Nou heb ik sinds kort een 'nieuwe' honden encyclopedie waar het volgende staat bij de akita inu.
Naast het hierboven omschreven Japanse type Akita Inu , het type dat door de FCI en Japan erkend is als het enige juiste, kennen we ook een ander type of beter gezegd een ander ras. Dit 'amerikaanse type' Akita Inu komt veel voor in landen als groot britanie en in de verenigde staten, maar ook op het vaste land van europa. Het ras is onstaan door inkruising in Akita Inu's van dog achtigen of herdershonden. Dit type kenmerkt zich door een zwaardere en grovere bouwmet zwaardere botten; ook het karakter wijkt op verschillende punten af. De honden onderscheiden zich verder door een breder kleurengamma; ze mogen bijvoorbeeld met een zwart masker worden gefokt. Vanaf 1 januari 2000 behoort dit type Akita Inu niet meer tot deze rasgroep, maar is ondergedeeld in F.C.I. groep 2, onder de rasnaam Great Japanese Dog.
Nou vraag ik me dus af, betekend dit dat onze hond een great japanese dog is of is het toch gewoon een kruising omdat het maar een 1 malige kruising was. Is de great japanese dog nog verder door gekruist met de akita. Heb het aan verschillende mensen gevraagt maar eigenlijk heeft nooit iemand van dit verhaal gehoord want ze snappen er niks van en weten me er verder niks over te vertellen. Hier wel iemand die er wel wat van weet??
Ben wel benieuwd!!
In iedergeval alvast bedankt