Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Behendigheids training

Moderator: moderatorteam

Lavandula
Vaste gebruiker

Behendigheids training

Ongelezen bericht door Lavandula »

hallo allemaal,

ik hoop dat ik het hier goed zet, anders sorry alvast hiervoor :)
ik heb een hond van bijna 8 maanden.
in huis en in de tuin luisterd hij goed naar me, de vaste commando's ken hij al; zit, af, blijf, naast, poot, hier, ga je mee...
maar buiten is het een drama, los neemt ie de benen en ook aan de riem vind hij alles en iedereen veel interesanter dan dat ik ben.

nu hebben kennisen van mij een heel parcour in de tuin staan voor de behendigheids training. zij hebben zelf een aantal border collies waar zij fanatiek mee trainen op cursussen, wedstrijden en dus ook thuis.
nu mag ik met mijn hond onder hun begeleiding trainen met het behendigheids parcour, dit hebben we nu 1x gedaan en dat ging harstikke goed, hij vond het helemaal geweldig en deed erg zijn best, zelfs luisteren ging goed, met sommige onderdelen was hij aan de riem en met sommige onderdelen was hij los, telkens als hij wat goeds had gedaan kreeg hij een beloning.

maar... waar het mij nu omgaat, als ik dit vaker met hem ga doen (zo'n 1x per week) zal dit gaan helpen dat hij meer gericht op mij word als we buiten zijn? dus niet alleen daar, maar ook als ik met hem op straat loop? of zal het alleen maar werken als we bij hun zijn?
ik hoop graag op wat ervaringen van mensen die een behendigheids training hebben gedaan, en wat dat voor effect op hun hond had.. alvast bedankt!!
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik zou nog niet beginnen met behendigheid omdat je hond pas 8 maanden is. Behendigheid vraagt veel inspanning van het lichaam van de hond en daarom is het beter om te wachten totdat je hond is uitgegroeid. Bij een goede hondenschool zou je ook nog niet mogen beginnen met een hond van deze leeftijd.

Als je wilt oefenen op aandacht en gehoorzaamheid buiten dan zou je eens kunnen beginnen met heel veel belonen of clickeren. Uiteraard kun je ook gewoon een leuke basis cursus met je hond volgen bij een hondenschool. Leuk voor jou en de hond.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Sorry vergeten te reageren op je eigenlijke vraag :mrgreen:

Naar mijn mening maakt iedere oefening die je doet het contact met je hond beter. (als je het op een positieve manier doet tenminste) Je bouwt een band op met je hond en je gaat elkaar steeds beter kennen. Dus ja ik vind dat als je "werkt" met je hond (op een school of thuis) dat het contact beter wordt en dat je hond daarmee dus ook meer op jou gaat letten.

Behendigheid is natuurlijk een sport waarbij je met zijn 2-en echt 1 team bent. Maar ook een hond die uitblinkt samen met zijn baas in deze sport kan in de grote buitenwereld wel afgeleid worden door zijn omgeving hoor :wink:

Maar een gewoon leuk spelletje met je hond versterkt de band ook, zolang jij maar leuker bent als de rest van de wereld zal je hond je daar ook in volgen.
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

nee hoor, ik vind dat je behendigheid gewoon kan blijven doen, maar je moet het wel rustig opbouwen en aanpassen aan de leeftijd van de hond.

wij beginnen zelfs hier al met pups vanaf een week of 12, en dat zijn volgens de richtlijnen hd en ed gevoelige rassen (duitse herders, mechelaars en labradors) niet een heeft daar iets van opgelopen of van over gehouden. maar je moet het wel met beleid doen, maar dat is met alles.

en je krijgt wel meer een band met je hond, je hond leert namelijk wel op je te gaan letten om te weten wat er gaat gebeuren.
Lavandula
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Lavandula »

hoihoi,
bedankt voor de reacties;
ik zal even uitleggen wat we hebben gedaan, en wat we gaan doen.
we hebben dit nu 1x gedaan een kleine 10 minuten, elk onderdeel maximaal 2x op spelenderwijs, alles op het makkelijkste niveau, dus hindernis laag, de muur plat op de grond, paaltjes uit elkaar in een gangetje, dus niet naast elkaar enz enz meer een beetje kennismaken met de verschillende onderdelen. met de tijd is de bedoeling dat we dit gaan opbouwen, maar dit heeft geen haast, het is nu nog meer om hem wat anders aan te bieden dan de dagelijkse dingen, en zodat hij wat meer gerichter op mij gaat worden..
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”