Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond onder commando
Moderator: moderatorteam
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Hond onder commando
Weet niet zo goed een titel,
maar het is me nu wel opgevallen
dat bij de loslopende honden met baas de honden absoluut niet luisteren
terwijl ik regelmatig een dame tegenkom met loslopende honden
die wel onder commando staan.
De hond deze middag die losliep loopt anders altijd mooi aangelijnd met het vrouwtje.
Is dat nu toeval, is er een verschil tussen baasjes en bazinnekes ?
Wat zijn jullie ervaringen ?
maar het is me nu wel opgevallen
dat bij de loslopende honden met baas de honden absoluut niet luisteren
terwijl ik regelmatig een dame tegenkom met loslopende honden
die wel onder commando staan.
De hond deze middag die losliep loopt anders altijd mooi aangelijnd met het vrouwtje.
Is dat nu toeval, is er een verschil tussen baasjes en bazinnekes ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
de meeste mensen vinden dat hun hond los moet kunnen lopen.. helaas vinden diezelfde mensen het niet nodig om de honden dat ook aan te leren...
die mevrouw heeft het gewoon goed voor elkaar..
ik ben ervoor dat elke hond die niet perfect onder appel staat niet zomaar los mog.. alleen op omheinde weitjes enzo...
en dat zou betekenen dat 80% van hondenhebbend nederland dan vastloopt (ja, ik ook, maar ik doe dat al)
ik ben ervoor dat elke hond die niet perfect onder appel staat niet zomaar los mog.. alleen op omheinde weitjes enzo...
en dat zou betekenen dat 80% van hondenhebbend nederland dan vastloopt (ja, ik ook, maar ik doe dat al)

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee ik heb geen verschil gezien tussen bazen en bazinnen.
Zag vandaag een man lopen met 3 mechelaars en een bastaard. 2 honden aan de lijn en de andere 2 volgden los mee, me bek viel open ongeveer, echt zo keurig meelopen.
Maar gisteren weer een vent waarvan de hond totaal niet luisterde, dus nee denk niet dat het geslachtsgebonden is...
Zag vandaag een man lopen met 3 mechelaars en een bastaard. 2 honden aan de lijn en de andere 2 volgden los mee, me bek viel open ongeveer, echt zo keurig meelopen.
Maar gisteren weer een vent waarvan de hond totaal niet luisterde, dus nee denk niet dat het geslachtsgebonden is...
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik deel deze mening, maar owee als je dat tegen anderen zegt hoor.... :N:massam schreef:de meeste mensen vinden dat hun hond los moet kunnen lopen.. helaas vinden diezelfde mensen het niet nodig om de honden dat ook aan te leren...
- starfleet
- Erelid
Re: Hond onder commando
Ik merk geen verschil.Mama Sanneke schreef: Is dat nu toeval, is er een verschil tussen baasjes en bazinnekes ?
Anne
- M@scha
- Zeer actief
iedereen mag dat van mij horen want het is gewoon zo....**Tamara** schreef:Ik deel deze mening, maar owee als je dat tegen anderen zegt hoor.... :N:massam schreef:de meeste mensen vinden dat hun hond los moet kunnen lopen.. helaas vinden diezelfde mensen het niet nodig om de honden dat ook aan te leren...
het is zooooooo hypocriet! "mijn hond heeft die ruimte nodig"

hmm. . ik ben een beetje loos aan het gaan denk ik...

maar ik had de vraag niet begrepen dus hier mijn officiele antwoord: ik ken geen verschillen tussen mannen en vrouwen.. de meesten zijn even erg

