Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rabies entingen ieder jaar als je naar het buitenland wil?
Moderator: moderatorteam
- kristien
- Actief
- Contacteer:
Rabies entingen ieder jaar als je naar het buitenland wil?
Hallo,
Hier op dit forum stond ergens dat je de rabies entingen elk jaar moet doen als je naar het buitenland gaat. Volgens mijn DA is dat niet nodig, want het vaccin dat ze gegeven heeft is drie jaar geldig (tot '06).
Wij gaan eind mei naar Frankrijk en begin september naar Engeland. Voor Engeland heeft ze ook bloedonderzoek nodig voor de rabies antistoffen. Dat is gebeurd in April 2004 omdat wij naar Noorwegen zijn geweest.
Ik wil absoluut geen risico nemen, ik dacht dat de regel was:
-eenmaal bloedonderzoek en dan elk jaar vaccineren
Volgens DA is het
-eenmaal bloedonderzoek en dan laten vaccineren om de drie jaar omdat officiel de fabricant zegt dat het vaccin zo lang geldig is.
Weet iemand het?
Hier op dit forum stond ergens dat je de rabies entingen elk jaar moet doen als je naar het buitenland gaat. Volgens mijn DA is dat niet nodig, want het vaccin dat ze gegeven heeft is drie jaar geldig (tot '06).
Wij gaan eind mei naar Frankrijk en begin september naar Engeland. Voor Engeland heeft ze ook bloedonderzoek nodig voor de rabies antistoffen. Dat is gebeurd in April 2004 omdat wij naar Noorwegen zijn geweest.
Ik wil absoluut geen risico nemen, ik dacht dat de regel was:
-eenmaal bloedonderzoek en dan elk jaar vaccineren
Volgens DA is het
-eenmaal bloedonderzoek en dan laten vaccineren om de drie jaar omdat officiel de fabricant zegt dat het vaccin zo lang geldig is.
Weet iemand het?
- avstee
- Vaste gebruiker
ja ik weet het
het is VERPLICHT om ELK jaar in te enten tegen Rabies, ook al is de entstof in principe langer geldig. zo is nu eenmaal de Europese wetgeving. ZEKER VOOR ENGELAND is dit heel erg van belang dat na zo'n duur bloedonderzoek, dat je ieder jaar weer hebt ingeent, anders willen ze een neiuw bloedonderzoek van je hebben. zorg er ook voor dat je 24 uur to 48 uur voor vertrek nog langs je da gaat. zie voor de regelgeving :
VERENIGD KONINKRIJK
EU land
Diersoort:
Hond/ kat/ fret
Rabiësvaccinatie:
Ja, minimaal 7 maanden voor de invoer. Na de 1e vaccinatie binnen vaccinatieschema hervaccineren
Identificatie:
Chip (voordat rabiësvaccinatie is gegeven!!!)
EU dierenpaspoort
Ja
Bloedtest op Rabiës titer:
Ja, min. 30 dagen na de rabiësenting. Na een positieve uitslag (> 0,5 IE/ml) 6 maanden wachten voor vertrek. Wordt het dier de volgende keer binnen het vaccinatieschema opnieuw gevaccineerd, dan is geen nieuwe bloedtest nodig
Quarantaine:
Nee
Gezondheidscertificaat :
Nee
Legalisering :
Nee
Dier jonger dan 3 maanden:
Pups en kittens < 3 maanden zijn niet toegestaan
Bijzonderheden:
• Behandelen tegen wormen (Praziquantel) en teken (Fipronil) tussen 24 en 48 uur voor inchecktijd (tijdstip vermelden!)
• Tot 1 oktober wordt naast het EU-paspoort ook het Pet Travel Scheme nog geaccepteerd als document geaccepteerd dit dient in tegenstelling tot het EU- paspoort wel ter legalisatie worden aangeboden bij de RVV.
• Geadviseerd wordt om naast het EU-paspoort of het Pet Travel Scheme formulier ook de officiële laboratoriumuitslag van de Rabiëstiter en oude vaccinatiedocumenten mee te nemen ter ondersteuning van de continuïteit van de Rabiësvaccinatie.
