Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat/hoe voeren jullie de hond?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Lynn
Actief

Wat/hoe voeren jullie de hond?

Ongelezen bericht door Lynn »

Na wat topics gelezen te hebben over voeding heb ik een aantal vragen gekregen die ik graag aan iedereen zou willen stellen.

- Hoeveel en wat voeren jullie je hond? Waarom? Bij welke beweging/energieverbruik?

- Waarom zou een geperste brok (zoals Cavom) goed/slecht zijn (ik heb ze alletwee gelezen)?

- Hoevaak voeren jullie vers vlees? Waarom is het eigenlijk precies nodig?

Nou laat ik het hier maar eens bij laten :mrgreen:
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Dazzle krijgt 1x per dag (-1xper week vasten) vers vlees, met groenten, en wat fruit/yogurt/rauw ei. De tijd wanneer ik voer op de dag is iedere dag anders. Ik voer op het oog, ik gok een kilo per dag ongeveer. Hij is iedere dag 4X uit, waarvan 1 lange wandeling van 2.5/4 uur met rennen, spelen en/of zwemmen.

Ik ben in het algemeen geen voorstander van brokvoeding (Ik ken niet alle merken) omdat het naar mijn mening, onnatuurlijk is, veel onnodige toevoegingen bevat (granen..en allerlei geur,smaak, conserveringsmiddelen enz.) Ze gaan er veels te veel door drinken en poepen.
(Nogmaals zal dit zeker niet voor alle merken gelden...)

Iedere dag dus. :mrgreen: Om de bovenstaande redenen.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Mijn pup van 14 weken krijgt drie keer per dag eten. Hij krijgt Farm Food brokken maar vandaag heb ik voor het eerst vers van carnibest gegeven. Dat doe ik dan drie dagen en dan krijgt hij weer brok. Sinds ik vandaag heb gezien hoe hij aanvalt op vers eten in tegenstelling tot zijn brokken heb ik besloten een grote vriezer te gaan kopen zodat ik genoeg ruimte heb vers voer op te slaan voor een langere tijd. Ik heb een kleine vriezer waar ik maar voor drie dagen vers kan opslaan dus ik kan nog niet helemaal overstappen.

Als je meer informatie wilt over vers voer of brokken dan kan je ook de websites raadplegen: (dit is het voer wat ik geef maar er zijn nog vele andere merken)

www.farmfood.nl
www.carnibest.nl

Daar staan de voordelen en samenstellingen van beide produkten op.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik heb de afgelopen periode van alles gevoerd, maar wil uiteindelijk toch volledig over op vers en KVV.

Ik heb dus afgelopen weekend een grote vrieser van Bosch aangeschaft, dus dat belooft wat. Ik heb geen idee hoeveel erin past, maar ik begin met het wegstouwen van 30-35 kilo en dan zie ik wel hoeveel ruimte ik nog over houd. :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Takkie »

Mijn hond is bijna 8 maanden. en ze weegt 25 kilo.
Ze krijgt 2 keer per dag eten.

350 gram Prins Super per dag. Daar doorheen 1 x per dag een beetje knoflook en visolie.
1 tot 2 dagen per week versvlees (Rodi, Smuldier, Energique of Prins) en 1 dag in de week penslappen.

Soms krijgt ze ook nog wat restjes avondeten.
Afbeelding
vauwau
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door vauwau »

Die van mij mag eten wanneer hij wil. Ik vul de bak elke keer weer nadat 'ie heeft gegeten.
Lynn
Actief

Leuk om dat zo te lezen.

Wat verstaan jullie eigenlijk onder vers vlees? De een noemt dat echt van de slager, de ander uit blik, en ik zie ook nog iets van diepvries in dit topic staan.

Wat denken jullie eigenlijk van blikvlees?

Vanwaar eigenlijk de knoflook, visolie, penslappen, yoghurt, rauwe ei enz.? Wat doet het allemaal?
Lynn
Actief

Ik voer nu trouwens geperste brokken van een onbekend merk, weet even niet uit mijn hoofd welke. Maar het is eigenlijk elke keer wat anders. Hij lijkt er geen problemen van te hebben.

