Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nier Amyloidose wie heeft hier ervaring mee ??
Moderator: moderatorteam
- shar43
- geregistreerd lid
Nier Amyloidose wie heeft hier ervaring mee ??
Onze Sharpei is 14 dagen geleden ingeslapen. 2 DA"s concludeerden b.g ziekte. Ik kan het nog steeds niet geloven dat onze pas 5 jarige sharpei hieraan is overleden. Eerst at ze 3 dagen niet , toen kon ze niet meer plassen, alles wat ze dronk kwam er weer uit. Mijn God ....onze stoere hond keek ons aan , alsof ze zeggen wilde : toe nou ik kan niet meer , wat doe ik zonder nieren , help mij uit deze misére............................ Het was volgens beide DA's een (geerfde) dodelijke ziekte , waarbij afzettingen van proteine de nieren volledig paraliseren c.q het funktioneren beletten. Het heeft alles 5 dagen mogen duren....... Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft ... In de konsternatie vergat ik een autobiopsie van de nieren aan te vragen , maar bij nader inzien was het mischien beter zo , wat ook de echte oorzaak zou kunnen zijn, haar terugkrijgen doen we toch niet. Pfffff
- son-pei
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
- Contacteer:
heel veel sterkte, ik weet wat het is om je peitje te moeten verliezen.
Amyloidose is idd een ziekte die bij de sharpei's vaak voorkomt, helaas!
Op de site van de rasvereniging staat een hoop informatie mss heb je daar wat aan? http://www.sharpei.nl
Het is een ziekte die bij alle honden voor kan komen maar meestal is het dan secundair (dus als complicatie van een andere ziekte) de sharpei is het enige ras waar het primair in erfelijke vorm voorkomt en dat is heel vervelend! er zijn nog geen tests beschikbaar die aan kunnen tonen of een hond drager is en zolang dat niet voorhanden is blijft het vechten tegen de bierkaai!
Zelf heb ik ook 2 honden verloren aan amyloidose, beide honden hadden het alleen aan hun lever waardoor ze niet zo snel aftakelen als bij nieramyloidose. Je kunt er niks tegen doen en het is hoe dan ook dodelijk.
Wel wordt er soms colchicine voorgeschreven, bij mijn honden sloeg dat goed aan maar door allerlei complicaties zijn ze alsnog binnen een jaar overleden, het is dus geen wondermiddel helaas. Bij nieramyloidose ben je volgens mij sowieso al te laat om nog iets te kunnen doen, ik ken echt alleen maar verhalen van honden die in korte tijd doodziek waren en overleden, heel erg triest.
Omdat het wel een erfelijke ziekte is doe je er verstandig aan de fokker op de hoogte te brengen (als je dat nog niet gedaan hebt) een goede fokker zal stoppen met deze lijn (ehm, althans in mijn ogen...helaas gebeurd dit niet zo vaak)
Nogmaals heel veel sterkte, ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, ik kan wel uren doorgaan, maar dit is ff een korte samenvatting.
Amyloidose is idd een ziekte die bij de sharpei's vaak voorkomt, helaas!
Op de site van de rasvereniging staat een hoop informatie mss heb je daar wat aan? http://www.sharpei.nl
Het is een ziekte die bij alle honden voor kan komen maar meestal is het dan secundair (dus als complicatie van een andere ziekte) de sharpei is het enige ras waar het primair in erfelijke vorm voorkomt en dat is heel vervelend! er zijn nog geen tests beschikbaar die aan kunnen tonen of een hond drager is en zolang dat niet voorhanden is blijft het vechten tegen de bierkaai!
Zelf heb ik ook 2 honden verloren aan amyloidose, beide honden hadden het alleen aan hun lever waardoor ze niet zo snel aftakelen als bij nieramyloidose. Je kunt er niks tegen doen en het is hoe dan ook dodelijk.
Wel wordt er soms colchicine voorgeschreven, bij mijn honden sloeg dat goed aan maar door allerlei complicaties zijn ze alsnog binnen een jaar overleden, het is dus geen wondermiddel helaas. Bij nieramyloidose ben je volgens mij sowieso al te laat om nog iets te kunnen doen, ik ken echt alleen maar verhalen van honden die in korte tijd doodziek waren en overleden, heel erg triest.
Omdat het wel een erfelijke ziekte is doe je er verstandig aan de fokker op de hoogte te brengen (als je dat nog niet gedaan hebt) een goede fokker zal stoppen met deze lijn (ehm, althans in mijn ogen...helaas gebeurd dit niet zo vaak)
Nogmaals heel veel sterkte, ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, ik kan wel uren doorgaan, maar dit is ff een korte samenvatting.