Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voet

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Voet

Ongelezen bericht door Caro. »

Wat doe ik hier fout???

Kaya kent al heel lang het commando 'voet'. Ik gebruik het niet heel vaak, maar ze weet prima wat het inhoudt.
Tot nu toe heb ik alleen altijd een handbeweging bij het commando gebruikt (ze heeft het nog op de 'oude' manier aangeleerd, dus draaiend links naast me en niet achterlangs).

Nu moet ze het leren kennen zonder handbeweging en wat schertst mijn verbazing: dat kan ze niet :eek:

Ik oefen het al 2 weken, meerdere keren per dag, bouw de handbeweging langzaam af, maar op het moment dat ik mijn hand totaal niet meer beweeg, staart ze me alleen maar stompzinnig aan :19: :mrgreen: Volgens mij heeft ze echt geen flauw idee waar ik het over heb.

:denken: :denken: :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
dusk
Actief

Ongelezen bericht door dusk »

Dat heb ik nou ook met mijn hond Rocky als ik om een poot vraag! Met handbeweging wel succes en zonder niet. Of alleen soms
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Ze kent het commando alleen met de handbeweiging. Het commando voet dmv het woord voet heeft ze nog niet geleerd. Dus opnieuw beginnen met alle hulpen en het commnado er meteen bij gebruiken als ze intentie van voet gaan heeft. hulp langzaam afbouwen. je hebt te lang met hulpen gewerkt.

Jan
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

jep idd, overnieuw beginnen.... zonder handgebaar... ik heb hetzelfde gehad bij mijn hond, kende voet perfect , hmm ja met een gebaartje, nu ondertussen gaat het op het woord...
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

in alles pikken ze eerst de lichaamstaal op.
dus de signalen , pas later het woord , is normaal , zeker als je zonder dwang traint. Je hond kent voet maar heeft waarschijnlijk nog nooit op
het woord gelet en je bent nog niet begonnen ,je hond te leren dat er signalen en verbale commanso,s zijn.
De voet zoals jij hem hebt aangeleerd is moelijker dan gewoon rond gaan.
Ik doe deze ook veel mooier.
Net omdat je bij deze voet nu al veel lichaamstaal hebt laten je gebruikt alleen je hand nog snapt de hond het niet meer.
Gewoon oefenen nu eerst commando ; doet het niet , neen je negatieve bekrachtiger , dan hadsignaal en yeas , geen snoepje
Geduld maar je kunt het best op een 1/2 uurtje geleerd hebben.
Laat de hond ook even denken , als hij aanstallen maakt om te bewegen in de juiste richting yes en hem verder begeleiden. Doet hij het ook al zit hij scheef , jackpot; op het scheef zitten train je dan weer verder is iets anders;
Hebben het vrij vlug door als jij begrijpt waarom ze niet reageren en hun positeif het commando nu leert.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Wat jullie nu zeggen, dat doe ik dus al een week of twee nu.
Altijd heb ik bij het handgebaar ook duidelijk het commando 'voet' gebruikt en nu de laatste weken leg ik er nog meer de nadruk op.
Als ik het gebruik zonder een enkele handbeweging, dan snapt ze het echt niet.
Dus ik bouw dat langzaam af, maak de handbeweging steeds kleiner en korter en dat gaat allemaal prima, maar kom ik op het punt aan dat ik m'n hand totaal niet meer gebruik, dan snapt ze het niet.
Ik oefen het een aantal keer achter elkaar (een keer of 7 ofzo), begin met de handbeweging, bouw dit af tot niets en dan houdt het op voor haar. Zou ik dit meer keer achter elkaar moeten doen? Elke keer zeg ik dus heel erg duidelijk 'voet!' erbij.

Of mis ik iets in jullie uitleg? :denken: Want volgens mij doe ik het dus zoals jullie het ook uitleggen.
Afbeelding
A good dog never dies...

janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

je wilt in 1 sessie het hele probleem oplossen :neenee: . Dat kan niet :19: werk in kleine stapjes per sessie. bengin de volgende sessie daar waar je de laatste sessie gebleven bent. En om iets af te leren duurt net zolang als iets aan leren, probleem is dus niet in 5 min. opgelost. :denken:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:je wilt in 1 sessie het hele probleem oplossen :neenee: . Dat kan niet :19: werk in kleine stapjes per sessie. bengin de volgende sessie daar waar je de laatste sessie gebleven bent. En om iets af te leren duurt net zolang als iets aan leren, probleem is dus niet in 5 min. opgelost. :denken:
:idea: Ik snap het....... ik ging ervan uit dat ik het achter elkaar moest doen omdat ze dan met het 'voet' bezig is dus eerder de link zou leggen :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:
janinca2002 schreef:je wilt in 1 sessie het hele probleem oplossen :neenee: . Dat kan niet :19: werk in kleine stapjes per sessie. bengin de volgende sessie daar waar je de laatste sessie gebleven bent. En om iets af te leren duurt net zolang als iets aan leren, probleem is dus niet in 5 min. opgelost. :denken:
:idea: Ik snap het....... ik ging ervan uit dat ik het achter elkaar moest doen omdat ze dan met het 'voet' bezig is dus eerder de link zou leggen :19:
die stomme africhters :N: kunnen nog wel wat uitleggen :pffff: :mrgreen:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

janinca2002 schreef:
Stang schreef:
die stomme africhters :N: kunnen nog wel wat uitleggen :pffff: :mrgreen:

Hahahahahaha :mrgreen:
Ik train zelf bij de Rottweilerwerkgroep hoor :wink: (dus volop tussen de africhters) :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

dusk
Actief

Dus elke sessie beetje bij beetje afleren?
En dat houdt in dat je het handgebaar steeds minder opvallend gaat doen totdat je een keer een sessie hebt dat je hem amper beweegt? en dan als ze echt op je stem gefocussed is dan reageert ze op voet?
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

dusk schreef:Dus elke sessie beetje bij beetje afleren?
En dat houdt in dat je het handgebaar steeds minder opvallend gaat doen totdat je een keer een sessie hebt dat je hem amper beweegt? en dan als ze echt op je stem gefocussed is dan reageert ze op voet?
Ja........ zeg Janinca :mrgreen: Of het klopt, ga ik de komende tijd uitproberen :mrgreen:

Ik heb het trouwens bij geen enkel commando ooit zo gehad, terwijl ik bij veel commando's in beginsel (en nu soms wel, soms niet) een handbeweging maak. Ik vind het nl heel erg handig zo'n handbeweging, maar het mag niet voor het examen straks :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

:ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :ok: :cheer: :cheer: :cheer:
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Nog handiger (woordgrapje :smile: ) is het om het handgebaar niet aan te leren, misschien iets voor de volgende keer? :mrgreen:
weg gehaald zit een virus in
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:
Nog handiger (woordgrapje :smile: ) is het om het handgebaar niet aan te leren, misschien iets voor de volgende keer? :mrgreen:
:denken: Hoe leer jij 'voet' aan zonder handgebaar? :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:
Sjiel schreef:
dat is een ander manier van aanleren. Je laat je hond zitten gaat er zelf naast staan en zegt ,meteen belonen. Als dit na zo'n 20 sessies goed gaat een klein stukje dwars op de hond gaan staan en weer 20 keer met voet/ Hond leert dat waar hij zich ook bevind bij commando links van de geleider moet gaan zitten. :roll: beetje in grote stappen uitgelegd, maar ik hoop dat je bedoeling begrijpt.
Jan
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

janinca2002 schreef:
Stang schreef:
Sjiel schreef:
dat is een ander manier van aanleren. Je laat je hond zitten gaat er zelf naast staan en zegt ,meteen belonen. Als dit na zo'n 20 sessies goed gaat een klein stukje dwars op de hond gaan staan en weer 20 keer met voet/ Hond leert dat waar hij zich ook bevind bij commando links van de geleider moet gaan zitten. :roll: beetje in grote stappen uitgelegd, maar ik hoop dat je bedoeling begrijpt.
Jan
Je leert je hond dus dat voet een positie is en niet een "loopje" .
Ik had mijn teef ook geleerd dat apport betekent dat je met dat ding in je bek voor de baas zit (dat ben ik dan dus).En dan de rest er bij voegen langzaam.
Net als Hier is vlak voor de baas zitten.
weg gehaald zit een virus in
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:
janinca2002 schreef:
Stang schreef:
Sjiel schreef: Nog handiger (woordgrapje :smile: ) is het om het handgebaar niet aan te leren, misschien iets voor de volgende keer? :mrgreen:
Jan
Je leert je hond dus dat voet een positie is en niet een "loopje" .
Ik had mijn teef ook geleerd dat apport betekent dat je met dat ding in je bek voor de baas zit (dat ben ik dan dus).En dan de rest er bij voegen langzaam.
Net als Hier is vlak voor de baas zitten.
owwww :idea: :denken:

Van die manier 'voet' aanleren heb ik nog nooit gehoord. Ik heb het op deze manier aangeleerd op de Werkgroep, met handgebaar dus.