Hij krijgt daarbij twee/drie keer per week vlees uit blik omdat hij het zo lekker vindt. En ik geef hem om diezelfde reden nog wel eens wat van de pot of een broodje leverworst/smeerkaas/boter. En om te kluiven krijgt hij twee keer per week een mergpijpje met vaak wat vlees eraan. En met deze lekkernijen pas ik de hoeveelheid brokken wel aan he... anders krijg ik een moddervet hondje... hihi.

Hij loopt hierbij 4 keer per dag met zeker 3 tot 4 keer per week een hele lange wandeling. De avond wandeling is dagelijks ook een half uur los. Ook mag hij vaak, mits het weer het toelaat, in de middag in de tuin ravotten.

Ik voer wel op vaste tijden, ochtend voor ik naar mijn werk ga en avond nadat ik gegeten heb.

Hier wil ik wel wat meer structuur in aanbrengen en kijken wat nou eigenlijk het beste is voor hem. Al hoor ik wel eigenlijk iedere keer bij de dierenarts dat hij nog steeds erg gezond is en een mooie vacht en tanden heeft. Hij is ook gewoon energiek (wat te soms :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door Lynn op 29 jun 2005 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door Saartje »

Lynn schreef:Leuk om dat zo te lezen.

Wat verstaan jullie eigenlijk onder vers vlees? De een noemt dat echt van de slager, de ander uit blik, en ik zie ook nog iets van diepvries in dit topic staan.
Ik versta onder vers (rauw) vlees dus vlees dat je ook bij de slager kan vinden.
Dat vlees uit de diepvries is kant en klaar vers vlees.
Dat vind ik troep en zou ik mijn hond nooit geven.
Het hangt aan elkaar van meuk en volgens mij is het niet eens vlees maar gewoon afval met een kleurtje en vleesgeur :mrgreen:
Vanwaar eigenlijk de knoflook, visolie, penslappen, yoghurt, rauwe ei enz.? Wat doet het allemaal?
Knoflook is geloof ik erg handig tegen ongedierte zoals vlooien, teken e.d.
Visolie is voor een mooie vacht, een penslap is goed voor het gebit (lekker scheuren en knagen) en goed voor een hond, rauw ei en yoghurt weet ik niet precies.
Ik zeg het allemaal uit m'n hoofd en ik heb er niet heel veel verstand van, dus ik kan iets fout hebben hoor :wink:
Afbeelding
Lynn
Actief

Wauw... Jij weet veel... Ik dacht dat ik ook al het een en ander wist...
Heb me alleen nooit zo verdiept in voeren. Ik volg gewoon wat de fokker toen zei over brokken.

Thanks.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

versvlees komt van de slager die dit koopt bij de slachterijen.
sommige benen nog zelf uit en daar kunnen hondeneigenaren het rest materiaal van..botten enz. kopen

kvv is kompleet versvlees komt van een fabrikant die het afval en kippenbotten met wat orgaanvlees van geslachte dieren maalt tot een prutje en dit invriest en verkoopt. Dit afval of restanten van dode dieren koopt de fabrikant op ook bij de slachterijen

Blikvoer is nooit vers..is helemaal bewerkt en heeft je hond niks aan.

penslappen stukken vlees en botten aangevuld met eieren enz is voeding wat honden horen te eten.

mijn honden BARFEn als sinds ze hier zijn.dus nooit geen brok of blik of kvv voer gehad.

dit allemaal even in he tkort :wink:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door Saartje »

Lynn schreef:Wauw... Jij weet veel... Ik dacht dat ik ook al het een en ander wist...
Heb me alleen nooit zo verdiept in voeren. Ik volg gewoon wat de fokker toen zei over brokken.
Ik weet maar heel weinig vergeleken bij de echte BARF-ers hier op het forum :mrgreen:
Als je meer wil weten is het zeker erg leuk om oude topics eens door te lezen hier en op de site van Ien kan je ook heel veel lezen.
Ik heb ook heel veel geleerd van http://www.barfplaats.nl :ok:
Ik lees er heel veel omdat ik het liefst binnenkort helemaal wil overstappen op vers vlees en alles wat daarbij hoort :wink:
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Re: Wat/hoe voeren jullie de hond?