• www.defra.gov.uk
• DEFRA informatienummer: 0044-870-2411710 (ma t/m vrij, 8.30-17.00 UK time) of email: pets.helpline@defra.gsi.gov.uk
VERENIGD KONINKRIJK
EU land
Diersoort:
Hond/ kat/ fret
Rabiësvaccinatie:
Ja, minimaal 7 maanden voor de invoer. Na de 1e vaccinatie binnen vaccinatieschema hervaccineren
Identificatie:
Chip (voordat rabiësvaccinatie is gegeven!!!)
EU dierenpaspoort
Ja
Bloedtest op Rabiës titer:
Ja, min. 30 dagen na de rabiësenting. Na een positieve uitslag (> 0,5 IE/ml) 6 maanden wachten voor vertrek. Wordt het dier de volgende keer binnen het vaccinatieschema opnieuw gevaccineerd, dan is geen nieuwe bloedtest nodig
Quarantaine:
Nee
Gezondheidscertificaat :
Nee
Legalisering :
Nee
Dier jonger dan 3 maanden:
Pups en kittens < 3 maanden zijn niet toegestaan
Bijzonderheden:
• Behandelen tegen wormen (Praziquantel) en teken (Fipronil) tussen 24 en 48 uur voor inchecktijd (tijdstip vermelden!)
• Tot 1 oktober wordt naast het EU-paspoort ook het Pet Travel Scheme nog geaccepteerd als document geaccepteerd dit dient in tegenstelling tot het EU- paspoort wel ter legalisatie worden aangeboden bij de RVV.
• Geadviseerd wordt om naast het EU-paspoort of het Pet Travel Scheme formulier ook de officiële laboratoriumuitslag van de Rabiëstiter en oude vaccinatiedocumenten mee te nemen ter ondersteuning van de continuïteit van de Rabiësvaccinatie.
• www.defra.gov.uk
• DEFRA informatienummer: 0044-870-2411710 (ma t/m vrij, 8.30-17.00 UK time) of email: pets.helpline@defra.gsi.gov.uk
- kristien
- Actief
- Contacteer:
he shit. Ik haal het paspoort hier bij en ze is tegen rabies ingeent op 13/12/03. Daar heb ik op 13/12/04 voor gebeld omdat wij in januari ook nog naar Bretagne zijn geweest en DA zei dat dat niet herhaald moest worden omdat het geldig is tot 13/12/06.
Bedankt voor de info. Ik ga in ieder geval maandag eens bellen naar dat telefoonnummer maar dat wordt waarschijnlijk geen Engeland.
Ik vind het wel erg, want de prijs van het bloedonderzoek nog daar gelaten, heeft mijn hond een naaldenfobie. Voor inentingen valt dat nog mee want dat kunnen we doen zonder dat ze de naald ziet. Dat bloedonderzoek was echter een ramp: is eerste keer niet gelukt en tweede keer moeten terugkomen met drie man na haar kalmerende pilletjes hebben gegeven. Ik zie dat echt niet zitten om dat nog eens te moeten doen en was er van overtuigd dat dat dus niet meer moest en dat Engeland OK was tot ik die berichten hier op het forum las
(
Bedankt voor de info. Ik ga in ieder geval maandag eens bellen naar dat telefoonnummer maar dat wordt waarschijnlijk geen Engeland.
Ik vind het wel erg, want de prijs van het bloedonderzoek nog daar gelaten, heeft mijn hond een naaldenfobie. Voor inentingen valt dat nog mee want dat kunnen we doen zonder dat ze de naald ziet. Dat bloedonderzoek was echter een ramp: is eerste keer niet gelukt en tweede keer moeten terugkomen met drie man na haar kalmerende pilletjes hebben gegeven. Ik zie dat echt niet zitten om dat nog eens te moeten doen en was er van overtuigd dat dat dus niet meer moest en dat Engeland OK was tot ik die berichten hier op het forum las
- de drentjes
- Actief
Wij gaan naar Wales in juni. Alles is geregeld. Bloedtest OK (jan. 2003 en elk jaar op tijd herhaald) alleen vraag ik me nog af welk anti-teken middel gebruikt wordt. Is dat gewoon Frontline? dat heeft toch ook als werkzame stof Fipronil?• Behandelen tegen wormen (Praziquantel) en teken (Fipronil) tussen 24 en 48 uur voor inchecktijd (tijdstip vermelden!)
