Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nu ff serieus over het verhaal pup....

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

nu ff serieus over het verhaal pup....

Ongelezen bericht door crutz »

Hopelijk kan dit topic vrij blijven van de woorden wisseling die er in het andere topic is en hoef ik van het weekend (dan heb ik pas weer tijd) me niet door 60 pagina's ge-etter heen te werken.........
heb hier alleen een topic van gemaakt en geen pb (zoals gevraagd) omdat ik vind dat dit soort zaken best openbaar besproken kunnen worden zonder alle onnodige verwijten heen en weer,
huishonden (niet denegerend bedoeld) en africhtingshonden zijn nou eenmaal verschillend, er wordt vaak anders mee omgegaan,
maar,
we kunnen ook van elkaar leren,
zo loopt er op onze club ook iemand die nu thuis voor t appel met een clicker werkt,
we doen veel met voer beloning (worst)
belonen met een bal, met onze stem
alleen met dat verschil dat de hond minder aan ons moet hangen omdat hij naast werken voor de baas (kort bij en gesteund) uiteindelijk OOK op afstand zelfstandig moet werken en beslissingen moet nemen (zoals bij de schijn in de KNPV waar de hond zelf moet bepalen dat hij een stilstaande helper niet mag bijten en ook bij de stokaanval is er geen geleider in de buurt die de hond steunt om toch te bijten na de klap)
Vooor onze honden is het wat zwart witter, goed en fout, dus idd er wordt gecorrigeerd (als de hond de oefening snapt, anders heeft corrigeren geen zin), maar daar tegen over staat dat er ook uitbundig beloond wordt.........

Ascha schreef:
crutz schreef:
starfleet schreef:
Ascha schreef:
Allright!! :ok:
Heel goed gezegd..
Jij laat ook lekker je schuifpui naar je niet bestaande tuin open?

Anne
bedoelde hier dus mee dat als je de ruimte en de tijd niet hebt en je hond bij een ander weg moet stoppen je geen extra hond moet nemen,

weet waar ik over praat,
heb door omstandigheden (ons huis werd gesloopt) ook een hond tijdelijk (10 mnd) bij iemand anders onder moeten brengen omdat we op ons tijdelijke adres geen plek voor 4 honden hadden, maar had dat liever niet gedaan, hoe goed ze daar ook zat (bij iemand die hele dagen thuis was en er lekker mee trainde)
en dan heb jij het over je hond op een bedrijven terrein plaatsen,

hoe jij hier praat over kennels ed (net als Scooby) is totaal NIET hoe ik er over denk
Van iemand van jouw kaliber wil ik wel iets aannemen..
Bedoel dit niet sarcastisch..
Heb je mijn verhalen goed doorgelezen?

Je zult het met me eens zijn dat hier al veel domme antwoorden zijn gegeven.. Heb het in het begin eerst met ongeloof gelezen en nu neem ik bijna niets meer serieus hier.. Vandaar af en toe ook domme opmerkingen van mijn kant.. Lees terug wat er geschreven word..
Ben op hun niveau terug gaan praten..
Ik heb het niet eens meer over wat ik echt wil gehad..

Maar met jou wil ik graag verder praten.. en als jij zegt dat het op een bedrijfsterrein niet zou kunnen wil ik er graag met je over verder kletsen..
Hoe ik dat voor me zie zonder opruiende praat erover..

Dus als je dat ziet zitten is een pb welkom..
Greetzz
ben hier niet veel omdat ik zoals ik al aangaf het erg druk heb met mn werk (en daar geen inet heb) en t weekend voor de hondjes is (dus gewoon maar ff hier in een nieuw topic),
maar ff kort gezegd,
geen plek, dan zou ik er ook geen hond bij nemen om te trainen die van je zelf is,
misschien idd contact met een fokker uit de buurt waar je voor met een hondje kan lopen,
of gewoon geduld tot je wel de ruimte hebt (bij ons heeft het ook ruim een jaar geduurd voor mijn vriend een hond kon nemen omdat we destijds op een bovenwoning woonden en dat te klein vonden voor 2 honden)
en geloof me,
van mee lopen (en dus naar anderen kijken en anderen helpen) of met een hond van een ander lopen (desnoods een al gecertificeerde hond voor wedstrijden oid) leer je net zo veel, zo niet meer dan van zelf met een hond lopen, dus voor je sport kan t alleen maar goed zijn om eens wat langer te wachten,
probeer desnoods of je op verschillende clubs mee kan lopen (als er geen jonge hond op je zit te wachten heb je daar gewoon de tijd voor), dus niet alleen je eigen club, maar ook elders,
en probeer dan je eigen beeld/visie van het africhten te vormen, dat kan je alleen maar ten goede komen als je straks met een pup begint
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik begrijp niets van de redenatie achter het niet zelfstandig kunnen werken van een huishond. Kijk eens naar obidience bij bordercollies en bordercollies in het algemeen. Die honden worden meestal wel in huis gehouden en zijn zeer goed in lange afstandappel.

Wuilus hing heel erg aan mij maar vertrouwde mij op een manier dat ze prima alleen de zaken kon regelen en ook op afstand af ging oid.

Cleo en Dapper zijn zelfs zo erg dat ze best wel 10 minuten alleen gaan jagen. Dat zijn wel 100% huishonden :wink: Ik denk dat zelfstandig en op afstand werken echt helemaal niks te maken heeft met het zelfstandig maken van een hond door hem 20 of meer uur per dag gezelschap te ontzeggen.

