Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wat als de baas niet corrigeert
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief
wat als de baas niet corrigeert
Vandaag maakte ik het weer een paar maal mee, een baas die niet ingrijpt waar ik dat wel zou doen.
Eerst een een reu van een voor mij onbekend ras die steeds uitviel naar Spok in het uitlaatbos, en hem uiteindelijk weer een behoorlijk eind opdreef.
Later, Spok al gespannen en een beetje uit z'n doen, een DH - reu die hem liep te intimideren. Met veel moeite voorkom ik dat Spok het weer op een lopen zet, die herder blijft een beetje intimideren. Naar mijn smaak een beetje laat - er werd weer druk gekwekt - maar goed, gelukkig greep zijn baas op dat moment in en riep zijn herder tot de orde.
Nu loop ik zelf ook wel eens met een hond rond die niet altijd even vriendelijk is naar andere honden, om welke reden ik met Luna trouwens drukke uitlaatplaatsen mijd, maar ik ben wel een en al aandacht voor haar, en grijp altijd in als het mis dreigt te gaan en liever nog daarvoor, probeer gewoon problemen te voorkomen. Lukt het nog niet altijd - hoeft ook niet altijd aan Luna te liggen natuurlijk -, maar bange hondjes intimideren moet ze bij mij niet flikken.
Nu is eigenlijk meer algemeen mijn vraag: hoe gaan jullie met zoiets om, of hoe zouden jullie met zoiets omgaan: een baas laat een correctie na, waar die volgens jouw maatstaven op zijn plaats is? Zelf vind ik het altijd heel irritant als iemand zioch met mijn hond bemoeit, al was het maar omdat het effect meestal averechts is.
Eerst een een reu van een voor mij onbekend ras die steeds uitviel naar Spok in het uitlaatbos, en hem uiteindelijk weer een behoorlijk eind opdreef.
Later, Spok al gespannen en een beetje uit z'n doen, een DH - reu die hem liep te intimideren. Met veel moeite voorkom ik dat Spok het weer op een lopen zet, die herder blijft een beetje intimideren. Naar mijn smaak een beetje laat - er werd weer druk gekwekt - maar goed, gelukkig greep zijn baas op dat moment in en riep zijn herder tot de orde.
Nu loop ik zelf ook wel eens met een hond rond die niet altijd even vriendelijk is naar andere honden, om welke reden ik met Luna trouwens drukke uitlaatplaatsen mijd, maar ik ben wel een en al aandacht voor haar, en grijp altijd in als het mis dreigt te gaan en liever nog daarvoor, probeer gewoon problemen te voorkomen. Lukt het nog niet altijd - hoeft ook niet altijd aan Luna te liggen natuurlijk -, maar bange hondjes intimideren moet ze bij mij niet flikken.
Nu is eigenlijk meer algemeen mijn vraag: hoe gaan jullie met zoiets om, of hoe zouden jullie met zoiets omgaan: een baas laat een correctie na, waar die volgens jouw maatstaven op zijn plaats is? Zelf vind ik het altijd heel irritant als iemand zioch met mijn hond bemoeit, al was het maar omdat het effect meestal averechts is.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Tja, ik heb misschien makkelijk praten, maar mijn honden lossen dit dus zelf op....
Gistermiddag nog: op ons vaste uitlaatrondje (waar Kaya de baas denkt te zijn en geen onbekende honden accepteert) kwamen we een vrouw op fiets tegen met haar hond los naast haar.
Ik riep Kaya meteen en liet haar volgen. De vrouw zag dit, maar liet haar hond toch bij haar vandaan gaan richting Kaya. De 2 honden stonden tegenover elkaar en Kaya had haar staart gevaarlijk hoog. Ik greep Kaya bij haar staart en riep haar weer bij me, ook dit zag de vrouw en ze deed niks.
Haar hond achtervolgde Kaya weer en begon aan haar kont te snuffelen..... toen was het op en dook Kaya bovenop de hond om hem vervolgens in de sloot te gooien.
Goh, op dat moment stopte de vrouw ineens wel met fietsen
Op afstand kreeg ik wat onduidelijk commentaar, maar dan vind ik het wel geschikt allemaal!
Dus in mijn geval is het op een gegeven moment dikke pech als de baasjes zelf niet ingrijpen.
Gistermiddag nog: op ons vaste uitlaatrondje (waar Kaya de baas denkt te zijn en geen onbekende honden accepteert) kwamen we een vrouw op fiets tegen met haar hond los naast haar.
Ik riep Kaya meteen en liet haar volgen. De vrouw zag dit, maar liet haar hond toch bij haar vandaan gaan richting Kaya. De 2 honden stonden tegenover elkaar en Kaya had haar staart gevaarlijk hoog. Ik greep Kaya bij haar staart en riep haar weer bij me, ook dit zag de vrouw en ze deed niks.
Haar hond achtervolgde Kaya weer en begon aan haar kont te snuffelen..... toen was het op en dook Kaya bovenop de hond om hem vervolgens in de sloot te gooien.
Goh, op dat moment stopte de vrouw ineens wel met fietsen

