Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aanrader dikke hond

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

kabouter
Actief

aanrader dikke hond

Ongelezen bericht door kabouter »

Mijn hond is te dik. Eerst heb ik hem op minder brokken gezet met sperziebonen. Na het eten liep hij nog een hele tijd ongedurig rond "Ik wil meer!".
Omdat ik zelf al niet zo'n grote voorstander van brokken ben, ben ik overgestapt op vlees van Rodi en Smuldier. Wat een verbetering! Sinds een week krijgt hij alleen nog deze voeding. Na zijn kleine portie gaat hij tevreden liggen, geen gedraai meer.
Blacky eet alles, maar nu! Het is goed dat hij maar 20 cm is anders grist die zo de bak uit mijn handen.

Ik kan het alle eigenaren van dikke honden aanraden.

Groeten kabouter
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik kan vers vlees voor ALLE hondjes aanraden............... :mrgreen:

Fijn dat het zo goed gaat. :ok:
kabouter
Actief

Golden Stanley schreef:Ik kan vers vlees voor ALLE hondjes aanraden............... :mrgreen:

Fijn dat het zo goed gaat. :ok:
Thanks!

En je hebt helemaal gelijk. Ook als je hond mooi op gewicht is, is vlees aan te raden.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Valt hij wel af dan?

Ik moet mijn honden mager houden omdat ze alledrie iets aan hun botten hebben ( 2 artrose en 1 hond met 3 poten). Ik vind het het wel moeiljk om de juiste balans te vinden. De een gaat gal braken als ik te weinig geef de ander gaat bedelen terwijl ze dat daarvoor nooit deed.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kabouter
Actief

Ja hoor, hij valt nog steeds af. Durf niet te zeggen hoeveel precies, maar ik kan nu ziijn ribben al wat beter voelen.
Volgens de gebruiksaanwijzing zou een hond van 2,5 kg 155 gram moeten hebben. Mijn hond was 6,5 kg toen ik begon met vlees en zou 3,5 kg moeten wegen volgens de rasstandaard. (Ondanks dat hij dus veel meer weegt dan het gewenste gewicht heeft hij conditie genoeg en is ook heel actief. De DA vond hem ook niet echt heel dik.) Ik geef hem nu 100 gram s'avonds. In de loop van de ochtend krijgt hij een paar brokjes (stuk of 10) en verder alleen nog een stukje fruit.

Het is een beetje uitvogelen wat de beste hoeveelheid is. Maar wel moet je minder geven dan de voorgeschreven hoeveelheid. Dat is in de meeste gevallen te veel.

Proberen kan geen kwaad. :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

kabouter schreef:Ja hoor, hij valt nog steeds af. Durf niet te zeggen hoeveel precies, maar ik kan nu ziijn ribben al wat beter voelen.
Volgens de gebruiksaanwijzing zou een hond van 2,5 kg 155 gram moeten hebben. Mijn hond was 6,5 kg toen ik begon met vlees en zou 3,5 kg moeten wegen volgens de rasstandaard. (Ondanks dat hij dus veel meer weegt dan het gewenste gewicht heeft hij conditie genoeg en is ook heel actief. De DA vond hem ook niet echt heel dik.) Ik geef hem nu 100 gram s'avonds. In de loop van de ochtend krijgt hij een paar brokjes (stuk of 10) en verder alleen nog een stukje fruit.

Het is een beetje uitvogelen wat de beste hoeveelheid is. Maar wel moet je minder geven dan de voorgeschreven hoeveelheid. Dat is in de meeste gevallen te veel.

Proberen kan geen kwaad. :wink:
Wat een hond volgens de rasstandaard moet wegen is ook maar een gemiddelde waar je je niet helemaal blind op moet staren. Als je hond met 6.5 niet vreselijk moddervet is/was, dan lijkt het me sterkt dat hij af moet vallen tot 3.5 kilo. Dat is namelijk bijna de helft van zijn lichaamsgewicht. Als een hond twee keer weegt wat hij moet wegen dan kan je hem rollen hoor :wink:
Ik zou inderdaad goed de ribben in de gaten houden, en misschien is 5 of 5.5 kilo een goed gewicht voor jouw hond. Bij zo'n klein hondje is 1 of 1.5 kilo afvallen al een enorme hoeveelheid natuurlijk.
Afbeelding
kabouter
Actief

