Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verschil tussen show en werklijnen

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Baily

verschil tussen show en werklijnen

Ongelezen bericht door Baily »

Ik hoor vaak als mensen het over een ras hebben dat er verschil is tussen show en werklijnen.

Ik neem aan dat dat betekent dat werklijnen meer op het karakter worden gefokt en showlijnen meer op het uiterlijk.

Misschien is dat te simpel gedacht van mij dan hoor ik het graag.

Maar als je nou bijvoorbeeld een herder wil, gewoon als huishond, wel dat er veel mee wordt gedaan maar geen pakwerk enzo, maar andere dingen.

Je geeft de hond voldoende beweging. Maar je wilt toch wel graag dat de hond ook een herderkarakter heeft, en niet alleen voor de mooi.

Wat voor hond moet je dan nemen, uit werklijnen of uit showlijnen.

Misschien een hele domme vraag, maar ik heb me nog niet eerder hierin verdiept omdat ik altijd kruisingen heb die toevallig op mijn pad komen.

Maar ooit (denk aan over 5 jaar) wil ik graag een hond van het ras wat mij geweldig lijkt. En ik ben me af en toe alvast wat aan het verdiepen in dingen. :wink:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik kan je alleen maar een beetje antwoord geven vwb de Rottweiler:

De 'showlijn' is inderdaad veel meer op uiterlijk gefokt: fors, breed, vrij logge honden.
De 'werklijn' is veel slanker/smaller, het uiterlijk is veel meer gericht op de sport die ze moeten beoefenen. Uiteraard is hier het pittige karakter wel belangrijk, de 'will to please' / de werklust.

Met Kaya doe ik ook geen pakwerk, maar zij komt wel uit een werklijn. Is dus ook een vrij ranke sportieve hond qua uiterlijk en veel pittiger en fanatieker dan de gemiddelde Rottweiler die je op straat ziet (sjok, sjok meestal).

In mijn ogen kan je prima een Rottweiler nemen uit een werklijn ook al ga je er geen pakwerk mee doen als je je maar realiseert dat het geen 'haardhondje' is en dat ze de energie en werklust op andere manier kwijt kan. Ga je zo'n type hond verwaarlozen qua lichaamsbeweging, dan wordt het een ramp.

Of dit precies zo voor de Herder geldt, dat weet ik niet. Ik denk dat het van het ras afhangt of je in deze omstandigheden beter voor een werkhond of voor een showhond kan kiezen.
Als je bv voor een Mechelaar kiest, die zijn sowieso al veel drukker en beweeglijker dan een Rottweiler, dus lijkt het mij niet nodig dat je hier dan eentje uit een werklijn kiest. Maar dat kunnen de 'Herdermensen' beter beantwoorden denk ik.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Stang schreef:Of dit precies zo voor de Herder geldt, dat weet ik niet. Ik denk dat het van het ras afhangt of je in deze omstandigheden beter voor een werkhond of voor een showhond kan kiezen.
Als je bv voor een Mechelaar kiest, die zijn sowieso al veel drukker en beweeglijker dan een Rottweiler, dus lijkt het mij niet nodig dat je hier dan eentje uit een werklijn kiest. Maar dat kunnen de 'Herdermensen' beter beantwoorden denk ik.
met dat verschil dat in mijn ogen de showlijnen bij de belgische herder (dus ook de groenendaler, tervuren en de lakense) over het algemeen (dus niet altijd, kijk maar naar die van Susanne) veel instabieler van karakter zijn dan de werklijnen, de showlijnen die ik ken (van shows en dat waren dan lijnen van schijnbaar goedbekendstaande kennels) zijn in elkgeval in zo'n situatie (op een show) erg nerveus, tonen behoorlijk wat angst, vaak zelfs neigend naar angst agressie

verder zijn bij de belgische herder de showlijnen juist veel ieler dan de werklijnen, de showlijnen missen vaak de "body", dus kleine, smalle koppies, dunne pootjes, weinig borst en weinig bespiering
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