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja het lijkt wel of sommige bazen allergisch voor riemen zijn ofzomassam schreef:iedereen mag dat van mij horen want het is gewoon zo....**Tamara** schreef:Ik deel deze mening, maar owee als je dat tegen anderen zegt hoor.... :N:massam schreef:de meeste mensen vinden dat hun hond los moet kunnen lopen.. helaas vinden diezelfde mensen het niet nodig om de honden dat ook aan te leren...
het is zooooooo hypocriet! "mijn hond heeft die ruimte nodig"maar ondertussen schijt hebben aan al die mensen die er niet van houden dat de honden bij hun hangen enz "moeten ze hier maar niet lopen"
dikke tamtam! jij hebt je honden bij je te houden, kun je dat niet dan moeten ze zo'n ding om wat ze riem noemen..
hmm. . ik ben een beetje loos aan het gaan denk ik...![]()
- M@scha
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
- M@scha
- Zeer actief
whahahahaha ja !starfleet schreef:Vooral op zondag!massam schreef:kun je ook neit maken... een hond moet rennen net als zijn voorouders!!!
Anne (blijft dan altijd in het buurtparkje)
gezellig de hele week in de achtertuin en op zondag (als de buren ook gaan) gezellig met het hele gezin en bello het bos in!!! :N:

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
ow ja hier hebben we een recreatiepark en op zondag lijkt het wel een uitbarsting van honden, echt op zondag mogen die ff rennen. Maar het zijn er zooooveel dat er altijd vanalles misgaat, gek hemassam schreef:whahahahaha ja !starfleet schreef:Vooral op zondag!massam schreef:kun je ook neit maken... een hond moet rennen net als zijn voorouders!!!
Anne (blijft dan altijd in het buurtparkje)
gezellig de hele week in de achtertuin en op zondag (als de buren ook gaan) gezellig met het hele gezin en bello het bos in!!! :N:

- M@scha
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Drama, die zondagen in het bos. In de eerste plaats struikel je over de mensen met vooral een witte broek aan, die zuur gaan kijken als mijn hond zich na het zwemmen uitschud...........
(ze loopt niet naar die mensen toe.........
wij waren er het eerst en als er dan mensen langs komen dan gebeurt dat he, als ze blijven staan).
Verder inderdaad, allemaal honden die helemaal door het dolle zijn, of kleine kefferige hondjes die aan de riem moeten blijven in een losloopgebied, en daar mag ik dan Buck leuk tussendoor zien te krijgen.............
De vogels hoor je niet meer fluiten, door het gekrijs van allemaal mensen en kinderen, die ineens tikkertje of verstoppertje moeten spelen in het bos.
Ik mijd die Zondagen, ik ga of heeeeel vroeg, of lekker om 18.00 uur als iedereen zit te eten........
En Maandags is het bos weer voor ons.......

(ze loopt niet naar die mensen toe.........

Verder inderdaad, allemaal honden die helemaal door het dolle zijn, of kleine kefferige hondjes die aan de riem moeten blijven in een losloopgebied, en daar mag ik dan Buck leuk tussendoor zien te krijgen.............

De vogels hoor je niet meer fluiten, door het gekrijs van allemaal mensen en kinderen, die ineens tikkertje of verstoppertje moeten spelen in het bos.
Ik mijd die Zondagen, ik ga of heeeeel vroeg, of lekker om 18.00 uur als iedereen zit te eten........

En Maandags is het bos weer voor ons.......

