Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ervaring met Galgo's/Podenco's e.d.?
Moderator: moderatorteam
- Noela
- Vaste gebruiker
Ervaring met Galgo's/Podenco's e.d.?
Zoals de titel al zegt: hebben jullie ervaring met Galgo's, Greyhounds of Podenco's?
Bij ledenprofiel heb ik al verteld dat wij een kruising tussen een Galgo en een Podenco en nog iets onbekends gaan adopteren van de Stichting Greyhounds Rescue. Het is een teefje van 8 maanden oud.
Heeft iemand dit ook ooit overwogen? Waarom heb je het wel/niet gedaan?
Wat zijn je ervaringen met de hond?
Bij ledenprofiel heb ik al verteld dat wij een kruising tussen een Galgo en een Podenco en nog iets onbekends gaan adopteren van de Stichting Greyhounds Rescue. Het is een teefje van 8 maanden oud.
Heeft iemand dit ook ooit overwogen? Waarom heb je het wel/niet gedaan?
Wat zijn je ervaringen met de hond?
-
- geregistreerd lid
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee maar vind het zeer mooie honden. Windhonden in het algemeen zijn niet de makkelijkste honden en je moet oppassen als je ze los hebt, probeer wandelgebieden te vinden waar niet veel konijnen enzo zijn en dan is het goed te doen. Podenco's en galgo's zijn wel minder makkelijk als een whippet of greyhound omdat ze nog dichter bij hun oorsprong staan en dus nog meer jachtinstict hebben.
Ik heb weleens met een vrouw gesproken die 2 greyhounds uit spanje had en die luisteren goed, zij had nog nooit echt problemen met het jachtinstinct gehad. Ik denk dat er bij de stichting waar je de hond vandaan hebt wel behoorlijk veel informatie en ervaring is dus zou vooral daar nog eens vragen.
Ik zou het zelf ook best maar het zijn grote honden en ik heb niet heel veel ruimte, en ik hou persoonlijk van honden met een grotere will to please zoals collie's. Maar wel heel gaaf als zo'n hond met 60 kilometer per uur aan komt stormen!
Het zijn erg mooie honden!
Ik heb weleens met een vrouw gesproken die 2 greyhounds uit spanje had en die luisteren goed, zij had nog nooit echt problemen met het jachtinstinct gehad. Ik denk dat er bij de stichting waar je de hond vandaan hebt wel behoorlijk veel informatie en ervaring is dus zou vooral daar nog eens vragen.
Ik zou het zelf ook best maar het zijn grote honden en ik heb niet heel veel ruimte, en ik hou persoonlijk van honden met een grotere will to please zoals collie's. Maar wel heel gaaf als zo'n hond met 60 kilometer per uur aan komt stormen!
Het zijn erg mooie honden!

Whoever said you can't buy happiness forgot about puppies (Gene Hill)
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik heb een podenco, en ik krijg er over vijf weken een podenco(mix) bij. Allebei uit Spanje.
Ik vind het *heerlijke* honden. Open, sociaal, flexibel, knuffelig...
Het enige nadeel is dat ze inderdaad de benen nemen zodra er iets interessants te zien / horen / ruiken is in de verte, en als ze eenmaal weg zijn kan je op je kop gaan staan, maar dan krijg je ze echt niet terug geroepen. Dus je moet goed uitkijken waar je je hond los kan laten, ogen in je achterhoofd hebben en leuk genoeg zijn om je hond af te kunnen leiden *voor* hij een sprintje trekt.
Ik heb Jack er inmiddels min of meer van overtuigd dat het de bedoeling is dat we *samen* op spannende dingen afgaan. Dat betekent dat hij af en toe even omkijkt en blaft dat ik op moet schieten als hij een interessant spoor heeft gevonden. Op zo'n moment kan ik hem dan meestal nog afleiden door een extra spannend speeltje uit mijn zak te halen. Maar dat heeft wel heeeeeel lang geduurd voor we zover waren.
Galgo's zijn voorzover ik weet wel iets rustiger in huis dan podenco's, da's wel een voordeel van je kruising.
Acht maanden? Dan gaat het ook nog lekker puberen.
Ik zou een beetje voorzichtig zijn met allerlei privileges in het begin, dus heel duidelijk zijn in wat mag en wat niet mag. Mijn ervaring is dat ze met een allerliefst bekkie van je gedaan krijgen dat je ze A toestaat, en dan met hetzelfde lieve bekkie het hele alfabet gaan uitproberen.
Maar echt, leukere honden dan zo'n Spaanse windhond(kruising) zijn er gewoon niet. Je krijgt een boeiend leven.
Ik vind het *heerlijke* honden. Open, sociaal, flexibel, knuffelig...
Het enige nadeel is dat ze inderdaad de benen nemen zodra er iets interessants te zien / horen / ruiken is in de verte, en als ze eenmaal weg zijn kan je op je kop gaan staan, maar dan krijg je ze echt niet terug geroepen. Dus je moet goed uitkijken waar je je hond los kan laten, ogen in je achterhoofd hebben en leuk genoeg zijn om je hond af te kunnen leiden *voor* hij een sprintje trekt.
Ik heb Jack er inmiddels min of meer van overtuigd dat het de bedoeling is dat we *samen* op spannende dingen afgaan. Dat betekent dat hij af en toe even omkijkt en blaft dat ik op moet schieten als hij een interessant spoor heeft gevonden. Op zo'n moment kan ik hem dan meestal nog afleiden door een extra spannend speeltje uit mijn zak te halen. Maar dat heeft wel heeeeeel lang geduurd voor we zover waren.