Ooit ben ik van plan een mechelteefje te nemen en daar een 100% positieve training op te zetten in africhting. Ik zal de hond altijd meenemen en altijd binnen houden op vrije en vrijwillige uitloop naar de tuin na. Ik weet eigenlijk zeker dat ik even ver al niet verder kom dan honden die reu zijn en buiten gehouden worden. Ik zal natuurlijk wel alles toepassen dat ik van honden denk te weten en helemaal mijn eigen plan trekken bij het aanleren van kunstjes. Ik denk persoonlijk dat de africhting een soort van vastgeroeste oerideen nastreeft en niet erg open staat voor een andere meer hondvriendelijke manier van trainen en dagelijkse omgang.

Eigenlijk wil ik een bouvier maar ik besef dat africhting op hoog niveau dan zelden haalbaar is. In de gehoorzaamheid en andere takken van hondensport wordt al jaren niet meer met correcties gewerkt op hoog niveau en ik meen te moeten denken dat het africhten net zo goed het aanleren van kunstjes is :wink:

Zo, netjes gehouden toch? :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: nu ff serieus over het verhaal pup....

Ongelezen bericht door starfleet »

crutz schreef:Hopelijk kan dit topic vrij blijven van de woorden wisseling die er in het andere topict
Om dit topic daarvan vrij te houden, kan die hele quote van mij en Asha uit het vorige topic er dan niet beter even uit in je bericht?

Anne
Ascha
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ascha »

crutz schreef:Hopelijk kan dit topic vrij blijven van de woorden wisseling die er in het andere topic is en hoef ik van het weekend (dan heb ik pas weer tijd) me niet door 60 pagina's ge-etter heen te werken.........
heb hier alleen een topic van gemaakt en geen pb (zoals gevraagd) omdat ik vind dat dit soort zaken best openbaar besproken kunnen worden zonder alle onnodige verwijten heen en weer,
huishonden (niet denegerend bedoeld) en africhtingshonden zijn nou eenmaal verschillend, er wordt vaak anders mee omgegaan,
maar,
we kunnen ook van elkaar leren,
zo loopt er op onze club ook iemand die nu thuis voor t appel met een clicker werkt,
we doen veel met voer beloning (worst)
belonen met een bal, met onze stem
alleen met dat verschil dat de hond minder aan ons moet hangen omdat hij naast werken voor de baas (kort bij en gesteund) uiteindelijk OOK op afstand zelfstandig moet werken en beslissingen moet nemen (zoals bij de schijn in de KNPV waar de hond zelf moet bepalen dat hij een stilstaande helper niet mag bijten en ook bij de stokaanval is er geen geleider in de buurt die de hond steunt om toch te bijten na de klap)
Vooor onze honden is het wat zwart witter, goed en fout, dus idd er wordt gecorrigeerd (als de hond de oefening snapt, anders heeft corrigeren geen zin), maar daar tegen over staat dat er ook uitbundig beloond wordt.........

Ascha schreef:
crutz schreef:
starfleet schreef: Jij laat ook lekker je schuifpui naar je niet bestaande tuin open?

Anne
bedoelde hier dus mee dat als je de ruimte en de tijd niet hebt en je hond bij een ander weg moet stoppen je geen extra hond moet nemen,

weet waar ik over praat,
heb door omstandigheden (ons huis werd gesloopt) ook een hond tijdelijk (10 mnd) bij iemand anders onder moeten brengen omdat we op ons tijdelijke adres geen plek voor 4 honden hadden, maar had dat liever niet gedaan, hoe goed ze daar ook zat (bij iemand die hele dagen thuis was en er lekker mee trainde)
en dan heb jij het over je hond op een bedrijven terrein plaatsen,

hoe jij hier praat over kennels ed (net als Scooby) is totaal NIET hoe ik er over denk
Van iemand van jouw kaliber wil ik wel iets aannemen..
Bedoel dit niet sarcastisch..
Heb je mijn verhalen goed doorgelezen?

Je zult het met me eens zijn dat hier al veel domme antwoorden zijn gegeven.. Heb het in het begin eerst met ongeloof gelezen en nu neem ik bijna niets meer serieus hier.. Vandaar af en toe ook domme opmerkingen van mijn kant.. Lees terug wat er geschreven word..
Ben op hun niveau terug gaan praten..
Ik heb het niet eens meer over wat ik echt wil gehad..

Maar met jou wil ik graag verder praten.. en als jij zegt dat het op een bedrijfsterrein niet zou kunnen wil ik er graag met je over verder kletsen..
Hoe ik dat voor me zie zonder opruiende praat erover..

