Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boerenfox een ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

jose2diever
Actief

Boerenfox een ras?

Ongelezen bericht door jose2diever »

Ik hoorde tijdens een hondewandeldag iemand mij vertellen dat de boerenfox misschien een erkend ras gaat worden. Ik heb eens wat zitten zoeken op internet, maar kon hier niets over vinden. Weten jullie meer?
Groetjes,
het baasje van Diever
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

dat is geen ras en wordt ook geen ras. veel mensen met een boerenfox willen dat graag.

het kan gewoon niet omdat de boerenfox niet eens een standaard heeft.

alles met vlekken en kort haar is een boerenfox....
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Vergeet niet dat de staffies er 150 jaar geleden ook niet echt uniform uitzagen.

Zelfs bij ons in Belgie weet iedereen wat je met een Boerenfox bedoelt.
Wat mij betreft zijn ze even uniform als een Jack Russell.

Een registratie zou de redding van dit ras kunnen betekenen, en vermijden dat er in het wilde weg met (Parson) Jack Russells gekruist wordt, zodat alleen nog fokzuiver Boerenfoxen met elkaar gekruist worden.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Dat verhaal hoorde ik 6 jaar geleden al van mijn overbuurvrouw. Haar dochter is getrouwd met W. De vader van W fokt ook al jaaaaren boerenfoxjes en zou er mee bezig zijn het tot een erkend ras te krijgen, want zo luidde het verhaal: er werden continu "dezelfde" hondjes geboren, dus was het een ras.

Ik heb er daarna nooit meer iets van mgen vernemen.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

in een hondenmanieren van dit jaar ( kweet het numme rniet meer ) stond ook zoiets , een heel artikel erover het gaat via de stichting zeldzame huisdierrassen Nederland ofzo, ze hebben een of andere vereniging zie ook geloof ik www.boerenfox.nl en die hadden een keuring georganiseerd en voor de gelegeneheid had keurmeester M de Weijer een rasstandaard opgesteld :denken: :19:
:19: vage bedoeling vind ik het :denken:

er stond ook iets bij dat sinds de inkruising met de jack russell ook de boerenfox te kampen heeft gekregen met patella luxatie
whahaha ik heb er heel hard om moeten lachen om dat stuk, wat een naieve en simpele gedachte
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Het is gewoon een specifieke hond met een eigen taak en een geschiedenis.
Martijn, weet je daar toevallig iets meer over?

Zou ik wel leuk vinden om te weten.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Podenji schreef:in een hondenmanieren van dit jaar ( kweet het numme rniet meer ) stond ook zoiets , een heel artikel erover het gaat via de stichting zeldzame huisdierrassen Nederland ofzo, ze hebben een of andere vereniging zie ook geloof ik www.boerenfox.nl en die hadden een keuring georganiseerd en voor de gelegeneheid had keurmeester M de Weijer een rasstandaard opgesteld :denken: :19:

er stond ook iets bij dat sinds de inkruising met de jack russell ook de boerenfox te kampen heeft gekregen met patella luxatie
whahaha ik heb er heel hard om moeten lachen om dat stuk, wat een naieve en simpele gedachte
Wat is hier zo belachelijk aan? Voor elk ras is toch ooit een keer een standaard opgesteld? Voor mijn eigen ras is dit ook nog niet zo lang geleden gebeurt. Markiesjesachtige hondjes zijn al eeuwen bekend, ze komen voor op schilderijen uit de 17e en 18e eeuw, maar er bestond nooit een rasstandaard. Pas in de jaren 70 van de vorige eeuw is er een groepje mensen zich gaan bekommeren om deze zwarte hondjes. Er is langzaam een fokbasis opgebouwd en de rasstandaard is goedgekeurd door de Raad van Beheer. Op dit moment zijn we nog steeds bezig om de fokbasis uit te breiden en meer uniformiteit in het ras te krijgen.

