Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ziek hondje, wie geeft mij advies

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sun_shine
Vaste gebruiker

ziek hondje, wie geeft mij advies

Ongelezen bericht door sun_shine »

hallo iedereen, dit is mijn eerste berichtje op dit forum, en ik hoop dat jullie mij een beetje advies kunnen geven.

Mijn hondje is na haar loopsheid niet echt in orde. Ze is 11 jaar. Drinkt veel, plast dan veel, snurkt, en ligt te bibberen. Ze heeft geen koorts.
Ik heb de DA gebeld en die adviseerde om haar te steriliseren. Hoefde me geen zorgen te maken. Maar sinds begin vd week vond ik haar steeds zieker worden, dus bij de DA geweest met haar, heeft haar bekeken maar alles was goed.
Hij constateerde geen baarmoederontsteking. Snurken was ouderdom.
De vorige loopsheid had ze ook al een beetje deze klachten. Alles was toen ook in orde. Ook is er toen gekeken of ze geen suikerziekte had maar dat was ook in orde.
Eten is altijd wel minder geweest tijdens haar loopsheid, maar nu eet ze echt niets meer. Met veel moeite wil ze nog wel een paar stukjes brood eten maar al snel loopt ze dan weer naar haar drinkbak.
Ze kijkt mij heel zielig aan, zovan help me alsjeblieft. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen :denken: weer de DA op de hoogte stellen?
Heeft iemand anders dit probleem wel eens gehad met zijn hond?
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Ik zou voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan die de bereidheid heeft haar zonodig binnenstebuiten te keren.
Als ze nu geen baarmoederontsteking heeft snap ik niet waarom je haar nu, op 11jarige leeftijd, nog zou laten steriliseren?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Kenny
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kenny »

hallo,

hoe heeft de dierenarts onderzocht om baarmoederontsteking vast te stellen? Echo? RX? Palpatie?

hoe lang geleden is ze loops geweest?
Heeft ze uitvloei?

Veel drinken en plassen is immers een belangrijk teken van baarmoederontsteking, de periode (na loopsheid) klopt ook, ze wordt zieker en is al wat ouder... Ik vind het dus allemaal erg verdacht en dit moet zeker verder onderzocht worden!

Als je twijfelt ga dan eens naar een andere DA want pyometra kan gevaarlijk uitdraaien als je te lang wacht.
Groetjes,
Kenny en Laika
sun_shine
Vaste gebruiker

jelle schreef:Ik zou voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan die de bereidheid heeft haar zonodig binnenstebuiten te keren.
Als ze nu geen baarmoederontsteking heeft snap ik niet waarom je haar nu, op 11jarige leeftijd, nog zou laten steriliseren?
Dat is geen keus van mij maar dat adviseerde de DA
sun_shine
Vaste gebruiker

Kenny schreef:hallo,

hoe heeft de dierenarts onderzocht om baarmoederontsteking vast te stellen? Echo? RX? Palpatie?

Heeft ze uitvloei?

Veel drinken en plassen is immers een belangrijk teken van baarmoederontsteking, de periode (na loopsheid) klopt ook, ze wordt zieker en is al wat ouder... Ik vind het dus allemaal erg verdacht en dit moet zeker verder onderzocht worden!

Als je twijfelt ga dan eens naar een andere DA want pyometra kan gevaarlijk uitdraaien als je te lang wacht.
Uit mijn antwoorden stelde hij dat vast. Geen echo gemaakt, en weet niet wat RX en Palpatie betekent. Kan je mij dat uitleggen?
Ze is net loops geweest, weekje geleden.
En pyometra is dat baarmoederontsteking? Ben nog niet zo thuis in die medische termen. Toen ik vd week bij de DA was heb ik wel gelijk een afspraak gemaakt voor een sterilisatie. 21 Juni, Duurt nog wel even, vind het eigenlijk te lang voor haar
Kenny
Vaste gebruiker

sun_shine schreef:
Kenny schreef:hallo,

Heeft ze uitvloei?

Uit mijn antwoorden stelde hij dat vast. Geen echo gemaakt, en weet niet wat RX en Palpatie betekent. Kan je mij dat uitleggen?
Ze is net loops geweest, weekje geleden.
En pyometra is dat baarmoederontsteking? Ben nog niet zo thuis in die medische termen. Toen ik vd week bij de DA was heb ik wel gelijk een afspraak gemaakt voor een sterilisatie. 21 Juni, Duurt nog wel even, vind het eigenlijk te lang voor haar
RX = radiografie/röntgenfoto

palpatie = voelen aan buik en in dit geval naar verdikte baarmoederhoornen

Pyometra is niet hetzelfde als baarmoederontsteking (dit wordt endometritis genoemd). Het verschil is dat bij endometritis de baarmoederwand ontstoken is zonder meer en bij pyometra is er bijkomstig opvulling van de baarmoederhoornen met etter tgv bacteriële infectie (is dus ernstiger, ze worden er erg ziek van). Het zijn deze bacteriën die toxines produceren die gaan inwerken op de nieren (vandaar veel drinken en plassen). Er wordt nog verder onderverdeeld in open en gesloten pyometra. Open betekent dat de etter via de cervix langs de vagina kan afvloeien, bij gesloten is dit niet het geval wat dus veel gevaarlijker is!