Dus als je dat ziet zitten is een pb welkom..
Greetzz
ben hier niet veel omdat ik zoals ik al aangaf het erg druk heb met mn werk (en daar geen inet heb) en t weekend voor de hondjes is (dus gewoon maar ff hier in een nieuw topic),
maar ff kort gezegd,
geen plek, dan zou ik er ook geen hond bij nemen om te trainen die van je zelf is,
misschien idd contact met een fokker uit de buurt waar je voor met een hondje kan lopen,
of gewoon geduld tot je wel de ruimte hebt (bij ons heeft het ook ruim een jaar geduurd voor mijn vriend een hond kon nemen omdat we destijds op een bovenwoning woonden en dat te klein vonden voor 2 honden)
en geloof me,
van mee lopen (en dus naar anderen kijken en anderen helpen) of met een hond van een ander lopen (desnoods een al gecertificeerde hond voor wedstrijden oid) leer je net zo veel, zo niet meer dan van zelf met een hond lopen, dus voor je sport kan t alleen maar goed zijn om eens wat langer te wachten,
probeer desnoods of je op verschillende clubs mee kan lopen (als er geen jonge hond op je zit te wachten heb je daar gewoon de tijd voor), dus niet alleen je eigen club, maar ook elders,
en probeer dan je eigen beeld/visie van het africhten te vormen, dat kan je alleen maar ten goede komen als je straks met een pup begint
Wat het geduld hebben betreft.. dat zal ik waarschijnlijk ook moeten hebben..
Heb ik al eerder ook gezegd..
En ik zie best de problemen die mensen zien..
Maar ik heb ook erg goede voorbeelden zoals het ook kan.. en mocht ik dat tegenkomen dan zal ik dat meteen doen..

Het is inderdaad niet zomaar ergens een pup op een bedrijfsterrein gooien.. Daar komt veel meer bij kijken..
Ik weet hoe ik de omgang met zo'n hond voor me zie..
Zie ik dat niet bij welk bedrijf dan ook.. dan gebeurd het niet..

Luister.. ik zie dat bedrijf dan waar jij de fokker cq gastgezin in die plaats stelt in jouw verhaal..
Daar moet echt wel iemand zijn die ook meewerkt aan het beeld dat ik heb van mijn hond..
Een hond of pup die niet bij mij thuis zit maar ergens anders die moet mee opgevoed worden..

Dus een bedrijf dat ergens een opslag plaats heeft nee.. Niet voor een pup...
Een bedrijf waar iemand werkt en waar dus eigenlijk altijd iemand is..
En ik zou zo iemand tegen komen die weet wat honden inhouden hoe ideaal zou dat niet zijn?
Je bent toch tenslotte veel op je werk.. en dan buiten het werk zou ik ook nog eens daar zijn..
Zo heb ik het ook wel proberen te beschrijven.. dat ALS je het op deze manier wil doen het een samenwerking moet zijn.. en ik er zowieso iedere dag zou zijn..
Buiten de aandacht die er is van de bedrijfseigenaar..

Eigenlijk is het allemaal uit de hand gelopen en alles als als als geworden..
Maar inderdaad..
ALS ik het tegenkom en het staat me aan..
Dan zet ik een hond zeker zo neer..
Al helemaal omdat een gastgezin wel kan in vele ogen en ik een werkplek niet veel anders vind..
Daar zijn veel mensen meer te vinden dan thuis..
Zeker in de kleinere bedrijfjes..
Correct me if i'm wrong..
Delete MIJ van dit FORUM aub..
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

MARC_S schreef: Ooit ben ik van plan een mechelteefje te nemen en daar een 100% positieve training op te zetten in africhting. Ik zal de hond altijd meenemen en altijd binnen houden op vrije en vrijwillige uitloop naar de tuin na. Ik weet eigenlijk zeker dat ik even ver al niet verder kom dan honden die reu zijn en buiten gehouden worden. Ik zal natuurlijk wel alles toepassen dat ik van honden denk te weten en helemaal mijn eigen plan trekken bij het aanleren van kunstjes. Ik denk persoonlijk dat de africhting een soort van vastgeroeste oerideen nastreeft en niet erg open staat voor een andere meer hondvriendelijke manier van trainen en dagelijkse omgang.

Eigenlijk wil ik een bouvier maar ik besef dat africhting op hoog niveau dan zelden haalbaar is. In de gehoorzaamheid en andere takken van hondensport wordt al jaren niet meer met correcties gewerkt op hoog niveau en ik meen te moeten denken dat het africhten net zo goed het aanleren van kunstjes is :wink:

ja, netjes gehouden:ok:

Als eerste: alle oefeningen worden (in welke tak dan ook)wordt positief aangeleerd hoor, pas in de plichtfase wordt gecorrigeerd. Maar als het goed is heb je dat al meerdere malen kunnen lezen.

Ten tweede: ik wens je succes met je voornemen en hoor graag als je geslaagd ben voor je IPO 3 (met zeg in alle onderdelen ZG) of je cert. lof hebt gehaald.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

ik zou idd ook eens een visje uit gooien op verenigingen er zijn zat fokkers die geen tijd hebben om een hond af te richten maar wel plek om een hond te houden.dat zou idaal zijn zowel voor jou als hond denk ik
Ascha
Actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik begrijp niets van de redenatie achter het niet zelfstandig kunnen werken van een huishond. Kijk eens naar obidience bij bordercollies en bordercollies in het algemeen. Die honden worden meestal wel in huis gehouden en zijn zeer goed in lange afstandappel.

Wuilus hing heel erg aan mij maar vertrouwde mij op een manier dat ze prima alleen de zaken kon regelen en ook op afstand af ging oid.

Cleo en Dapper zijn zelfs zo erg dat ze best wel 10 minuten alleen gaan jagen. Dat zijn wel 100% huishonden :wink: Ik denk dat zelfstandig en op afstand werken echt helemaal niks te maken heeft met het zelfstandig maken van een hond door hem 20 of meer uur per dag gezelschap te ontzeggen.

