Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe LEER ik mijn hond trekken?

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

hoe LEER ik mijn hond trekken?

Ongelezen bericht door M@scha »

huh? zegt iedereen nu..

jep, ik wil sam leren trekken.. maar dan ook echt en niet alleen als er een kat is ofzo. hij trekt namelijk nooit en voor zijn training zou het erg goed zijn...

dus.. zeg het maar? wie leert mij 2 jaar opvoeden weggooien zodat ie kneiterhard wordt? (qua spieren dan he! zijn sullenkarakter wou ik graag behouden!)
Afbeelding
FoN
Actief

Ongelezen bericht door FoN »

Pfff, leuke vraag :D De am bulldog van mijn vriend trekt van zelf :D Hij heeft als jonge hond het commando vooruit geleerd waarop hij vooruit moest lopen, dat gebruiken wij als hij mag trekken en dat doet ie dan ook vol overgave :D
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
M@scha
Zeer actief

FoN schreef:Pfff, leuke vraag :D De am bulldog van mijn vriend trekt van zelf :D Hij heeft als jonge hond het commando vooruit geleerd waarop hij vooruit moest lopen, dat gebruiken wij als hij mag trekken en dat doet ie dan ook vol overgave :D
hij kent het commando vrij wel, maar stopt dan toch een halve meter voor het einde van de flex (sam kan alleen op omheinde zekere plekken los ivm problemen met andere honden)
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Martijn schreef:Ik zou de spieropbouw niet op die manier regelen.
Het is beter om te gaan fietsen, zwemmen, balletjes gooien op mul zand (niet te lang aub) enzovoort.
Door alleen trekken krijgt hij alleen een gespierde achterhand.
het wordt onderdeel van een complete training natuurlijk he!!

fietsen doen we al, zwemmen wil hij dus helemaal echt niet...

interval sprinttraining doen we ook al, alleen dat trekken lukt me echt niet...

hij apporteert niet, maar ik heb hem gister wel hier bij de bouw een paar keer aan de lijn de zandbulten op laten rennen. dat vond ie leuk dus dat komt goed!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Tja, ik weet nu niet of het zo'n goed idee is een hond te leren trekken :denken: maar goed :mrgreen:

Misschien een hele goede bekende (vriend/vriendin) waar de hond dol op is een eind verderop laten staan en hem roepen terwijl jij hem aan de lijn hebt? Dan sleurt hij je vast wel naar die persoon toe. Tegelijkertijd een commando hieraan verbinden, al weet ik niet zeker of dat werkt (dat hij het commando verbindt aan het trekken of aan die persoon :19: ).

Iets anders zou ik zo snel niet weten, ook omdat hij niet apporteert.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Het tegenovergestelde doen als bij het aanleren van niet trekken. Dus je geeft geen wandel-zonder-te-trekken-commando en gaat uitlokken dat hij wel gaat trekken. Loop eens wat harder, of juist zachter, laat iemand hem enthousiast roepen vanaf het einde van de straat, zoek iets waar hij erg graag naar toe wil, wees creatief. Als hij dan begint te trekken, geef je een het wandelen-met-trekken-commando en daarna goed belonen. Stem, brokken, speeltjes, je haalt gewoon alles uit de kast.

Ik zou het wel met een tuigje aan doen en niet met een flexi, maar aan een gewone leren riem van 1 meter ofzo. Met een gewone halsband (of half-check of slip) zou de druk op alleen zijn nek het trekken wel eens minder leuk kunnen maken dan met een tuig. En met een flexi moet hij eerst 5 meter trekken en dan opeens staat de lijn strak. Dat kan er ook voor zorgen dat het trekken minder leuk wordt.

Ben benieuwd of het lukt.
M@scha
Zeer actief

zepenko schreef:Het tegenovergestelde doen als bij het aanleren van niet trekken. Dus je geeft geen wandel-zonder-te-trekken-commando en gaat uitlokken dat hij wel gaat trekken. Loop eens wat harder, of juist zachter, laat iemand hem enthousiast roepen vanaf het einde van de straat, zoek iets waar hij erg graag naar toe wil, wees creatief. Als hij dan begint te trekken, geef je een het wandelen-met-trekken-commando en daarna goed belonen. Stem, brokken, speeltjes, je haalt gewoon alles uit de kast.