Meestal zien we problemen tussen de 6 à 8 weken na de loopsheid maar het kan ook vroeger!

Elke intacte teef van middelbare leeftijd die ziek is en zeker na de loopsheid is sterk verdacht van endometritis/pyometra. In 75 % van de gevallen hebben ze nog nooit een nestje gehad en behandeling met prikpil en dergelijke in het verleden verhoogt het risico aanzienlijk.

De kans is groot dat je hond tijdens haar vorige loopsheid ook al wat last had maar het toen zelf heeft kunnen overwinnen. Ondanks dit moet ik je er toch op wijzen dat je het moet laten bevestigen via echo/Rx om zeker te zijn. De enige oplossing is sterilisatie en liefst zo snel mogelijk (je beschrijft mij toch al een behoorlijk zieke hond)!
Groetjes,
Kenny en Laika
sun_shine
Vaste gebruiker

De DA heeft wel haar buik onderzocht maar kon niet vaststellen dat ze een ontsteking had. Ook omdat zij geen koorts heeft.
Of haar baarmoederhoornen dikker waren heeft hij ook niet vermeld.
Mij is ook niet opgevallen dat ze uitvloei heeft.
Maar uit jouw verhaal blijkt dat dat dan ernstig is. Ik ga de DA gelijk maandag maar bellen, want wachten tot 21 juni lijkt mij te lang.
Zou ze dan wel eerder geholpen mogen worden? En ik vergeet eigenlijk te zeggen dat ze ook medicijnen gekregen heeft. Clavubactin heten ze.
Is een kuur wat ze af moet maken.
Oja, en ze loopt ook steeds met haar staartje naar beneden, terwijl dit krullend op haar rug moet liggen. Enig idee waarom ze dat doet?
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Calvubactin is een antibiotica (oa gebruikt bij infecties aan de urine wegen maar wel voor meer infecties) Hoe lang gebruik je het al en zie je verbetering of verslechtering in haar toestand?
Ze draagt haar staart zo omdat ze zich niet lekker voelt.
Als het aanhoudt zou ik toch bloedonderzoek laten doen.
Hoe lang eet ze nu slecht? en hoeveel krijgt ze binnen per dag?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Kenny
Vaste gebruiker

sun_shine schreef:De DA heeft wel haar buik onderzocht maar kon niet vaststellen dat ze een ontsteking had. Ook omdat zij geen koorts heeft.
Of haar baarmoederhoornen dikker waren heeft hij ook niet vermeld.
Mij is ook niet opgevallen dat ze uitvloei heeft.
Maar uit jouw verhaal blijkt dat dat dan ernstig is. Ik ga de DA gelijk maandag maar bellen, want wachten tot 21 juni lijkt mij te lang.
Zou ze dan wel eerder geholpen mogen worden? En ik vergeet eigenlijk te zeggen dat ze ook medicijnen gekregen heeft. Clavubactin heten ze.
Is een kuur wat ze af moet maken.
Oja, en ze loopt ook steeds met haar staartje naar beneden, terwijl dit krullend op haar rug moet liggen. Enig idee waarom ze dat doet?
Om zeker te zijn is echo (= beste) of RX nodig. Met palpatie ben je nooit 100% zeker. Ik beweer ook niet met 100% zekerheid dat het effectief pyometra is (ben niet helderziend vanachter mijn pc) maar er zijn wel veel indicaties voor en aangezien het ernstig is moet je toch geen risico lopen. daarom goed in het oog houden en maandag naar deze DA of een andere gaan.

Clavubactin is antibioticum (amoxycilline met clavulaanzuur) en werkzaam tegen o.a. de belangrijkste verwekker van pyometra nl. Escherichia coli (wordt er in 70% van de gevallen uitgehaald).
Heb je de indruk dat ze zieker geworden is sinds je begonnen bent met de kuur? De reden dat ik dit vraag is de volgende: ik heb hierboven gesproken over toxines (endotoxines) die door de bacteriën (gram negatieve) geproduceerd worden. Deze endotoxines zijn eigenlijk stukjes celwand van de bacterie en het gevaar bij Antibioticum-gebruik (zoals jij nu doet) bij pyometra is dat wanneer het antibioticum de bacteriën doodt de achtergebleven celwandstukjes massaal endotoxine activiteit veroorzaken die wanneer deze in het bloed opgenomen ziekte veroorzaken (op de nieren zoals ik al zei).