Ooit ben ik van plan een mechelteefje te nemen en daar een 100% positieve training op te zetten in africhting. Ik zal de hond altijd meenemen en altijd binnen houden op vrije en vrijwillige uitloop naar de tuin na. Ik weet eigenlijk zeker dat ik even ver al niet verder kom dan honden die reu zijn en buiten gehouden worden. Ik zal natuurlijk wel alles toepassen dat ik van honden denk te weten en helemaal mijn eigen plan trekken bij het aanleren van kunstjes. Ik denk persoonlijk dat de africhting een soort van vastgeroeste oerideen nastreeft en niet erg open staat voor een andere meer hondvriendelijke manier van trainen en dagelijkse omgang.

Pffff ik vind dat ook erg moeilijk om uit te leggen..
Maar ik ga het proberen..
Een hond binnen kan inderdaad helemaal PRIMA presteren..
WAT? Je kunt er zelfs kampioen mee worden.. Echt dat geloof ik..
Maar dan heb je een hond waar het in zit en die maakt ook nog eens de ongelofelijke goeie combinatie met de geleider..
Want dat zul je zelf wel weten.. een tophond bij de mindere geleider... die haalt de top ook niet..

Ik heb gewoon van veel "buitenhonden" gezien dat ze meer pit hebben dan de honden die binnen zitten, op de bank liggen etc..
Lees me niet verkeerd, zo'n binnenhond kan meer punten draaien maar je weet wat voor een pit je wil zien in een hond..

Een binnenhond kan het programma netjes afdraaien en meer punten binnenhalen dan een buitenhond..
zeker..

Ik kom er bijna niet uit zo..
Laat ik het anders zeggen.. Je wil een praktijkhond.. Tenminste ik wel..
Wat ik mijn hond op het veld leer dat zou ik buiten het veld ook willen zien..
Ik ben gek op honden die laten zien dat ze manscherp zijn en buiten het veld ook niet met zich laten sollen..
Dat zijn de honden in een ren meestal toch wel eerder dan een hond die op de bank ligt..

Een binnenhond kan dat zeker ook hebben.. maar een buitenhond sneller..
die laat zich niets aangaan (mist hij dat karakter heeft he)
Ik zie liver een hond punten verliezen maar keihard stellen en in de praktijk een harde goeie hond zijn dan dat hij voor een wedstrijd de volle punten haalt..
Wie in de hondensport houdt niet van keihard stellen he..

Maar oke.. ook ik zou me graag een groots africhter willen noemen.. en dat doe je met punten laten zien..
En daar ben ik nog lang niet aan toe.. hahahaha..
Nee ik heb nog een HOOOOOOOOP te leren..

Ik vertel gewoon wat ik zie.. en die buitenhonden die zitten echt niet alleen in de ren.. die krijgen erg veel aandacht buiten de ren.. alleen is al die aandacht gebaseerd op de training..
En zijn ze uiteindelijk aangewezen op zichzelf..
(commando's van 20 mtr afstnd) dan is een hond erg zelfstandig bezig met de bewaking..
Als ze al redelijk zelfstandig zijn zullen ze dat allemaal makkelijker aankunnen..

Dus zeker..
Met een binnenhond kun je even ver komen als met een buitenhond..
Ik geloof gewoon meer in het buitenverhaal..
Daarbij moet de geleider-hond combinatie gewoon kloppen..
Het is niet alleen van training afhankelijk maar ook van puur geluk-toeval..
(als je het over de top hebt dan)
Ascha
Actief
Contacteer:

Selena schreef:
MARC_S schreef: Ooit ben ik van plan een mechelteefje te nemen en daar een 100% positieve training op te zetten in africhting. Ik zal de hond altijd meenemen en altijd binnen houden op vrije en vrijwillige uitloop naar de tuin na. Ik weet eigenlijk zeker dat ik even ver al niet verder kom dan honden die reu zijn en buiten gehouden worden. Ik zal natuurlijk wel alles toepassen dat ik van honden denk te weten en helemaal mijn eigen plan trekken bij het aanleren van kunstjes. Ik denk persoonlijk dat de africhting een soort van vastgeroeste oerideen nastreeft en niet erg open staat voor een andere meer hondvriendelijke manier van trainen en dagelijkse omgang.

ja, netjes gehouden:ok:

Als eerste: alle oefeningen worden (in welke tak dan ook)wordt positief aangeleerd hoor, pas in de plichtfase wordt gecorrigeerd. Maar als het goed is heb je dat al meerdere malen kunnen lezen.

Ten tweede: ik wens je succes met je voornemen en hoor graag als je geslaagd ben voor je IPO 3 (met zeg in alle onderdelen ZG) of je cert. lof hebt gehaald.
Juistttt... aanleren en corrigeren is een heel ander verhaal..
:ok:
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

even een vraagje wil je ipo of knpv gaan doen?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ascha schreef:.
En zijn ze uiteindelijk aangewezen op zichzelf..
(commando's van 20 mtr afstnd) dan is een hond erg zelfstandig bezig met de bewaking..
Als ze al redelijk zelfstandig zijn zullen ze dat allemaal makkelijker aankunnen..
Ik zie vooral dat mijn conclusie de juiste is, namelijk dat een incompetente baas zijn toevlucht neemt tot allerlei hondonvriendelijke praktijken zoals het huisvesten in een kennel in zijn eentje.