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Belle en Chiva luisteren best goed, maar niet perfect. Toch laat ik ze wel los in het park of in het bos (hoewel Chiva niet zo vaak meer omdat ze wat dementerend is). Ik werk er hard aan om het beter te krijgen en ik kijk altijd goed om me heen, zodat ik Belle kan roepen voor ze naar een aangelijnde hond gaat (of naar mensen met witte broeken). Meest van de tijd gaat dat goed, maar een enkele keer niet. Toch ben ik niet van plan mijn honden alleen nog maar aangelijnd te laten wandelen.massam schreef: ik ben ervoor dat elke hond die niet perfect onder appel staat niet zomaar los mog.. alleen op omheinde weitjes enzo...
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Wat bedoel je Sanneke? Tussen de man en de vrouw in het gezin?
Nou ja, da's in ons geval dus niet zo. Wij hebben vanmiddag 17 km gelopen, honden bijna overal los (is dus wel in het bos enzo). Er kwam 1 auto de bocht omrijden op het bospad, en het is maar niet wie hem het eerst in de smiezen heeft. Die zegt dan "Saar, wacht!" (Saar loopt altijd voorop). Ik ren dan meestal voor de zekerheid naar Saar toe, meter of 10. Ik hou haar voor de zekerheid vast, maar dat is niet nodig. Pieter blijft bij Miep en die zegt gewoon dat ze moet blijven zitten. Ze mogen meer van Pieter. Ik ga met de honden altijd het pad af bv en laat ze dan zitten, als er mountainbikers aankomen. Pieter gaat gewoon naar de kant van het pad.
Maar luisteren doen ze naar beiden even goed
Nou ja, da's in ons geval dus niet zo. Wij hebben vanmiddag 17 km gelopen, honden bijna overal los (is dus wel in het bos enzo). Er kwam 1 auto de bocht omrijden op het bospad, en het is maar niet wie hem het eerst in de smiezen heeft. Die zegt dan "Saar, wacht!" (Saar loopt altijd voorop). Ik ren dan meestal voor de zekerheid naar Saar toe, meter of 10. Ik hou haar voor de zekerheid vast, maar dat is niet nodig. Pieter blijft bij Miep en die zegt gewoon dat ze moet blijven zitten. Ze mogen meer van Pieter. Ik ga met de honden altijd het pad af bv en laat ze dan zitten, als er mountainbikers aankomen. Pieter gaat gewoon naar de kant van het pad.

- Mama Sanneke
- Zeer actief
Het was gewoon iets wat me was opgevallen.Inge O schreef:bedoel je echt een geslachtsgebonden verschil, sanneke? waarom denk je dat eigenlijk, op basis van die paar baasjes?
Dus ik dacht even horen wat jullie ervaringen zijn.
Of honden beter luisteren naar mannelijke baasjes of vrouwelijke ?

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Dat kan in gezinsverband zijn, maar ook daarbuiten.Marion. schreef:Wat bedoel je Sanneke? Tussen de man en de vrouw in het gezin?
Nu heb ik zo het idee dat sommige mannen zelfzekerder zijn als ze wandelen omdat dat bulletje losliep met zijn baasje terwijl zijn bazinneke altijd met hem aan de lijn loopt (en dus waarschijnlijk weet dat hij niet goed luisterd.)
Hetzelfde met mijn buurman van iets verder, dat hondje is al een keertje overreden en toch mag hij losblijven terwijl hij donders goed weet dat ie niet luisterd.
Of is dat dan eerder nonchalant ?
het kan allemaal toeval zijn hoor, twas gewoon iets waar ik aan zat te denken.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
Nou, misschien weet je wel dat 2 van onze eerdere honden overreden zijn? Beiden toen Pieter met ze buiten was. Ik ben dus panisch voor auto's, en dus ren ik nog even naar ze toe en hou ze vast. Pieter doet dat niet. Die zegt tegen Miep dat ze moet blijven zitten en vertrouwd daar volledig op. Ondanks zijn eigen vroegere ervaringen.Mama Sanneke schreef:Hetzelfde met mijn buurman van iets verder, dat hondje is al een keertje overreden en toch mag hij losblijven terwijl hij donders goed weet dat ie niet luisterd.
Het is bij hem geen nonchalance. Hij heeft gewoon een blind vertrouwen in de honden.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Tja ik ben nu eenmaal een lafaard, ik zou het niet durvenMarion. schreef:Nou, misschien weet je wel dat 2 van onze eerdere honden overreden zijn? Beiden toen Pieter met ze buiten was. Ik ben dus panisch voor auto's, en dus ren ik nog even naar ze toe en hou ze vast. Pieter doet dat niet. Die zegt tegen Miep dat ze moet blijven zitten en vertrouwd daar volledig op. Ondanks zijn eigen vroegere ervaringen.Mama Sanneke schreef:Hetzelfde met mijn buurman van iets verder, dat hondje is al een keertje overreden en toch mag hij losblijven terwijl hij donders goed weet dat ie niet luisterd.
Het is bij hem geen nonchalance. Hij heeft gewoon een blind vertrouwen in de honden.
met een hond die al helemaal total loss was, en dan opnieuw die stap nemen om die hond weer los te laten lopen.
Dus heeft het meer met zelfvertrouwen misschien te maken.