Dus in mijn geval is het op een gegeven moment dikke pech als de baasjes zelf niet ingrijpen.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Zoie
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik grijp erg snel in. Zodra ik zie dat een ontmoeting niet uitloopt op spelen wil ik dat Nelson doorloopt en dat doet hij ook. Dus bij stijf gesnuffel zeg ik al doorlopen. Wat mij opvalt is dat mensen met kleine honden veelal erg bereid zijn tot het ook tot doorlopen manen van hun honden, maar mensen met grote honden, lees groter dan Nelson, die zal het worst wezen.
Volgens mij heeft het wel of niet ingrijpen van bazen toch wel erg te maken met het inschatten wie er met kleerscheuren uit de strijd gaat komen. Zolang dat hun hond niet is zal het veel mensen worst wezen. Daar heb ik dus nog wel eens meningsverschillen over.
Ik vind gedonder niet nodig. Ik loop voor mijn lol en mijn hond ook. Ik vind het helemaal niet nodig dat hij andere honden intimideert of dat andere honden hem intimideren. Als er geintimideert moet worden doe ik dat wel!
Volgens mij heeft het wel of niet ingrijpen van bazen toch wel erg te maken met het inschatten wie er met kleerscheuren uit de strijd gaat komen. Zolang dat hun hond niet is zal het veel mensen worst wezen. Daar heb ik dus nog wel eens meningsverschillen over.
Ik vind gedonder niet nodig. Ik loop voor mijn lol en mijn hond ook. Ik vind het helemaal niet nodig dat hij andere honden intimideert of dat andere honden hem intimideren. Als er geintimideert moet worden doe ik dat wel!

Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Bowie
- Actief
Ik spreek de betreffende eigenaar er wel op aan.
Soms is het gewoon geen partij.
Chanti van mij is echt zo'n hondje die alle conflicten uit de weg gaat, ze zal dan ook niet snel andere honden opzoeken. Maar er zijn soms honden die JUIST haar moeten hebben, Chanti laat dan alle kalmerende signalen de revue passeren maar dit soort honden hebben dan gewoon een plaat voor hun kop. Dan grijp ik in, of ik vraag of de eigenaar zijn hond even bij zich wil roepen.
Chanti van mij is echt zo'n hondje die alle conflicten uit de weg gaat, ze zal dan ook niet snel andere honden opzoeken. Maar er zijn soms honden die JUIST haar moeten hebben, Chanti laat dan alle kalmerende signalen de revue passeren maar dit soort honden hebben dan gewoon een plaat voor hun kop. Dan grijp ik in, of ik vraag of de eigenaar zijn hond even bij zich wil roepen.
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
verkeerd gelezen
niemand bemoeit zich met mijn honden. ten eerste snappen ze het niet en denken ze nog meer te kunnen kloten omdat er gereageerd wordt...
daarnaast is sam altijd aan de lijn en heeft niemand hem iets op te leggen omdat ik hem dus aan de lijn dus onder controle heb.
lola kan nog weleens naar iemand schieten om te knuffelen als ze losloopt ... ik kan haar redelijk terugroepen en anders verontschuldig ik mezelf voor haar.
dat is mijn fout. officieel moet ik haar onder controle hebben, het is niet lola's fout en als er gecorrigeerd wordt door een vreemde moeten ze mij corrigeren, maar niet mijn honden.
als je op visite bent is het anders.
ik zit op de bank, lola is bij oma in de keuken en bedenkt dat het leuk is om de vuilnisbak om te trekken.. dan mag oma NEEEEE LOLAAAAA gillen hoor! net zo lang tot kreng het snapt!

niemand bemoeit zich met mijn honden. ten eerste snappen ze het niet en denken ze nog meer te kunnen kloten omdat er gereageerd wordt...
daarnaast is sam altijd aan de lijn en heeft niemand hem iets op te leggen omdat ik hem dus aan de lijn dus onder controle heb.
lola kan nog weleens naar iemand schieten om te knuffelen als ze losloopt ... ik kan haar redelijk terugroepen en anders verontschuldig ik mezelf voor haar.
dat is mijn fout. officieel moet ik haar onder controle hebben, het is niet lola's fout en als er gecorrigeerd wordt door een vreemde moeten ze mij corrigeren, maar niet mijn honden.
als je op visite bent is het anders.
ik zit op de bank, lola is bij oma in de keuken en bedenkt dat het leuk is om de vuilnisbak om te trekken.. dan mag oma NEEEEE LOLAAAAA gillen hoor! net zo lang tot kreng het snapt!