En bij de Duitse herder is het verschil inderdaad in het karakter. De showlijnen zijn vaak waak zachter en minder hectisch.
Ook in bouw is er vaak een enorm verschil, zeker als je naar de top van de showhonden kijkt. De beruchte aflopende ruggen met diep gehoekte achterhanden zie je meestal bij de showhonden.
Als je meer wilt weten over de verschillende types zou je kunnen kijken op het duitse herder forum. www.forum.duitseherders.com
Liefhebbers van beide types zijn hier actief. Ook worden de beide types wel gemengd.
Wil je meer weten over bepaalde namen van voorouders die bekend zijn
in de beide lijnen mag je me wel mailen, maar je kunt ook veel informatie vinden op de moederpagina van het DH-forum. www.duitseherders.com
Hier staan diverse artikelen zowel over showhonden en werkhonden. Ook de dekreuen worden vermeld als showhond of werklijn.
Dan zie je bepaalde namen van voorouders regelmatig terugkomen.
Baily

Ik zou dan op zoek gaan naar een Duitse herder of een Witte herder. Of beide...... :mrgreen: Ik vind die aflopende achterkant niet mooi bij de D.H., dus dan zou ik eerder op werklijnen uitkomen denk ik, hoewel het karakter me wel erg aanspreekt van wat je verteld over de showlijnen, dat ze minder waaks zijn en zachter van karakter. Maar een nerveuze hond lijkt me ook niet prettig, en daar zou je dan weer meer kans op hebben dus bij showlijnen.

Dus eigenlijk zou een combinatie tussen de twee lijnen misschien het beste zijn, of zeg ik nu iets heel doms. Een hond uit werklijnen maar dan niet een hele felle hond, zou zoiets kunnen?

En bedankt voor de links, :ok: ik ga er eventje goed naar kijken.
Laatst gewijzigd door Baily op 10 sep 2005 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Baily schreef:Ik zou dan op zoek gaan naar een Duitse herder of een Witte herder. Of beide...... :mrgreen: Ik vind die aflopende achterkant niet mooi bij de D.H., dus dan zou ik eerder op werklijnen uitkomen denk ik, hoewel het karakter me wel erg aanspreekt van wat je verteld over de showlijnen, dat ze minder waaks zijn en zachter van karakter. Maar een nerveuze hond lijkt me ook niet prettig, en daar zou je dan weer meer kans op hebben dus bij showlijnen.

Dus eigenlijk zou een combinatie tussen de twee lijnen misschien het beste zijn, of zeg ik nu iets heel doms. Een hond uit werklijnen maar dan niet een hele felle hond, zou zoiets kunnen?
als je echt op zoek wilt naar een Duitse Herder, zou je het beste eerst eens gaan kijken op een jonge hondendag of een clubmatch van de vereniging.
Op de clubmatches lopen ook vaak africhtingshonden, omdat ze voor de aankeuring een kwalificatie op een clubmatch moeten hebben. Hier kun je de honden zien, en de eigenaren vragen stellen.
Ik ken iemand via het DH-forum met een teef waar ikzelf weg van ben. Geen showlijn, maar volgens mij ook geen drukke donder.
Hier op het forum zit Boris, die ik alleen van foto ken en hoe zijn eigenaar over hem vertelt. lijkt mij ook een geweldige hond. Ook in de werklijnen zit natuurlijk nog verschil in temperament.
Gewoon rondkijken en ik denk dat er echt wel iets van je gading te vinden is.
Baily

Elmar schreef:
Baily schreef:Ik zou dan op zoek gaan naar een Duitse herder of een Witte herder. Of beide...... :mrgreen: Ik vind die aflopende achterkant niet mooi bij de D.H., dus dan zou ik eerder op werklijnen uitkomen denk ik, hoewel het karakter me wel erg aanspreekt van wat je verteld over de showlijnen, dat ze minder waaks zijn en zachter van karakter. Maar een nerveuze hond lijkt me ook niet prettig, en daar zou je dan weer meer kans op hebben dus bij showlijnen.

