Waarom denk je dat een berner/labje sloom zou moeten zijn?
Zo'n hond kan varieren van een slome allemansvriend tot een behoorlijk actieve waakse hond (de berner is nl een waakhond pur sang als hij een erf ter beschikking heeft) die echt pittig kan zijn en druk in de omgang.
Je kan niet zomaar eigenschappen aan kruisingen toekennen om zo ouderrassen uit te sluiten omdat elke kruising uniek is. Een herdermiks kan werkelijk de goedheid zelve zijn terwijl een broertje of zusje ingeslapen wordt omdat ze bv hyperdominant of op een andere manier erg moeilijk blijken.
Er wordt niet zoveel gekruist met appenzellers en entlebuchers, die zie je niet overdadig veel en als je daar mee fokt fok je beter zuiver. De buren met de lab en de berner hebben gewoon veel eerder een pretnestje en ik zie echt niks in de hond waardoor berner/lab niet zou kunnen. Het B&T van een berner wordt vaak vaag als je hem kruist met een ras als de lab.
Zie dober/mechel bv, dat worden altijd roodachtige honden met zwarte tan maar dan niet strak afgetekend.
Natuurlijk kan deze hond ook een rottie/mechel zijn maar ik neem aan dat labje/berner erbij verteld is en dat zou in mijn ogen dus prima de oudercombi van deze hond kunnen zijn.