Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
loslopen in Duitsland
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
loslopen in Duitsland
Wij gaan over een maand een weekje naar Duitsland met de honden, bij de Bispinger Heide, wat, als ik zo eens op internet zoek, en heel mooi wandelgebied schijnt te zijn.
Weet iemand hoe het zit met honden en loslopen in Duitsland. Staan er bordjes als de hond niet los mag in een natuurgebied zoals hier? Of mogen ze eigenlijk helemaal niet los?
Weet iemand hoe het zit met honden en loslopen in Duitsland. Staan er bordjes als de hond niet los mag in een natuurgebied zoals hier? Of mogen ze eigenlijk helemaal niet los?

- Senta
- Zeer actief
Dit vond ik op internet:
Duitsland
rabiësinenting min. 30 dgn. en max 12 mnd.
bijzonderheden:
- invoer tot max 3 honden is vrij
- invoer bepaalde rassen aan regels gebonden, per deelstaat verschillend. [ hier meer in duits ]
- honden zwaarder dan 20 kg of groter dan 40 cm altijd aangelijnd (muilkorf mee is verplicht)
wandelen:
- honden bijna overal toegestaan
- aanlijnen verplicht in (nationale) parken
Voor meer info zou je de ambassade kunnen benaderen
Duitsland
bijzonderheden:
- invoer bepaalde rassen aan regels gebonden, per deelstaat verschillend. [ hier meer in duits ]
- honden zwaarder dan 20 kg of groter dan 40 cm altijd aangelijnd (muilkorf mee is verplicht)
wandelen:
- Moos
- Zeer actief
Bedankt voor het opzoekenSenta schreef:Dit vond ik op internet:
Duitsland
bijzonderheden:
wandelen:

Nou, dan boffen Moos en Saar nog dat ze wel erg klein zijn. Want 40 cm. schoft is nou ook al niet bepaald groot te noemen

Maar goed, met hun 22 en 28 cm. schoft hoeven ze dus niet altijd aan de lijn en hoeft er ook geen muilkorf mee.
Ik had zelf ook al wel zoiets gevonden een tijdje terug, maar ik vraag me ook een beetje af hoe dat in de praktijk werkt. Lijkt me sterk dat alle honden in Duitland formaat Kooiker en groter nooit los lopen...

- Senta
- Zeer actief
Ik heb mijn honden daar ook vaak loslopen, al is er maar eentje kleiner dan 40 cm en lichter dan 20 kg. Alleen in gebieden waar veel wild zitMoos schreef:Bedankt voor het opzoekenSenta schreef:Dit vond ik op internet:
Duitsland
bijzonderheden:
wandelen:
Voor meer info zou je de ambassade kunnen benaderen![]()
Nou, dan boffen Moos en Saar nog dat ze wel erg klein zijn. Want 40 cm. schoft is nou ook al niet bepaald groot te noemen![]()
Maar goed, met hun 22 en 28 cm. schoft hoeven ze dus niet altijd aan de lijn en hoeft er ook geen muilkorf mee.
Ik had zelf ook al wel zoiets gevonden een tijdje terug, maar ik vraag me ook een beetje af hoe dat in de praktijk werkt. Lijkt me sterk dat alle honden in Duitland formaat Kooiker en groter nooit los lopen...

- Moos
- Zeer actief
Ah, kijk, da's de betere infoSenta schreef:Ik heb mijn honden daar ook vaak loslopen, al is er maar eentje kleiner dan 40 cm en lichter dan 20 kg. Alleen in gebieden waar veel wild zitMoos schreef:Bedankt voor het opzoekenSenta schreef:Dit vond ik op internet:
Duitsland
bijzonderheden:
wandelen:
Voor meer info zou je de ambassade kunnen benaderen![]()
Nou, dan boffen Moos en Saar nog dat ze wel erg klein zijn. Want 40 cm. schoft is nou ook al niet bepaald groot te noemen![]()
Ik had zelf ook al wel zoiets gevonden een tijdje terug, maar ik vraag me ook een beetje af hoe dat in de praktijk werkt. Lijkt me sterk dat alle honden in Duitland formaat Kooiker en groter nooit los lopen...en in de bebouwde kom, blijven ze echt aan de lijn. En een muilkorf heb ik nog nooit voor ze bij me gehad.