Nou rollen kun je hem niet hoor.! Ik had ook al zoiets van 3 kg te zwaar :roll:
Dan zou die niet zo actief zijn. Hij loopt ruim 3 uur per dag. W.o 2 wandelingen van 5 kwartier. En snel dat hij kan lopen! s'Middags spelen we binnen een spelletje. Niet zo heel lang ca.15 min. Dan vind die het wel goed. En hij vind het nog leuk ook.
Een hond die echt teveel weegt, zul je m.i mee moeten sleuren. Dat heb ik in het begin wel moeten doen, maar nu 1 maand later niet meer.

De Kabouter wenst u allen een goed weekend.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

kabouter schreef:Nou rollen kun je hem niet hoor.! Ik had ook al zoiets van 3 kg te zwaar :roll:
Dan zou die niet zo actief zijn. Hij loopt ruim 3 uur per dag. W.o 2 wandelingen van 5 kwartier. En snel dat hij kan lopen! s'Middags spelen we binnen een spelletje. Niet zo heel lang ca.15 min. Dan vind die het wel goed. En hij vind het nog leuk ook.
Een hond die echt teveel weegt, zul je m.i mee moeten sleuren. Dat heb ik in het begin wel moeten doen, maar nu 1 maand later niet meer.

De Kabouter wenst u allen een goed weekend.
Dan denk ik ook niet dat hij twee keer zoveel weegt als hij zou moeten wegen. Als Saar 8 kilo zou wegen dan zou ze echt alleen nog maar kunnen waggelen denk ik :denken:
Ik zou dan dus gewoon zorgen dat je de ribbetjes goed kan voelen, maar niet uitgaan van een streefgewicht van 3.5 kilo. :wink:
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Ja ik vind het ook erg veel. Onze Soraya woog de laatste keer 7,5 kilo. Volgens de rasstandaard zou ze 7 mogen wegen maar de dierenarts vindt dat moet afvallen vanwege haar drie poten. We laten haar nu langzaam afvallen omdat ze niet echt te dik is. Ik wil namelijk dat ze geen verval van spierweefsel krijgt. Ze heeft haar spieren veel te hard nodig. Te snel afvallen zou tot verval van spieren kunnen leiden.

Wat voor soort hond heb je?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kabouter
Actief

Wat voor soort hond heb je?[/quote]
Blacky is een dwergkees.

De DA zei wel die wat minder zou mogen wegen, maar dik vond ze hem ook niet. Toen ik hem kreeg was hij 4,5 kg. Door verkeerd voer en het volgen van de richtlijnen (wilde het zo graag goed doen, dat ik niet mijn intuitie volgde) is hij in 1 maand tijd gegroeid naar 7,5 kg. 3 Weken geleden was ik bij de DA en woog hij 6,5 kg.
Dinsdag moet ik voor controle erheen en zet ik hem daar weer op de weegschaal. Ben wel benieuwd!

Groeten kabouter
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni krijgt ook versvlees maar is ook aan de maat. :19: Ik krijg dat er echt niet meer af bij haar! Ze weegt 28,8 kilo, wat ze een jaar geleden ook woog. Maar toen zag ze er dunner uit.
Ze word gewoon een daggie ouder en alles gaat hangen enzo :mrgreen:
Barbara
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Barbara »

jidde schreef:Nanni krijgt ook versvlees maar is ook aan de maat. :19: Ik krijg dat er echt niet meer af bij haar! Ze weegt 28,8 kilo, wat ze een jaar geleden ook woog. Maar toen zag ze er dunner uit.
Ze word gewoon een daggie ouder en alles gaat hangen enzo :mrgreen:
Hallo

Ik ben een paar maanden geleden ook overgestapt op vers vlees. Balou mijn kees was ook te dik en had ook gewrichtsklachten. Als je hem nu ziet, hij is echt opgeknapt alleen het afvallen gaat heeeel langzaam. Eens kijken hoe het volgend jaar zomer is. Ik kan ook iedereen vers vlees aanraden. Mijn hond is fit en heeft een geweldige vacht

groetjes Carla
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Onze 48 kg kruising lab x rotty zou ik ook een paar kg willen doen vermageren, maar de sukkelaar krijgt al maar de porties als voor een hond van 30 kg.