Ongelezen bericht door monky555 »

Lynn schreef:
- Hoeveel en wat voeren jullie je hond? Waarom? Bij welke beweging/energieverbruik?
Monky bijna 5 jaar krijgt 4 dagen AHV 800 gr. per dag en 3 dagen Smuldier 1 kilo per dag wij fietsen 5 x per week zo'n 45 min. en de wandelingen die dag 3 x 30 min. als dit vervalt wandelen wij 2 x 1,5 uur en nog 2 x 30 min. we gaan ook 2 x per week naar het strand de dagelijkse wandelingen worden daar ook op aangepast monky heeft zware artrose in zijn voorpoten en mag daardoor niet teveel eten en moet gecontroleerd bewegen dus meestal loppt hij vast op het strand mag hij zijn gang gaan verder zwemt hij met dit weer 3 x per dag

Amy is nu 10 maanden en krijgt 4 dagen AHV 700 gr. en 3 dagen smuldier 800 gr. s'middags lopen/zitten/staan/spelen we zo'n 45 min/ 1 uur en 3 x 30 min. en ze gaat 2 x per week mee naar het strand en ze zwent ook 3 x per dag

in huis zijn ze ook vaak met elkaar bezig am.staff's hebben een hele hoop energie :mrgreen:
- Waarom zou een geperste brok (zoals Cavom) goed/slecht zijn (ik heb ze alletwee gelezen)?
ik voer geen brok maar zou ik dat doen zou ik zelf wel voor een geperste variant gaan minder gekookt en ik vindt het beter als een geexuteerde brok
- Hoevaak voeren jullie vers vlees? Waarom is het eigenlijk precies nodig?

ik voer dus 7 dagen per week vers waarom omdat ik denk dat dat het beste is wat je je hond kan geven en ze genieten er gewoon onwijs van en in mijn geval doet monky het er geweldig op :ok: & amy ook :ok: maar monky heeft tig brokken gehad en op geen enkele brok deed hij het beter al op vers en eten was ook echt een drama
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Dazzle krijgt smuldier, dat is diepvries. Blikvlees vind ik 100x niks, het is gewoon niet goed. Ze krijgen er een verrot gebit van ook.

knoflook = Goed voor het bloed, en beschermt in zekere zin tegen vlooien, teken en ik meen zelf wormen (?)
Visolie = Dacht ik heel goed voor de vacht (?)
Penslappen is hele goede voeding en ze zijn er gek op!
Yoghurt = vooral goed voor de maag en darmen
Rauw ei (met schil) = bepaalde eiwitten die erg goed zijn, schil = kalk.

Anderen, verbeter waar nodig.. :mrgreen: :19:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

knoflook = Goed voor het bloed, en beschermt in zekere zin tegen vlooien, teken en ik meen zelf wormen (?)
ja ook goed tegen wormen maar niet door de knof maar omdat vlooien teken en wormen bij elkaar horen dus als je er een kan bestrijden heb je kans dat je de andere ook weg krijgt

ja van wege de omegas die erin zitten

ja, zit vol probiotica

ja van wege de goeie bcakteries die erin zitten deze bacteries zorgen voor de flora en fauna in de maag, het liefst volle jogurt

geen verbetering maar een anvulling :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik voer farmfood en vers... en dan niet alleen vers uit de diepvries maar ook zelf dingen smanen stellen..

hoeveel gram kan ik je niet zo zeggen, ik voer vooral op het oog...

dat ze ook op brokken zitten is voor mij puur gemak, dat mijn oppas ook gewoon de honden kan voeren enz..

het liefst voer ik zo veel mogelijk vers...

ik ben zeer tevreden over de FF , iig qua uitwerking op de gezondheid enz, wat ik wat jammer vind is dat het zoo gruist, en zo zacht is en plakt, ik heb hier een aantal honden die nogal schrokken en die heb af en toe een plakaat aan het gehemelte..
Takkie
Zeer actief

Ja, het si heel ingewikkeld allemaal, je zou eigenlijk gewoon eens een aantal topics moeten lezen over voeding.

