Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is het raar?

Moderator: moderatorteam

Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Is het raar?

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Wij hebben hier een omheind uitlaatveld maar ook daar zit een opening in om door te kunnen. Britt bleef altijd netjes op het veld... tot een paar dagen geleden. Toen rende ze er dus keihard vanaf, echt in volle vaart, blik op oneindig en niet luisteren. Aangezien ze richting weg ging dacht ik, ik probeer het laatste redmiddel "Britt, kijk is, hier is je bal" En ja hoor, ballengek als dat ze is, draaide ze zich om, keek of ik echt een bal had en kwam mooi terug.
De twee dagen daarop flikte ze het weer, maar wel op een andere manier leek wel, alleen om haar bal te krijgen.
Nou is dat natuurlijk niet de bedoeling, zij bepaald niet wat er gebeurd :neenee: :mrgreen:
Maarja, wat kan ik doen?
- Laten rennen zodat ze niet haar zin krijgt en de bal dus niet krijgt. Probleem is dat ze richting weg gaat en dat ze ook zonder bal dan wel lol kan gaan maken, maar wel op een gevaarlijke manier, bij de weg dus.
- Niet meer los laten, maar dat is ook geen optie natuurlijk, ze moet lekker haar energie kwijt kunnen

Wat ik heb bedacht, ik doe een lange lijn (3 meter en heel licht) aan haar vast en sjeest ze dan langs me heen dan stap ik op haar touw en krijgt ze niet haar zin.
Heb ik gister dus gedaan en ze deed het 1 x en toen dus niet meer.
Aangezien ze het pas 3 x gedaan heeft denk ik dat ze er ook wel vrij snel vanaf zal zijn. Ze is slim genoeg, het is alleen een pubertje van 10 maanden die alles uitprobeerd.
Nou wordt ik belachelijk gemaakt en uitgelachen alsof ik echt iets heel raars doe etc. maar wat denken jullie, is het wel een goede manier of kan ik het beter anders aanpakken?
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je kan beter gewoon voorkomen dat je hond uberhaupt al de kans krijgt richting die doorgang te sjokken. :wink: Je wandelt met haar dus ik neem aan dat je ook gewoon lekker met haar bezig bent. Dan moet je toch gewoon haar aandacht kunnen afleiden van die doorgang?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik zou hem ook die kans niet geven om in de buurt van de uitgang te komen. Toen Whoop in het begin erbij kwam, flikte hij het ook iedere keer als er een hond voorbij liep. Hup, naar de uitgang en effe hond snuffen. Ben een paar keer flink kwaad geworden en heb hem bij zijn halsband gepakt en hem richting de ingang gebonsjourd. En als hij netjes mee terug liep, dan liet ik hem naast zitten, beloonde met een brokje en gaf hem weer vrij. Kwartje viel vrij snel bij hem en hij doet het nu niet meer.
Op de training leren we nu het commando Wacht heel actief aan.
Juist om dit soort situaties te voorkomen. Als je hond plots wegschiet bij een weg etc. Dat gebeurt aan de 10 mtr. lijn met een rubberen veerlijn eraan. Een persoon staat aan de overkant en jij stuurt de hond vooruit.
Een paar meter nadat hij vooruit is gestuurd, brul je Wacht en moet hij gaan zitten. Na 3x wist hij al heel goed wat er mee bedoeld werd en kwam hij netjes terug en ging naast zitten. Ik vind het niet gek aan die lange lijn dat erin trainen. Ze gaan bij mij nooit los bij wegkanten ofzo, maar stel dat dan is het we prettig dat je wat hebt om hem tegen te houden op afstand.
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