Van de staart weet ik ook niet, misschien een teken dat ze zich slecht voelt?
Groetjes,
Kenny en Laika
sun_shine
Vaste gebruiker

dus de DA had al een vermoeden dat het om een onsteking gaat. Raar dat hij dat dan niet zegt tegen mij. Ik heb niet het idee dat ze veel beter word van die medicijnen, ook niet slechter. Ze slikt ze nu 4 dagen. Hoop dat ze hun werking snel gaan doen en ik ben de eerste die aan de bel trekt maandag.
Ze eet al een week weinig. Over heel de dag gezien een boterham en misschien 2 hondenkoekjes. Dus niet echt veel. Wat ik ook raar vind is als ze wat gegeten heeft gelijk gaat drinken, net of ze het weg wil spoelen
Maar dat zal ik ook nog eens duidelijk vermelden aan de DA.
sun_shine
Vaste gebruiker

ben wel erg blij met deze adviezen. bedankt voorzover :ok:
sloeber
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sloeber »

Eventueel nierproblemen? Een van de kenmerken is ook veel drinken en plassen
In loving memory, labjes Bobientje en Sloeber
sun_shine
Vaste gebruiker

geen idee of het iets met haar nieren te maken heeft. De DA gaf mij geen indruk hiervan.

Sinds vandaag is ze ook aan het spugen. het was alleen maar water wat er uit kwam en er zat wat slijm bij. Ze heeft sinds vanmiddag nu ook niet meer gedronken en eten helemaal niet meer.
Ik heb vanavond een weekenddierenarts gebeld en die constateerde ook baarmoederontsteking. Moet mijn eigen DA bellen morgen zei ze.
Ze wilde ook eerst niet naar buiten en deed voor de deur maar even een plasje.
Ik ga gauw morgenochtend de DA weer bellen en hoop dat ik snel met haar langs kan komen.
jelle
Zeer actief

ik zou je dierenarts eens goe doorzagen over wat hij nu echt denkt. Want het is allemaal erg tegenstrijdig wat je noemt: eerst geen baarmoederontsteking constateren, maar wél antibiotica geven... waarvoor is dat dan? En vervolgens wel een sterilisatie adviseren, maar pas over twee maanden.
Naar mijn idee is de logica erg ver te zoeken.

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
sun_shine
Vaste gebruiker

Ik ben vanochtend bij de DA geweest. Hij schrok enorm en vertelde mij dat ze haast in shock was. Ze had een hartslag van 190. Hij heeft bloed afgenomen en daaruit bleek dat haar lever niet goed was. Alles werd snel in werking gezet voor een operatie. Kort daarna belde de DA mij om te vertellen dat er een grote tumor in haar lever zat en dat het voor het beestje zelf beter was om haar te laten inslapen. Dat was een enorme schrok voor ons maar om haar te laten lijden nee toch???
Daar lag je dan, verlost van de pijn, vredig te slapen.

R.I.P. lieve Lady, bedankt voor de fijne jaren dat je bij ons was. Wij hebben mooie herinneringen van je
jelle
Zeer actief

wat triest...

heel veel sterkte de komende tijd...

Afbeelding

binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Ow, wat erg! Heel veel sterkte met het verlies van jullie lieve Lady! :(:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
sloeber
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sloeber »

Heel veel sterkte met het verlies van Lady :(:
In loving memory, labjes Bobientje en Sloeber
sun_shine
Vaste gebruiker

dank jullie wel met het medeleven. Ik heb het er erg moeilijk mee.
Toen ik de foto zag van jouw hondjes Binno kwamen de traantjes weer, want dat kleine lieve witte hondje lijkt precies op mijn lieve LADY
Ik heb haar 12 jaar geleden gekocht als een mathezer, maar nadat ze ouder werd ging ze qua uiterlijk meer op een bichon freesee lijken.
Is dat ook het ras van jou hondje?
binno
Zeer actief
maltezer
Contacteer:

sun_shine schreef:Toen ik de foto zag van jouw hondjes Binno kwamen de traantjes weer, want dat kleine lieve witte hondje lijkt precies op mijn lieve LADY
Ik heb haar 12 jaar geleden gekocht als een mathezer, maar nadat ze ouder werd ging ze qua uiterlijk meer op een bichon freesee lijken.
Snow is een maltezer van 11 jaar. Hij heeft steeds een lange vacht gehad, maar sinds vorig jaar knip ik hem kort en daardoor is zijn vacht ook een beetje beginnen golven.
Vorig jaar is zijn maatje gestorven, ook een maltezer, en die had meer een Bichon Frisé-vacht met krulletjes. :wink:
Afbeelding
Francisca