-
- Zeer actief
ik heb er eigenlijk in het losloopbos hier geen last van dan gaat zoe alles wat op een herder lijkt met een grote boog uit de weg. :N:
stacey maakt helemaal nooit problemen ook niet aan de riem.
bij zoe is dat veranderd sinds stacey als pup bij ons is gekomen
,alle honden die ooit naar haar zijn uitgevallen daar gaat ze nu bij voorbaat als een gek tegen te keer
afleiden van te voren heeft totaal geen zin
,nu is zoe gelukkig een kleine hond dus mij omvertrekken lukt haar niet
maar vervelend vind ik het wel. 
stacey maakt helemaal nooit problemen ook niet aan de riem.

bij zoe is dat veranderd sinds stacey als pup bij ons is gekomen

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik ben het met Eline eens. Ikzelf was ook de beroerdste niet toen Wuilus nog jong was en er kwam een hond zieken.
Als ik de eigenaar had verteld dat het beter was de hond weg te halen en er gebeurde niets dan vond ik het geen probleem als de honden het onderling bepaalden.
Wuilus was groot dus het was me een worst als een labje of mecheltje kwam zieken. Toen ze aangerand werd door een boerboel of de keer dat een Amstaffteefje duidelijk snode plannen had was ik er als de kippen bij
Haar een andere hond laten uitdagen heb ik nooit goed gevonden. Ze mocht uberhaubt niet naar andere honden toe voordat ik de eigenaar had gesproken dat de hond niet met teven vocht en zeker wist dat het een ongecastreerde reu was die in de smaak viel.
Maargoed, zelfs ongecastreerde reuen was niet altijd een relaxte sfeer. Zodra er frolics kwamen of een stok in het spel kwam kon ook dat ontaarden in ruzie en gesnauw.

Als ik de eigenaar had verteld dat het beter was de hond weg te halen en er gebeurde niets dan vond ik het geen probleem als de honden het onderling bepaalden.
Wuilus was groot dus het was me een worst als een labje of mecheltje kwam zieken. Toen ze aangerand werd door een boerboel of de keer dat een Amstaffteefje duidelijk snode plannen had was ik er als de kippen bij

Haar een andere hond laten uitdagen heb ik nooit goed gevonden. Ze mocht uberhaubt niet naar andere honden toe voordat ik de eigenaar had gesproken dat de hond niet met teven vocht en zeker wist dat het een ongecastreerde reu was die in de smaak viel.
Maargoed, zelfs ongecastreerde reuen was niet altijd een relaxte sfeer. Zodra er frolics kwamen of een stok in het spel kwam kon ook dat ontaarden in ruzie en gesnauw.

- Zoie
- Zeer actief
Ja, hier ben ik het helemaal mee eens. Al reageer ik niet bij alle honden hetzelfde, als het niet leuk is, moet Luna doorlopen, en met Spok loop ik ook door.Eline* schreef:Ik grijp erg snel in. Zodra ik zie dat een ontmoeting niet uitloopt op spelen wil ik dat Nelson doorloopt en dat doet hij ook. Dus bij stijf gesnuffel zeg ik al doorlopen. Wat mij opvalt is dat mensen met kleine honden veelal erg bereid zijn tot het ook tot doorlopen manen van hun honden, maar mensen met grote honden, lees groter dan Nelson, die zal het worst wezen.
Maar je hebt van die specieke plaatsen, waar ik met Luna niet kom, maar die ik met Spok wel opzoek, waar mensen komen om hun honden te laten spelen. Dan valt er wel eens een grauw of een snauw natuurlijk, vaak ook even onwennigheid, maar ik vind dat als je als baas naar dat soort plekken gaat, je je hond minstens tot de orde moet kunnen roepen en oog voor hem moet hebben.
Laatst maakte ik het op zo'n plaats mee dat er een macho-reu kwam klieren, geen baas te bekennen. Mijn mede uitlaatbazen kende die hond, en vonden het ook erg irritant dat de baas er niet was. Maar stelde me gerust: deze hond wordt van de week gecastreerd ! Treurig vind ik dat dan, die hond wordt w.s. alleen maar gecastreerd omdat zijn baas hem maar aan laat klooien.

- Zoie
- Zeer actief
Even voor de duidelijkheid, ik heb het nu niet over een situatie waarin Spok zelf aan het klieren is, als hij dan gecorrigeerd wordt vind ik daar niks mis mee, zolang het redelijk blijft, maar een situatie waarin hij zelf duidelijk die hond probeert te ontlopen, maar die hond laat Spok niet met rust.MARC_S schreef:Ik ben het met Eline eens. Ikzelf was ook de beroerdste niet toen Wuilus nog jong was en er kwam een hond zieken.![]()
:

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Weet je Jan, ik heb niet zoveel boodschap aan wat van iemand anders is en wat van mij. Zo werkt het ook met kinderen in mijn ogen. Als er oneerlijk gespeeld wordt grijp je als onafhankelijke oudere en wijzere in. Ik heb het niet over het uitdelen van straf of correctie's , maar wel over het handig begeleiden van situatie's. Als je ziet dat twee kinderen ruzie gaan krijgen over een schepje bied je iets aan op dat conflict te voorkomen.Zoie schreef:Even voor de duidelijkheid, ik heb het nu niet over een situatie waarin Spok zelf aan het klieren is, als hij dan gecorrigeerd wordt vind ik daar niks mis mee, zolang het redelijk blijft, maar een situatie waarin hij zelf duidelijk die hond probeert te ontlopen, maar die hond laat Spok niet met rust.
Dan maakt het geen snars uit van wie welk kind is. Zo werkt het ook met honden. Als ik zie dat er een hond het contact met een andere hond niet prettig vind dan stuur je de andere hond weg of je leidt hem af.
Als 1 hond die van jou is mag jij ook gewoon je grenzen stellen aan wat jij wel of niet wil met jouw hond. Het gaat om jouw hond dan toch?
Laatst gewijzigd door Eline* op 11 mar 2005 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb het ook over een situatie waarin Wuilus geklierd werd.Zoie schreef:Even voor de duidelijkheid, ik heb het nu niet over een situatie waarin Spok zelf aan het klieren is, als hij dan gecorrigeerd wordt vind ik daar niks mis mee, zolang het redelijk blijft, maar een situatie waarin hij zelf duidelijk die hond probeert te ontlopen, maar die hond laat Spok niet met rust.MARC_S schreef:Ik ben het met Eline eens. Ikzelf was ook de beroerdste niet toen Wuilus nog jong was en er kwam een hond zieken.![]()
:

- Zoie
- Zeer actief
Dat is misschien nog wel het beste, als je weet wie de eigenaar is tenminste, wat soms kan je dat echt niet zien.Bowie schreef:Ik spreek de betreffende eigenaar er wel op aan.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat is makkelijk gezegd, maar als die hond jouw hond blijft achtervolgen dan kan je moeilijk uit die situatie weglopen.Zoie schreef:haha, ja , maar dat is een compleet omgekeerde situatie, een hond die jouw hond opzoekt. Overigens mag Luna van mij dan nog niks oplossen, al krijgt ze dan niet op haar kop, ik blijf haar wel afleiden met b.v. de bal en loop uit de situatie weg.
Ik heb het een behoorlijk aantal keren meegemaakt en tot een bepaalde hoogte probeer ik altijd de lieve vrede te bewaren.
Een tijd geleden was een kleine hond ontsnapt bij de uitlaatservice en die bleef dus aan Kaya plakken. Dat is geen partij voor Kaya en hier wil ik dan ook geen ellende, maar probeer maar 2 honden redelijk te houden gedurende 5 minuten als de ene hond wil blijven snuffelen en de andere niet.
Afijn.... dat is dus wel gelukt.
Wat ik eerder als voorbeeld aanhaalde (wat gistermiddag gebeurde) daar gaat het om een hond die qua grote bij Kaya in de buurt komt. Daarbij ook nog eens een reu, een opdringerige reu. En ja, na 2 keer waarschuwen mag ze dan van mij kenbaar maken dat ze hier niet van gediend is.
Wel met de wetenschap dat Kaya stopt als de hond zich overgeeft en Kaya niet werkelijk doorbijt.
als ik zie dat de ontmoeting tussen een van mijn honden en een vreemde hond niet al te ontspannen verloopt, dan vraag ik de eigenaar van de vreemde hond zijn hond bij zich te halen. en dat doe ik dan ook met de mormels.
ik wil geen gezeur. en zeker geen 'hij doet niets, hoor'-opmerkingen. genoeg gezeik meegemaakt om dat risico niet meer te willen lopen.
ik wil geen gezeur. en zeker geen 'hij doet niets, hoor'-opmerkingen. genoeg gezeik meegemaakt om dat risico niet meer te willen lopen.
- Zoie
- Zeer actief
Ja, ik bedoel met corrigeren eigenlijk ook meer afkappen, bij je roepen, afleiden met bal of weet ik het wat, en niet zozeer afstraffen. Hoewel ik wel met stemverheffing werk als Luna niet goed luistert en ze moet van mij gewoon kappen.Eline* schreef:Weet je Jan, ik heb niet zoveel boodschap aan wat van iemand anders is en wat van mij. Zo werkt het ook met kinderen in mijn ogen. Als er oneerlijk gespeeld wordt grijp je als onafhankelijke oudere en wijzere in. Ik heb het niet over het uitdelen van straf of correctie's , maar wel over het handig begeleiden van situatie's. Als je ziet dat twee kinderen ruzie gaan krijgen over een schepje bied je iets aan op dat conflict te voorkomen.Zoie schreef:Even voor de duidelijkheid, ik heb het nu niet over een situatie waarin Spok zelf aan het klieren is, als hij dan gecorrigeerd wordt vind ik daar niks mis mee, zolang het redelijk blijft, maar een situatie waarin hij zelf duidelijk die hond probeert te ontlopen, maar die hond laat Spok niet met rust.
Dan maakt het geen snars uit van wie welk kind is. Zo werkt het ook met honden. Als ik zie dat er een hond het contact met een andere hond niet prettig vind dan stuur je de andere hond weg of je leidt hem af.
Als 1 hond die van jou is mag jij ook gewoon je grenzen stellen aan wat jij wel of niet wil met jouw hond. Het gaat om jouw hond dan toch?
Het hangt ook een beetje van de situatie af of je die andere hond kunt wegsturen c.q. afleiden. Maar ik kan hem toch moeilijk van het speelveldje afsturen als z'n baas daar ergens tussen de andere bazen staat.
Nou ja, misschien is het ook een kwestie van de bazen en de honden leren kennen. Heb een keer een baas aangesproken - "uw hond is ook niet erg vriendelijk tegen die van mij "- en die groet me nu niet meer. haha, jammer dan.