beter voorkomen
goldens hebben wel meer van die kuren ,lijkt net of ze dat allemaal wel eens proberen.
aan de lange lijn is ok ; ook eens doen alsog je ze loslaat , het geluid van
de musceton weten ze dat ze weg kunnen.
Is maar een periode maar slimme honden gaan het dan weer doen om het balletje te krijgen.
zoals je nu doet is ok je merkt het zelf wel wanneer ze terug volledig los kan.
is ook heel belangrijk te zien wanneer ze wil vertrekken , dan kan je nog roepen , als ze al weg is op die leeftijd heb je nog niet voldoende controle
over de hond.
succes
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Je kan beter gewoon voorkomen dat je hond uberhaupt al de kans krijgt richting die doorgang te sjokken.
Ja makkelijker gezegd dan gedaan, die ingang is vrij breed dus tjah, ik kan wel in de ingang gaan liggen maar dat ziet er ook zo raar uit he :mrgreen:
En sjokken, ja als het sjokken was dan kon ik het wel tegenhouden maar ze sjeest langs me heen (en dan niet rakelings langs me heen maar nog wel enig afstandje). En tjah, als zo'n kleintje langs je heen schiet ben je mooi te laat.
En ja ze kan hard rennen ondanks dat ze korte pootjes heeft :mrgreen:
goldens hebben wel meer van die kuren
Wat bedoel je met goldens? Je kan haar kleur wel goudkleurig noemen maar dit heeft niks met kleur te maken. En als je met golden een golden retriever bedoelt... het is een teckel :smile:
ook eens doen alsog je ze loslaat , het geluid van
de musceton weten ze dat ze weg kunnen.
Ja dat doe ik ook, ze heeft een gewone riem om en die doe ik gewoon af, alleen tegelijk krijgt ze dus een lang touw aan de halsband.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Kwil alleen even zeggen dat ik je hondje heel erg leuk vind :ok:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Kwil alleen even zeggen dat ik je hondje heel erg leuk vind
Thanx, dat is ze ook :mrgreen:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Hoe goed kent je hond het het hier-commando? Want anders kun je dat gewoon gebruiken. En anders zou ik dat gewoon extra gaan oefenen. De beloning die je hond bij jou krijgt, moet sterker zijn dan de beloning die hij buiten het hek zoekt/vindt.

Maar misschien heb je dit al geprobeerd en werkt het niet. Misschien met worst of kaas? Of zelf de andere kant oplopen.

Als dat allemaal niet werkt zou je het commando opnieuw kunnen aanleren, maar dan met een fluitje o.i.d. Dus eerst op korte afstand fluitje + komen = kaas/worst. Na wat oefenen weet je hond fluitje + komen = kaas/worst. Evt. zou je dan de beloning af kunnen gaan wisselen; de ene keer een brok, de andere keer worst, dan weer een spelletje, dan een handvol brokken etc.

Hopelijk lukt het zo. Veel succes.
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Het hier commando kent ze op zich wel goed, maar ik moet zeggen dat ik nog niet in alle gevallen leuker ben. Zo is lol in het bos, lekker rondrennen leuker dan mijn hiercommando. Tenminste, op het moment dat ze net weg is, als ze op de vlakte rondrent al even, of heeft gezien wat ze wilde zien (waar ze naartoe rende) dan komt ze wel.

Lekkere dingen wil ze niet op het speelveld, misschien als ik een maaltijd zou overslaan, maar om dat nou elke keer te gaan doen. Okay, het moet een gewoonte worden dat komen natuurlijk.

Wat ze buiten het hek zoekt of vindt weet ik overigens niet, ze rent niet naar een andere hond toe of iets dergelijks, want dat vindt ze op dat moment niet interessant. Ze wil alleen de bal, of een stok, volgens mij is het chantage :mrgreen:

Ze is me ook gewoon aan het uitproberen natuurlijk, het pubertje :smile:

Ik heb nou 3 x haar losgelaten op het veld met de lijn eraan. De eerste keer probeerde ze hem te peren en kon ik haar dus tegenhouden. Vond ze wel flauw volgens mij, maar de rest van de tijd deed ze het niet meer. Ook de twee keer die daarop volgden heeft ze het niet meer geprobeerd dus ik denk dat ik het weer zonder touw ga proberen, hopelijk heeft ze door dat dat niet werkt/mag :wink:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Mocht ze er nu zonder lijn eraan, toch tussenuit knijpen, dan zou ik wel eens willen weten wat ze doet als jij haar negeert (als dat veilig is met de weg in ieder geval). Want als ze het doet om te zorgen dat jij de bal gaat gooien, kun je het misschien zo doorbreken?

Succes
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben dus bang dat ze doorgaat, en als ze te ver gaat heb ik helemaal geen invloed meer natuurlijk.
Maar vandaag ging het goed, ook zonder lijn eraan :ok:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ik hoop er eigenlijk op dat ze jou dan ineens kwijt is en als een gek terug komt rennen. Maar als het niet veilig is; niet doen.
mugo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door mugo »

Ik vind het eigenlijk wel een goeie manier.
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Contacteer:

Ik hoop er eigenlijk op dat ze jou dan ineens kwijt is en als een gek terug komt rennen. Maar als het niet veilig is; niet doen.
Ja, dat snap ik, maar het is bij de weg...
En gezien het feit dat ze in het bos ook niet in paniek raakt zonder mij...
Een teckel is natuurlijk ook gefokt om zelfstandig te kunnen werken, dus wat dat betreft helpt dat ook niet mee zeg maar he.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”