Ik stoor me eerlijk gezegd nogal aan je neerbuigende reacte op het initiatief om de Boerenfox erkend te krijgen. Hoe denk je dat dit jaren geleden met jouw ras is gegaan?
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Zie: http://www.boerenfox.nl

Je zou het als een landras kunnen beschouwen, zo als ook de Harzer Fuchs een landras is.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Sietske* schreef: Wat is hier zo belachelijk aan? Voor elk ras is toch ooit een keer een standaard opgesteld? Voor mijn eigen ras is dit ook nog niet zo lang geleden gebeurt. Markiesjesachtige hondjes zijn al eeuwen bekend, ze komen voor op schilderijen uit de 17e en 18e eeuw, maar er bestond nooit een rasstandaard.
Voor het kooikerhondje geldt precies hetzelfde en de smous is ook in opbouw.

Vreemde reactie inderdaad. En het zijn wat leuke hondjes die er misschien niet allemaal even uniform uitzien, maar dat komt vanzelf als er een rasstandaard is en er doelgericht gefokt wordt.

Anne
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Idd, wat is hier zo belachelijk aan ?

Toen ze eind jaren 1800 de Belgische herders gingen standardiseren was het zo'n warboel dat ze ze eerst moesten rangschikken op vachtsoort. Lang later hebben ze pas kleuren toegelaten en verboden. Bv zwarte korthaar mocht niet meer, grijze of wolfskleurige ruwhaar ook niet , gestroomd werd geband, evenals zilvergevlamd voor de langhaar.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
jose2diever
Actief

Ongelezen bericht door jose2diever »

Bedankt voor al jullie overwegend leuke antwoorden. Ik heb zelf een boerenfox en vind het buitengewoon onprettig als hij iedere keer wordt aangeduid als een foxterrier kruising. De boerenfox mag de foxterrier dan misschien wel gebruikt hebben als basis. Maar de populatie die er nu rondloopt heeft toch wel specifieke eigenschappen. Een rasstandaard voorkomt inderdaad het inkruisen van (parson)jackrussels.

Ik ben er trots op dat ik een boerenfox heb en als ik weer voor de keuze sta om een hond aan te schaffen, neem ik weer een boerenfox. Ik heb er inmiddels al twee gehad en ik vind het heerlijke hondjes om mee te werken. Zo heeft ieder zijn eigen favoriette ras!
Groetjes,
het baasje van Diever
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

buiten het feit wat ik vind van de boerenfox en het erkend krijgen.... vind ik dat er met elk dier verantwoord om gegaan moet worden... zeker qua fokken.. en dat is nou net wat me tegen staat... als men werkelijk wil dat dit een erkende hond word.. en als ras gezien gaat worden, zullen ze toch echt moeten beginnen met nadenken, als je nu al kijkt op boerenfox.nl en dan een oproep dat iemand zijn reu graag op een teef wil hebben, maar oja ze hebben wel een bal laten weg halen omdat daar een tumor in zat... tja .... ik lees en hoor er wel vaker over... ze zijn ook niet echt selectief... dat lijkt me toch wel een eerste vereiste als je iets erkend en oke wilt hebben.... dus tot zolang valt het bij mij nog gewoon onder de kruisingen die ook veelal ontstaan uit ongelukjes...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Sietske* schreef: Wat is hier zo belachelijk aan? Voor elk ras is toch ooit een keer een standaard opgesteld? Voor mijn eigen ras is dit ook nog niet zo lang geleden gebeurt. Markiesjesachtige hondjes zijn al eeuwen bekend, ze komen voor op schilderijen uit de 17e en 18e eeuw, maar er bestond nooit een rasstandaard.

Vreemde reactie inderdaad. En het zijn wat leuke hondjes die er misschien niet allemaal even uniform uitzien, maar dat komt vanzelf als er een rasstandaard is en er doelgericht gefokt wordt.