Alleen een beetje dom van mij; we zijn een jaar gestopt met trainen en in die tijd heb ik het commando maar zeer weinig gebruikt en als ik het al gebruikte dan dus met handgebaar.

"Hier" is bij mij ook voorzitten, maar wel zo dat de hond dus varierend van enkele meter tot tientallen meters van je af is, dan hier roepen en direct voorzitten (dus zonder apart commando). Al lijkt ze met dit laatste, dus voorzitten, de laatste tijd ook een beetje met de pet naar te gooien.
Ze kon het allemaal perfect, maar door dat jaartje stoppen heb ik het toch een beetje verwaarloost en het weer heel netjes aanleren vergt eigenlijk meer tijd/moeite dan iets opnieuw aanleren.
Afbeelding
A good dog never dies...

martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

het enige wat je fout doet , is nog steeds samen hand , stem.
Hoe miniem ook de hond leert altijd eerst je lichaamstaal.
Dat dwars gaan staan , zelfs achter de hond , ietjes voor enz;;is om het de hond niet saaie
te maken, om hem te doen leren dat voet , voet betekend , waar hij ook vandaan komt.
Gewoon nu eerst commando , niks handgebaar , neen of foutje je negetieve bekrachtiger die de hond doet denken wat wilt die nu????
helpen ; als je hem aan de voet hebt geholpen MET handsignaal ,even bevestigen dat is VOET maar geen snoepje.
Opnieuw , ens als de hond de eerste maal zelf al it hij niet helemaal correct in voet komt , je positieve bekrachtiger Yes (of klicker)
en snoepje
Gaat echt redelijk snel als je het goed doet
succes
martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
dusk
Actief

Sjiel schreef:
Ja maar het lijkt zo handig als je een handgebaar erbij gebruikt. De hond lijkt het dan namelijk sneller op te pikken.

En martine ik doe echt mijn best om jou berichtje te ontcijferen maar ik kom er echt geen wijs uit... Ik had je al eerder in een topic de vraag gesteld of je dyslectisch was maar ik kan de topic niet meer terug vinden... Als je een antwoord hebt gegeven zou je dat dan a.u.b. nog een keer hier willen doen? Dan kan ik er rekening mee houden de volgende keer!
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Ik heb qyan ook voet aangeleerd met handgebaar.
Maar........ nu bijna 2 jaar verder kan hij eindelijk zonder handgebaar en alleen stem hoor :eek: :smile:
Ook wij leerden op de kringgroep eerst met handgebaar werken, ze hebben er alleen nooit bij verteld hoe je dat er weer uit moest werken :denken:
Qyan gaat dus wel achterlangs aan de voet.
Maar eerlijk gezegd, ik ben er zolang mee bezig geweest dat ik geen flauw idee heb hoe hij ooit heeft begrepen dat hij op het commando voet aan de voet moest gaan :N:
Heb het handgebaar geloof ik eerst afgebouwd naar een klapje op mijn been en zo gewerkt naar alleen nog het commando.
Maaruh........het duurt dus erg lang op die manier :mrgreen:
8 mei gaan wij VZH doen en dan moet ie het toch wel kunnen als het goed is :N:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:Ik heb qyan ook voet aangeleerd met handgebaar.
Maar........ nu bijna 2 jaar verder kan hij eindelijk zonder handgebaar en alleen stem hoor :eek: :smile:
Ook wij leerden op de kringgroep eerst met handgebaar werken, ze hebben er alleen nooit bij verteld hoe je dat er weer uit moest werken :denken:
Maar eerlijk gezegd, ik ben er zolang mee bezig geweest dat ik geen flauw idee heb hoe hij ooit heeft begrepen dat hij op het commando voet aan de voet moest gaan :N:
Heb het handgebaar geloof ik eerst afgebouwd naar een klapje op mijn been en zo gewerkt naar alleen nog het commando.
Hahahahaha, o gelukig ben ik dus niet de enige :mrgreen: :mrgreen:

Wij 'moeten' in principe in april examen doen, maar we hebben pas 3 keer getraind. Ze gaan het nu wel uitbouwen met een extra trainingsavond in de week en dan trainen we dus 2 keer per week.
Tegen de tijd van het examen wordt door de trainers bepaald of je opgaat voor het examen of niet (dan wordt het een examen later).
Als het aan mij ligt, wordt het dus een examen later want dit gaat wel erg snel en volgens mij is Kaya echt nog niet zo ver.
Afbeelding
A good dog never dies...

qyan

Stang schreef:

Wij 'moeten' in principe in april examen doen, maar we hebben pas 3 keer getraind. Ze gaan het nu wel uitbouwen met een extra trainingsavond in de week en dan trainen we dus 2 keer per week.
Tegen de tijd van het examen wordt door de trainers bepaald of je opgaat voor het examen of niet (dan wordt het een examen later).
Als het aan mij ligt, wordt het dus een examen later want dit gaat wel erg snel en volgens mij is Kaya echt nog niet zo ver.
Nee natuurlijk ben je niet de enige :mrgreen:

Ach weet je, als je er zelf nog niet helemaal klaa voor bent en nu eigenlijk liever al een examen lter mee wilt doen........kan je dat misschien maar beter doen.
Ik zou eigenlijk vorig jaar al VZH examen doen, kon wel aldus de trainers :piew:
Ik heb het niet gedaan en ben blij dat ik het niet heb gedaan, want zo goed ging het dus eigenlijk helemaal niet.
Qyan ligt nu sinds de kerst alweer stil, ook met het apel en het speuren.
Met een beetje mazzel kunnen we half maart weer beginnen tot aan 8 mei en maar 1x per week, want op de woensdagavond moet ik werken.
Afdeling A maak ik me niet zo'n zorgen om, het nieuwe afdeling B echter wel :roll:
Hoe klaar een trainer ons ook vind........als ik zelf het idee heb dat het niets wordt dan doe ik het niet.
Aan de andere kant, ben nu al 1,5 jaar bezig met trainen voor VZH, misschien moet ik het nu maar eens gewoon doen :N:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
Stang schreef:

Nee natuurlijk ben je niet de enige :mrgreen:

Ach weet je, als je er zelf nog niet helemaal klaa voor bent en nu eigenlijk liever al een examen lter mee wilt doen........kan je dat misschien maar beter doen.
Ik zou eigenlijk vorig jaar al VZH examen doen, kon wel aldus de trainers :piew:
Ik heb het niet gedaan en ben blij dat ik het niet heb gedaan, want zo goed ging het dus eigenlijk helemaal niet.
Qyan ligt nu sinds de kerst alweer stil, ook met het apel en het speuren.
Met een beetje mazzel kunnen we half maart weer beginnen tot aan 8 mei en maar 1x per week, want op de woensdagavond moet ik werken.
Afdeling A maak ik me niet zo'n zorgen om, het nieuwe afdeling B echter wel :roll:
Hoe klaar een trainer ons ook vind........als ik zelf het idee heb dat het niets wordt dan doe ik het niet.
Aan de andere kant, ben nu al 1,5 jaar bezig met trainen voor VZH, misschien moet ik het nu maar eens gewoon doen :N:
1,5 jaar :eek: jeetje......... wij pas 3 weken en zouden dus over een kleine 2 maanden examen moeten doen. Nou ja, dat lijkt me dus ook geen succes :mrgreen:

Ja het is flink uitgebreid met het praktijkgedeelte nu he? Ik vind het ook wel behoorlijk pittig moet ik zeggen en hele zware beoordeling.
Afbeelding
A good dog never dies...

qyan

Ja, 1,5 jaar is best lang :eek:
Maar daar zitten qyan zijn kwakkel momentjes ook nog wel tussen natuurlijk.
Echter, ondanks periode dat we moesten stoppen had dit geen invloed op de trainingen, het trainen gaat na een stop vaak juist veel beter.
Dus ik reken maar gewoon ff de volle 1,5 jaar :mrgreen:

Het praktijkgedeelte is flink uitgebreid ja.
En het ergste is dat ze bij ons denken dat je daar echt niet op hoeft te oefeningen, komt helemaal goed :roll:
Bepaalde onderdelen haalt ie 100% zeker niet zonder oefening, dat weet ik nu al.
Maar goed............we zien het wel :mrgreen:

Maar toch, voor hetzelfde geldt veranderd er nog heel veel in die 2 maanden tijd en ben je in april wel gewoon examen klaar.
Waarom begin je niet helemaal overnieuw met het commando voet, maar dan met de clicker bijvoorbeeld?
Qyan kreeg bepaalde oefeningen niet echt goed onder de knie.
Daarmee ben ik toen helemaal overnieuw begonnen met de clikker, binnen 3 a 4 weken zat de oefening erin. Gewoon omdat de timing beter was + hij vond het veel leuker.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Wij zijn ook alweer een jaar bezig hoor :wink:
Wat serieuzer sinds mei/juni denk ik. Had in eerste instantie gehoopt het examen in november te doen maar ben achteraf blij dat ik daar toch maar vanaf gezien heb. Als je ziet hoe ze de laatste maanden nog vooruit is gegaan....nog 2 weekjes dan moet ik :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
qyan

Inge schreef:Wij zijn ook alweer een jaar bezig hoor :wink:
Wat serieuzer sinds mei/juni denk ik. Had in eerste instantie gehoopt het examen in november te doen maar ben achteraf blij dat ik daar toch maar vanaf gezien heb. Als je ziet hoe ze de laatste maanden nog vooruit is gegaan....nog 2 weekjes dan moet ik :wink:
2 weken nog, succes dan maar alvast :ok:
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

dames succes, als ik kan slagen met 60/60 kunnen jullie het zeker. :ok: En Caroline houd ons op de hoogte van de vorderingen :cheer:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Stang schreef: Hahahahaha, o gelukig ben ik dus niet de enige :mrgreen: :mrgreen:
hier nog zo'n 'bewegerd' :jump:

:mrgreen: :mrgreen:

ben vrees ik zo'n beetje de 'bijbevelen-kampioen' bij ons op school......maar eigenlijk kan me dat geen biet schelen :W:
Ik vind het dus juist enorm handig die handbewegingen: als ik een keer m'n mond vol heb en Kaya staat te bietsen, dan hoef ik alleen maar te wijzen :mrgreen:

Op afstand hierkomen, hoef je ook niet te brullen :wink:

Maar het mag niet met het examen :jank: (belachelijk eigenlijk!). Nu kent ze de rest van de commando's dus gelukkig wel zonder handbewegingen, alleen de 'voet' dus op een of andere manier niet :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:Ja, 1,5 jaar is best lang :eek:
Maar daar zitten qyan zijn kwakkel momentjes ook nog wel tussen natuurlijk.
Echter, ondanks periode dat we moesten stoppen had dit geen invloed op de trainingen, het trainen gaat na een stop vaak juist veel beter.
Dus ik reken maar gewoon ff de volle 1,5 jaar :mrgreen:

Het praktijkgedeelte is flink uitgebreid ja.
En het ergste is dat ze bij ons denken dat je daar echt niet op hoeft te oefeningen, komt helemaal goed :roll:
Bepaalde onderdelen haalt ie 100% zeker niet zonder oefening, dat weet ik nu al.
Maar goed............we zien het wel :mrgreen:

Maar toch, voor hetzelfde geldt veranderd er nog heel veel in die 2 maanden tijd en ben je in april wel gewoon examen klaar.
Waarom begin je niet helemaal overnieuw met het commando voet, maar dan met de clicker bijvoorbeeld?
Qyan kreeg bepaalde oefeningen niet echt goed onder de knie.
Daarmee ben ik toen helemaal overnieuw begonnen met de clikker, binnen 3 a 4 weken zat de oefening erin. Gewoon omdat de timing beter was + hij vond het veel leuker.
Ja, ik zit ook al te denken om opnieuw te beginnen met 'voet' en dan dus achterlangs :denken:
Ik oefen deze week nog even en als het echt niet lukt (vandaag dus weer alleen met de hele handbeweging gelukt) dan doe ik dat maar.

Wat vreemd dat jullie niet op de praktijk oefenen? Waar ik train, lopen bv ineens 20 mensen langs en we moeten in een groep mannen/vrouwen/kinderen staan en die groep sluit zich dan helemaal aan. Dat soort dingen bijvoorbeeld.
Verder hebben we aan de praktijk nog niet veel gedaan, maar in die 3 lessen dus wel dit al. De rest komt nog..... :N:
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”