Galgo's zijn voorzover ik weet wel iets rustiger in huis dan podenco's, da's wel een voordeel van je kruising.

Acht maanden? Dan gaat het ook nog lekker puberen.

Maar echt, leukere honden dan zo'n Spaanse windhond(kruising) zijn er gewoon niet. Je krijgt een boeiend leven.

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Noela
- Vaste gebruiker
Jeee! Vanmiddag hebben we het hondje opgehaald!!!!!!!!!! Ze is als pup uit Spanje gehaald, heeft in een Spaans "opvangasiel" gezeten, toen naar Belgie bij een pleeggezin, wegens omstandigheden naar Nieuwegein bij een ander pleeggezin en nu eindelijk een vast plekje: bij ons....
Ze is echt ge-wel-dig!!! Ik kan me geen leukere hond voorstellen!
Ze moet nog wel veel leren, zoals: niet trekken bij het wandelen, niet bang zijn in de auto, leren luisteren bij het loslopen, niet tegen mensen opspringen enz. Gewoon jonge honden trekjes.
Noela, zo heet ze dus, is ontzettend wijs, vrolijk en lief!! Eigenlijk vind ik andere rassen dan Galgo's e.d. opeens veel minder leuk, hoewel ik oorspronkelijk een echte Collie-liefhebber was. Echt een super dier!! Inderdaad Hanneke2, je hebt gelijk! Zo'n hond maakt je leven een stuk boeiender (en vrolijker)!!!
Ze is echt ge-wel-dig!!! Ik kan me geen leukere hond voorstellen!
Ze moet nog wel veel leren, zoals: niet trekken bij het wandelen, niet bang zijn in de auto, leren luisteren bij het loslopen, niet tegen mensen opspringen enz. Gewoon jonge honden trekjes.
Noela, zo heet ze dus, is ontzettend wijs, vrolijk en lief!! Eigenlijk vind ik andere rassen dan Galgo's e.d. opeens veel minder leuk, hoewel ik oorspronkelijk een echte Collie-liefhebber was. Echt een super dier!! Inderdaad Hanneke2, je hebt gelijk! Zo'n hond maakt je leven een stuk boeiender (en vrolijker)!!!
-
- geregistreerd lid
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Een vriendin van mij fokt galgo's. Persoonlijk vind ik de reuen liever en rustiger dan de teven. De teven zijn fel.
Het nadeel van deze honden is dat je een fikse bekeuring kunt krijgen als je ze los laat. Het zijn zichtjagers en die mogen officieel niet los lopen in Nederland.
Het nadeel van deze honden is dat je een fikse bekeuring kunt krijgen als je ze los laat. Het zijn zichtjagers en die mogen officieel niet los lopen in Nederland.
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- Hanneke2
- Zeer actief
Ten eerste kan je een in Nederland gefokte galgo nauwelijks vergelijken met een Spaanjaardje, ten tweede zijn juist de galgo- en podencoteven zo zachtaardig en dermate sociaal dat een Spaans roedel meestal bestaat uit een zooi teven en 1 reu, en ten derde is het kul dat je een bekeuring krijgt. Ik heb 1 keer gehoord dat iemand een bekeuring kreeg omdat hij zijn galgo los liet lopen, en dat was ergens waar honden helemaal niet los mochten. 'Officieel' mag het inderdaad niet, maar als je gewoon zorgt dat je hond niet jaagt of stroopt, kan hij op officiële losloopplekken gewoon lekker los.jores schreef:Een vriendin van mij fokt galgo's. Persoonlijk vind ik de reuen liever en rustiger dan de teven. De teven zijn fel.
En ik wil foto's zien van Noela!!
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
alles wat uit spanje komt met staande oren en een windhondenbouw word tegenwoordig podenco genoemt, alles wat uit spanje komt met een windhondenbouw en flaporen wordt galgo genoemt.jores schreef: Hoe moet jij dat nou weten. Heb je wel eens een in Nederland gefokte gezien. En het is geen kul maar ja ik ken je maar al te goed Hanneke, vlieg op met je buitenlandertjes
Zo wie zo, heb je überhaupt wel eens een rasechte gezien? Negen van de 10 die uit het buitenland komen zijn absoluut geen rasechte, maar een mengeling van. En als je, zoals ik, dagelijks met ECHTE galgo's te maken hebt, dan kun je erover mee praten