- Bowie
- Actief
Nee, precies...Zoie schreef:Dat is misschien nog wel het beste, als je weet wie de eigenaar is tenminste, wat soms kan je dat echt niet zien.Bowie schreef:Ik spreek de betreffende eigenaar er wel op aan.
Zo had ik vandaag de hele wandeling een Beagle mee... eigenaar was in geen velden of wegen te bekennen

Toen meneer-Beagle een beetje vervelend werd tegen Bowie (en Bowie is doorgaans niet echt heel lief tegen vervelende honden) heb ik de Beagle maar weggestuurd.
Uiteindelijk kom ik dus zijn baas tegen die net doet of het heel normaal is dat een hond zichzelf uitlaat

Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
- Zoie
- Zeer actief
ja, ik weet er alles van hoor, er zijn gewoon bazen die domweg hun hond bij je achter laten !!!Stang schreef:Ja dat is makkelijk gezegd, maar als die hond jouw hond blijft achtervolgen dan kan je moeilijk uit die situatie weglopen.Zoie schreef:haha, ja , maar dat is een compleet omgekeerde situatie, een hond die jouw hond opzoekt. Overigens mag Luna van mij dan nog niks oplossen, al krijgt ze dan niet op haar kop, ik blijf haar wel afleiden met b.v. de bal en loop uit de situatie weg.
Ik heb het een behoorlijk aantal keren meegemaakt en tot een bepaalde hoogte probeer ik altijd de lieve vrede te bewaren.
Een tijd geleden was een kleine hond ontsnapt bij de uitlaatservice en die bleef dus aan Kaya plakken. Dat is geen partij voor Kaya en hier wil ik dan ook geen ellende, maar probeer maar 2 honden redelijk te houden gedurende 5 minuten als de ene hond wil blijven snuffelen en de andere niet.
Wat ik eerder als voorbeeld aanhaalde (wat gistermiddag gebeurde) daar gaat het om een hond die qua grote bij Kaya in de buurt komt. Daarbij ook nog eens een reu, een opdringerige reu. En ja, na 2 keer waarschuwen mag ze dan van mij kenbaar maken dat ze hier niet van gediend is.
Wel met de wetenschap dat Kaya stopt als de hond zich overgeeft en Kaya niet werkelijk doorbijt.
Het uitgangspunt is dat Luna niks mag oplossen, maar het lukt me natuurlijk ook niet altijd. Van de week een keer een labrador weggestuurd zonder dat Luna reageerde, en daar was ik wel blij mee, want voor hetzlefde geld gaat ze een handje helpen