En wormmiddel Drontal?
Als we vrijdags de vroege boot nemen dan kan ik toch donderdagsmiddags die behandeling laten uitvoeren?
Ik weet dat alles in orde is maar ben altijd aan het twijfelen of ik niks over het hoofd zie ( het is de eerste keer dat we met de hondjes naar Engeland gaan)
Wil
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
- kristien
- Actief
- Contacteer:
Ik snap het nog steeds niet...
Ik worstel mij door het volgende document:
http://europa.eu.int/eur-lex/pri/en/oj/ ... 010009.pdf
En als het gaat over hoe dikwijls de vaccinatie moet herdaan worden verwijst men naar het artikel 5, waar staat:
be accompanied by a passport issued by a veterinarian
authorised by the competent authority certifying valid antirabies
vaccination, or revaccination if applicable, in accordance
with the recommendations of the manufacturing
laboratory, carried out on the animal in question with an
inactivated vaccine of at least one antigenic unit per dose
(WHO standard).
Buiten het bloedonderzoek vind ik geen uitzonderingen voor Zweden en de UK ivm de herhalingen van het vaccin?
Ik worstel mij door het volgende document:
http://europa.eu.int/eur-lex/pri/en/oj/ ... 010009.pdf
En als het gaat over hoe dikwijls de vaccinatie moet herdaan worden verwijst men naar het artikel 5, waar staat:
be accompanied by a passport issued by a veterinarian
authorised by the competent authority certifying valid antirabies
vaccination, or revaccination if applicable, in accordance
with the recommendations of the manufacturing
laboratory, carried out on the animal in question with an
inactivated vaccine of at least one antigenic unit per dose
(WHO standard).
Buiten het bloedonderzoek vind ik geen uitzonderingen voor Zweden en de UK ivm de herhalingen van het vaccin?
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet gewoon zomaar doen hoor!de drentjes schreef:Wij gaan naar Wales in juni. Alles is geregeld. Bloedtest OK (jan. 2003 en elk jaar op tijd herhaald) alleen vraag ik me nog af welk anti-teken middel gebruikt wordt. Is dat gewoon Frontline? dat heeft toch ook als werkzame stof Fipronil?• Behandelen tegen wormen (Praziquantel) en teken (Fipronil) tussen 24 en 48 uur voor inchecktijd (tijdstip vermelden!)
En wormmiddel Drontal?
Als we vrijdags de vroege boot nemen dan kan ik toch donderdagsmiddags die behandeling laten uitvoeren?
Ik weet dat alles in orde is maar ben altijd aan het twijfelen of ik niks over het hoofd zie ( het is de eerste keer dat we met de hondjes naar Engeland gaan)
Wil
Alles moet nl door een dierenarts in het boekje worden gezet. Het wormmiddel is een spuit en dat teken middel moet een bevoegde arts doen.
Trouwens je met ELK jaar opnieuw rabies enten nadat je een bloedproef gedaan hebt. Dus laat je dierenarts de hond opnieuw enten en de datum in het boekje aanpassen. Zodat jij geen nieuwe dure bloedtest hoeft te doen, en weer moet wachten.
- kristien
- Actief
- Contacteer:
Dank je, Inge!
De link is naar een pdf document, dus misschien heb je geen acroreader geinstalleerd? Enfin, dat zijn dus 2 tegenstrijdige bronnen van informatie: de een zegt dat het jaarlijks moet, de ander spreekt over de termijn vastgesteld door de producent van het vaccin. Ik heb een mailtje gestuurd en ga morgen ook bellen, ik hou jullie op de hoogte!
