ik hoop dat ik het hier goed zet, anders sorry alvast hiervoor

ik heb een hond van bijna 8 maanden.
in huis en in de tuin luisterd hij goed naar me, de vaste commando's ken hij al; zit, af, blijf, naast, poot, hier, ga je mee...
maar buiten is het een drama, los neemt ie de benen en ook aan de riem vind hij alles en iedereen veel interesanter dan dat ik ben.
nu hebben kennisen van mij een heel parcour in de tuin staan voor de behendigheids training. zij hebben zelf een aantal border collies waar zij fanatiek mee trainen op cursussen, wedstrijden en dus ook thuis.
nu mag ik met mijn hond onder hun begeleiding trainen met het behendigheids parcour, dit hebben we nu 1x gedaan en dat ging harstikke goed, hij vond het helemaal geweldig en deed erg zijn best, zelfs luisteren ging goed, met sommige onderdelen was hij aan de riem en met sommige onderdelen was hij los, telkens als hij wat goeds had gedaan kreeg hij een beloning.
maar... waar het mij nu omgaat, als ik dit vaker met hem ga doen (zo'n 1x per week) zal dit gaan helpen dat hij meer gericht op mij word als we buiten zijn? dus niet alleen daar, maar ook als ik met hem op straat loop? of zal het alleen maar werken als we bij hun zijn?
ik hoop graag op wat ervaringen van mensen die een behendigheids training hebben gedaan, en wat dat voor effect op hun hond had.. alvast bedankt!!