Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teef leert beter?

Moderator: moderatorteam

Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Teef leert beter?

Ongelezen bericht door Riboet »

Nala leert met haar 5 maanden behoorlijk snel. Eigenlijk is ze veel sneller en beter dan Beau op die leeftijd en zelfs nu lijkt ze soms beter dan de 2-jaar oude Beau die gehoorzaamheid A en 2 keer B heeft gehad.

Als ik dat aan iemand vertel dat Nala echt een gehoorzaam hondje lijkt te WILLEN worden, dan krijg ik vaak de reactie: 'ja, maar het is ook een teefje, he? Die doen het beter'.

Volgens mij heeft de wil om te leren of om de baas te plezieren niets met het geslacht van de hond te maken. Reutje Beau en teefje Nala zijn tegenpolen. Nala houdt van mensen en kijkt nauwelijks om naar andere honden. Beau vind zowel honden als mensen leuk en is dus sneller afgeleid.

Daarbij komt dat ik beide honden tegelijk 'train' (dat wil zeggen dat Beau de oefeningen van Nala ook mee moet doen, dus een stapje terug doet wat betreft zijn eigen niveau). Nala kan dus afkijken van Beau, waar Beau nooit een voorbeeld heeft gehad behalve dan zijn klasgenootjes die toen echter net zo ver waren als hij wat niveau betreft.

Volgens mij zijn deze twee aspecten verantwoordelijk voor het snelle leren en willen leren van Nala en heeft geslacht niets van doen met het vermogen om te leren.

Wat zijn julie ervaringen?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Teef leert beter?

Ongelezen bericht door starfleet »

Riboet schreef: Volgens mij zijn deze twee aspecten verantwoordelijk voor het snelle leren en willen leren van Nala en heeft geslacht niets van doen met het vermogen om te leren.

Wat zijn julie ervaringen?
Buffy leert het snelst als ze iets kan afkijken van een andere hond.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Saar leert ook sneller dan Moos en is gehoorzamer. Ze leerde als pup sneller doordat ze alles van Moos afkeek. Saar kon met 12 weken ''zit" "af" "los" "blijf" en hierkomen. Dat kwam gewoon doordat ze alles van Moos af kon kijken.

Verder is Saar onzekerder waardoor ze mij meer nodig heeft buiten dat stoere Moos. Bovendien is Saar heel onderdanig, en zal ze nooit iets doen om mij uit te testen. Als ze weleens niet luistert komt dat altijd omdat ze met ander zeer zelfbelonend gedrag bezig is, en dan nog komt ze na de tweede of derde keer roepen wel.
Moos is stoerder en zelfverzekerder en probeert daarom mij nog weleens uit.

Ik denk dat het meer aan het karakter van de hond ligt dan aan het geslacht.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tommie leert sneller dan Femke, maar Femke gehoorzaamt weer beter.
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Op de jachttraining zie je wel een verschil tussen reuen en teven (ze komen allemaal uit dezelfde familie en allemaal Goldens). Het is niet zo dat reuen slechter werken dan teven, maar af en toe krijgt een reu zijn streken. Dan heeft hij een geurtje te pakken, of gaat hij even lekker lopen of zwemmen en dan doet hij alsof hij je niet hoort. Dat doen de teven nooit.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Bij de Border Collies gaat bij de meeste mensen die schapendrijven met hun hond de voorkeur uit naar reuen, omdat teven of bijna loops worden, of loops zijn, of net loops geweest zijn. Een reu is veel stabieler in zijn karakter. Border Collie-teven zijn vaak ook echte bitches, terwijl de reuen meer sukkels zijn. Dat is bij andere rassen misschien anders.
Wat ik verder wel eens gehoord heb, is dat teven veel berekenender zijn dan reuen. Een reu werkt voor de baas, terwijl een teef steeds denkt aan wat er voor haar in kan zitten. Maar of dat waar is, weet ik niet.
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

teven zijn vaak afgeleid wanneer ze in hun "periode" gaan komen, door de wisseling van de hormonenhuishouding e.d. kan dat wel eens problemen geven bij het werk/sporten.

wij hebben alleen maar reuen binnen ons bedrijf, wij hebben nu al meerdere keren meegemaakt dat we een hond opleiden en om de paar weken is er ergens "iets" aan de hand waardoor het ineens niet meer lekker gaat.

voordat een teef gaat bloeden gebeuren er van binnen allerlei dingen in de hormonenhuishouding en dat kan wel eens anders gedrag geven dan normaal. aangezien dit ongeveer 2 maanden voordat de bloedingplaats vindt gaat beginnen, de bloeding e.d. duurt ongeveer 4 tot 6 weken en daarna weer een maand of 2 voordat alles weer tot rust is gekomen, waarna het eigenlijk weer opnieuw begint. wanneer je een teef hebt die in die 2 maanden daarvoor al sjagerijnig snauwerig en ongecontrenteerd is, is het bijna onmogelijk om deze lekker aan het werk te krijgen en te hounden.

daarbij komt dat dit soort teven vaak totaal niet met andere teven overeg kunnen, hebben vaak een kort lontje.

na sterliseren is dit gedrag trouwens wel compleet weg, maar kom daar maar eens achter, vaak ben je dan al een jaar of wat aan het tobben zonder dat je weet wat er aan de hand is.

omdat wij veel meer honden nodig hebben, hebben wij voornamelijk reuen, nu hebben we wel een teef erbij omdat ik daar mee wil gaan fokken, zij gaat trouwens in het werk wel gewoon door terwijl ze loops is, dus dat is weer een voordeel.

maar beter en sneller leren, nee dat heeft niks met geslacht te maken wel met karakter
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”