Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

springen

Moderator: moderatorteam

Jonette
Vaste gebruiker

springen

Ongelezen bericht door Jonette »

Ik moet opbiechten dat ik nooit mijn Leonberger heeft getraind om niet tegen mensen te springen als hij ze begroet bij het binnenkomen -- op straat doet hij dat bijna nooit. Triton is 4 1/2, maar heeft de enthusiasme van een jonge pup. Ik verhuis binnenkort en ben van plan om vaker bezoek te ontvangen. Ik wil niet dat Triton opspringt tegen gasten -- hij kan ze ook omgooien! Ik wil liefst meteen goed beginnen in het nieuwe huis :-)

Omdat ik herstellende ben van een rughernia, kan ik zelfs niets met kracht doen (zoals knie in zijn borst als hij springt). Ik overweeg een gedragstherapeut te raadplegen.

Is dit een goed idee? Alle suggesties zijn welkom, ook voor een goede gedragstherapeut (Amstelveen/Amsterdam gebied).

De afgelopen maanden heeft een goede vriend mijn hond steeds uitgelaten voor zijn park/zwem beweging, maar ik hoop dat zelf zsm te kunnen doen. Mijn hond is verder vrij goed gehoorzaam, maar wel dominant tegenover sommige andere reuen. (Niet bijterig, maar wel vervelend -- het is wel eng als zo'n grote hond brult of op je hond komt aanstormen). Dus een gedragstherapeut kan misschien hierbij ook helpen. Advies?

Alvast bedankt!
Jonette
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

toch geen gedragstherapeut voor zo iets :denken:
ben er zelf een is wel makkelijk verdiend dan hoor.
ook geen knietje enz;;;; gewoon snoepje zit leren ze vlug hoor
ook zijdeling naar de hond draaien negeren dus help vlug
koop het boek kalmerende signalen van Turid
kan je een heel ein mee en kost je minder dan een therapeut
therapeuten zijn er voor "abnormaal ' gedrag
opspringen is heel normaal en hoort bij opvoeden.
al zullen er wel zijn die graag klanten zoals jij over de vloer krijgen
succes :ok:
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Jonette
Vaste gebruiker

Hai Martine,
Dank voor je tips. Dat zijdeling draaien en negeren hebben mijn gasten geprobeerd, maar worden omgegooid of Triton hangt aan hun schouders! Ik ga toch oefenen met het zitten en een snoepje geven als ik binnenkom en dan misschien lukt het bij kennissen ook. Ik probeer snel aan het boek van Turid Rugaas te komen.

Nogmaals bedankt! Ik laat je weten of het me lukt!
Jonette
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Jonette schreef:Hai Martine,
Dank voor je tips. Dat zijdeling draaien en negeren hebben mijn gasten geprobeerd, maar worden omgegooid of Triton hangt aan hun schouders! Ik ga toch oefenen met het zitten en een snoepje geven als ik binnenkom en dan misschien lukt het bij kennissen ook. Ik probeer snel aan het boek van Turid Rugaas te komen.

Nogmaals bedankt! Ik laat je weten of het me lukt!
Jonette
Misschien aanlijnen als er bezoek komt. Hem tegenhouden met een "nee" en de riem en dan laten zitten en belonen met een koekje.
Carmen
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik heb het commando zit geleerd, zodat ik haar eerst laat zitten. Tuana (4,5 maand) vind iedereen geweldig en springt ook tegen iedereen op als ze de kans krijgt. ik zeg altijd tegen de gasten dat ze gewoon moeten doorlopen en haar commando zit geven. Pas als ze zit, haar aaien. Springt ze daarna weer, stop je met aaien.

Tegen mij springt ze wel altijd op. Ik tik dan op mijn benen/buik en dan springt ze tegen mij op. Altijd gezellig, een schoothond :mrgreen:
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Het makkelijkste is inderdaad om leren te zitten of op de eigen plaats te liggen (met een lekkere kluif gaat dat makkelijk). Zelf heb ik er in het begin ook een dunne lange lijn aangedaan als ik wist dat er bezoek kwam. Zo kon ik niet gewenst gedrag (opstaan en richting bezoek lopen of proberen op te springen) snel corrigeren door op de lijn te trappen.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ook een lompe Leonberger

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Hoi Lonette,

Ik heb zelf ook een Leonberger. Ook erg enthousiast. Ik negeer mijn hond nu bij het thuiskomen en zeg niks meer als ik wegga. Dat heeft mijn hond een stuk rustiger gemaakt. Nu begroet ze me gewoon rustig en dan vind ik goed, dan krijgt ze ook normaal aandacht. Zodra ze weer te opdringerig wordt negeer ik haar weer. dat Heeft ze nu goed door.