Kristien
De link is naar een pdf document, dus misschien heb je geen acroreader geinstalleerd? Enfin, dat zijn dus 2 tegenstrijdige bronnen van informatie: de een zegt dat het jaarlijks moet, de ander spreekt over de termijn vastgesteld door de producent van het vaccin. Ik heb een mailtje gestuurd en ga morgen ook bellen, ik hou jullie op de hoogte!
Kristien
- Bowie
- Actief
- de drentjes
- Actief
Trouwens je met ELK jaar opnieuw rabies enten nadat je een bloedproef gedaan hebt. Dus laat je dierenarts de hond opnieuw enten en de datum in het boekje aanpassen. Zodat jij geen nieuwe dure bloedtest hoeft te doen, en weer moet wachten.
Nee dat is allemaal in orde. Ook ingevuld in het nieuwe paspoort. Ik neem denk ik ook de originele uitslag van de bloedtest mee hoor (voor alle zekerheid)
Ik was niet van plan om het op eigen houtje te doen maar ik voel me altijd beter als ik van te voren van anderen wat ervaringen heb gehoord.
Als ik vragen stel bij de Da moet die ook eerst alles opzoeken. Dan heb ik liever nog wat info van iemand die het allemaal al een keer eerder gedaan heeft.
Wil
- Contacteer:
Weet je, van de Engelsen snap ik het nog wel, hun strenge rabies wetgeving. Die zitten op een eiland. Maar de Zweden? Ik bedoel, Rusland bijvoorbeeld is toch helemaal niet rabies vrij en wat gaan ze doen met de wolven en de vossen die in Lapland de grens oversteken? Allemaal tegenhouden aan de grens en hun paspoort vragen
)
- kristien
- Actief
- Contacteer:
In theorie heeft je dierenarts gelijk, maar regels zijn nu eenmaal regels
Ja maar in dat pdf document van die PETS site spreken ze ook enkel maar over de vastgestelde werkingstijd van het vaccin, ook voor de UK, en vermelden ze niks van jaarlijkse vaccinatie ofzo.
Enfin, afwachten en niet te hard hopen op Schotse vakantie dit jaar ..
Hoe doe je dat trouwens in Engeland: ik veronderstel zoals in Noorwegen en Zweden dat je je hond gaat aangeven bij de douane en dat je dan een stempeltje krijgt?
- kristien
- Actief
- Contacteer:
- kristien
- Actief
- Contacteer:
GEVONDEN!!
Kijk maar op de volgende link:
http://www.defra.gov.uk/animalh/quarant ... fo/vac.htm
Revaccination (boosters)
After an animal has been vaccinated, it must be given booster vaccinations to remain qualified for PETS. This must be done by the “Valid untilâ€
Kijk maar op de volgende link:
http://www.defra.gov.uk/animalh/quarant ... fo/vac.htm
Revaccination (boosters)
After an animal has been vaccinated, it must be given booster vaccinations to remain qualified for PETS. This must be done by the “Valid untilâ€
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Je hoeft maar eenmaal bloed te laten testen. Gekeken wordt of de titer hoog genoeg is, is dit niet zo dan moet je bijvaccineren en kijken of het alsnog lukt en anders is het goed en hoef je alleen maar jaarlijks te enten. Je bewaart de uitslag van de titer dus in het paspoort en neemt dit mee, verder is het handig om alle entingen voor rabiës te bewaren, dat kun je er aan de grens gewoon bijgeven en dan weet de douane dat de hond ieder jaar geënt is. Een discussie voeren over het hoe en waarom mag best maar vooralsnog is het nu eenmaal zo en kun je er beter in mee gaan.de drentjes schreef:Trouwens je met ELK jaar opnieuw rabies enten nadat je een bloedproef gedaan hebt. Dus laat je dierenarts de hond opnieuw enten en de datum in het boekje aanpassen. Zodat jij geen nieuwe dure bloedtest hoeft te doen, en weer moet wachten.
Nee dat is allemaal in orde. Ook ingevuld in het nieuwe paspoort. Ik neem denk ik ook de originele uitslag van de bloedtest mee hoor (voor alle zekerheid)![]()
Ik was niet van plan om het op eigen houtje te doen maar ik voel me altijd beter als ik van te voren van anderen wat ervaringen heb gehoord.