My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
Hanneke2 schreef:maar als je gewoon zorgt dat je hond niet jaagt of stroopt, kan hij op officiële losloopplekken gewoon lekker los.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Bowie
- Actief
valt mee hoor, mijn ouders hebben al meer dan 30 jaar windhonden en nog nooit een bekeuring gehad hierom. Je moet zelf gewoon inschatten of je hond wel of niet los kan, maar dat is bij elk ras. Ik had vroeger zelf obidience gedaan met mijn Grey/Galgo kruising, die hond luisterde prima.jores schreef: Het nadeel van deze honden is dat je een fikse bekeuring kunt krijgen als je ze los laat. Het zijn zichtjagers en die mogen officieel niet los lopen in Nederland.
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb met mijn ibicenco op GG1 niveau getraint mbv de clicker, en dat gaat superBowie schreef:valt mee hoor, mijn ouders hebben al meer dan 30 jaar windhonden en nog nooit een bekeuring gehad hierom. Je moet zelf gewoon inschatten of je hond wel of niet los kan, maar dat is bij elk ras. Ik had vroeger zelf obidience gedaan met mijn Grey/Galgo kruising, die hond luisterde prima.jores schreef: Het nadeel van deze honden is dat je een fikse bekeuring kunt krijgen als je ze los laat. Het zijn zichtjagers en die mogen officieel niet los lopen in Nederland.

- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat ze ook wat pointerbloed voert als ik de foto zo zie. In mijn ogen heeft ze een echte pointerschedel in combinatie met de mooie dikke orenNoela schreef:Dit is haar:

Leuk hoor, veel plezier met haar

- *Linda*
- Zeer actief
- Noela
- Vaste gebruiker
Ja, klopt! Dat idee had iemand van de Stichting ook inderdaad. Ik was het even vergeten, een beetje Pointer hadden ze het ook over!MARC_S schreef: Ik denk dat ze ook wat pointerbloed voert als ik de foto zo zie. In mijn ogen heeft ze een echte pointerschedel in combinatie met de mooie dikke oren. Ook de bles kan in combi met pointer/galgo. Als je een standfoto hebt hou ik me aanbevolen te raden wat er in zit kwa rassen
![]()
Ik zal binnenkort even een standfoto plaatsen.
-
- Zeer actief
Als dat zo is heb je helemaal een goede hond genomen want mijn ervaring met pointers is zo goed dat ik ze echt de liefste honden durf te noemen die er zijn.Noela schreef:Ja, klopt! Dat idee had iemand van de Stichting ook inderdaad. Ik was het even vergeten, een beetje Pointer hadden ze het ook over!MARC_S schreef: Ik denk dat ze ook wat pointerbloed voert als ik de foto zo zie. In mijn ogen heeft ze een echte pointerschedel in combinatie met de mooie dikke oren. Ook de bles kan in combi met pointer/galgo. Als je een standfoto hebt hou ik me aanbevolen te raden wat er in zit kwa rassen
![]()
Wij hebben een pointer gehad die uit een kelder kwam onder erbarmelijke omstandigheden. Haar broer is overleden en zij heeft het gered.
Ze was direct goed en ontzettend leuk met de poezen, was altijd en tegen alles en iedereen alleen maar, wij danste als kinderen met haar

Ze was echt een droomhond wat betreft omgang met mens en dier. Zo ontzettend zacht van karakter.
Ik heb nog een oud filmpje waarop ze langs de kat loopt op de bank en die kat haar ineens grijpt. Dan ging ze spelen en duwen met haar hoofd en lagen ze echt te stoeien samen. De hele kop van de kat zat in haar mond en dan sleepte ze hem over de vloer. Die hadden echt lol en waren toch allebei opgegroeid zonder de ander.
Alleen dat jagen

Weglopen was ook haar hobby helaas.

