Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hond vs kat Intelligentie
Moderator: moderatorteam
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
hond vs kat Intelligentie
Een vriend van ons stelde vanavond de vraag of een hond intelligenter is dan een kat.
Volgens mij is de hond intelligenter omdat deze een groter leervermogen heeft. Maar goed dat is mijn ervaring en dus niet gestaafd op wetenschappelijke bewijzen.
Een kat is naar mijn mening veel instinctiever ingesteld.
Wat denken jullie?
Volgens mij is de hond intelligenter omdat deze een groter leervermogen heeft. Maar goed dat is mijn ervaring en dus niet gestaafd op wetenschappelijke bewijzen.
Wat denken jullie?
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: hond vs kat Intelligentie
Ik denk dat je het heel moeilijk kan vergelijken, omdat het zulke verschillende dieren zijn. Daarnaast heb je slimme en minder slimme honden, en slimme en minder slimme katten. Van alle katten die wij hebben gehad waren/zijn er bijvoorbeeld twee die het keukenraam open konden maken (hendel naar voren halen met een pootje, kop eronder en omhoog duwen, dan tegen het raam duwen zodat het open gaat). Da's iets wat je een hond aan kan leren, maar waar een hond in mijn ogen niet zelf snel achter komt. Verder zijn katten m.i. beter in zaken als 'balletje zit aan het touwtje, ik kan niet bij het balletje, dus ik trek aan het touwtje', en honden zijn weer veel meer bereid om iets te 'leren' als de baas dat wil.pooh schreef:Een vriend van ons stelde vanavond de vraag of een hond intelligenter is dan een kat.
Wat denken jullie?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
zowiezo moeilijk om twee totaal verschillende dieren hierop te vergelijken, maar ik denk dus dat een kat soms inteligenter kan lijken doordat een kat in principe veel zelf standiger gehouden word, een kat moet ook meer zelf uitzoeken, wij zijn zelf vaak veel meer bezig met een hond waardoor ze een stukje zelf initiatief 'verliezen', als je bv kijkt naar honden die op straat leven, die zich zelf moeten redden, daar zitten toch erg inteligente exemplaren bij, ze moeten wel nl, ze moeten om te overleven.. een kat leeft in principe idd veel meer op zijn eigen instincten, de meeste honden hoeven dat ook niet (meer,)
-
- Zeer actief
Vind zowie altijd al het vergelijk van domme en niet-domme honden al maf en kat en hond net zo.
Een kat leeft gewoon heel anders, je kan hem minder leren, maar is tie dan dom?Nee vindt ik niet, hij heeft gewoon meer een eigen wil, boxers worden ook nog weleens dom gevonden, dom zijn ze wel het laatste, ze zijn gewoon niet zo dom om maar alles klakkeloos te doen voor iemand, hebben ze er zin in dan doen ze alles, en anders kun je het bekijken dan doen ze niks.
En kat en hond is gewoon niet te vergelijken, welke maatstaf wordt er gebruikt?Is het slim-zijn van deze dieren gebaseerd op wat honden kunnen, dan is het helemaal een vergelijk van niks.
Een kat leeft gewoon heel anders, je kan hem minder leren, maar is tie dan dom?Nee vindt ik niet, hij heeft gewoon meer een eigen wil, boxers worden ook nog weleens dom gevonden, dom zijn ze wel het laatste, ze zijn gewoon niet zo dom om maar alles klakkeloos te doen voor iemand, hebben ze er zin in dan doen ze alles, en anders kun je het bekijken dan doen ze niks.

En kat en hond is gewoon niet te vergelijken, welke maatstaf wordt er gebruikt?Is het slim-zijn van deze dieren gebaseerd op wat honden kunnen, dan is het helemaal een vergelijk van niks.
Re: hond vs kat Intelligentie
het hangt vooral af van wat je onder 'intelligent' verstaat.pooh schreef:Een vriend van ons stelde vanavond de vraag of een hond intelligenter is dan een kat.
Wat denken jullie?
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Katten zijn slimmer. Katten kunnen bv imitatieleren en dat kunnen honden niet. Honden kunnen stemming overnemen en daardoor hetzelfde gedrag tonen, maar niet puur sec iets nadoen met de berekendheid van katten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- noekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/? - Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
-
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Een kat is geen dier iets doet omdat iemand dat vraagt. Hij is niet afhankelijk van een roedel dus hoeft niet geliefd te zijn.Chatterbox schreef: Maar als ze er geen zin in hebben, doen ze het ook lekker niet, dat vind ik ook wel een teken van intelligentie.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Kun je een voorbeeld geven van het imitatieleren van een kat ? Ik kan me er eigenlijk niks bij voorstellen.Eline* schreef:Katten zijn slimmer. Katten kunnen bv imitatieleren en dat kunnen honden niet. Honden kunnen stemming overnemen en daardoor hetzelfde gedrag tonen, maar niet puur sec iets nadoen met de berekendheid van katten.