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
Nee. Ik heb véél meer zelfvertrouwen dan PieterMama Sanneke schreef:Dus heeft het meer met zelfvertrouwen misschien te maken.

Maar ik heb wel meer oog voor het gevaar. Als de honden iets doen wat ik niet wil, of als ze een kant uitrennen waar ik gevaar kan zien, dan brul ik ze terug. Desnoods als een viswijf, wat kan mij de buurt op dat moment schelen. Pieter zal dat niet doen. Die ziet sowieso in veel minder gevaar, en die gaat zeker niet als een viswijf door het bos brullen

Marion, niet om je aan te vallen. Maar ik snap dat dus echt niet.Marion. schreef:Nou, misschien weet je wel dat 2 van onze eerdere honden overreden zijn? Beiden toen Pieter met ze buiten was. Ik ben dus panisch voor auto's, en dus ren ik nog even naar ze toe en hou ze vast. Pieter doet dat niet. Die zegt tegen Miep dat ze moet blijven zitten en vertrouwd daar volledig op. Ondanks zijn eigen vroegere ervaringen.Mama Sanneke schreef:Hetzelfde met mijn buurman van iets verder, dat hondje is al een keertje overreden en toch mag hij losblijven terwijl hij donders goed weet dat ie niet luisterd.
Ik zit hier echt te twijfelen om je dit te vragen want ik begrijp dat het enorm pijn moet doen dat dat zo is gegaan. Maar je bent altijd zelf nogal direct in vragen en antwoorden dus ik denk dat je het wel kunt begrijpen als ik het vraag.
Als al twee keer dat vertrouwen niet goed uitgekomen is, waar haalt iemand dan dat vertrouwen vandaan?
Ik hoop niet dat ik je er mee kwets maar ik begrijp het echt niet.
- *Linda*
- Zeer actief
Wat vreselijk. Is hij niet voorzichtiger geworden nadien?Marion. schreef:Nou, misschien weet je wel dat 2 van onze eerdere honden overreden zijn? Beiden toen Pieter met ze buiten was. Ik ben dus panisch voor auto's, en dus ren ik nog even naar ze toe en hou ze vast. Pieter doet dat niet. Die zegt tegen Miep dat ze moet blijven zitten en vertrouwd daar volledig op. Ondanks zijn eigen vroegere ervaringen.Mama Sanneke schreef:Hetzelfde met mijn buurman van iets verder, dat hondje is al een keertje overreden en toch mag hij losblijven terwijl hij donders goed weet dat ie niet luisterd.

- *Linda*
- Zeer actief
Hoi Baily, geen enkel probleem dat je dat vraagt hoor en nee je kwetst me er niet meeBaily schreef:Marion, niet om je aan te vallen. Maar ik snap dat dus echt niet.
Ik zit hier echt te twijfelen om je dit te vragen want ik begrijp dat het enorm pijn moet doen dat dat zo is gegaan. Maar je bent altijd zelf nogal direct in vragen en antwoorden dus ik denk dat je het wel kunt begrijpen als ik het vraag.
Als al twee keer dat vertrouwen niet goed uitgekomen is, waar haalt iemand dan dat vertrouwen vandaan?
Ik hoop niet dat ik je er mee kwets maar ik begrijp het echt niet.