Wat jij eigenlijk wil is pliesie worden met je eigen diensthond, maar op een of andere manier is dat niet gelukt en nu moet dat zo gecompenseerd.

Wil je nou een sporthond of een diensthond trainen? Eigenlijk een diensthond zeg jezelf maar je hebt geen baan voor een diensthond. Waarom werk je dan niet ernaar toe met alles wat je in je hebt om zo'n baan te krijgen op den duur en dan op dat moment een diensthond af te gaan richten?

Dan ga je nou vooralsnog lekker verder met de training met Amber en zoekt iemand die een Mechelaar of Duitser heeft die die graag getrained wil hebben, doet ervaring op?

Al vele malen geopperd en een prima oplossing zonder dat je de zorg hebt voor een hond waar je geen plaats voor hebt.

Kooikers die in huis wonen kun je overigens prima op afstand laten werken op handgebaar, bepaalde jachthonden ook, borders idem. Dat zit in het ras en dan kunnen ze toch lekker thuis voor de kachel in de winter. Die zg. zelfstandigheid in de kennel is grote bull.

Een baas en een geschikte hond die een goede band hebben hebben al die rare kunstgrepen niet nodig.

Anne
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

ik begrijp Ascha volledig .

ik wil ook geen puntenhond , liever een beetje scherper die all arround goed werkt dan eentje die op het veld de pannen van het dak speelt en die naast het veld geen vent waard is .

.

wel leuk voor me dat ik dit nu kan combineren ik zit in de sport en als beroep werk ik ook met mijn hond :ok:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Ascha schreef:[ALS ik het tegenkom en het staat me aan..
Al helemaal omdat een gastgezin wel kan in vele ogen en ik een werkplek niet veel anders vind..
You are dead wrong.

Als het niet veel anders is, waar slaan al die ideëen van jou dan op dat een buitenhond een beter type werkhond zou zijn dan een binnenhond ?

Het welzijn van jouw hond interesseert je geen reet, zolang hij maar presteert. En als hij niet presteert, dan gooi je hem eruit. Simpel zat. Een mens zonder hart.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Zelf snap ik ook niet zo goed waarom een hond die buiten gehouden word beter kan presteren dan een hond die binnen zit.
Het lijkt me dat juist de sterke band met de baas een hond tot meer en beter presteren aan kan zetten.
Volgens mij krijg je die band juist door veel met de hond op te trekken en tijd met hem door te brengen.
Een hond die lekker in zijn vel zit zal volgens mij daardoor beter presteren dan een hond die minder lekker in zijn vel zit ga ik dus even vanuit.
Logischerwijs lijkt me dat dus een hond die bij zijn roedel woont en niet weggestopt zit.
Ik heb zelf geen werkhonden wel een hond die zeer zelfstandig kan optreden als je dat niet goed zou begeleiden in ieder geval.
Overigens heeft hij ook vrij scherp karakter naar vreemde toe en zal indien nodig je verdedigen maar dat doet hij juist door de sterke band die hij met ons heeft want zou een vreemde ermee lopen dan kan je bij wijze van spreken de hersens worden ingeslagen daar heeft hij dan niets van ,niet zijn roedelgenoten niet zijn probleem.
Ik denk dus dat als je alles wat in je macht ligt doet om een hond een goed hondswaardig leven te geven hij altijd beter zal presteren voor zijn baasje dan waneer je dit niet doet.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Zoie schreef:
Ascha schreef: Correct me if i'm wrong..
You are dead wrong.

Als het niet veel anders is, waar slaan al die ideëen van jou dan op dat een buitenhond een beter type werkhond zou zijn dan een binnenhond ?

Het welzijn van jouw hond interesseert je geen reet, zolang hij maar presteert. En als hij niet presteert, dan gooi je hem eruit. Simpel zat. Een mens zonder hart.
Je slaat de spijker op de kop Jan.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

ff kort (de enige compu met inet op mn werk ff gekaapt.. :wink: )
over die scherpte,
dat wil ik dus niet,
een in mijn ogen goede werk/dienst hond heeft idd wel wat natuurlijke scherpte, MAAR hij werkt over moed,
onze honden zijn dan ook allen volledig sociaal zowel buiten als op het veld (Umi heeft gisteren voor het bijten nog met de helper, in pak, staan kroelen omdat ik zei dat het goed was, toen ik zei dat ze mocht/moest bijten stond ze daar ook voor klaar),

de rest kom ik van het weekend op terug
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:een in mijn ogen goede werk/dienst hond heeft idd wel wat natuurlijke scherpte, MAAR hij werkt over moed,
precies, met dat soort honden kom je ook heel ver... :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

crutz schreef:

maar ff kort gezegd,
en geloof me,
Kun je me nu alleen vertellen wat het verschil is met wat Crutz hier schrijft,die je dus wel serieus neemt ...en wat er in het andere topic geschreven is?
Daar is je exact hetzelfde geadviseerd door verschillende mensen. Wat is nu het verschil? Of lees ik ergens overheen of ben ik 'beetje dom'?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik begrijp niets van de redenatie achter het niet zelfstandig kunnen werken van een huishond. Kijk eens naar obidience bij bordercollies en bordercollies in het algemeen. Die honden worden meestal wel in huis gehouden en zijn zeer goed in lange afstandappel.
bij het lange afstandappel is er nog steeds contact tussen de geleider en de hond voor er een opdracht uitgevoerd wordt, deze honden worden dus op afstand begeleid, zoals ik al eerder aan heb gegeven moeten honden in elkgeval in de KNPV (IPO weet ik gewoonweg te weinig van af om zaken goed te kunnen onderbouwen) op grote afstand, zonder geleider in t zicht, zelfstandig een beslissing kunnen nemen
dat is alleen maar prettig en ik ben ook zeker niet van mening dat huishonden niet zelfstandig kunnen zijn,
maar als ik het me goed herinner is Wuilus sowieso als herplaatser gekomen en kan een stuk van die zelfstandigheid zeker ook uit haar jeugd komen en verder kwam ze in de eerste plaats voor de bewaking, waarbij er toch ook een groot beroep op haar zelfstandigheid werd gedaan
ook Cleo is een hond met een achtergrond die niet puur ligt op een aanhankelijke huishond die in alle warmte opgegroeid is en van wat ik me kan herinneren is ook Dapper niet als pup bij Martijn gekomen waardoor een deel van de vorming en een deel van het zelfstandig worden al is ontstaan in de periode voor ze bij jullie waren en jullie daar dus geen invloed meer op uit konden oefenen,

verder wil ik ff de wereld uit helpen dat je een hond zelfstandig maakt door hem in een kennel op te sluiten en er niet meer naar om te kijken,
zelfstandig (voor de africhting dan he, heb het hier niet over zelfstandigheid van zwervers die dat nodig hebben om te kunnen overleven) wordt een hond als hij stabiel genoeg is van karakter om dat aan te kunnen (een onzekere/instabiele hond zal zelden tot nooit echt zelfstandig worden) en als hij goed begeleid wordt in zn puppentijd waardoor hij op een positieve manier met allerlei prikkels in aanraking komt en dan heb ik het over prikkels van drukte in de stad tot wat er op het trainingsveld gebeurd, tot zaken waarin de pup ook leert dat het baasje er niet altijd gelijk is (jonge honden leren bv veel van langs het veld staan kijken, ook op het gebied van zelfstandigheid omdat ze daar tijdens het kijken dus hun eigen plan mogen trekken, maar daar staat tegen over dat als je ze dan van de ketting af haalt om ff te spelen met bv een jute zak op dat moment de geleider er is om de hond steun te geven)
veel succes er mee, op veel vlakken is het zeker ook wel haalbaar (appel zeker bv, daar werk ik ook met een balletje en als correctie middel gebruik ik korte wendingen tegen de hond in of van de hond af waardoor de hond dus of door mij in de bocht geduwd wordt of me ineens "kwijt" is)

weet alleen niet of je dan knpv of ipo wil gaan trainen, denk nl dat je in de ipo nog wel een heel end komt met jouw visie omdat je daar meer over buitdrift kan werken en "bedrijfszekerheid" leuk is maar er geen grove fouten door gebeuren als dat niet zo is en in de knpv richt je nog steeds af met het oogpunt voor de praktijk, waarbij dat punt toch wel degelijk belangrijk is

waarom niet met een bouvier, ze zijn er nl nog wel hoor,
hier in zuid holland is afgelopen zomer nog iemand met een eigen gefokte bouv (die man zit al jaren in de bouviers) kampioen van zuid holland geworden (ph1) en in de buurt van nunspeet zit ook een bouvier fokker die steeds weer kwaliteit naar de keuring weet te brengen (ook ph1) dus ze zijn er nog wel degelijk.......

thanks voor het netjes houden,
heb helemaal geen zin in discussie en denk dat we op deze manier tenminste wat van elkaar kunnen leren ipv elkaar alleen maar af te kraken
en ff wat anders,
als je toch echt een mechel teef wilt ipv een bouvier (kan je overigens wel tzt die adressen geven voor de bouviers) ben ik (mits je dan al een club hebt) zeker niet te beroerd adviezen te geven over werklijnen, dus als je wilt mag je dan altijd aankloppen...... :wink:
Ascha
Actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Ascha schreef:[ALS ik het tegenkom en het staat me aan..
You are dead wrong.

Klopt, als mijn volgende hond en ik het niet samen redden in de sport gaattie naar een andere baas..
En wat ik al eerder aanhaalde.. dat kunnen dan vaak prima drugshonden, explosieven of reddingshonden worden..
Kan dat niet? Dan mag hij ergens anders een fijne huishond worden..
Ik heb er al twee..
Wat is daar harteloos aan?
Ik zie dat niet zo in..
Ascha
Actief
Contacteer:

crutz schreef:ff kort (de enige compu met inet op mn werk ff gekaapt.. :wink: )
over die scherpte,
dat wil ik dus niet,
een in mijn ogen goede werk/dienst hond heeft idd wel wat natuurlijke scherpte, MAAR hij werkt over moed,
onze honden zijn dan ook allen volledig sociaal zowel buiten als op het veld (Umi heeft gisteren voor het bijten nog met de helper, in pak, staan kroelen omdat ik zei dat het goed was, toen ik zei dat ze mocht/moest bijten stond ze daar ook voor klaar),

Oke.. dat is ook een voorkeur..
Ik vind manscherpe honden prachtig... De praktijkhond.. Daar gaat iets vanuit..
En de honden die ik ken die manscherp zijn zijn inderdaad wel erg sociaal..
Alleen zetten ze de klik gewoon om als het moet.. al heb je ze net aangehaald..
Heel mooi.. Maar dat is persoonlijk..
Laatst gewijzigd door Ascha op 23 aug 2005 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Je doet net of alle door geleiders als jij afgekeurde honden zo makkelijk drugshonden/ explosieven of reddingshond kunnen worden.
En nee er zijn geen wachtlijsten van mensen die erg graag een mechelaar willen die door mensen als jij engizins manscherp worden gemaakt en vervolgens bij mindere prestaties "huishond "kunnen gaan worden.