Anne
ja en dat is nou net het probleem....
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Podenji schreef:in een hondenmanieren van dit jaar ( kweet het numme rniet meer ) stond ook zoiets , een heel artikel erover het gaat via de stichting zeldzame huisdierrassen Nederland ofzo, ze hebben een of andere vereniging zie ook geloof ik www.boerenfox.nl en die hadden een keuring georganiseerd en voor de gelegeneheid had keurmeester M de Weijer een rasstandaard opgesteld :denken: :19:

dat moet inderdaad ingewikkeld voor je zijn om dat soort zaken te vernemen.

wellicht kan je een kijkje nemen op deze site:

http://www.szh.nl/

ik heb een groninger merrie gehad. een echt ouderwets type knol. ben via de kinderboerderij waar ze uiteindelijk van haar welverdiende pensioen mocht genieten met deze stichting in contact gekomen. van het genetisch materiaal van mijn groninger reuzin hadden ze maar wat graag gebruik willen maken. ze was echter dus met pensioen. bovendien ragde ze, toen ze nog jong was, elke hengst de stal uit, maar dat terzijde. regelmatig kwamen er mensen die oud-hollandse dieren een warm hart toedragen langs om haar te bewonderen.

ik kan je vertellen dat het zeer toegewijde en integere mensen zijn die zich inzetten voor het behoud van 'dierlijk erfgoed'. dat je hierbij dan anders te werk gaat dan voorgeschreven is in de huidige rashondenwereld, met hun showtjes, stambomen, rasverenigingen en ander geneuzel, is zoals gezegd, voor sommigen moeilijk te begrijpen.

denigrerend schateren vind ik niet gepast.

zo was ze:

Afbeelding

als ze het ergens niet mee eens was, beet ze in je hoofd of ging ze op je tenen staan.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

starfleet schreef:

Anne
Voor de Drentsche Patrijshond gold dat ook.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

goed een aantal van jullie hebben me dus duidelijk niet begrepen dus vandaar dat ik mezelf maar quote, en wat extra uitleg geef, ik vind het niet naief en simpel dat ze de boerenfox willen "standariseren" of erkennen
ik vind het naief en simpel om te denken dat de jack voor patella in de fox heeft gezorgt, want als ze het over deze kruisingen van boerenfox en jack hebben hebben ze het echt niet over kruisingen met raszuivere jacks, en dat vind ik opmerkelijk als ze het zelf hebben over het erkennen van een ras

het feit dat ze de boerenfox meer in kaart willen brengen vind ik allemaal prima, maar ik vraag me enkel af waarom ze daar nu mee komen omdat het mij eerder een type hond lijkt dan een ras.
een aantal dingen die op boerenfox.nl staan vind ik een vage bedoeling, de dingen die Yamie al aankaartte in dit topic

zo hopelijk is het nu wat duidelijker
en mijn excuses als ik jullie beledigd hebt, dat was niet mijn bedoeling dus
Podenji schreef:

Laatst gewijzigd door Podenji op 21 apr 2005 16:15, 3 keer totaal gewijzigd.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Sietske* schreef:Ik stoor me eerlijk gezegd nogal aan je neerbuigende reacte op het initiatief om de Boerenfox erkend te krijgen. Hoe denk je dat dit jaren geleden met jouw ras is gegaan?
zo bedoelde ik het dus niet, zie mijn vorige reactie :wink:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:ik kan je vertellen dat het zeer toegewijde en integere mensen zijn die zich inzetten voor het behoud van 'dierlijk erfgoed'. dat je hierbij dan anders te werk gaat dan voorgeschreven is in de huidige rashondenwereld, met hun showtjes, stambomen, rasverenigingen en ander geneuzel, is zoals gezegd, voor sommigen moeilijk te begrijpen.
:piew: :piew: :piew:

noem jij het maar geneuzel, maar de mensen die de boerenfox willen standariseren zullen ook zo te werk gaan, ze hebben in feite al de eerset stappen gezet, omdat zij juist toegewijd zijn en dit de enigste manier is om het ras erkent te krijgen of uniformer te krijgen, dmv een rasstandaard op te stellen, registratie/ stambomen, een vereniging die dit allemaal moeglijk maakt en zich ten goede voor hun ras blijft inzetten, en shows horen daar ook bij, maar blijkbaar is dat voor jou erg moeilijk te begrijpen
linlin

Podenji schreef:
piewpiewpiew? is het weer beneden je niveau?
een vereniging die dit allemaal moeglijk maakt
mogelijk maakt? of bedoel je soms 'moeilijk maakt'?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
Podenji schreef:
kinderachtig lin, ze legt zichzelf toch uit? en de typfout in deze is duidelijk..