Als ik vragen stel bij de Da moet die ook eerst alles opzoeken. Dan heb ik liever nog wat info van iemand die het allemaal al een keer eerder gedaan heeft.
Wil

- kristien
- Actief
- Contacteer:
Ook nog een goeie site: http://www.savab.be/pasport.htm
Hier staat ook dat hervaccineren doorgaans om de drie jaar moet, althans met de Belgische vaccins. Dat kan misschien anders zijn met diegene die in Nederland gebruikt worden?
Hier staat ook dat hervaccineren doorgaans om de drie jaar moet, althans met de Belgische vaccins. Dat kan misschien anders zijn met diegene die in Nederland gebruikt worden?
- avstee
- Vaste gebruiker
Het gaat inderdaad om een hervaccinatie binnen het vaccinatieschema en er staat niet expliciet dat dit elk jaar moet zijn. Dit is geheel afhankelijk van de fabrikant van het vaccin.kristien schreef: http://www.defra.gov.uk/animalh/quarant ... fo/vac.htm
kijk eens op deze site: http://www.whvc.co.uk/rabies.html
The pet must be vaccinated for Rabies. The earliest this can be started is 12 weeks of age. The pet must have been microchipped FIRST (e.g. the day before), and the chip must be read first to prove that the animal can be correctly identified. Two Rabies vaccines are licensed in this country; Intervet's 'Nobivac Rabies' and Merial's 'Rabisin'.
Both vaccines recommend boosters every 2 years for dogs but some countries specify annual injections to comply with the Rabies protocol, so it safest to give annual boosters to cover every eventuality. Rabisin requires annual boosters for cats and Nobivac every 2 years, but again if the animal is likely to travel again it is best to recommend annual vaccination. If a pet has been vaccinated for rabies BEFORE being microchipped, it must be chipped then start a new rabies course again.
- kristien
- Actief
- Contacteer:
Hoi,
Heb net ook gebeld met de PETS helpdesk in de UK en de richtlijnen zijn als volgt:
-Het zijn de LOKALE richtlijnen die tellen. Is ze dus ingeent in Belgie met een vaccin dat in Belgie vastgesteld wordt op 3 jaar ('valid until' datum op het paspoort) dan moet het maar elke 3 jaar. De in de UK gebruikte vaccins zijn meestal vastgesteld op 2 jaar: ga je vanuit de UK met je hond opreis naar ergens anders moet het dus om de 2 jaar gebeuren
-Ik had ook even schrik toen ik het volgende las op de PETS site:
There are currently 4 authorised rabies vaccines in the UK: Canigen, Nobivac Rabies, Quantum Rabies and Rabisin.
Mijn hond is ingeent met het vaccin 'Rabdomun'. Echter, ook hier gelden de locale richtlijnen: Rabdomun is een goedgekeurd vaccin in Belgie dus in de in Belgie gevaccineerde dieren daarmee mogen op reis in de EU. De bovengenoemde lijst geldt voor in de UK wonende dieren.
Dit is ook goed nieuws voor de mensen die het niet zien zitten om hun dieren elk jaar te vaccineren.
En ik ben blij want we kunnen alsnog naar Schotland
))
Heb net ook gebeld met de PETS helpdesk in de UK en de richtlijnen zijn als volgt:
-Het zijn de LOKALE richtlijnen die tellen. Is ze dus ingeent in Belgie met een vaccin dat in Belgie vastgesteld wordt op 3 jaar ('valid until' datum op het paspoort) dan moet het maar elke 3 jaar. De in de UK gebruikte vaccins zijn meestal vastgesteld op 2 jaar: ga je vanuit de UK met je hond opreis naar ergens anders moet het dus om de 2 jaar gebeuren
-Ik had ook even schrik toen ik het volgende las op de PETS site:
There are currently 4 authorised rabies vaccines in the UK: Canigen, Nobivac Rabies, Quantum Rabies and Rabisin.