Als jij zo graag in de "sport"wit ga je toch iets doen waarvan een ander niet de dupe wordt leg de lat maar voor jezelf zo hoog!!.
Je wilt een hond die manscherp is die eigenlijk niet in huis kan en om het nog maar wat te versterken moet hij maar in de kennel..
Een goede hond heeft moed, is stabiel en is zowel een fijne huishond/ kameraad als een werkhond.
Manscherp komt m.i vaak toch voort uit een vorm van onzekerheid of het wordt de hond bijgebracht door de geleider.

Het gaat toch om het werken met je hond en daarnaast wil je toch dat je hond het in het normale leven het ook goed heeft?.

En wat ga jij met je manscherpe hond doen als hij geen wedstrijden meer kan draaien?. Fijn is een huiselijke situatie plaatsen? of weg laten rotten als bewakingshond op een bedrijven terrein?

Ik wil dit topic niet verzieken dus ik hou me er verder buiten....maar nieuwelingen zoals jij met een totaal verknipte kijk op de africhting en de honden zijn gewoon om te :kotz:

Om een goede geleider te kunnen zijn moet je hart voor je hond hebben en dat heb jij niet!!
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Ascha schreef:
over die scherpte,
dat wil ik dus niet,

Ik vind manscherpe honden prachtig... De praktijdhond.. Daar gaat iets vanuit..
daar verschillen we dan dus duidelijk van mening over het begrip manscherp,
ik begrijp hieruit dat jij een hond die burger durft te bijten indien nodig manscherp vind,
dat noem ik dus geen manscherpte maar gewoon moed
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

crutz schreef:
Ascha schreef:
over die scherpte,
dat wil ik dus niet,

ik begrijp hieruit dat jij een hond die burger durft te bijten indien nodig manscherp vind,
mijn hond bijt ook burger en het heeft niets met scherpte te maken imo

gewoon aan te leren met een beetje geduld !

natuurlijk heeft het ook gewoon met moed te maken maar ieder hond met een beetje poeier kan men burger leren bijten
Zoie
Zeer actief

tineke schreef:Zelf snap ik ook niet zo goed waarom een hond die buiten gehouden word beter kan presteren dan een hond die binnen zit.
Het lijkt me dat juist de sterke band met de baas een hond tot meer en beter presteren aan kan zetten.
Volgens mij krijg je die band juist door veel met de hond op te trekken en tijd met hem door te brengen.
Een hond die lekker in zijn vel zit zal volgens mij daardoor beter presteren dan een hond die minder lekker in zijn vel zit ga ik dus even vanuit.
Logischerwijs lijkt me dat dus een hond die bij zijn roedel woont en niet weggestopt zit.
Ik heb zelf geen werkhonden wel een hond die zeer zelfstandig kan optreden als je dat niet goed zou begeleiden in ieder geval.
Overigens heeft hij ook vrij scherp karakter naar vreemde toe en zal indien nodig je verdedigen maar dat doet hij juist door de sterke band die hij met ons heeft want zou een vreemde ermee lopen dan kan je bij wijze van spreken de hersens worden ingeslagen daar heeft hij dan niets van ,niet zijn roedelgenoten niet zijn probleem.
Ik denk dus dat als je alles wat in je macht ligt doet om een hond een goed hondswaardig leven te geven hij altijd beter zal presteren voor zijn baasje dan waneer je dit niet doet.
Ik weet niet of dit altijd helemaal op gaat. Luna is natuurlijk geen werkhond, en ik train natuurlijk alleen maar op z'n jan boeren fluitjes met haar, maar het zou me verbazen als ze niet minstens net zo goed naar mij luistert als naar haar baas, en ik weet ook wel zo goed als zeker dat mocht de nood aan de man komen, ze me net zo goed verdedigt ( al wil ik dat helemaal niet. )

Dus op zich kan ik me een constructie waarbij de hond gewoon huishond is, en door een ander wordt getraind, best voorstellen. Of dat met een mechelaar ook kan ... weet 't niet.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Zoie schreef:
tineke schreef:Zelf snap ik ook niet zo goed waarom een hond die buiten gehouden word beter kan presteren dan een hond die binnen zit.
Ik weet niet of dit altijd helemaal op gaat. Luna is natuurlijk geen werkhond, en ik train natuurlijk alleen maar op z'n jan boeren fluitjes met haar, maar het zou me verbazen als ze niet minstens net zo goed naar mij luistert als naar haar baas, en ik weet ook wel zo goed als zeker dat mocht de nood aan de man komen, ze me net zo goed verdedigt ( al wil ik dat helemaal niet. )