als je echt op zoek wilt naar een Duitse Herder, zou je het beste eerst eens gaan kijken op een jonge hondendag of een clubmatch van de vereniging.
Op de clubmatches lopen ook vaak africhtingshonden, omdat ze voor de aankeuring een kwalificatie op een clubmatch moeten hebben. Hier kun je de honden zien, en de eigenaren vragen stellen.
Ik ken iemand via het DH-forum met een teef waar ikzelf weg van ben. Geen showlijn, maar volgens mij ook geen drukke donder.
Hier op het forum zit Boris, die ik alleen van foto ken en hoe zijn eigenaar over hem vertelt. lijkt mij ook een geweldige hond. Ook in de werklijnen zit natuurlijk nog verschil in temperament.
Gewoon rondkijken en ik denk dat er echt wel iets van je gading te vinden is.
Dat lijkt me inderdaad heel erg leuk, zo'n jonge hondendag. Ga ik zeker doen. :ok:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Oei, er is idd verschil bij de duitseherders in Show en werklijnen.
Mij spreken de werklijnen veel meer aan als de showlijnen.
Ik heb hier Chello uit showlijnen en Hera uit werklijnen, een verschil van dag en nacht.
Chello is echt een watje, als je boe roept rent ie snel weg. Hij is een leuke huishond, wel waaks (hij schrikt wel af) maar in huis verder rustig, buiten is hij lekker druk maar ook weer niet overdreven, kan leuk met andere honden e.d. Als Chello een keer een dag niks doet maakt hem dat ook niet uit.
Wat ik al zei, Chello zou prima passen in een gezinnetje met 3 kids en waar pa en ma nog beiden werken.

Hera is 10x drukker. Die moet echt elke dag haar beweging (geestlijk/ lichamelijk) krijgen anders stuiterd ze door het huis. Daarbij 'bedenkt' Hera ook zoveel zelf waar die andere bij mij echt niet opkomen.
Zo klimt Heraa rustig op de eettafel als ze erbij moet, springt ze in de vensterbank, alle deuren open maken etc etc etc. Iets wat die andere bij mij echt nooit hebben gedaan.
Met bezoek is ze enorm hyper; springen, blaffen etc.
Die andere doen ook wel druk maar 'genoeg' is bij hen genoeg , Hera heeft dan toch even wat meer 'druk' nodig om te done wat er gevraagd wordt.
Verder heeft ze een enorm kort lontje, een andere hond hoeft maar te grommen en ze klapt er op (nou is dat natuurlijk niet typisch voor een werklijn maar goed)
Hera is echt geen hondje vor een leuk gezinnetje, die zouden gek worden van dr.
Met Hera train ik ook 2x in de week trouwens bij een africhtingsclub, vind ze geweldig....vooral het manwerk natuurlijk....dan is ze savonds echt moe!
estelle

Ghaya, mijn andere DH teef, is een combi van werklijn en showlijn. Zij is idd een erg leuk hondje. EEn leuk hondje met best nog veel pit maar binnen gewoon rustig. Leuk hondje om mee te trainen, niet te moeilijk qua karakter, niet nerveus e.d.
maar voor een echte werklijn duitser mist ze net dat beetje extra.... :wink:
Baily

estelle schreef:

Ghaya, mijn andere DH teef, is een combi van werklijn en showlijn. Zij is idd een erg leuk hondje. EEn leuk hondje met best nog veel pit maar binnen gewoon rustig. Leuk hondje om mee te trainen, niet te moeilijk qua karakter, niet nerveus e.d.
maar voor een echte werklijn duitser mist ze net dat beetje extra.... :wink:
Ja zo als jij Ghaya beschrijft, zo'n hond zou ik erg leuk vinden. Waar komt Ghaya vandaan?
jerry47
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door jerry47 »