Ongelezen bericht door Francisca »

Ohw wat sneu :jank: heel veel sterkte ermee.
sun_shine
Vaste gebruiker

binno schreef:
sun_shine schreef:Toen ik de foto zag van jouw hondjes Binno kwamen de traantjes weer, want dat kleine lieve witte hondje lijkt precies op mijn lieve LADY
Snow is een maltezer van 11 jaar. Hij heeft steeds een lange vacht gehad, maar sinds vorig jaar knip ik hem kort en daardoor is zijn vacht ook een beetje beginnen golven.
Vorig jaar is zijn maatje gestorven, ook een maltezer, en die had meer een Bichon Frisé-vacht met krulletjes. :wink:
LADY liet ik ook regelmatig trimmen, vandaar ook die krulvacht die ze had.
Heeft Snow veel last gehad van het gemis van zijn maatje? Aan mijn andere hondje merk ik nog namelijk niks, niet zoeken ofzo en gewoon lekker gegeten. Misschien komt het nog want de nacht moet nog komen.
En was het maatje van Snow ook ziek of door een andere reden overleden?
R.I.P lieve LADY, ik mis je nog steeds
binno
Zeer actief
maltezer
Contacteer:

sun_shine schreef:Heeft Snow veel last gehad van het gemis van zijn maatje? Aan mijn andere hondje merk ik nog namelijk niks, niet zoeken ofzo en gewoon lekker gegeten. Misschien komt het nog want de nacht moet nog komen.
En was het maatje van Snow ook ziek of door een andere reden overleden?
Het maatje van Snow, onze Pluch, is lange tijd ziek geweest en is uiteindelijk op 11.5 jaar gestorven aan hartfalen. Ze hebben hem zien aftakelen en zien sterven en afscheid kunnen nemen. En ik denk dat juist dat de reden is waarom ze bijna niet getreurd hebben. Natuurlijk bleef hij ook niet alleen achter, er zijn nog twee andere honden, maar toch.
Bij een vorige hond werd er echt wel meer getreurd, ze gingen haar zoeken, waren soms echt zielig en wilden nauwelijks eten. Maar die hond was vrij plots gestorven in de dierenkliniek. Voor hen was zij gewoon die dag de deur uitgewandeld en nooit meer teruggekomen, ze hebben geen afscheid kunnen nemen of kunnen zien wat er gebeurd was, en het was alsof ze haar bleven zoeken. Dat heeft zo'n drie weken geduurd en toen begon het weer wat beter te gaan.
Nu was het dus helemaal anders, het leek of ze het begrepen en ze er vrede mee hadden...
Afbeelding
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door lilalila »

Wat verdrietig ! :(:

Heel veel sterkte met dit grote verlies.
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Sterkte met het verlies van Lady...
sun_shine
Vaste gebruiker

binno,

wat triest om te lezen dat er al meerdere honden zijn overleden bij jouw.
Onze Lady was voor ons de eerste :cry:
idd hebben de andere honden bij Pluch al gemerkt dat ze ziek was denk ik en zo minder getreurd om hun maatje. En dat was bij je andere hond dan anders. Ze vinden het dan vreemd dat hij niet meer thuisgekomen is.
Ik denk nu ook, vanwege jouw verhaal te hebben gelezen, dat onze andere kleine misschien ook al gemerkt heeft dat ze ziek was en ook al afscheid van haar genomen had. Ze liet Lady al een paar dagen met rust, zovan :knuffel1: je voelt je niet lekker. Honden en veel andere dieren voelen dat erg aan denk ik.
Ik merk daarom ook niks aan haar, niet zoeken waar ze is enzo.
Ik heb ook het sterkste vermoeden dat honden ons kunnen verstaan, maar dat is eigenlijk een andere topic. Ga dat maar eens openen.

Wat ik me nu wel steeds afvraag is dat ik het niet eerder heb kunnen merken dat haar lever niet in orde was. Ze poepte wel veel, soms ook wel dun maar at ook wel veel. Ze at ook vaak poep van andere honden op. Weet eigenlijk niet wat er voor klachten kunnen zijn als de lever niet goed functioneert. Weet iemand dat?
R.I.P lieve LADY, ik mis je nog steeds
beppie
Zeer actief

Ongelezen bericht door beppie »

Veel sterkte met het verlies van Lady.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”