Dus op zich kan ik me een constructie waarbij de hond gewoon huishond is, en door een ander wordt getraind, best voorstellen. Of dat met een mechelaar ook kan ... weet 't niet.
Ja maar jij hebt dus ook wel en sterke band met haar ontwikkelt en waarschijnlijk associeert zij jou ook altijd met iets leuks.
Op zich kan een hond naar meerdere mensen luisteren maar ik denk dat als het gaat om topprestaties leveren hoe beter de band hoe hoger de prestaties maar niet noodzakelijkerwijs hoeft dat de baas te zijn.
Sommige honden kunnen meerdere mensen hebben waar hij voor presteert denk ik maar dit gaat niet op voor Orson die gaat voor visite bijv. niet van de bank af tenzij wij het vragen :mrgreen:
Zoie
Zeer actief

tineke schreef:[Ja maar jij hebt dus ook wel en sterke band met haar ontwikkelt en waarschijnlijk associeert zij jou ook altijd met iets leuks.
Op zich kan een hond naar meerdere mensen luisteren maar ik denk dat als het gaat om topprestaties leveren hoe beter de band hoe hoger de prestaties maar niet noodzakelijkerwijs hoeft dat de baas te zijn.
Sommige honden kunnen meerdere mensen hebben waar hij voor presteert denk ik maar dit gaat niet op voor Orson die gaat voor visite bijv. niet van de bank af tenzij wij het vragen :mrgreen:
Dat ze me met iets leuks associeert is denk ik de voorwaarde voor succes. Ik denk dat de gelegenheidsbaas het in dat opzicht zelfs makkelijker heeft dan de baas die ze de hele dag heeft. Om de faktor veel tijd met de hond doorbrengen te relativeren.

Hoe dat dan met die band zit, tsja, ik weet het niet. Het is anders dan met je eigen hond, maar toch ook weer niet. Heb haar gisteren thuis gebracht en zoals z ovaak nog even een praatje met de baas gemaakt, en dan komt ze gewoon bij me op schot zitten, even knuffelen, dan is ze voor mij toch helemaal eigen, voor mijn gevoel. Maar nu moet ik weer een week werken, en moet ik haar dus uit mijn hoofd zetten. En over een week, dan gaat het weer precies zo. Hoe een hond dat ervaart, ik weet het niet.
Afbeelding
Ascha
Actief
Contacteer:

crutz schreef:
Ascha schreef:
over die scherpte,
dat wil ik dus niet,

Oh oke..
dan hebben we het inderdaad over iets anders ja..
Maar vinden we daarin dan hetzelfde..
Ik ben van mening dat als de pakwerker ook zonder de mouw de hond zou dreigen en uitdagen en de hond bijt dan dat ie dan manscherp is..
Maar oke..
Moed is er zeker ook een goed woord voor..
Daar ga ik me niet over knokken..
Ascha
Actief
Contacteer:

tineke schreef:
Zoie schreef:

Ja maar jij hebt dus ook wel en sterke band met haar ontwikkelt en waarschijnlijk associeert zij jou ook altijd met iets leuks.
Is ook wel weer per hond afhankelijk..
Er zijn honden die lopen bij iedereen goed..
En er zijn ook honden die het niet dulden van een vreemde dattie een rukje aan de riem geeft..
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Kennissen van ons hebben hun honden ook hele dagen in de kennel liggen en die mogen er 's morgens en 's avonds even uit om hun behoeften te doen en dan gaan ze weer terug. Enkele avonden mogen ze er langer uit om te trainen. Hun mening is dat als je overdag niks met de honden doet ze de trainingen extra leuk vinden en beter presteren. Deze honden zijn niet sociaal met kinderen, ook niet met volwassenen en al helemaal niet met andere honden. Er is er een bij die je echt wel een levend wapen kunt noemen. Je moet je eens voorstellen wat er gebeurd als ze tijdens het trainen de hondenaanhanger per ongeluk een keer niet goed op slot hebben....
Maar een van hun honden hebben ze onlangs verkocht omdat hij niet goed werkte :mrgreen: Daar gaat hun theorie.
Ik kan hier nog wel even over doorgaan, maar ik denk niet dat jullie als hondenliefhebbers het allemaal willen weten.
Ik zo zowiezo wachten met het kopen van een pup tot jezelf meer ruimte hebt zodat je hem thuis kunt houden en dan er eentje kopen uit goede werklijnen en deels buiten en deels binnen houden.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ascha schreef:[Is ook wel weer per hond afhankelijk..
Er zijn honden die lopen bij iedereen goed..
En er zijn ook honden die het niet dulden van een vreemde dattie een rukje aan de riem geeft..
Zo simpel is het ook weer niet. Luna is in principe en allemansvriend, en als ze morgen jou de leukere baas vindt, gaat ze met jou mee, en niet met mij.

Maar ze is beslist niet tolerant t.a.v. hoe je haar behandelt. Je moet haar echt door en door kennen om goed met haar om te kunnen gaan. En ze moet je absoluut vertrouwen wil je iets met haar kunnen. Ik dacht haar even aan mijn moeder te kunnen voorstellen, en binnen 10 seconde was het bal, en kreeg ze een fikse snauw. Aleen maar omdat ze op haar manier even wilde knuffelen.

Dus nee, echt niet iedereen kan met haar lopen. Dat geloof ik niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”