ENSCHEDE - Nederlands’ beste politiehond ‘woont’ in Enschede en is eigendom van Hennie Bolster. De gekruiste Mechelse herder heet Bo. Afgelopen weekeinde won hij in Den Bosch twee nationale titels. Nu staan er twee kolossale wisselbekers thuis bij zijn baas te pronken.
Die baas werkt sinds 1978 bij de Enschedese politie. De eerste jaren bij de verkeersdienst en sinds 1986 bij de acht man sterke hondenbrigade, wier voornaamste taak het is de veiligheid van collega 's te garanderen.
Waar problemen te verwachten zijn worden brigadeleden met hun viervoeters ingezet. Dat kan voor van alles zijn, inbraken in woningen of bedrijven, rellen, voetbalwedstrijden. En dan gaat het er volgens Bolster niet om domweg een hond er op af te sturen, want dan krijg je ongelukken. Nee, zoiets gebeurt met beleid en na zorgvuldige afweging.
Blaffen is er niet bij in huize Bolster. Geen welkom met lawaai. Wie er binnenkomt merkt niet dat op dit adres vier honden ‘huizen’. Kwestie van afleren. Jong geleerd is oud gezwegen. 'Honden zijn mijn hobby, maar daar hoeven de buren geen last van te hebben', vindt Bolster en legt vervolgens uit, dat Bo nu nog zijn hond is, maar binnenkort aan de politie wordt overgedragen. ‘Wat ik nu met deze hond heb behaald is buiten de politie om gebeurd. In Enschede zijn vier hondendressuurverenigingen. Mijn club is Ons Ideaal. We hebben een terrein aan de Smeenkweg bij het Lonneker meer en zijn aangesloten bij de Nederlandse Politiehondenvereniging. Dat houdt in dat je honden opleidt voor de politie, het leger en bewaking. Ze zijn vrijwel nooit raszuiver, maar gekruist. Daarmee wordt beoogd zo veel mogelijk geschikte eigenschappen in je hond te verenigen. Bo komt bij de politie terecht, maar blijft dan wel hier bij mij thuis. Dat is noodzakelijk om een goede band met het dier te hebben.’ Maar om een ‘hondenbaan’ bij de politie te krijgen is een kampioenschap niet vereist. ‘Dat zit zo’, legt de baas uit. ‘Als de hond, een reu, want die wordt niet loops, 2½ tot drie jaar oud is, dan kan hij een certificaat behalen. Er zijn drie examens. Politiehond 1 of objectbewaking en daarna politiehond 2. Hij
slaagde en plaatste zich voor de provinciale selectie, werd Overijssels kampioen en mocht daarom meedoen aan het landskampioenschap in het stadion van FC Den Bosch. Daar overtrof Bo alle provinciale kampioenen in de klasse 2 en zondag zegevierde hij in de andere klasse. Het verschil tussen de deelnemers is miniem. Eén foutje en je kunt het kampioenschap vergeten. Maar alles ging goed. En denk nou niet dat het alleen mijn verdienste is. Je kunt niet zonder de hulp van je vereniging. Alleen doen is onmogelijk. Ik ben bij een heel goede club. De afgelopen vijf jaar is al drie keer een lid van ons met zijn hond Nederlands kampioen geweest.’ Of het niet moeilijk is zo 'n hond af te staan? Nee, want hij blijft immers hier. Daar ben ik ook blij om, want Bo is een superlieve hond. Hij zal niemand iets aandoen. Behalve als het echt moet, want
dan doet hij wat hij moet doen en waarvoor hij is opgeleid.’
Bron:tc tubantia