Opspringen heb ik al heel vroeg de kiem in weten te smoren gelukkig. Als jonge hond is dat nog heel makkelijk af te leren met een simpele "Nee" en ophouden met aandacht geven. Met bezoek is ze nog steeds erg enthousiast. Ze waakt ook net even te veel. Dat komt vrij vaak voor met ons ras. Het zijn echte waakhonden.

In jou geval zou ik de hond snel de rug toekeren en helemaal negeren. (bij het opspringen) Of de kamer uit lopen en de hond even alleen laten.

Als ik weet dat er bezoek komt dan sluit ik haar eventjes op in de bijkeuken. Als het bezoek rustig zit laat ik haar er weer bij. Dan gaat het allemaal ook veel rustiger.

Hoop dat je er wat mee kan.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik sluit me aan bij wat wendy zegt.
Maar :jank:
Ik had bij diesel gewoon teveel bezoek wat zei dat het nu bij hem/haar wel even mocht.
Lekker dus.
Wat bij diesel uiteindelijk heeft geholpen is hem altijd naar zijn mand te sturen als er iemand binnenkwam.
Hij had niets meer te zoeken bij die deur.
Jammer hoor.
Achteraf kan ik rustig zeggen dat ik mijn eerste pup heb opgevoed terwijl ik rekening hield met 'vreemden'
Dat doe ik dus niet meer.
De honden mogen de mensen die binnenkomen begroeten.
En dan is het klaar. Niet springen. Dat is echt verboden.
Maaaar.
Ik krijg opeens commentaar van een vriendin die vindt dat ik mijn puck moet afleren haar te verwelkomen omdat ze een nat been kreeg..
Puck begroette haar gewoon.
En dan ben je in mijn huis, en is die hond mijn metgezel, en die ga ik niet apart zetten om een natte begroeting.
Net zo min zet ik diesel apart omdat hij haren achterlaat op kostuums.
Dan ga je maar buiten wachten.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Martijn schreef:Laat je triton weleens uit op de admiralengracht in amsterdam?
Ben je besprongen door een Leonberger? :mrgreen:
Jonette
Vaste gebruiker

Hoi Martijn,
Ja, dat waren Triton en me op de Admiralengracht, maar nu ben ik verhuisd. Ken ik jou? Welke hond heb je?
Jonette
Jonette
Vaste gebruiker

Hoi Mark,
Ik lees net je bericht -- ben pas weer op het forum. Ik zie dat je in Herenveen woont. Ken je Annemarie en Ciska Hiemstra? Ze wonen of woonde in Groningen, maar zijn Friesen en hadden een Leonberger kennel (Ab Burger Filia of zoiets).

Hartstikke bedankt voor je advies. Ik heb vaak mijn rug gekeerd tegen Triton en ben dan of omgegooid of gekrabt, maar ik probeer vol te houden!

Ik ben net verhuisd en merk dat hij veel rustiger is hier.
Groetjes,
Jonette
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Hoi Jonette,

Nu lees ik pas weer jou berichtje :wink: Ik ken de mensen niet bij naam maar het kan maar zo zijn dat ik ze al eens gesproken heb. Ik heb wel eens een stel ontmoet met leonbergers. Ze liepen er ook shows mee. Verder gaven ze me de tip om Pro Plan te gaan voeren en schapenvet toe te voegen voor een mooie vacht. Zou het om deze mensen gaan? Ben zo slecht in namen.

Gaat het al wat beter met je hond? Een broer van mijn hond (heet dat zo?) was ook erg enthousiast. Eigenlijk is het toch een soort opdringerigheid en dus een vorm van dominantie hè. De hond waar ik het net over had legde zijn poten op mijn schouders en keek me recht in de ogen. Ik was niet bang maar het imponeert wel en ik wist er toen ook niet zoveel raad mee. Maar weer van me af geduwd en ben er bij weg gelopen. Later viel hij zijn eigen vader aan. Hij was nog geen twee jaar! Maar goed dat was wel een hele dondersteen die hond. (We hebben een keer een wandeling gemaakt met alle honden van het nest. Erg leuk)

Ik denk ook dat het laten zitten en dan pas belonen voor jou de beste oplossing is. 70kg rechtop staand negeer je nu eenmaal niet zo makkelijk. Ik ben momenteel wat aktiever met mijn hond bezig. Beetje apporteren en speuren. Ze vind het erg leuk.

He succes met je leonberger

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”