Hoe ver Luna door zou gaan, ik weet het niet, omdat ik het nooit laat gaan en haar weer bij me roep, meestal geeft die andere hond het dan echt wel op. In dit soort situaties is er nooit bloed gevloeid, wel schijnt ze eenmaal een gaatje in een oor van een dog te hebben gemaakt. Doggen moet ze niet, en dat ligt aan Luna.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is ook het beste uitgangspunt Jan!Zoie schreef:ja, ik weet er alles van hoor, er zijn gewoon bazen die domweg hun hond bij je achter laten !!!Stang schreef:Ja dat is makkelijk gezegd, maar als die hond jouw hond blijft achtervolgen dan kan je moeilijk uit die situatie weglopen.Zoie schreef:haha, ja , maar dat is een compleet omgekeerde situatie, een hond die jouw hond opzoekt. Overigens mag Luna van mij dan nog niks oplossen, al krijgt ze dan niet op haar kop, ik blijf haar wel afleiden met b.v. de bal en loop uit de situatie weg.
Het uitgangspunt is dat Luna niks mag oplossen, maar het lukt me natuurlijk ook niet altijd. Van de week een keer een labrador weggestuurd zonder dat Luna reageerde, en daar was ik wel blij mee, want voor hetzlefde geld gaat ze een handje helpen![]()
Hoe ver Luna door zou gaan, ik weet het niet, omdat ik het nooit laat gaan en haar weer bij me roep, meestal geeft die andere hond het dan echt wel op. In dit soort situaties is er nooit bloed gevloeid, wel schijnt ze eenmaal een gaatje in een oor van een dog te hebben gemaakt. Doggen moet ze niet, en dat ligt aan Luna.
En op zich ook mijn uitgangspunt.... echter wel tot een bepaalde grens.
Als de hond werkelijk opdringerig blijft, hij reageert niet op mijn wegsturen en blijft aan Kaya's gat ruiken, dan is voor mij die grens bereikt (mits het een gelijkwaardige hond is). Ik zou in die omstandigheden Kaya nog best onder controle kunnen houden, wat ik ook doe bij kleinere honden, maar ik vind het dan wel mooi geweest: de honden reageren over het algemeen prima op een correctie van Kaya en druipen dan af, terwijl ik soms geen invloed heb op die andere hond.
Even edit nog: daarbij vind ik dat een teef het recht heeft om kenbaar te maken aan een reu dat ze niet gediend is van het 'gat snuffelen'.
- Moos
- Zeer actief
Als andere honden Moos (of Saar ) maar lastig blijven vallen, en de baas is in geen velden of wegen te bekennen, of vindt dat zijn hond niks fout doet grijp ik ook zelf in.
Eergisteren nog liep ik met Moos en Saar het laatste rondje, en kwamen we de loslopende herder van de buren weer tegen. Hond loopt altijd los, en klapt dan altijd op de eerste de beste hond die hij tegenkomt. Saar had ik al opgetild toen ik hem aan zag komen (ik til niet snel op, maar wel als ik een herder tegenkom die al eerder op Moos is geklapt; dat risico neem ik met Saar van 1.5 kilo niet), en hij kwam weer snel richting Moos rennen. Ik ben voor Moos gaan staan, en heb met een hele boze stem "Pas op! Hup, wegwezen" geroepen, en dan druipt hij ook af.
Vervolgens zegt de baas van die herder tegen me: "goh, dat werkt wel goed he, als jij dat zegt"
Hier in het hondenbos loopt een reutje dat heel wild speeld met andere honden. Moos snauwt hem dan weg, en dan is het ook over, Saartje geeft zich meteen over, alleen heeft het reutje in kwestie daar geen boodschap aan. Volgens de baas wil hij alleen maar spelen, dus ik heb hem van de week twee keer aan zijn nekvel (hij heeft geen halsband om) van Saar afgetrokken, en hem kort streng toegesproken.
Nu laat hij Saar of links liggen, of ze spelen samen heel kort heel zachtjes
Eergisteren nog liep ik met Moos en Saar het laatste rondje, en kwamen we de loslopende herder van de buren weer tegen. Hond loopt altijd los, en klapt dan altijd op de eerste de beste hond die hij tegenkomt. Saar had ik al opgetild toen ik hem aan zag komen (ik til niet snel op, maar wel als ik een herder tegenkom die al eerder op Moos is geklapt; dat risico neem ik met Saar van 1.5 kilo niet), en hij kwam weer snel richting Moos rennen. Ik ben voor Moos gaan staan, en heb met een hele boze stem "Pas op! Hup, wegwezen" geroepen, en dan druipt hij ook af.
Vervolgens zegt de baas van die herder tegen me: "goh, dat werkt wel goed he, als jij dat zegt"

Hier in het hondenbos loopt een reutje dat heel wild speeld met andere honden. Moos snauwt hem dan weg, en dan is het ook over, Saartje geeft zich meteen over, alleen heeft het reutje in kwestie daar geen boodschap aan. Volgens de baas wil hij alleen maar spelen, dus ik heb hem van de week twee keer aan zijn nekvel (hij heeft geen halsband om) van Saar afgetrokken, en hem kort streng toegesproken.
Nu laat hij Saar of links liggen, of ze spelen samen heel kort heel zachtjes

Als ik merk dat mijn honden niet van een andere hond gediend zijn dan vraag ik ook of diegene zijn/haar hond bij zich wil roepen, andersom doe ik dat ook als ik zie dat een andere hond niks van mijn honden moet weten.
Ghaya is nogal erg angstig als er grote herderachtige honden (of honden met lang haar) op haar afkomen, ze kan het dan echt gillend op een rennen zetten.
Een tijdje terug was er een vrouwtje met een Sint Bernard reu, Ghaya had al laten zien dat ze bang was door te piepen toen hij bij haar kwam, staart tegen haar buik aan etc etc.
Op een gegeven moment vond die reu het leuk om haar op te jagen rondom een bankje....en z'n eigenaresse stond doodleuk toe te kijken.
Toen heb ik ook ingegrepen.
Ghaya is nogal erg angstig als er grote herderachtige honden (of honden met lang haar) op haar afkomen, ze kan het dan echt gillend op een rennen zetten.
Een tijdje terug was er een vrouwtje met een Sint Bernard reu, Ghaya had al laten zien dat ze bang was door te piepen toen hij bij haar kwam, staart tegen haar buik aan etc etc.
Op een gegeven moment vond die reu het leuk om haar op te jagen rondom een bankje....en z'n eigenaresse stond doodleuk toe te kijken.
- Zoie
- Zeer actief
Vind ik ook, en aangezien Spok daar ook een handje van heeft, zou ik er persoonlijk niet erg rouwig om zijn als hij daarvoor gecorrigeerd wordt, net als voor rijden.Stang schreef: Even edit nog: daarbij vind ik dat een teef het recht heeft om kenbaar te maken aan een reu dat ze niet gediend is van het 'gat snuffelen'.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
estelle schreef:Als ik merk dat mijn honden niet van een andere hond gediend zijn dan vraag ik ook of diegene zijn/haar hond bij zich wil roepen, andersom doe ik dat ook als ik zie dat een andere hond niks van mijn honden moet weten.