- *Linda*
- Zeer actief
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ik blijf me verbazen over de mensen die zich zo vasthouden aan hun eigen bekrompen mening die gebaseerd is op geruchten dat ze zich niet open kunnen stellen voor de mening van een ander die gebaseerd is op ware feiten en persoonlijke ervaring
heel fijn natuurlijk als je een eigen mening hebt, heb ik alle lof voor
maar als je een eigen mening hebt moet je ook niet bang zijn die zo nu en dan bij te stellen als blijkt dat betreffende mening door ontbreken van informatie of ervaring niet gebaseerd is op de juiste feiten.
Sta open voor de mening van anderen en luister ernaar
heb geen angst je eigen mening bij te stellen als dat nodig is
iedereen groeit en iederen leert bij, maakt fouten , doet dingen anders dan een ander zou doen, maar als je je niet openstelt voor anderen blijf je in je iegen bekrompen wereldje leven en krijg je dit soort vetes
respect heet dat, is voor sommigen een moeilijk woord ik weet het
heel fijn natuurlijk als je een eigen mening hebt, heb ik alle lof voor

Sta open voor de mening van anderen en luister ernaar
heb geen angst je eigen mening bij te stellen als dat nodig is
iedereen groeit en iederen leert bij, maakt fouten , doet dingen anders dan een ander zou doen, maar als je je niet openstelt voor anderen blijf je in je iegen bekrompen wereldje leven en krijg je dit soort vetes
respect heet dat, is voor sommigen een moeilijk woord ik weet het
De enige echte podenco's zijn juist de Spaanse en waarom ? omdat die nog de eigenschappen bezitten die de podenco zo uniek maakt. De gefokte zijn allemaal aangepast aan de mens en zijn eisen. Geef mij maar een unieke podenco of galgo regelrecht uit Spanje en wat jullie rasecht noemen is in mijn ogen gewoon de aangepaste versie van een unieke hond, gefokt op het belang van de mens dus ga een kwartiertje fietsen met je raspodenco en rasgalgoPodenji schreef:alles wat uit spanje komt met staande oren en een windhondenbouw word tegenwoordig podenco genoemt, alles wat uit spanje komt met een windhondenbouw en flaporen wordt galgo genoemt.jores schreef: Hoe moet jij dat nou weten. Heb je wel eens een in Nederland gefokte gezien. En het is geen kul maar ja ik ken je maar al te goed Hanneke, vlieg op met je buitenlandertjes
Zo wie zo, heb je überhaupt wel eens een rasechte gezien? Negen van de 10 die uit het buitenland komen zijn absoluut geen rasechte, maar een mengeling van. En als je, zoals ik, dagelijks met ECHTE galgo's te maken hebt, dan kun je erover mee praten
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
jajajajjaja lees jij maar eens even heel goed door wat ik hier net ook heb geschreven, ook een tip: sta eens open voor mensen met de raszuivere galgo's en podencos, en de geschiedenis van deze rassen, ken je dus blijkbaar niet anders zou je niet tot zulke uitspraken komen, dan weet je dat de honden van het gros van de jagers heden ten dage aangepast zijn op HUN eisen, precies wat je zegt ja een aangepaste versie van een unieke hond, ( galgo door podenco kruisen om ze sneller te maken voor de jacht op haas bv, dogo erdoorkruizen om ze feller en zwaarder te maken voor de jacht op zwijn, maar die waarheden ken je niet en deze honden zijn net zo goed gefokt als de raszuiveren, of hoe denk je anders dat ze ontstaan uit de lucht? )gelukkig zijn er nog een aantal fokkers die zich wél houden aan de rasstandaard en het unieke bewaren van deze eeuwenoude prachtige rassen,Addy schreef:De enige echte podenco's zijn juist de Spaanse en waarom ? omdat die nog de eigenschappen bezitten die de podenco zo uniek maakt. De gefokte zijn allemaal aangepast aan de mens en zijn eisen. Geef mij maar een unieke podenco of galgo regelrecht uit Spanje en wat jullie rasecht noemen is in mijn ogen gewoon de aangepaste versie van een unieke hond, gefokt op het belang van de mens dus ga een kwartiertje fietsen met je raspodenco en rasgalgoPodenji schreef:alles wat uit spanje komt met staande oren en een windhondenbouw word tegenwoordig podenco genoemt, alles wat uit spanje komt met een windhondenbouw en flaporen wordt galgo genoemt.jores schreef: Hoe moet jij dat nou weten. Heb je wel eens een in Nederland gefokte gezien. En het is geen kul maar ja ik ken je maar al te goed Hanneke, vlieg op met je buitenlandertjes
noem mij dan ook eens één of meerdere eigenschappen die de raszuiveren zogenaamd niet hebben en dan niet met eigenschappen komen die ze hebben verkregen door inrkuising met andere rassen