Laatst vertelde iemand dat honden wel konden leren door imitatie terwijl ik ook geleerd had van niet. Later kwamen we er achter dat dat meer komt door de manier waarop je imitatie definiëerd dan het feit of ze wel of niet kunnen overnemen.
Ben benieuwd hoe jij dit geleerd hebt ? Wat versta je onder imitatie ?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het gaat toch ook meer om er beter van te worden, niet om geliefd te zijn ?Eline* schreef:Een kat is geen dier iets doet omdat iemand dat vraagt. Hij is niet afhankelijk van een roedel dus hoeft niet geliefd te zijn.Chatterbox schreef: Maar als ze er geen zin in hebben, doen ze het ook lekker niet, dat vind ik ook wel een teken van intelligentie.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Sec een handeling nadoen zonder de daarbij behorende motivatie. Een kat kan heel doelgericht een handeling nabootsen, zoals bv een duer openen, terwijl honden dat dus ontdekken vaak vanuit pure stomme toeval.sirene schreef:Kun je een voorbeeld geven van het imitatieleren van een kat ? Ik kan me er eigenlijk niks bij voorstellen.Eline* schreef:Katten zijn slimmer. Katten kunnen bv imitatieleren en dat kunnen honden niet. Honden kunnen stemming overnemen en daardoor hetzelfde gedrag tonen, maar niet puur sec iets nadoen met de berekendheid van katten.
Laatst vertelde iemand dat honden wel konden leren door imitatie terwijl ik ook geleerd had van niet. Later kwamen we er achter dat dat meer komt door de manier waarop je imitatie definiëerd dan het feit of ze wel of niet kunnen overnemen.
Ben benieuwd hoe jij dit geleerd hebt ? Wat versta je onder imitatie ?
Ze hebben daar gewoon wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan, het is dus niet iets wat ik bedenk. Ik kan je alleen niet de onderzoeken aanwijzen zo nu hier.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
sirene schreef:Het gaat toch ook meer om er beter van te worden, niet om geliefd te zijn ?Eline* schreef:Een kat is geen dier iets doet omdat iemand dat vraagt. Hij is niet afhankelijk van een roedel dus hoeft niet geliefd te zijn.Chatterbox schreef: Maar als ze er geen zin in hebben, doen ze het ook lekker niet, dat vind ik ook wel een teken van intelligentie.
Een hond leeft in een rangorde en een lagergeplaatste hond zal dus vanuit zijn natuur geneigd zijn te luisteren als je iets van hem vraagt. Een kat heeft geen rangorde. Die vindt zichzelf gewoon de baas.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- kristien
- Actief
- Contacteer:
Ik weet niet of je kan vergelijken tussen hond/kat ivm slimheid maar hier toch een voorbeeldje van immitatieleren:
Heb twee katten: een oude Joni van bijna 9 jaar en een kitten met chronische niesziekte gevonden op straat ('Snotje'). Toen we dit huis kochten hebben we een kattenluik geplaceerd en Joni geleerd hoe ze het moest gebruiken. Snotje mocht niet buiten wegens niet ingeent (omdat ze nog ziek was) maar ze wou heel graag. Gedurende een paar weken keek ze met verbazing toe hoe Joni in de deur verdween. Dan begon ze zelf met haar poot tegen het luikje te slaan en na nog een paar dagen kon ze er door. We hadden het haar bewust niet geleerd, en de andere kat Joni moet niks van haar hebben dus die leerde haar ook niks: immitatieleren dus.
Heb twee katten: een oude Joni van bijna 9 jaar en een kitten met chronische niesziekte gevonden op straat ('Snotje'). Toen we dit huis kochten hebben we een kattenluik geplaceerd en Joni geleerd hoe ze het moest gebruiken. Snotje mocht niet buiten wegens niet ingeent (omdat ze nog ziek was) maar ze wou heel graag. Gedurende een paar weken keek ze met verbazing toe hoe Joni in de deur verdween. Dan begon ze zelf met haar poot tegen het luikje te slaan en na nog een paar dagen kon ze er door. We hadden het haar bewust niet geleerd, en de andere kat Joni moet niks van haar hebben dus die leerde haar ook niks: immitatieleren dus.