Dan zou ik dus ook pisnijdig worden!!!
- Zoie
- Zeer actief
Ja, dat bedoel ik dus ook, dat opjagen niet afkappen. Maar eigenlijk is het dan al te laat, want niet veel honden laten zich dan nog stoppen, zeker niet als de bange hond hard wegrent, wat ik een tijdje terug dus met een mechelaar had.Stang schreef:estelle schreef:Als ik merk dat mijn honden niet van een andere hond gediend zijn dan vraag ik ook of diegene zijn/haar hond bij zich wil roepen, andersom doe ik dat ook als ik zie dat een andere hond niks van mijn honden moet weten.
Toen heb ik ook ingegrepen.Onvoorstelbaar toch dat sommige mensen dan doodleuk toekijken hoe hun hond een andere, bange, hond opjaagt
![]()
Dan zou ik dus ook pisnijdig worden!!!
Maar daar gaat wat aan vooraf, en dan zijn er in negen van de tien gevallen wel mogelijkheden om probemen te voorkomen. Vandaar dat ik, zeker als ik met Luna loop altijd alert op mijn omgeving ben, en op de signalen van de honden.
Maar die vent stond ergens met z'n kindje te spelen, had geen oog voor zijn hond, en dat irriteert me dan zo mateloos, eigenlijk nog meer dan dat het fout gaat.

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
ja dat is leuk als er geluisterd wordt, hoe vaak ik het niet heb gehad dat ik het graag had willen vragen aan de eigenaar maar dat die in geen velden of wegen te bekenen was, men gooit namelijk de deur van de auto open en hondlief mag zijn goddelijke gang gaan.. honden waar je niet vanaf komt en dan wil ik best een poging wagen om de lieve vrede te bewaren maar ik kan het niet in mijn uppie redden daar heb ik die eigenaar ook voor nodiglinlin schreef:als ik zie dat de ontmoeting tussen een van mijn honden en een vreemde hond niet al te ontspannen verloopt, dan vraag ik de eigenaar van de vreemde hond zijn hond bij zich te halen. en dat doe ik dan ook met de mormels.

Sommige eigenaren hebben niet eens een riem bij zich en dan? loop ik daar, mijn honden lopen braaf mee en worden constant lastig gevallen door een of twee vreemde opdringerige honden die van geen wijken weten. Bij kleinere hondjes kan ik nog wel eens iets gooien zodat ze wegrennen, maar bij de grotere werkt dat vaak niet..

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Zelf probeer ik altijd zo snel te zijn dat ik de honden voor ben met corrigeren maar soms ben je gewoon te laat.
Laatst had ik in het hondenbos waar ik was met Micron en Tash een drent die het nodig vond om Micron te grijpen ,ze kwam echt van meters ver onze kant op.
De eigenaresse bleef op een goede afstand staan kijken
en toen ik vroeg kunt u haar even onder appel zetten zei ze dat kan ik niet ze is pas een jaar en trouwens u kunt beter u pup optillen dat is makkelijker.
Ik had er niet zo veel zin in en Micron lag te krijsen dus ik heb de hond zo gaat als het kon weggejaagd en liep door.
Ze lijnde de hond aan en liep weg om die een klein stukje verder weer los te laten en die kwam natuurlijk gelijk weer aanstuiven terwijl de eigenaresse begon te roepen kijk uit daar komt ze weer.
micron wa sonder Tash gaan lopen en daar wiolde de hond hem onder vandaan rukken en toen corrigeeerde ze ook en ja daar kan mijn gebrul niet tegen op hoor.
Nou weet ik wel dat mijn honden niet van die slopers zijn maar ik heb het liever toch niet en zal ,als het kan het vermijden.
Ben het wel eens met je hoor Jan en ik heb ook de pest aan die mensen die met hun hond lopen te wandelen maar er op de een of ander manier er toch niet op weten te letten en spreek,indien nodig,ze daar ook wel op aan.
Laatst had ik in het hondenbos waar ik was met Micron en Tash een drent die het nodig vond om Micron te grijpen ,ze kwam echt van meters ver onze kant op.
De eigenaresse bleef op een goede afstand staan kijken

