Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lymfeknoop aan een kant; spoedvraagje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Femmy
Actief

Lymfeknoop aan een kant; spoedvraagje

Ongelezen bericht door Femmy »

Volgende doet zich voor:

Mijn zusje heeft bij haar Dober (4 jaar) een knobbel in zijn nek ontdekt. Het is een harde bal, je kunt hem vastpakken, en heeft het formaat van een afvoerstop die je in de gootsteen doet met afwassen.

Gisteren heeft haar dierenarts een biopt (dunne naald) genomen en heeft dit voor onderzoek naar Utrecht opgestuurd. Naar verwachting zal begin volgende week de uitslag binnenkomen. De arts denkt aan een vergrote lymfeknoop, wat duidt op een ontsteking of infectie in het lichaam, of aan kanker.

Vreemde is dat hij geen koorts heeft, niet lusteloos is, geen verminderde eetlust heeft en qua gedrag ook niet anders is dan normaal. De overige lymfeklieren zijn niet opgezet. Mijn zusje is wel opgevallen dat de hond regelmatig hoest/kucht.

Wel heeft hij enige tijd geleden een egel te grazen genomen en verscheurd in meerdere ‘stukken’. Een egel is een bron van ongedierte, en zit vol met vlooien, luizen en teken. Zou hij ook Lyme kunnen hebben, of moet er dan ook sprake zijn van koorts ? Is het misschien verstandig dat ze de huid rondom de knobbel blootlegt, zodat ze kan zien of er inderdaad sprake is van een tekenbeet ?

Iemand anders wellicht een idee ? En wat als er niets uit het biopt komt ? Bloedprikken, nog een biopt maar dan een dikke naald biopsie ?

Alvast bedankt voor de reacties, ook naar mijn zusje die ongelooflijk in de rats zit.

Groetjes, Femmy
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Ik heb geen idee en ik denk dat je toch op de uitslag van de DA moet wachten.
Het kan ook zijn dat hij een stekel heeft binnengekregen misschien en dat die is gaan ontsteken? Hopelijk komt er niet iets kwaadaardigs uit de bloedtest, ik zal duimen voor een goede afloop!!!!!!!!
Afbeelding
britta
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door britta »

ja dat is moeilijk, denk dat je alleen maar kan afwachten, veel sterkte er mee, en laat je ons weten hoe het verder gaat?
groetjes v anneke en een lik v britta en suraya

Afbeelding
Femmy
Actief

Op de een of andere manier lijkt de knobbel geslonken, na het moment dat de vlooienband van zijn nek verwijderd is. Wellicht kan dit een oorzaak zijn ?

Nu lijkt hij ook ontstoken tandvlees te hebben en stinkt hij ook erg uit zijn mond.

Hopelijk is vandaag de uitslag van het biopt binnen en is deze niet verontrustends.

Houd jullie op de hoogte.

Groetjes, Femmy
Femmy
Actief

Gelukkig goed nieuws van onze kant; de uitslag is binnen en er is GEEN sprake van kanker. De lymfe is ontstoken, en niet als gevolg van een ontsteking of infectie in het lichaam. Aristo krijgt nu tweemaal daags anderhalve tablet antibiotica, voor de duur van een week. Hij reageert goed op de medicatie, de knobbel is nagenoeg verdwenen en ook gedraagt hij zich weer als vanouds.

Groetjes, Femmy en Heidi
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”