maar goed ik ben er dus niet zo van overtuigd dat in dit geval de "vereniging" boerenfox.nl zich zo goed inzet om met goed materiaal iets te willen.....
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Leuk die site en informatie over de boerenfoxjes.
Het is gewoon jammer dat we Jackie pas met 7 jaar oud uit het asiel haalden, maar het is altijd een guitig hondje geweest, superlief en supereigenwijs. Dat is ook de reden dat we nu Yentie erbij genomen hebben, ookal is dat een echte fox terrier, maar hun karakter komt zeer zeker overeen. Aanhankelijk, gezellig, overal voor in. Yentie heeft ook echt het leven van een boerderij hondje geleefd haar eerste 6 jaar, inderdaad muizen en ratten vangen, waaks zijn, lekker rondrommelen achter de baas aan. Dus boerenfox of fox, ik vind ze fantastisch. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
Podenji schreef:
Ja Linlin, jij bent zeker beneden mijn niveau, je reactie op mijn typefout is daar tekenent voor, als ik me aan jouw niveau aan moet passen breekt mijn rug nog eens.
Ik vraag me af waar jou frustratie omtrent rasverenigingen vandaan komt.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef: Jij vraagt je af waar de frustratie naar rasverenigingen vandaan komt. Ik vraag me af hoe je het in vredesnaam voor elkaar krijgt loyaliteit naar die ballententen te voelen.
het verbaast me dat juist jij alle rasverenigingen over één kam scheert. :neenee:
Ik weet dat er rasverenigingen zijn die maar wat aanklooien en dat ze niet doen wat een rasvereniging behoort te doen, nl. het zorgdragen voor de instandhouding en waar nodig de verbetering van het ras, in type gezondheid en karakter uiteraard. Voor zulke verrenigingen heb ik ook geen goed woord over
maar het slaat nergens op om voor het gemak maar ff alle rasverenigingen over één kam te scheren terwijl er beslist een aantal heel goede zijn.
Dus generaliseer alsjeblieft niet zo
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Podenji schreef:
Martijn schreef: Jij vraagt je af waar de frustratie naar rasverenigingen vandaan komt. Ik vraag me af hoe je het in vredesnaam voor elkaar krijgt loyaliteit naar die ballententen te voelen.
het verbaast me dat juist jij alle rasverenigingen over één kam scheert. :neenee:
Ik weet dat er rasverenigingen zijn die maar wat aanklooien en dat ze niet doen wat een rasvereniging behoort te doen, nl. het zorgdragen voor de instandhouding en waar nodig de verbetering van het ras, in type gezondheid en karakter uiteraard. Voor zulke verrenigingen heb ik ook geen goed woord over
maar het slaat nergens op om voor het gemak maar ff alle rasverenigingen over één kam te scheren terwijl er beslist een aantal heel goede zijn.
Dus generaliseer alsjeblieft niet zo

He bah wat een tegenvallende argumentatie. Strohalmenpolitiek vind ik dat. Het overduidelijke glashard ontkennen onder het mom van niet generaliseren.

Op die manier ga ik geen discussie voeren hoor.
het heeft ook geen zin om hierover discussie met jou te voeren, je blijft de verenigingen over één kam scheren, dan valt er niets te discussieren als jij je niet openstelt voor het feit dat er verenigingen zijn die het wel goed doen
Jij wilt geen discussie jij wilt enkel bevestiging van je reeds gevormde mening.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

pff, gaat weer lekker off topic.... ik kan me de frustratie jegens de RV's wel degelijk voorstellen.... tuurlijk zie ik ook hier en daar goede punten, maar ja helaas over het algemeen is het bagger en is het een politiek, corrupt aangelegd zooitje....en dat heeft niks meer met de verbetering van een ras te maken, erg jammer maar wel de waarheid... ik zelf fok ook niet per definitie naar de eisen van "onze"rv, nee ik doe meer... ik doe testen die niet eens verplicht zijn...en dit is bij ons ook al een jarenlange strijd... maar goed...