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
Zelf zou ik die dingen niet weten maar ik heb toch een vraag.
Waarom aangelijn als ze groter dan 40cm zijn of zwaarder dan 20kg, wat is het verschil met een hond van 30cm of 15 kg bv?
Zo is de ene hond anders in de natuur dan de andere, oke klein of groot dan moeten ze toch aangelijnd zijn als ze de natuur verstoren.
Je kan eerder een gedrags regel van aanlijnen invoeren of niet? (oke dan kan je ook zeggen/denken van mijn hond oet niet zo (al is dat wel zo), gewicht en hoogte is een vaste kijk.
Maar ik heb veder geen idee hoe en wat met dat soort regels, dus misschien dat andere mij dat kunnen uitleggen over het bovenste bijvoorbleed.
Muilkorf snap ik nog gedeeltelijk, voor grote honden, maar kleine honden zijn er ook die die nodig zou kunnen hebben.. (die van mij is groter dan 40cm en nog net geen 20 maar heeft niet eens een muilkorf liggen ondanks dat ze in het buitenland komt etc, oke ze doet niks of niemand kwaad, ze heeft geleerd om voor (wilde) onbekende dieren uit de weg te gaan etc)
Waarom aangelijn als ze groter dan 40cm zijn of zwaarder dan 20kg, wat is het verschil met een hond van 30cm of 15 kg bv?
Zo is de ene hond anders in de natuur dan de andere, oke klein of groot dan moeten ze toch aangelijnd zijn als ze de natuur verstoren.
Je kan eerder een gedrags regel van aanlijnen invoeren of niet? (oke dan kan je ook zeggen/denken van mijn hond oet niet zo (al is dat wel zo), gewicht en hoogte is een vaste kijk.
Maar ik heb veder geen idee hoe en wat met dat soort regels, dus misschien dat andere mij dat kunnen uitleggen over het bovenste bijvoorbleed.
Muilkorf snap ik nog gedeeltelijk, voor grote honden, maar kleine honden zijn er ook die die nodig zou kunnen hebben.. (die van mij is groter dan 40cm en nog net geen 20 maar heeft niet eens een muilkorf liggen ondanks dat ze in het buitenland komt etc, oke ze doet niks of niemand kwaad, ze heeft geleerd om voor (wilde) onbekende dieren uit de weg te gaan etc)
- Senta
- Zeer actief
Ze hebben in Duitsland gewoon grenzen ingevoerd waar die heel erg gevaarlijke honden meestal net buiten vallen. Muuilkorf is volgens mij alleen maar verplicht voor bepaalde rassen zoals staffs en staffkruisingen.
Nou wil het dat mijn kleine onderdeur bijtgrager is dan die "enge herders", maar weten die Duitsers veel
Nou wil het dat mijn kleine onderdeur bijtgrager is dan die "enge herders", maar weten die Duitsers veel

- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi,Senta schreef:Ze hebben in Duitsland gewoon grenzen ingevoerd waar die heel erg gevaarlijke honden meestal net buiten vallen. Muuilkorf is volgens mij alleen maar verplicht voor bepaalde rassen zoals staffs en staffkruisingen.
Volgens mij is dit per deelstaat verschillend. Er zijn wel degelijk deelstaten waar alle honden hoger dan 40 cm. gemuilkorfd dienen te zijn.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Senta
- Zeer actief
Nee, wel aanlijngebod, maar muilkorf voor een paar met name genoemde rassen en kruisingen daarvan.Scooby schreef:Hoi,Senta schreef:Ze hebben in Duitsland gewoon grenzen ingevoerd waar die heel erg gevaarlijke honden meestal net buiten vallen. Muuilkorf is volgens mij alleen maar verplicht voor bepaalde rassen zoals staffs en staffkruisingen.
Volgens mij is dit per deelstaat verschillend. Er zijn wel degelijk deelstaten waar alle honden hoger dan 40 cm. gemuilkorfd dienen te zijn.
- Moos
- Zeer actief
Nou, we hebben na lang zoeken in de buurt een mooi stuk heide gevonden waar ze los mochten lopen. Als het niet mag staat het duidelijk aangegeven aan het begin van het natuurgebied. Bij dat stuk stond het niet, en toen heb ik het even nagevraagd bij een mevrouw die daar liep met een loslopende Westie, en inderdaad daar mochten ze buiten het broedseizoen officieel los.
Maar goed, Moos en Saar zijn natuurlijk erg klein, en vallen sowieso al niet onder die vreemde regels. We kwamen meerdere kleine loslopende honden tegen, en 1 newfoundlander, maar die maakte hij meteen vast toen hij ons zag. Dus of dat nou was omdat hij niet zo lief was, of omdat hij het aanlijngebod negeerde voor grotere rassen, dat weet ik niet
Maar goed, Moos en Saar zijn natuurlijk erg klein, en vallen sowieso al niet onder die vreemde regels. We kwamen meerdere kleine loslopende honden tegen, en 1 newfoundlander, maar die maakte hij meteen vast toen hij ons zag. Dus of dat nou was omdat hij niet zo lief was, of omdat hij het aanlijngebod negeerde voor grotere rassen, dat weet ik niet

- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Op het moment heerst er in bepaalde gebieden van Duitsland hondsdolheid. Dan zie je waarschuwsborden langs de weg met daarop het woord Tollwut . Vraag even na of dat voor het gebied waar jij op vakantie ook geldt. Wij hebben ze in ieder geval in midden Duitsland zien staan deze zomer.