cheynna komt uit de werklijn vandaan.bij een franse fokker.
die de honden ook opleid voor de bewaking.
zij heeft de hele curses bewaking daar gehad.
maar is gezakt om dat haar karakter te zacht was.is ze dus daarna naar
verschillende bazen in het asiel beland.
ik heb haar daar vandaan gehaalt toen ze 1jr was.
nou als huishond is het een heerlijk dier.zij is sociaal naar andere honden toe.met kinderen ook heel lief.rustig in huis.
is normaal waaks.voor de rest geen blaffert.
maar buiten gaat ze uit haar dak en dat mag ook.
twee problemen heeft ze.en dat is heel moeilijk omdat er uit krijgen.
ze luisterd heel goed.maar met stokken is het een ramp.ze staat ze niet af.ze moet dat weer haar riem om .maar laat echt niet los.alles laat ze los als ik het zeg. maar stokken echt niet.
het lijkt wel of er een knop bij haar omgaat.
en nog iets stoms. ik kan niets op meten in huis.
ze word helemaal lelijk op die centimeter.
wat daar mee is gebeurd met haar weet ik niet.
dat moet gebeurd zijn voor ze bij ons kwam.
dus als we wat op moeten meten.breng ik haar ff buiten.
maar voor de rest heb ik er een heerlijke hond aan.
dit is te overzien deze problemen.
gr elly
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
estelle

Ghaya komt helaas niet bij een 'fokker' vandaan maar ergens uit een schuurtje.
Maar in Zeeland zit bijv. een fokker die veel aan combi fok doet....
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

hier 2 duitse herders uit showlijnen. toch merk ik dat Tuana een ontzettende werkkarakter heeft.
Ik heb ook een pup gehad uit combifok. moeder een werkhond, vader een show. Zij was veel pittiger als Tuana. Verbood je haar iets, kwam ze 2x zo hard terug (vandaar dat ik nog steeds krassen op mijn arm heb van haar :mrgreen: )

Ik vind de laatste tijd een werkhond ook super!! Alleen kom ik (net als bij de kynos) soms van die vreselijk geflipte honden tegen :19: Die echt staan te stuiteren :eek:
Als ik een werkhond wil, weet ik ook al wie de moeder wordt :mrgreen: Gekke Ziva :smile:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

estelle schreef:Ghaya komt helaas niet bij een 'fokker' vandaan maar ergens uit een schuurtje.
Maar in Zeeland zit bijv. een fokker die veel aan combi fok doet....
Hahahaha dan hebben wij het over dezelfde fokker :mrgreen: Tuana en haar moeder zijn ook de enige 100% kynos. De rest is 75%, en 87,5% kyno
estelle

ik denk wel dat wij het over dezelfde fokker hebben ja hahahaha.
Baris
Actief

Ongelezen bericht door Baris »

Onze duitse herder is werklijn hijs heel erg druk wat soms irritant kan zijn en TE WAAKS. Is een keer was ik naar een avond winkel gegaan met onze herdertje en mijn kleine neefje. Hij moest buiten wachten met de hond zodat ik even snel wat kon kopen wat natuurlijk dom van mij was geweest en hij liet niemand in de buurt van me neefje door duidelijk te grommen naar iedereen. :idea:

Een vriend van mij heeft een showlijn en na dat hij onze herder heeft ontmoet zei die dat hij heel erg spijt had dat hij een showlijn had genomen. Zijn hond is aardig, maar hij rent naar vreemde toe om geaait te worden en vind alles geweldig en weet niet wat waaks uberhaupt is.

Maar ik moet wel toegeven dat zijn hond wel mooier is. Heeft een mooiere koppie.

Dus je moet gewoon kiezen.

Voor mij showlijns: Mooie honden, maar VAAK watjes. Wel goed als huisdier dus.

Werklijn: Wat minder mooiere karaktervolle honden. Maar zenuwlijers... Rennen rond en krijgen van nix genoeg.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

bij de staffords heb je het ook, al mag het "werk" natuurlijk niet meer gedaan worden.

qua karakter valt mij op dat de atletische staffjes vaak wat feller zijn, ook naar andere honden.

voorbeeldjes: deze honden schelen niet veel in leeftijd!!

mijn sam, een atletisch type:

Afbeelding

en DJ, reu van de fokker van lola en NL-kampioen show:

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”