ik stoor me er alleen wel aan dat Lin zich niet alleen stoort aan de eventuele wanbeheren van een Rv , nee ze moet zich gelijk weer denegrerend uitlaten over alles, showtjes, stamboompjes.... die frustratie snap ik niet...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
yamie schreef: ik stoor me er alleen wel aan dat Lin zich niet alleen stoort aan de eventuele wanbeheren van een Rv , nee ze moet zich gelijk weer denegrerend uitlaten over alles, showtjes, stamboompjes.... die frustratie snap ik niet...
Waarom vind je het belangrijk dat iemand anders jouw hobby net zo geweldig vind als jijzelf? Er zijn zo veel mensen die shows en het gehieperdepiep over stambomen aan de belachelijke kant vinden.
het gaat mij er niet om dat iemand anders het ook leuk, mooi of whatever moet vinden.. het ging mij om het denegrerende in het verhaal...tjes..tjes...iets niet leuk vinden of nuttig oid.. hoeft nog niet te betekenen dat het minder is....
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
yamie schreef:
Martijn schreef:
yamie schreef: ik stoor me er alleen wel aan dat Lin zich niet alleen stoort aan de eventuele wanbeheren van een Rv , nee ze moet zich gelijk weer denegrerend uitlaten over alles, showtjes, stamboompjes.... die frustratie snap ik niet...
Waarom vind je het belangrijk dat iemand anders jouw hobby net zo geweldig vind als jijzelf? Er zijn zo veel mensen die shows en het gehieperdepiep over stambomen aan de belachelijke kant vinden.
het gaat mij er niet om dat iemand anders het ook leuk, mooi of whatever moet vinden.. het ging mij om het denegrerende in het verhaal...tjes..tjes...iets niet leuk vinden of nuttig oid.. hoeft nog niet te betekenen dat het minder is....

Hoeft inderdaad niet maar Lin vind dat in dit geval dus wel. Hehehe.

Maar ik heb jou en podenji ook weleens op het nodige dédain betrapt hoor.
mmm ik weet niet waar ik ooit minachtend heb gedaan over mensen die geen rashonden willen of shows enz leuk vinden... maar goed ook ik ben niet perfect dus tuurlijk zal ik ook wel eens iets gezegd hebben wat minder over kwam.... maar goed daar zal ik dan ook wel op gewezen zijn :mrgreen:

om weer even on topic te gaan.. ik had een paar berichten eerder iets gezegd over een bericht wat er op de site van de boerenfox staat, dat er een reu aangeboden word om een teef te dekken maar bij die reu is wel een bal weg gehaald omdat hij er een tumor in had... ik kan het dus niet helpen dat ik zo'n boerenfoxen vereniging dan niet serieus neem ... hoezo dan serieus bezig om een gezonde poulatie op te zetten? op weg naar een erkend ras?
linlin

Podenji schreef: Ja Linlin, jij bent zeker beneden mijn niveau, je reactie op mijn typefout is daar tekenent voor, als ik me aan jouw niveau aan moet passen breekt mijn rug nog eens.
mijn reactie was niet zozeer flauw over spel- of typefouten, alswel een aardige woordspeling die eruit voort kwam.

maar enfin. grapje mislukt. maakt niet uit.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Maar ik heb jou en podenji ook weleens op het nodige dédain betrapt hoor.
wat heb ik er nu in ene keer weer mee te maken en wat heeft het überhaupt met "betrappen" te maken , net alsof het stiekem gebeurt , wat dus niet kan omdat het open en bloot op het forum staat , van betrappen is mijn inziens dus ook geen sprake maar vooruit.
Ik zal het trouwens ook niet gaan ontkennen, ( al vraag ik me af wat je met "dédain"bedoeld, kon het niet vinden in de Dikke van Dale maarik ga ervanuit dat je het over denigreren of minachting hebt)
iedereen komt weleens zo uit de hoek maar als je de mening niet deelt waar het over gaat dan valt het eerder op dan als je de mening wel deelt, het hoort erbij, no body is perfect, je kan het nou eenmaal niet altijd of soms altijd niet met elkaar eens zijn, en dat geeft toch ook helemaal niet als je elkaars mening niet begrijpt of deelt? als iedereen het met elkaar eens zou zijn zouden er op dit forum ook een stuk minder berichten staan :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”