daarbij komt de podenco ibicenco niet zomaar uit spanje, maar van de eilanden Ibiza en Mallorca, beetje verdiepen in het ras en logisch nadenken over de naam en je had het geweten, de Podenco Andaluz komt uit Andalusie, goed zo, unieke honden die uit unieke specifieke gebieden komen van oorsprong en niet uit heel spanje, met een unieke manier van jagen die teniet is gedaan door het gros van de jagers omdat zij er juist andere rassen doorheen hebben gekruist om de voor hun benodigde jachteigenschappen te vergaren, je slaat de plank dus helemaal mis
maar mij best blijf jij maar bij jouw mening, gelukkig weet ik beter
Laatst gewijzigd door Podenji op 18 mei 2005 13:41, 5 keer totaal gewijzigd.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
-
- Zeer actief
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Ja inderdaad heeft de pointer een waanzinnig lief karakter, ik had er laatst een in de opvang voor het eerst en was meteen verkocht. Ook de podenco en galgo staan bekend om hun lieve karakter. Dus je moet wel een superlieve hond hebben nu met een waanzinnig jachtinstinctMARC_S schreef:Als dat zo is heb je helemaal een goede hond genomen want mijn ervaring met pointers is zo goed dat ik ze echt de liefste honden durf te noemen die er zijn.Noela schreef:Ja, klopt! Dat idee had iemand van de Stichting ook inderdaad. Ik was het even vergeten, een beetje Pointer hadden ze het ook over!MARC_S schreef: Ik denk dat ze ook wat pointerbloed voert als ik de foto zo zie. In mijn ogen heeft ze een echte pointerschedel in combinatie met de mooie dikke oren. Ook de bles kan in combi met pointer/galgo. Als je een standfoto hebt hou ik me aanbevolen te raden wat er in zit kwa rassen
![]()
Wij hebben een pointer gehad die uit een kelder kwam onder erbarmelijke omstandigheden. Haar broer is overleden en zij heeft het gered.
Ze was direct goed en ontzettend leuk met de poezen, was altijd en tegen alles en iedereen alleen maar, wij danste als kinderen met haar, kleden haar aan, wandelde met haar, lagen op haar te slapen etc.
Ze was echt een droomhond wat betreft omgang met mens en dier. Zo ontzettend zacht van karakter.
Ik heb nog een oud filmpje waarop ze langs de kat loopt op de bank en die kat haar ineens grijpt. Dan ging ze spelen en duwen met haar hoofd en lagen ze echt te stoeien samen. De hele kop van de kat zat in haar mond en dan sleepte ze hem over de vloer. Die hadden echt lol en waren toch allebei opgegroeid zonder de ander.
Alleen dat jagenIn het bos zagen we haar zo nu en dan aan de horizon over de heide en in de bossen rennen en als ze dan eindelijk klaar was kwam ze zelf naar de auto.
Weglopen was ook haar hobby helaas.

- Hanneke2
- Zeer actief
Mja, ik weet het niet. Kijk, bij ons in het ene park zitten konijnen, in het grote losloopgebied heb je weilanden waar hazen zitten. Ik heb in het begin met Jack ook echt wel eens een kwartier kunnen wachten tot meneer weer eens terugkwam, of vloekend achter een klein bruin stipje in de verte aan kunnen lopen.Podenji schreef:Hanneke2 schreef:maar als je gewoon zorgt dat je hond niet jaagt of stroopt, kan hij op officiële losloopplekken gewoon lekker los.
en je gaat me nu niet wijsmaken dat jij kan voorkomen dat zulke honden gaan stropen ( is hetzelfde als jagen ) als ze loslopen in een gebied waar ook wild zit

Maar *meestal* kan ik hem afleiden. Als we met een groep langs het weiland met de hazen lopen gaan sommige andere honden vast, maar Jack kan los blijven lopen, zolang ik maar lekker met hem bezig blijf. Frolicje, spannend speeltje, effe 'Blijf' oefenen waarna hij naar me toe mag komen rennen voor weer een frolicje...
Okee, bij sommige honden zal dat jachtinstinct gewoon allesoverheersend zijn, maar mijn ervaring is dus ja, ik kan voorkomen dat hij gaat jagen.
Ik moet nog wel zeggen dat ik Jack ook werkelijk geen minuut uit het oog moet verliezen. Als ik gezellig sta te kletsen en hij gaat zich een beetje lopen vervelen, ben ik hem gegarandeerd kwijt.