De komende weken zal ik de brokken van z'n ochtenmaaltijd integraal vervangen door Duck. We zullen zien of het helpt ...
Barbara
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Barbara »

Gittje schreef:Onze 48 kg kruising lab x rotty zou ik ook een paar kg willen doen vermageren, maar de sukkelaar krijgt al maar de porties als voor een hond van 30 kg.

De komende weken zal ik de brokken van z'n ochtenmaaltijd integraal vervangen door Duck. We zullen zien of het helpt ...

Dat herken ik balou is een grijze kees en woog 38 kg. Hij moet afvallen naar 30 kg in overleg met de dierenarts.
Hij krijgt voer voor een hond van 20 kg en toch vind ik dat hij nog maar weinig is afgevallen. Ik kan hem niet nog minder gaan voeren dat doe ik niet.
kabouter
Actief

Het gaat met Blacky ook niet meer zo snel.
Dinsdag was ik bij de DA en er is maar 1 ons afgegaan in de laatste 3 weken.
Maar goed, er is in ieder geval wat af en hij heeft geen honger meer. Zolang hij goed actief is en geen honger heeft vind ik het best. :wink:
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

kabouter schreef:Het gaat met Blacky ook niet meer zo snel. Maar goed, er is in ieder geval wat af en hij heeft geen honger meer. Zolang hij goed actief is en geen honger heeft vind ik het best.
Uiteraard. Ik troost mij ook met de vaststelling dat Max geen honger lijdt :wink:
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Mijn hond weegt 13 kg en daar moet echt een kg op twee minimaal vanaf

kan ie tekorten oplopen als ik hem 100 gram vlees geef met sperciebonen vraag ik me af

dit is ook niks, hij moet conditie krijgen en dat wil zo niet
door castratie en omdat zijn vriendinnehonden wegzijn is ie flink aangekomen :jank:
kabouter
Actief

Hoi Annemarie als je compleet vers voer geeft is er niets aan de hand. Daar zit alles in wat hij nodig heeft.
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

AnneMarie schreef:Mijn hond weegt 13 kg en daar moet echt een kg op twee minimaal vanaf

kan ie tekorten oplopen als ik hem 100 gram vlees geef met sperciebonen vraag ik me af

dit is ook niks, hij moet conditie krijgen en dat wil zo niet
door castratie en omdat zijn vriendinnehonden wegzijn is ie flink aangekomen :jank:
Geen bonen uit blik geven die zijn te zout.Verse boontjes alleen gekookt geven!
AnneMarie
Zeer actief

kabouter schreef:Hoi Annemarie als je compleet vers voer geeft is er niets aan de hand. Daar zit alles in wat hij nodig heeft.

jawel, maar de vraag is eigenlijk, mag je een hond een tijdlang héél weinig geven zodat ie snel afvalt of moet je dit langzaam doen
100 gram is weinig namelijk voor de grootte van de hond
ik wil hem ook niet ziek maken
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

AnneMarie schreef:
kabouter schreef:Hoi Annemarie als je compleet vers voer geeft is er niets aan de hand. Daar zit alles in wat hij nodig heeft.

jawel, maar de vraag is eigenlijk, mag je een hond een tijdlang héél weinig geven zodat ie snel afvalt of moet je dit langzaam doen
100 gram is weinig namelijk voor de grootte van de hond
ik wil hem ook niet ziek maken
Ik zou het heeeeel langzaam doen. Jouw hond mag 2% van zijn eigen lichaamsgewicht aan vers voer. Je geeft denk ik KVV, dan zou ik dit af gaan wisselen met groentemixen en wit vlees als kalkoen/koolvis en af en toe paardenvlees en als botvuller kippennek/vleugel.
Als je nog minder KVV gaat geven en alleen sperciebonen, haalt je hond daar weinig voldoening uit. Ook zou je een keer in plaats van KVV een RMB kunnen geven, waar hij lekker lang over moet doen (als het vlees eraf gegeten is wel weghalen). Daar halen ze de verzadiging uit, het gebruik van het gebit als werktuig.
AnneMarie
Zeer actief

Golden Stanley
dank! :ok:

wat is een RMB?

Ik ga koolvis halen
daar zit inderdaad ook niet zoveel in
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”