Ik weet dus niet waar hij dat vertrouwen in die honden vandaan haalt. Overigens was het bij de eerste echt pure, domme pech en een samenloop van omstandigheden. Mij zou toen precies hetzelfde zijn gebeurd denk ik.
Bij de tweede niet. Dat was een dondersteen met bananen soms in zijn oren. En die ging bij mij dus al middenin het bos aan de lijn, zodra we maar aan de terugtocht begonnen zeg maar. Bij Pieter niet. De avond dat hij overreden werd, waren ze met z'n tweeën op een soort grasveld langs een school bezig. Omheind door een hek (en bomen), alleen liep er wel een pad langs waardoor de hond dus naar de weg kon. Dat deed hij nooit hoor, maar het kon wel. En dan was het nog een meter of 100 lopen voordat je uiteindelijk op de weg terecht kwam. Hoe het precies gebeurd is weet ik niet (dat wil en kan Pieter niet vertellen), maar Boy is dus over dat pad gegaan en wilde naar de overkant van de weg want daar waren wat jongeren aan het lachen en praten. Of Pieter niet gelijk in de gaten had dat Boy richting dat pad ging, of dat hij hem niet teruggeroepen heeft, ik weet het niet. Beiden zou heel goed kunnen. En als hij eenmaal onderweg was, dan zit de kans er ook in dat hij niet meer terug te roepen was.
Maar goed, toen ik een jaar later een 8 weken oude pup moest leren loslopen heb ik dat bijna jankend gedaan. Ik was middenin het bos, geen auto of fietser kon daar komen, maar ik heb 7 kleuren stront gescheten. En Pieter zou dat dus niet gehad hebben, ook toen met Saar voor het eerst niet

Ik weet niet heel goed hoe ik het uit moet leggen. Het is geen nonchalance, hij is stapeldol op de honden en zal alles voor ze doen of laten. Het is echt het vertrouwen in de honden. En misschien ook een stuk van het ze het loslopen en een leuk leven gunnen ofzo? Of het gevaar niet zien. Ik probeer hem dus al jaren wijs te maken dat op konijntjes laten jagen niet handig is. Zo'n konijn kan overal heenschieten, ook ergens verderop de weg op natuurlijk. "Neeeeee, dat gebeurt niet"

-
- Zeer actief
Jezus wat een vreselijk verhaal zeg!
Je beschrijft hier mijn grootste angst, van wel meer mensen denk ik.
'
Je kan het dom vinden van je man maar ik heb er wel bewondering voor, eigenlijk wel heel mooi dat hij ondanks die ongelukken toch zo'n vertrouwen heeft in jullie honden.
Je beschrijft hier mijn grootste angst, van wel meer mensen denk ik.
'
Je kan het dom vinden van je man maar ik heb er wel bewondering voor, eigenlijk wel heel mooi dat hij ondanks die ongelukken toch zo'n vertrouwen heeft in jullie honden.
groetjes Marja Zara en Stapper

Het komt nog regelmatig voor dat ze met z'n drieën lang wegblijven. Op een gegeven moment in mijn hoofd veel te lang, en dan trekken de noodscenario's in mijn hoofd voorbij. En dat kan bij mij zo reëel worden dat ik jankend boven door het raam op de uitkijk zit. In de verwachting van Pieter met maar één of zelfs geen hond.Marja schreef:Je beschrijft hier mijn grootste angst, van wel meer mensen denk ik.
En dan komen er - twee uur nadat ze weggegaan zijn - een lachende Pieter de hoek omzeilen met 2 intens tevreden hondjes....
"O? Was je bezorgd? We zijn maar 2 uur weggeweest. Tja, Saar wilde graag doorlopen naar de Zumpe"

-
- Zeer actief
Haha die mannen vaak zo lekker nuchterMarion. schreef:Het komt nog regelmatig voor dat ze met z'n drieën lang wegblijven. Op een gegeven moment in mijn hoofd veel te lang, en dan trekken de noodscenario's in mijn hoofd voorbij. En dat kan bij mij zo reëel worden dat ik jankend boven door het raam op de uitkijk zit. In de verwachting van Pieter met maar één of zelfs geen hond.Marja schreef:Je beschrijft hier mijn grootste angst, van wel meer mensen denk ik.
En dan komen er - twee uur nadat ze weggegaan zijn - een lachende Pieter de hoek omzeilen met 2 intens tevreden hondjes....
"O? Was je bezorgd? We zijn maar 2 uur weggeweest. Tja, Saar wilde graag doorlopen naar de Zumpe"

Maar ik zou dat ook hebben hoor, gek van bezorgdheid als ze te lang wegblijven.
Ik ben daar ook zo'n ster in, bedenken wat er allemaal gebeurt kan zijn

groetjes Marja Zara en Stapper