Groetjes van Charlotte

- Moos
- Zeer actief
We zijn al geweest, maar ik heb die borden niet gezien.Sjalot schreef:Op het moment heerst er in bepaalde gebieden van Duitsland hondsdolheid. Dan zie je waarschuwsborden langs de weg met daarop het woord Tollwut . Vraag even na of dat voor het gebied waar jij op vakantie ook geldt. Wij hebben ze in ieder geval in midden Duitsland zien staan deze zomer.

Hoi Hoi,
Wij wonen zelf in Duitsland.
Toen wij onze Luna hebben gekocht heb ik eerst gekeken of ik hier regeltjes kon vinden over het invoeren/vervoeren van honden over de grens omdat ze bijna dagelijks met ons mee gaat de grens over naar Nederland.
Ze moest natuurlijk ingeënt tegen rabies. Dat hebben we dan ook laten doen toen ze daar de juiste leeftijd voor behaald. Zoals wij zeggen is ze dus Rabiesfan en draagt ze keurig haar penning en hebben we altijd haar paspoort bij ons.
Ook heb ik toen dingen gelezen over muilkorf, aangeleind, loslopen etc etc.
Het vreemde is je ziet hier nooit een muilkorf, Honden lopen bijna allemaal aan de lijn behalve in het bos.
Wat ik echter nog vreemder vind is dat toen wij onze Luna aangemeld hebben voor de hondenbelasting je niet een boekje krijgt met aan welke regeles jij je als hondenbezitter moet houden.
Hier kan je overigens niet onder de hondenbelasting uit zoals in Nederland door je gewoon weg niet aantemelden want er zijn altijd buren die zich ergen aan een enkel blafje en dan bij de gemeente melding maken van overlast. Wij hebben dit gelukkig nog niet gehad aangezien Luna niet zo blafferig is.
Trouwens in Duitsland moet je je hond appart verzekeren hij valt hier niet standaard onder je eigen WA verzekering.
Wij wonen zelf in Duitsland.
Toen wij onze Luna hebben gekocht heb ik eerst gekeken of ik hier regeltjes kon vinden over het invoeren/vervoeren van honden over de grens omdat ze bijna dagelijks met ons mee gaat de grens over naar Nederland.
Ze moest natuurlijk ingeënt tegen rabies. Dat hebben we dan ook laten doen toen ze daar de juiste leeftijd voor behaald. Zoals wij zeggen is ze dus Rabiesfan en draagt ze keurig haar penning en hebben we altijd haar paspoort bij ons.
Ook heb ik toen dingen gelezen over muilkorf, aangeleind, loslopen etc etc.
Het vreemde is je ziet hier nooit een muilkorf, Honden lopen bijna allemaal aan de lijn behalve in het bos.
Wat ik echter nog vreemder vind is dat toen wij onze Luna aangemeld hebben voor de hondenbelasting je niet een boekje krijgt met aan welke regeles jij je als hondenbezitter moet houden.
Hier kan je overigens niet onder de hondenbelasting uit zoals in Nederland door je gewoon weg niet aantemelden want er zijn altijd buren die zich ergen aan een enkel blafje en dan bij de gemeente melding maken van overlast. Wij hebben dit gelukkig nog niet gehad aangezien Luna niet zo blafferig is.
Trouwens in Duitsland moet je je hond appart verzekeren hij valt hier niet standaard onder je eigen WA verzekering.
Ik weet dat het een "oud topic" is maar reageer nog even.
Die bordjes Tollwut staan overal, er heerst Tollwut onder het wild. Ook dus waar ik woon, het Odenwald. Vorig jaar hebben ze het onder de vossen geconstateerd. Wat ze dan doen is aas verspreiden met entstoffen daarin in een vliegtuig, dus moet je oppassen dat je hond dat dan niet eet.
En laanlijnplicht met muilkorf idd per Bundesland verschillend, ieder Bundesland heeft zijn wetten welke honden daar onder vallen, en het loslopen met name in het bos moet je voorzichtig mee zijn. De jager heeft het recht om op een hond te schieten als ie achter het wild aan gaat en niet meer luistert en geloof me de meest betrouwbare hond kan echt doof worden!!
Meestal valt het wel mee, maar je zal maar net een chagerijn treffen
dan vergeef je het jezelf nooit meer.....
Die bordjes Tollwut staan overal, er heerst Tollwut onder het wild. Ook dus waar ik woon, het Odenwald. Vorig jaar hebben ze het onder de vossen geconstateerd. Wat ze dan doen is aas verspreiden met entstoffen daarin in een vliegtuig, dus moet je oppassen dat je hond dat dan niet eet.
En laanlijnplicht met muilkorf idd per Bundesland verschillend, ieder Bundesland heeft zijn wetten welke honden daar onder vallen, en het loslopen met name in het bos moet je voorzichtig mee zijn. De jager heeft het recht om op een hond te schieten als ie achter het wild aan gaat en niet meer luistert en geloof me de meest betrouwbare hond kan echt doof worden!!
Meestal valt het wel mee, maar je zal maar net een chagerijn treffen