Je hebt dus geperste brok en krokante brok.
Geperste wordt verhit tot 70 graden. Krokante wordt verhit tot meer dan 100 graden. Daardoor gaan er veel voedingsstoffen verloren in krokante brok. Ook val krokante brok in één keer uit elkaar in de maag, en bij geperste brok gaat dat langzamer.

Ik voer Diepvries compleet versvlees bij, zodat die tekorten aangevuld worden met het diepvriesvoer. Dat is namelijk een complete maaltijd, samengesteld van vers (rauw) vlees.

Het verteringsstelsel van de hond is gemaakt om rauw vlees te verteren (net als bij de wolf). Dus het geven van gekookte, verhitte, uit granen bestaande brokken kan dus nooit goed zijn voor een hond.

Het allerbeste is dus BARF-en of compleet diepvries versvlees te geven, maar om financiele redenen en ik heb maar een ienemienie vriezertje, combineer ik het met brokken.

Het beste kan je dus geperste brokken geven zoals:
Prins
Cavom
Farmfood
(probeer anders de zoekfunctie eens)

Diepvries Versvlees kan je trouwens gewoon in de supermarkt kopen. Meestal verkopen ze in de supermarkt Rodi en Smuldier. Bij de betere dierenspeciaalzaken verkopen ze het ook.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

TEveel knoflook breekt rode bloedlichaampjes af [kunnen ze dus bloedarmoede van krijgen!!dus beter is het als kuurtje te geven met wat ondersteuning van vit B
en dan verse knoflook!!
Laatst gewijzigd door ien op 30 jun 2005 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gast

ien schreef:
lupa schreef:knoflook = Goed voor het bloed, en beschermt in zekere zin tegen vlooien, teken en ik meen zelf wormen (?)
TEveel knoflook breekt rode bloedlichaampjes af [kunnen ze dus bloedarmoede van krijgen!!dus beter is het als kuurtje te geven met wat ondersteuning van vit B
en dan verse knoflook!!
[/quote]
dit schrijf ik niet! het was ook van mij een quote, maar niet duidelijk dus!

natuurlijk alles waar te staat is verkeerd. ik vulde alleen maar aan waar knof goed voor is en dus ook voor wormen ,omdat wormen vlooien en teken een cirkel is
ien
Erelid
Contacteer:

lupa schreef:
ien schreef:
lupa schreef:knoflook = Goed voor het bloed, en beschermt in zekere zin tegen vlooien, teken en ik meen zelf wormen (?)
en dan verse knoflook!!
dit schrijf ik niet! het was ook van mij een quote, maar niet duidelijk dus!

natuurlijk alles waar te staat is verkeerd. ik vulde alleen maar aan waar knof goed voor is en dus ook voor wormen ,omdat wormen vlooien en teken een cirkel is[/quote]

hoi Lupa.
uit ervaring weet ik dat mensen heeel snel geneigd zijn om dus wel veel TE gebruiken..zelfs dagelijks .[.omdat het nu vlooien tijd is] :wink:
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Ik voermijn honden kvv. Ik heb ze eerst een hele tijd brokken gevoerd, samen met Rodi afwisselend. Maar helemaal tevreden was ik niet. Onze wolfskees had nog te vaak zachte poep/diarree, en onze jack kruizing at heel slecht, en was op een gegeven moment te slank daardoor, ook omdat hij heel beweeglijk is. Ze hebben meerdere brokken gehad, Eukanuba, Caracroc en Royal Canin. Ze aten alle 3 de merken met mate.
Sinds ik over gestapt ben op Rodi eten ze allebei heel goed, hebben goede, stevige ontlasting en zijn allebei mooi op gewicht. Het lijkt nu ook dat de jack nog meer energie heeft dan hij al had :mrgreen:
De jack krijgt 3 schijven op een dag (hij weegt 7,5 kilo) en de wolfskees krijgt 6 schijven op een dag. (Hij weegt 22 kilo)
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