Ik zou het wel met een tuigje aan doen en niet met een flexi, maar aan een gewone leren riem van 1 meter ofzo. Met een gewone halsband (of half-check of slip) zou de druk op alleen zijn nek het trekken wel eens minder leuk kunnen maken dan met een tuig. En met een flexi moet hij eerst 5 meter trekken en dan opeens staat de lijn strak. Dat kan er ook voor zorgen dat het trekken minder leuk wordt.

Ben benieuwd of het lukt.
het trekken probeer ik ook met gewone lijn en hij heeft alleen maar tuigen..

ik zal eens allemaal katten opzoeken, dat rennen en sluipen heb ik gister geprobeert en dan loopt ie gewoon nog naast me..

erg he dat je baalt als je hond het zo goed doet whahaha

ik wil het idd wel op commando aanleren, want hij moet ook gewoon normaal blijven lopen
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

toen in nog canicross deed moest mijn hond me ook trekken :smile:
een tuigje om een speur of canicrostuige zodat de hond wel goed weet wanneer wel en niet .die tuigjes werken niet op de nek maar zitten confortabel dus inderdaad spieren vooral de borstkas en achterhand
zetten uit.
leer hem ook het commando trek of vooruit gaat best snel makkelijker dan de hond niet leren trekken.
succes
martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
M@scha
Zeer actief

martine schreef:toen in nog canicross deed moest mijn hond me ook trekken :smile:
een tuigje om een speur of canicrostuige zodat de hond wel goed weet wanneer wel en niet .die tuigjes werken niet op de nek maar zitten confortabel dus inderdaad spieren vooral de borstkas en achterhand
zetten uit.
leer hem ook het commando trek of vooruit gaat best snel makkelijker dan de hond niet leren trekken.
succes
martine

wat is een speciaal tuigje waar jij het over hebt?

ik heb zelf alleen van die sipele nylontuigen.

zijn die speciale beter? en sterk genoeg? want als ie echt gaat dan issie retesterk
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

hahaha jah je hebt het nu goed voorelkaar dat jehond niet trekt.. zul je straks zien datie alles doorelkaar haalt hihi
Afbeelding
Mechelfanaat
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfanaat »

Ik zou zeggen leer hem speuren achter voer aan. ( als hij daar gek op is teminste, andres kan je ook speeltjes gebruiken )
Kan lekker aan de lijn.
Gebruik worst of kaas, frolic e.c.t
Daar kan je het commando zoek aan geven.
Dan heb je niet het probleem dat hij straks altijd trekt,
ook als jij het even niet zo fijn vind :wink:
Maar alleen tijdens het speuren en dus niet tijdens het wandelen.
Doe hem een goed tuig om zodat hij voldoende lucht en vrijheid heeft om te trekken. :wink: ( liefst van leer die zijn het strekst )
Geef de hond voor het speuren geen eten.anders heeft ie geen eetlust meer en zal het speuren hem weining intereseren.
Laat hem dat tijdens het speuren maar zelf verdienen. :mrgreen:

Het hoeft niet veel meer tijd te kosten als een uit laat beurt hoor.
Loop gewoon een klein spoortje ( en bouw dit na gelang uit) en zet de hond even in de buurt vast zodat hij kan zien dat je overal voer neer legt.
Maak hem maar gek. ( in het begin in iedre voetstap een brokje, dit bouw je uit naar iedere 5 stappen dan 10 e.c.t)
Dan meteen het spoor uit lopen en aan het eind van het spoor licht de rest van zijn normale maaltijd.
wedden dat ie na een paar keer weet dat zijn maaltijd te verdienen is,
en hij je over het spoor wil sleuren :smile:
veel succes :ok:
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Mechelfanaat schreef:Ik zou zeggen leer hem speuren achter voer aan. ( als hij daar gek op is teminste, andres kan je ook speeltjes gebruiken )
Kan lekker aan de lijn.
Doe hem een goed tuig om zodat hij voldoende lucht en vrijheid heeft om te trekken. :wink: ( liefst van leer die zijn het strekst )
Geef de hond voor het speuren geen eten.anders heeft ie geen eetlust meer en zal het speuren hem weining intereseren.