Ik had er niet zo veel zin in en Micron lag te krijsen dus ik heb de hond zo gaat als het kon weggejaagd en liep door.
Ze lijnde de hond aan en liep weg om die een klein stukje verder weer los te laten en die kwam natuurlijk gelijk weer aanstuiven terwijl de eigenaresse begon te roepen kijk uit daar komt ze weer.
micron wa sonder Tash gaan lopen en daar wiolde de hond hem onder vandaan rukken en toen corrigeeerde ze ook en ja daar kan mijn gebrul niet tegen op hoor.
Nou weet ik wel dat mijn honden niet van die slopers zijn maar ik heb het liever toch niet en zal ,als het kan het vermijden.
Ben het wel eens met je hoor Jan en ik heb ook de pest aan die mensen die met hun hond lopen te wandelen maar er op de een of ander manier er toch niet op weten te letten en spreek,indien nodig,ze daar ook wel op aan.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja inderdaad, dat heb ik dus ook heel vaak meegemaakt: mensen die werkelijk op 100 meter afstand maar wat staan te roepen terwijl de hond volkomen uit het zicht is. En ik maar proberen te schipperen.cloris schreef:ja dat is leuk als er geluisterd wordt, hoe vaak ik het niet heb gehad dat ik het graag had willen vragen aan de eigenaar maar dat die in geen velden of wegen te bekenen was, men gooit namelijk de deur van de auto open en hondlief mag zijn goddelijke gang gaan.. honden waar je niet vanaf komt en dan wil ik best een poging wagen om de lieve vrede te bewaren maar ik kan het niet in mijn uppie redden daar heb ik die eigenaar ook voor nodiglinlin schreef:als ik zie dat de ontmoeting tussen een van mijn honden en een vreemde hond niet al te ontspannen verloopt, dan vraag ik de eigenaar van de vreemde hond zijn hond bij zich te halen. en dat doe ik dan ook met de mormels.
ik wil geen gezeur. en zeker geen 'hij doet niets, hoor'-opmerkingen. genoeg gezeik meegemaakt om dat risico niet meer te willen lopen.![]()
Sommige eigenaren hebben niet eens een riem bij zich en dan? loop ik daar, mijn honden lopen braaf mee en worden constant lastig gevallen door een of twee vreemde opdringerige honden die van geen wijken weten. Bij kleinere hondjes kan ik nog wel eens iets gooien zodat ze wegrennen, maar bij de grotere werkt dat vaak niet..
Of mensen die hier een rondje om de plas heenlopen terwijl ze vrolijk aan het bellen zijn en geen flauw idee hebben waar hun hond uithangt.
Dan moeten ze me dus niet boos aankijken als hun hond ineens ondersteboven gegooid wordt.
Ik vind dat zo vreselijk irritant om 20 minuten lang een vreemde hond achter je aan te hebben die maar loopt te snufelen en te klieren. Hou lekker je hond bij je of verlies hem iig niet uit het oog!
- Rossi
- Zeer actief
Gelukkig komt het niet vaak voor. Maar wat ik hoogst irritant vind is een reu die Rossi ondersteboven gooit terwijl Rossi al duidelijk is gaan liggen en zich overgeeft. Dan zeg ik ook; doorlopen. Vervolgens blijft die hond maar achter ons aan lopen en laat Rossi niet met rust.
En de baas is foetsie.

En de baas is foetsie.

Groeten van Angel en Rossi.

Ik roep altijd mijn honden terug als het niet op prijs gesteld wordt. Dan denk ik vaak zelf dat ik nog niet zou ingrijpen maar ik hou altijd rekening met de andere partij.
Maar ik vind wel dat een beetje begrip ook niet verkeerd is. kijk een andere hond opjagen is een ander verhaal, dat keur ik erg af maar zoals bijvoorbeeld Buck die nu een jaar is, die is erg aangetrokken op het moment door teefjes die of net loops zijn geweest of het zouden kunnen worden.
Hij is helemaal enthousiast. Ik kan hem dan wel terugroepen maar het is toch meestal inderdaad wel eventjes snuffelen. Ik wil hem dus absoluut niet laten castreren dus ik moet daar gewoon goed mee om leren gaan. Maar dat heeft ook eventjes tijd en oefening nodig. het lukt wel, maar soms is hij helemaal "in luf"met een teefje.
Maar dan moet ik wel eventjes de gelegenheid krijgen om dit met hem onder de knie te krijgen. Want ik weet gewoon zeker dat over een tijdje dit probleem opgelost is en dat ik hem ook door oefenen in zo'n situatie onder controle heb. Geen een hond is luisterend geboren toch?
Maar ik vind wel dat een beetje begrip ook niet verkeerd is. kijk een andere hond opjagen is een ander verhaal, dat keur ik erg af maar zoals bijvoorbeeld Buck die nu een jaar is, die is erg aangetrokken op het moment door teefjes die of net loops zijn geweest of het zouden kunnen worden.
Hij is helemaal enthousiast. Ik kan hem dan wel terugroepen maar het is toch meestal inderdaad wel eventjes snuffelen. Ik wil hem dus absoluut niet laten castreren dus ik moet daar gewoon goed mee om leren gaan. Maar dat heeft ook eventjes tijd en oefening nodig. het lukt wel, maar soms is hij helemaal "in luf"met een teefje.

Maar dan moet ik wel eventjes de gelegenheid krijgen om dit met hem onder de knie te krijgen. Want ik weet gewoon zeker dat over een tijdje dit probleem opgelost is en dat ik hem ook door oefenen in zo'n situatie onder controle heb. Geen een hond is luisterend geboren toch?