt ze Selgian. Dat kan een tijdje duren voor het werkt, maar die tijd komen we wel door.

Vanavond belde ook een gedragstherapeute me op en die is het ook helemaal eens met de behandeling en we houden kontakt.

Héhé, eindelijk wat schot in de zaak, nu hopen dat de Selgian aanslaat!
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

aniet schreef:Vandaag heb ik met de universiteit van Utrecht gebeld en eindelijk het antwoord gekregen, de angst heeft dus niets met de Ehrlichiosis-Prednison te maken.
De reden dat Prednison slecht is, is dat Prednison het afweersysteem zwakker maakt, waardoor de Ehrlichiosis kans krijgt om weer aktief te worden.

We gaan nu op psychotherapeutische basis behandelen met Selgian. Volgende week is de antibiotica afgelopen en krijgt ze Selgian. Dat kan een tijdje duren voor het werkt, maar die tijd komen we wel door.

Vanavond belde ook een gedragstherapeute me op en die is het ook helemaal eens met de behandeling en we houden kontakt.

Héhé, eindelijk wat schot in de zaak, nu hopen dat de Selgian aanslaat!
succes , ik hoop dat het wat oplevert :ok:
rubella
Actief

Yeahhh! Zou fijn zijn als de Selgian effect heeft!

Sterkte en een goed 2006!

----------Wina
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Chronische erlichia hoeft niet dodelijk te zijn. Mijn pippie heeft het ook. Driedubbele kuren antibiotica heeft geen enkele zin bij een hond die al eerder behandeld is met antibiotica voor de erlichia !
Normalerwijze krijgt de hond doxicycline voor een aantal weken. Helaas blijven de dierenartsen in Nederland dit herhalen als het niet aanslaat. In Spanje stapt men dan over op injekties. Chronische erlichia is zeker te genezen met de goede medicatie. Dat de hond zich zo vreemd gedraagt kan twee oorzaken hebben, bij erlichia kunnen ze heel veel pijn hebben in rug en nek. Onze Pip werd heel agressief. Ik adviseer je om injekties over te laten komen vanuit Spanje
Addy
Addy

aniet schreef:
jacq1970 schreef:

Jacqueline
Ik heb Addy gisterenavond al gemaild, bedankt!
heb je mail niet ontvangen maar wel al via via van het probleem gehoord, zie mijn antwoord hier en je kan me bellen of even je eigen nr pb-en, dan neem ik morgen even kontakt met je op :wink:
Addy
aniet
Vaste gebruiker

Addy, Beau is in Spanje juist niet voor Ehrlichiosis behandeld, maar voor Leishmaniosis, dat is het hele probleem.
Toen ze hier kwam had ze Allupurinol, dus voor Leishmaniosis, de injekties daarvoor heeft ze ook gehad.

Toen ik haar advertentie had opgezocht uit 2002 van de stichting waar we haar van hebben, stond er dus ook dat ze Ehrlichiosis had, maar ze heeft de verkeerde medicijnen gehad, dus is voor de verkeerde ziekte behandeld :boos:

Het lijkt me stug dat de angst van de pijn komt, maar is het goed als ik je morgenmiddag even bel, je nummer heb ik al van Ria gekregen. Dan kunnen we er even over praten, dat is wel zo makkelijk :wink:

Vreemd, ik heb 2 mails gestuurd naar de stichting :denken: , nou ja, we hebben elkaar nu gevonden :mrgreen:
Addy

aniet schreef:Addy, Beau is in Spanje juist niet voor Ehrlichiosis behandeld, maar voor Leishmaniosis, dat is het hele probleem.
Toen ze hier kwam had ze Allupurinol, dus voor Leishmaniosis, de injekties daarvoor heeft ze ook gehad.

Toen ik haar advertentie had opgezocht uit 2002 van de stichting waar we haar van hebben, stond er dus ook dat ze Ehrlichiosis had, maar ze heeft de verkeerde medicijnen gehad, dus is voor de verkeerde ziekte behandeld :boos:

Het lijkt me stug dat de angst van de pijn komt, maar is het goed als ik je morgenmiddag even bel, je nummer heb ik al van Ria gekregen. Dan kunnen we er even over praten, dat is wel zo makkelijk :wink:

Vreemd, ik heb 2 mails gestuurd naar de stichting :denken: , nou ja, we hebben elkaar nu gevonden :mrgreen:
Wat een shitzooi maar hoe kunnen ze in godsnaam lm verwarren met erlichia ???????????????
aniet
Vaste gebruiker

We hebben Beau haar rust gegeven vandaag.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Ach meid :jank: .................. heel veel sterkte.
Afbeelding
Addy

Heel veel sterkte Aniet en je kon ook niet anders in deze situatie !
dikke knuffel,
Addy
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Wat vreselijk. Heel veel sterkte.
rubella
Actief

Aniet, wat vreselijk en wat vreselijk lullig.
Gewoon door stomme fouten.
Dit soort dingen gebeuren helaas nu eenmaal. Geeft veel pijn en verdriet! :cry:

Je hebt heel veel gedaan om Beau te helpen.
Ik wens je/jullie veel sterkte!

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Jeetje, wat vreselijk. Heel veel sterkte gewenst.

Sonja
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Sterkte
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Regine from the Border
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Terrier

Ongelezen bericht door Regine from the Border »

Wat goed dat je je zo inzet voor je hond Aniet. Jullie hebben wel veel pech gehad met die verkeerde behandeling. Maar ik zou me in jullie geval nu maar niet meer blindstaren op het verleden, en ook niet op de oorzaken van het gedragsprobleem. Jouw hond laat zo te zien symptomen van forse verlatingsangst zien. Dat is met medicatie te dempen maar daarnaast met gedragstherapie te behandelen (dat zal de gedragstherapeute die je belde, je vast ook verteld hebben). Zonder behandeling gaat het niet over - met behandeling vrijwel altijd wel, al kan het wel moeite kosten. Staar je niet blind op medicijnen alleen.
En vergeet niet te zien wat er wel goed gaat met haar, wanneer ze wel op haar gemak is, lief is, en blij mag zijn dat ze jouw hond is.

Succes,
Regine from the Border
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”