Heey Annemie,
misschien moet je eerst grondig onderzoek doen voordat je een ras volledig afkeurd. Ik kijk zelf vaak naar de site en inmiddels is die volledig geüpdate. Ik raad je ook aan om eens te kijken op
www.laa.org.au en
www.labradoodle.com, beide sites zijn in het engels, maar ik neem aan dat je die taal wel meester bent.
Ik zou je graag ook even de reden uitleggen van het op jonge leeftijd 'desexen' van honden. Het eerste punt: teefjes zullen geen last krijgen van loopsheid, schijnzwangerschap, baarmoederontsteking en etc. Reutjes zullen geen last krijgen van druipers en andere hormonale aandoeningen.
Tweede punt: wanneer pups op jonge leeftijd geholpen worden blijft de hond hetzelfde fijne karakter houden als dat hij had als pup. Geen dominantie dus, of het zogenaamde afbakenen van het territorium. Ik weet bovendien niet of je ooit in een hondenpension hebt gewerkt, maar laat ik je een ding vertellen: beter een geholpen hond, in ieder geval een geholpen reu, dan een ongeholpen hond. Ongecastreerde reuen hebben de neiging om elkaar om het kleinste wissewasje al aan te vallen, wat vaak tot wondjes leidt en bovendien is het oppassen geblazen met loopse teefjes. Het pluspunt van geholpen teven is dat ze overal mee kunnen spelen en niet apart gehouden hoeven worden.
Het derde punt: ik snap wel waarom de fokker het liefst zijn pup zo jong helpt, de pup geneest veel sneller dan een volwassen hond en merkt er dus bijna niets van. Bovendien heb je van die mensen die denken: heey, ik koop voor 1500 euro een reu of teefje en laat die dekken door een labrador of een koningspoedel, op die manier haal je een van de belangrijkste raseigenschappen van de Labradoodle, die de LAA en INA juist proberen te beschermen, weg: de pups krijgen een ondervacht en verliezen op die manier hun anti-allergische vacht. Zo heeft bijvoorbeeld de Labradoodle-fokker in Maasbree per ongeluk een ondervacht erin gefokt en op dat moment is het geen Labradoodle meer, maar een gewone kruising.
Over je vraag of de fokker bang is voor concurrentie: nee, niet echt. Ik ken die mevrouw persoonlijk en ik denk niet dat ze vrees heeft voor een extra fokker, waarmee ze ongetwijfelt contacten legt voor de toekomst. Wel zal ze bang zijn voor de klungels die zelf een beetje gaan rommelen met labradors en koningspoedels en dan beweren dat de hond anti-allergisch is, net als de Australische Labradoodle.
Over de advertentie op Marktplaats: de advertentie was niet volledig, alle pups zullen samen met papieren van de LAA, een stamboom en etc verkocht worden.
Als ik jou was zou ik de site:
www.dp-labradoodles.com nog maar eens goed bekijken!
Wanneer je vragen hebt of opmerkingen: stuur ze dan naar
cloudcatcherkim@hotmail.com
groetjes
Kimberly de Koning, labradoodle-fan.
Btw: Lance is een knapperd

Labradoodles R the BEst! Pootjes van Tegan Parks Riven K, Tegan Parks Two I Cee, Dog's Paradise Ashna K, Dog's Paradise Ashley K en Dog's Paradise Allyssa K!