Loop gewoon een klein spoortje ( en bouw dit na gelang uit) en zet de hond even in de buurt vast zodat hij kan zien dat je overal voer neer legt.
Maak hem maar gek. ( in het begin in iedre voetstap een brokje, dit bouw je uit naar iedere 5 stappen dan 10 e.c.t)
Dan meteen het spoor uit lopen en aan het eind van het spoor licht de rest van zijn normale maaltijd.
Vind ik echt een hele goede tip. :ok: Is ook leuk om te doen.
M@scha
Zeer actief

Mechelfanaat schreef:Ik zou zeggen leer hem speuren achter voer aan. ( als hij daar gek op is teminste, andres kan je ook speeltjes gebruiken )
Kan lekker aan de lijn.

dat klinkt leuk joh!!

ga ik zekers proberen!!!
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

als je op mijn site ziet , bij speuren staat mijn jongste dober
met zulk tuigje.
hoe leuk het ook klinkt die raadgeving over trekken/speuren
speuren staat niet voor trekken dan haal je het wel door elkaar.
je kunt de tuigjes bestellen bij dog mountian
in de winkel zijn het meestal de tuigjes voor de auto.
hoe leuk speuren ook is niet elke hond trekt tijdens het speuren.
groetjes
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
M@scha
Zeer actief

het gaat mij er ook nit om dat het officieel speuren zou heten...

ik heb gewoon al veel dingen onder de knie waarmee ik hem kan trainen en dat lukt me gewoon niet..

dus als ik het met die techtniek voor elkaar krijg is dat voor ons niet speuren, maar de trektechtniek :mrgreen:
Afbeelding
Mechelfanaat
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfanaat »

martine schreef:als je op mijn site ziet , bij speuren staat mijn jongste dober
met zulk tuigje.
hoe leuk het ook klinkt die raadgeving over trekken/speuren
speuren staat niet voor trekken dan haal je het wel door elkaar.
je kunt de tuigjes bestellen bij dog mountian
in de winkel zijn het meestal de tuigjes voor de auto.
hoe leuk speuren ook is niet elke hond trekt tijdens het speuren.
groetjes
Martine
Dat heb ik ook niet gezegt toch?
Ik praat niet over speuren op nivo.
Ik speur zelf wel voor examens en wedstrijden en heb inderdaad liever
niet dat mijn hond te hard trekt.
Maar hier geld iets heel anders

En het is voor hun inderdaad bedoeld als een leuk spel tussen baas en hond. Zijn ze beide effe lekker bezig :smile:

Het is het proberen waard om te kijken of die hond wel naar zijn voer wil trekken.
Zodat ook dit hondje spieren kan kweeken :mrgreen:
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

als je spieren op wilt bouwen zul je zijn spieren moeten trainen, onze labrador zag eruit als een michelinmannetje door zijn spieren, gewoon door alle kunstjes e.d. die hij menig keer op een dag moest uitvoeren voor zijn werk.

lopen op achterpoten en mooi zitten zijn een paar voorbeelden, nog goed voor de gehoorzaamheid ook.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Martijn schreef:Ik zou de spieropbouw niet op die manier regelen.
Het is beter om te gaan fietsen, zwemmen, balletjes gooien op mul zand (niet te lang aub) enzovoort.
Door alleen trekken krijgt hij alleen een gespierde achterhand.

Ja dat is zo, zeker door het mulle zand krijgen ze een enorme bilpartij, in combi met een powerpull train je ook zijn nek, en rugspieren, en dan erbij fietsen krijge je een droge harde gespierde staf.
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar hier volgen een paar tips die gegeven worden om je hond te leren trekken bij skijoring (skien met je hond):

Connect a leash to your dog's collar and have a family member hold the leash while running alongside your dog as you skijor behind. When your dog begins pulling, the family member should begin slowing down, effectively moving your dog forward to a leading position. Reward your dog with praise for pulling and leading.

If you are accustomed to using treats in training, try placing one of your dog's favorite treats (liver, hamburger, etc.) about 50 yards up the trail. Show your dog where the treat is, then walk back to your skis with your dog and get ready. Your dog should be anxious to run towards the treat. If possible, have a family member hold the treat and call out your dog's name.

Connect a small log to your dog's harness with four feet of rope, then take your dog for a walk (with a leash attached to her collar) down a smooth path. Give your dog positive reinforcement for pulling. If your dog is reacting well, speed up to a jog for a block or two, then begin slowing. If your dog stays up front, say "Good Dog!" and let her continue for as long as you can run behind. Make sure you are fit before trying this approach!

Misschien heb je er iets aan. Succes!!
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

je had een Duitse Herder moeten nemen, die trekken allemaal :pffff:
nicole18m
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door nicole18m »

Jips inderdaad je kan beter gaan fietsen, laten zwemmen etc,.om de spieren op te bouwen. Ik heb zelf een dogo argentino, en geloof me..het is niet prettig als een hond de hele tijd met jouw loopt te wandelen...
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”