ja ook goed tegen wormen maar niet door de knof maar omdat vlooien teken en wormen bij elkaar horen dus als je er een kan bestrijden heb je kans dat je de andere ook weg krijgt

ja van wege de omegas die erin zitten

ja, zit vol probiotica

ja van wege de goeie bcakteries die erin zitten deze bacteries zorgen voor de flora en fauna in de maag, het liefst volle jogurt

geen verbetering maar een anvulling :mrgreen:
haha dit zou ik dus net zeggen.. najah zoiets dan...
Maar minyo krijgt farmfood
Ook ik vind blikvoer duizend keer niks.. Tzit ook vol vocht.. kan je net zo goed uit de kraan halen... En Af en toe krijg minyo kvv omdat hij er niet zo goed over kan..
Afbeelding
Takkie
Zeer actief

ien schreef:[
hoi Lupa.
uit ervaring weet ik dat mensen heeel snel geneigd zijn om dus wel veel TE gebruiken..zelfs dagelijks .[.omdat het nu vlooien tijd is] :wink:
Oh dit wist ik niet...
Ik geef dagelijks een theelepel knoflookgranulaat. Maar daar kan ik dan beter mee stoppen?
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Ien, ik geef meestal om de dag of om de 2 dagen knoflook. Dit is dan 1 teentje die ik in kleine stukjes verdeel over 3 herders. Is dit ook teveel of valt dat wel mee?
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Gast

Takkie schreef:
ien schreef:[
hoi Lupa.
Oh dit wist ik niet...
Ik geef dagelijks een theelepel knoflookgranulaat. Maar daar kan ik dan beter mee stoppen?
zelf vind ik dat te veel, ik geef een hond van 30 kilo 3 a 4 tenjes per week voor een periode van 4 weken, dan 4 weken niks en dan weer. dit doe ik dan van maart tot september
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

lupa schreef:waar knof goed voor is en dus ook voor wormen ,omdat wormen vlooien en teken een cirkel is
Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Ik voer ad lib, momenteel een mix van carocroc lamb/rice en prins super.
Verder krijgt hij tqafel en kookresten en af en toe rodi. En vrij regelmatig kattenkots(nierdieetbrokjes van Waltham met lactulose)
Ik heb ook geen idee hoeveel hij precies eet.
weg gehaald zit een virus in
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Mijn honden krijgen brok.
Maar dat ben ik aan het afbouwen en ze krijgen steeds meer vers vlees (cq diepvriesvlees) van rodi en prins.
Eerder kregen ze dit 2 keer per week maar nu zeker 5 keer per week.
Dit wissel ik af met af en toe hart of pens.
Verder krijgen ze regelmatig wat magere kwark, een appel, banaan, komkommer en soms wat brocolie of sperciebonen.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Joy C schreef:Ien, ik geef meestal om de dag of om de 2 dagen knoflook. Dit is dan 1 teentje die ik in kleine stukjes verdeel over 3 herders. Is dit ook teveel of valt dat wel mee?
1 teentje verdeeld over 3 honden is niet teveel, maar dan is w.s het effect niet zo groot! [misschien bij jouw honden wel!]
Jaren geleden was er een d.a op BARforum die een artikel schreef over knoflook en het effect daarvan.
zij kreeg veel honden op het spreekuur met problemen van TEveel knoflook, maar ook schreef zij dat kleine hoeveelheden per keer weinig effect geeft.
Ik zal eens kijken of ik haar artikel nog kan vinden!
Afbeelding
Gast

Sjiel schreef:
lupa schreef:waar knof goed voor is en dus ook voor wormen ,omdat wormen vlooien en teken een cirkel is

Ik voer ad lib, momenteel een mix van carocroc lamb/rice en prins super.
Verder krijgt hij tqafel en kookresten en af en toe rodi. En vrij regelmatig kattenkots(nierdieetbrokjes van Waltham met lactulose)
Ik heb ook geen idee hoeveel hij precies eet.
?? wat bedoelje?
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

lupa schreef:
Sjiel schreef:
?? wat bedoelje?
precies, wat bedoel je met het rode gedeelte? wat moet ik me daar bij voor stellen?
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”