Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lipplooiexceem

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Lipplooiexceem

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb al een paar keer deze term gelezen.
Hoe ziet dit er eigenlijk uit????

Nika heeft overhangende lippen en heeft weleens "hardere"randjes langs de randen.
Ik heb altijd het idee gehad dat dat opgedroogd slijm oid is, dagelijks trek ik die hardere stukjes dan ook van de rand af.
Maar misschien is dit wel die exceem?
Ze stinkt overigens niet hoor, en ik begrijp dat dat er wel bij hoort? :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Teun heeft er wel eens last van gehad en daar kwam ik achter omdat hij zo intens stonk. Die geur valt je echt wel op hoor.
Bij hem heb ik er een antibiotica zalfje opgesmeerd. Het doet erg pijn.
Gelukkig was hij er vlug vanaf en de remedie bij hem is om z'n lipplooien zo om de drie weken uit te scheren. Hier helpt dus gewoon goed kort houden maar bij Nika zal dat echt niet de oorzaak zijn omdat die al kortharig is. En je zegt zelf dat 't niet stinkt. Dus zal er wel niets loos zijn.Ik denk dat 't komt omdat er in de plooien etensresten blijven hangen en dat gaat smetten.
Bij spaniels kom 't vaak voor. Behandeling kan als volgd zijn, eerst goed ontsmetten met eventueel wat verdunde detol en in spuiten met zilverwater. Of insmeren met calendulan of aloe vera.
Maar sinds de cockers hier vers vlees eten hebben ze er ook geen last meer van gehad.
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Het wordt ook wel lip plooi dermatitis of lip fold excema/dermatitis genoemd.
De bedoelde lipplooi zit in de onderlip achter waar bij "gewone" honden de boventand valt, er zit daar ergens een vouwtje in de huid, waar de onbehaarde in de behaarde huid overgaat (ongeveer dus) (en aangezien de digi momenteel zoek :roll: is moet ik het ff zo uitleggen). Dat vouwtje kan volstaan met voer, kwijl en vocht en in de haren gaat het daar lekker broeien. Als de hond door zijn bek uitademt, ademt ie erlangs en het lijkt als of ie uit zijn bek stinkt, maar eigenlijk stinkt ie erlangs. Bij de meeste honden is de vacht in de lipplooi bruin/rood verkleurd.
Ik ken het van onze cockerspaniel en op het net alleen cockers(engelse) gevonden met dat probleem.
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”