Mijn hond is ingeent met het vaccin 'Rabdomun'. Echter, ook hier gelden de locale richtlijnen: Rabdomun is een goedgekeurd vaccin in Belgie dus in de in Belgie gevaccineerde dieren daarmee mogen op reis in de EU. De bovengenoemde lijst geldt voor in de UK wonende dieren.
Dit is ook goed nieuws voor de mensen die het niet zien zitten om hun dieren elk jaar te vaccineren.
En ik ben blij want we kunnen alsnog naar Schotland
- kristien
- Actief
- Contacteer:
--> Ik heb met de mensen van dogsincluded geemaild en ze gaan hun informatie aanpassen. Hier is wat ze terugschreven:
-------
Bedankt voor je mailtje met aanvulling op de informatie over de
rabiesvaccinaties. Je hebt gelijk dat hervaccinatie binnen het
vaccinatieschema moet plaatsvinden en dat sommige vaccins langer dan een
jaar geldig zijn. Ik heb er tot dusverre voor gekozen om op onze website een
jaar te vermelden omdat de vaccins die momenteel het meest gebruikt worden
slechts een jaar geldig zijn. Er is al erg veel onduidelijkheid en
verwarring over alle regeltjes en het blijkt voor hondenbezitters al lastig
te zijn om de hervaccinatie binnen een jaar in de gaten te houden. Mijn
dierenarts attendeert mij via een kaartje erop wanneer de vaccinatie van
mijn honden verloopt maar deze service wordt niet door alle dierenartsen
geboden. Veel vaccinaties verlopen gewoon en dat geeft dan weer stress als
mensen op vakantie gaan. Daarom heb ik er voor gekozen om iedereen bewust te
maken van de doorgaans gebruikelijke 1 jaar termijn.
Uiteraard wil ik zo volledig mogelijk zijn en correcte informatie
verstrekken. Ik zal daarom de formulering aanpassen.
-----------
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Vraag even goed na met welk middel er ontwormd moet worden! Want toen ik op Crufts was dit jaar hoorde ik een verhaal over iemand uit Finland. Die had zijn hond laten behandelen met het verkeerde merk en kwam Engeland niet in. Hele reis vanuit Finland naar Calais (om daar met de trein over te gaan) dus voor niets gemaakt. En dus ook voor niets ingeschreven.de drentjes schreef:Wij gaan naar Wales in juni. Alles is geregeld. Bloedtest OK (jan. 2003 en elk jaar op tijd herhaald) alleen vraag ik me nog af welk anti-teken middel gebruikt wordt. Is dat gewoon Frontline? dat heeft toch ook als werkzame stof Fipronil?• Behandelen tegen wormen (Praziquantel) en teken (Fipronil) tussen 24 en 48 uur voor inchecktijd (tijdstip vermelden!)
En wormmiddel Drontal?
Wil
- avstee
- Vaste gebruiker
er moet ontwormd worden met Praziquantel, dit zit oa in:
droncit 50 mg oraal Bayer :N:
droncit injectievloeistof intramusculair Bayer :N:
drontal dog oraal Bayer :N:
drontal large dog oraal Bayer :N:
milbemax (honden) oraal Novartis Consumer Health, Business unit Animal Hea :N:
milbemax (kleine honden en puppy's) oraal Novartis Consumer Health, Business unit Animal Hea :N:
praziquantel 50 mg tabletten oraal Eurovet Nederland B.V. :N:
dus niet met Vitaminthe ontwormingspasta!!!
dit moet 24-48 uur voor je vertrek naar engeland gebeuren, door je dierenarts!!!
droncit 50 mg oraal Bayer :N:
droncit injectievloeistof intramusculair Bayer :N:
drontal dog oraal Bayer :N:
drontal large dog oraal Bayer :N:
milbemax (honden) oraal Novartis Consumer Health, Business unit Animal Hea :N:
milbemax (kleine honden en puppy's) oraal Novartis Consumer Health, Business unit Animal Hea :N:
praziquantel 50 mg tabletten oraal Eurovet Nederland B.V. :N:
dus niet met Vitaminthe ontwormingspasta!!!
dit moet 24-48 uur voor je vertrek naar engeland gebeuren, door je dierenarts!!!