Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

onwijs verharen echt niet normaal

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

onwijs verharen echt niet normaal

Ongelezen bericht door Dibbes »

Emma is op het moment verschrikkelijk aan het verharen. De hele woonkamer ligt vol met bovenvacht. Je kan er zo hele plukken uit trekken. Ze heeft op haar lichaam ook hele plekken waar alleen nog maar ondervacht zit. Op haar schoft zit een plek die klein begon, maar nu al heel groot is en op haar kont heeft ze een plek ter grootte van 3 euromunten. Eromheen zit wel gewoon vacht. Is dat nog wel normaal voor een verharing? Emma heeft nog niet eerder op deze manier verhaart.
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

dat is heel normaal, wat je eigenlijk moet doen is er gewoon 1 uur voor gaan staan en evht helemaal uitborstelen totdat niks meer uitkomt, (bioritmischs veharen)
Dibbes
Zeer actief

Borstelen dat helpt hier helemaal niet. Bij het borstelen komt er juist meer ondervacht uit i.p.v. bovenvacht. We plukken er zo nu en dan een heleboel uit, maar zo'n verharing als deze heeft ze nog niet eerder gehad.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck heeft nu het ergste gehad, maar bij haar kwam niet de bovenvacht los maar juist de ondervacht. :wink:
Ik werd er gek van, 3x per dag kon ik stofzuigen en nog lag alles onder. Om de dag flink kammen en borstelen, maar de haren bleven komen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Bij ons heeft het ook 4 weken geduurd nu zijn ze eindelijk klaar
Afbeelding
Gast

het is ook de bedoeling dat de ondervacht eruit gaat en niet de bovenvacht (anders hebje een kale hond)
Dibbes
Zeer actief

Inge schreef:Marouck heeft nu het ergste gehad, maar bij haar kwam niet de bovenvacht los maar juist de ondervacht. :wink:
Ik werd er gek van, 3x per dag kon ik stofzuigen en nog lag alles onder. Om de dag flink kammen en borstelen, maar de haren bleven komen.
Ja, zo is het bij ons precies ook. Alleen vind ik het zo vaag dat je er zo bosjes bovenvacht uit kunt trekken.

De fokker van Emma zei altijd dat ze na de verharing loops worden. Tot nu toe is dat meestal niet uitgekomen. Hebben jullie dat weleens gehoord? :denken:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nou, er zit wel wat in volgens mij.
De vorige verharing was net voor haar loopsheid, en nu zal ze over een maandje ongeveer schat ik weer loops worden. Ze begint tenminste weer te jatten, afgelopen week lagen mijn nieuwe gympen steeds op de bank. :mrgreen: Deze keer is de verharing wel erger geweest dan de vorige keer, maar nu is het natuurlijk ook zomer.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Hier wordt er ook volop verhaard hoor.
Ik neem de herdershark mee naar het bos en dan krijgen de honden een lekkere kambeurt.
Je wilt niet weten hoeveel bruin en blond haar daar tussen de bosjes ligt. :wink:
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief

Trina schreef:Hier wordt er ook volop verhaard hoor.
Ik neem de herdershark mee naar het bos en dan krijgen de honden een lekkere kambeurt.
Je wilt niet weten hoeveel bruin en blond haar daar tussen de bosjes ligt. :wink:
Dat vind ik altijd zo ergerlijk. Als ik in een bos of park loop wil ik dus echt niet het haar tegen komen van andermans honden. Dat hoort daar gewoon niet thuis :neenee: en valt in de categorie bierflesjes/ bananenschillen/ chipszakken. Dus de volgende keer :idea: een zak meenemen om de ergste troep op te ruimen. Als er een paar haren blijven liggen daarna is dat niet zo erg :wink: .
Afbeelding
Trina
Zeer actief
Golden Retriever
Australien Kelpie
Contacteer:

Dibbes schreef:
Trina schreef:Hier wordt er ook volop verhaard hoor.
Dat vind ik altijd zo ergerlijk. Als ik in een bos of park loop wil ik dus echt niet het haar tegen komen van andermans honden. Dat hoort daar gewoon niet thuis :neenee: en valt in de categorie bierflesjes/ bananenschillen/ chipszakken. Dus de volgende keer :idea: een zak meenemen om de ergste troep op te ruimen. Als er een paar haren blijven liggen daarna is dat niet zo erg :wink: .
Weet je wel hoeveel vogels met het haar van mijn honden hun nest hebben gebouwd?
ik weet dit heel zeker, omdat ik hier bij huis ook altijd het haar op een bepaalde plek leg. De vogels maken er graag gebruik van.
Ik gooi het in het bos tussen de bosjes, zodat anderen er niet naar hoeven te kijken.
Haar is toch een natuurlijk iets? Of zie ik dat verkeerd?
Ik vind eerlijk gezegd de vergelijking met bierflesjes en chipszakken niet opgaan. Met bananenschillen wel trouwens. :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hoewel ik best wel wil geloven dat vogels dat haar gebruiken vind ik het dus ook smerig als ik in het bos een hoop plukken haar tegenkom. :wink:
Ik zie Marouck soms met een hele pluk haar van een andere hond rondlopen, bah
Groetjes Inge
Afbeelding

Gast

ik vind honden haren niet te vergelijken met bierflesjes en zakkjes chips.
Trina
Zeer actief
Golden Retriever
Australien Kelpie
Contacteer:

Inge schreef:Hoewel ik best wel wil geloven dat vogels dat haar gebruiken vind ik het dus ook smerig als ik in het bos een hoop plukken haar tegenkom. :wink:
Ik zie Marouck soms met een hele pluk haar van een andere hond rondlopen, bah
Oke, dit valt onder de catagorie "persoonlijke mening" en dat begrijp ik, maar milieuonvriendelijk kun je de haren van een hond niet noemen, integedeel, het is juist milieuvriendelijk.
Andere dieren maken er dankbaar gebruik van.
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief

lupa schreef:ik vind honden haren niet te vergelijken met bierflesjes en zakkjes chips.
Bananenschillen, sinaasappelschillen, vachten van geschoren schapen of lama's dan, ik kon zo snel even niets beters verzinnen :wink: . Haar is natuurlijk, maar niet in de hoeveelheden waarin het van de door mensen gefokte dieren af komt. Het blijft gewoon heel lang liggen en het is een vorm van afval. Dat de vogels hun nest ermee bouwen is heel leuk natuurlijk, maar die bouwen hun nest ook wel met wat anders. Ik heb ook plastic zakjes en touw in vogelnesten gezien, die beesten zijn overal blij mee. Ik vind het niet zo fris om door de berg haren van andermans hond te lopen en zoals Inge al zei om mijn hond met dat haar te zien lopen. Daarom kam ik mijn hond in mijn eigen achtertuin en ruim de boel zoveel mogelijk op. De haren die blijven liggen zijn voor de vogels. In het nestkastje in onze achtertuin zie ik dat de koolmezen ook gebruik maken van het haar van onze buurhond (die in zijn eigen achtertuin gekamt wordt waarna er geveegd wordt).

Waarom kammen mensen hun hond niet in hun achtertuin? Daar kan je het laten liggen voor de vogels zonder dat een ander er last van heeft. Ga je lekker met je tuinstoel tussen het haar zitten :mrgreen: .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”