- tapas
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik weet dat ik volgens enkelen totaal geen podenco heb, maar hij reageert precies zoals omschreven is... en komt ook nog eens uit Andalusia...
...zonder wild (of afval) vind ik het een topper, maar kom ik in een gebied met fazanten, eenden, konijnen... dan issie weg.. in de jachtstand, helemaal hyper en heb ik het nakijken.... Ik kan desnoods met lekkere botten en kippepootjes gaan zwaaien, slijmen bij het leven maar ik ben al te laat...... dus rest mij niks anders dan te wachten!!!!!
ik ontwijk die "jacht" gebieden dan ook zeer, of als ik echt een heel moeie hond wil dan ga ik nog wel eens naar de duinen, kies een strategische plek uit met overzicht, en laat mijn hond zijn gang gaat (hij is een mix, dus vangt uiteindelijk vaak niks.... of laat het lopen)
.. Mijn hond is gelukkig een milde podenco-mix en zijn jachtlust duurt meestal niet langer dan 40 minuten, maar hier in de buurt wonen mensen met 2 portugese podenco's en daarvan is er wel eens eentje 5 uur zoek geweest, of 7 kilometer van de plek waar hij kwijt was weer terug gevonden....dus houd daar wel rekening mee!!!
sterkte, mijn ervaring is dat ze iig binnen in huis echt de meest makkelijke honden zijn, slapen, eten .. rust!!
...zonder wild (of afval) vind ik het een topper, maar kom ik in een gebied met fazanten, eenden, konijnen... dan issie weg.. in de jachtstand, helemaal hyper en heb ik het nakijken.... Ik kan desnoods met lekkere botten en kippepootjes gaan zwaaien, slijmen bij het leven maar ik ben al te laat...... dus rest mij niks anders dan te wachten!!!!!
ik ontwijk die "jacht" gebieden dan ook zeer, of als ik echt een heel moeie hond wil dan ga ik nog wel eens naar de duinen, kies een strategische plek uit met overzicht, en laat mijn hond zijn gang gaat (hij is een mix, dus vangt uiteindelijk vaak niks.... of laat het lopen)
.. Mijn hond is gelukkig een milde podenco-mix en zijn jachtlust duurt meestal niet langer dan 40 minuten, maar hier in de buurt wonen mensen met 2 portugese podenco's en daarvan is er wel eens eentje 5 uur zoek geweest, of 7 kilometer van de plek waar hij kwijt was weer terug gevonden....dus houd daar wel rekening mee!!!
sterkte, mijn ervaring is dat ze iig binnen in huis echt de meest makkelijke honden zijn, slapen, eten .. rust!!

-
- Zeer actief
Onze pointer was wel heel erg en niet onder controle te krijgen. Als ze ging ging ze en dan bleef ze uren weg. Uiteindelijk kwam ze helemaal oververhit en hijgend onder de modder weer thuis.
In het bos moesten we soms met de auto gaan zoeken en dan dacht ze dat we haar achter gingen laten en kwam ze uiteindelijk aanrennen.
Je maakte gewoon je ronde door het bos en op de hei en de hond vloog twee keer aan de horizon voorbij

In het bos moesten we soms met de auto gaan zoeken en dan dacht ze dat we haar achter gingen laten en kwam ze uiteindelijk aanrennen.
Je maakte gewoon je ronde door het bos en op de hei en de hond vloog twee keer aan de horizon voorbij

- Saartje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising
Dit verhaal doet me aan de basset hound van m'n oom denken, die zag je dan echt als vlekje aan de horizon vreugdesprongetjes makenMARC_S schreef:Onze pointer was wel heel erg en niet onder controle te krijgen. Als ze ging ging ze en dan bleef ze uren weg. Uiteindelijk kwam ze helemaal oververhit en hijgend onder de modder weer thuis.
Je maakte gewoon je ronde door het bos en op de hei en de hond vloog twee keer aan de horizon voorbij![]()