Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond zou ik nemen ?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Welke hond zou ik nemen ?

Ongelezen bericht door johan1969 »

8 jaar geleden is mijn vorige hond gestorven. Sindsdien heb ik geen honden meer gehad. Het was een shi tsu. Ik ben nooit echt gelukkig geweest met die keuze, maar we hebben er toch 12.5 jaar plezier van gehad. (het was eerder mijn moeder haar schoothondje)

Nu zou ik terug een hond willen, na rijp beraad. Ik weet enkel niet welk ras het beste bij me zou passen. Ik heb ook ervaring met grotere honden van vrienden : rottweiler, bearded collie, franse bulldog ...

Ik woon in een eigen eensgezinswoning, met mijn bejaarde moeder die heel goed te been is. Ook haar vriend en mijn broer zitten hier dagelijks, dus zou hij nooit alleen zijn als ik uit werken ben. Ik doe altijd de late shift, dus ben ik thuis tot 13 uur en terug om 21.30.

We hebben een vrij grote tuin, maar we hebben wel trappen in huis. Verder heb ik geen dieren, noch kinderen. Onze buren hebben geen honden, noch katten.

Mijn keuze zou vallen op een middenslag hond (+- 50 - 60 cm). Boven de 60 cm zou niet ideaal zijn. Te klein wil ik ook niet. Het zou een ras moeten zijn waar ik mee kan wandelen in het bos , spelen, ravotten ... Hij moet niet supergehoorzaam zijn, en wel vrij waaks (verdedigingshond). Niet te blafferig. Geen lang haar.

Ik dacht aan een amstaff, bullterrier, sharpei, boxer, american bulldog.....

Nog even vertellen dat ik 35 jaar ben, 1.91 m groot en vrij sterk.

Iemand tips ?
Laatst gewijzigd door johan1969 op 01 jan 2005 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
FoN
Actief

Ongelezen bericht door FoN »

Ik denk dat de amerikaanse bulldog te groot is ;) Mijn vriend heeft er zelf eentje, die komen best een eindje boven de 50 cm uit...
Wat dacht je van de duitse pinscher?
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Nog niet aan gedacht, maar zijn die niet heel kefferig ?
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou eerder voor een soort bulldog/bull and terrierras gaan.

Ik hou niet van drukke honden als border collies of zenuwachtige honden als dobermanns.
kelly 1981
Zeer actief

Ongelezen bericht door kelly 1981 »

de old english bulldog misschien?
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ja, maar die kunnen niet goed trappen doen denk ik, en die zijn ook te zwaar om door mijn moeder gedragen te worden.
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Misschien kun je eens op een grote hondenshow gaan kijken? Daar zijn vaak fokkers van de diverse rassen aanwezig die je vast veel kunnen vertellen over het ras van je voorkeur. Misschien weet je het dan ineens, of vallen er rassen af waardoor de keus beperkter wordt.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

johan1969 schreef:Ik zou eerder voor een soort bulldog/bull and terrierras gaan.

Ik hou niet van drukke honden als border collies of zenuwachtige honden als dobermanns.
Oh...........
een dobermann is niet zenuwachtig, als je maar de juiste dingen met hem doet en hem niet laat fungeren als kachelmatje en hem geestelijk iets te doen geeft.
En of dat nou behendigheid, doggy dance, africhting, gehoorzaamheid, speuren of gewoon lekkere wandelingen met de baas zijn, als hij maar iets kan doen
Een dobermann is zo zenuwachtig als je zelf toestaat

btw: een dobermann is een zwak aftreksel te noemen van een Duitse Pinscher, alleen zo'n 30 cm kleiner, dus die zou ik dan ook maar niet overdenken :mrgreen:
Laatst gewijzigd door qyan op 01 jan 2005 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ik ken wel wat van honden, en ga al 20 jaar naar shows, maar door het grote aanbod is het wel moeilijk kiezen.

Als ik op een benedenhuis zou wonen, zou het een rottweiler of een dog worden, maar nu gaat dat natuurlijk niet. Daarom een middenslag hond.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Kijk eens in het asiel, zou ik zeggen :wink:
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Kan ik doen.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Shar Peis vind ik wel leuk, al schrikken de gezondheidsproblemen me wel af. Soms vind je er idd zelfs in asiels.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Als je bij je moeder woont, is het denk ik ook belangrijk om haar voorkeur mee te nemen. Wat voor soort honden vindt zij leuk?
En wil je natuurlijk een ras of maakt het niet uit. Op www.dierenasiels.com vind je ook veel honden.
Zelf heb ik kooikerhondjes, meestal zijn deze onder de 50 cm. Ik zie ze niet als erg klein, meestal behoorlijk speels en actief, waaks, maar niet blafferig.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Mijn moeder vind de volgende honden leuk : mopshond, franse bulldog, cavalier, golden retriever en afghaan , maar die zeggen me niet veel, behalve de franse bulldog.

Ik zou AL het werk en de wandelingen en de verzorging voor mijn rekening nemen.

Ik zoek gewoon een hond waar ik fijn mee kan sporten, lopen, ravotten, die heel mensgericht en speels is. Geen allemansvriend en vrij waaks, maar niet onbetrouwbaar of aggressief. Middenslagformaat en vrij aktief maar geen keffer. Kort haar.
cane corso
Zeer actief

Re: Welke hond zou ik nemen ?

Ongelezen bericht door cane corso »

johan1969 schreef: Ik woon in een eigen eensgezinswoning,

We hebben een vrij grote tuin, maar we hebben wel trappen in huis.
johan1969 schreef:
Als ik op een benedenhuis zou wonen, zou het een rottweiler of een dog worden, maar nu gaat dat natuurlijk niet. Daarom een middenslag hond.
Ik snap iets niet, je woont in een eensgezinswoning, met een vrije tuin maar als je in een benedenhuis zou wonen dan wordt het een rottweiler of een dog maar dat gaat nu niet.

Ligt het aan mij ofzo maar ik snap het niet hoor.
Je woont niet in en benedenhuis maar je hebt een tuin en je woon in een eensgezinswoning.
Mischien kan je uitleggen hoe dit zit. :denken: :denken:
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Cane.

We wonen in een vrij grote eensgezinswoning met 2 verdiepingen, met trappen tussen de verdiepingen.

We zitten echter meestal in de living (woonkamer) , op het 1e verdiep.

Ik zou natuurlijk wel een grote hond (rottweiler, akita, dog) kunnen houden in de tuin in een kennel, maar dan ziet die ons bijna nooit.
En ik vind dat een hond meestal bij zijn baasje moet zijn.

We hebben eens een rottweiler bijgehouden van een vriendin, en die geraakte wel boven, maar die durfde niet terug naar beneden gaan.

Als we een eensgezinswoning hadden waar alles op het gelijkvloers was en de hond van de tuin naar binnen en omgekeerd zou kunnen lopen als hij dat wil, is het natuurlijk een heel andere situatie.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Je draait de living en datgeen dat je op de begane grond hebt om.
AfbeeldingAfbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Da's gemakkelijker gezegd dan gedaan ...
ducktails
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ducktails »

Tja, dat moet dus een boxer worden.....
Een boxer is speels, gezellig, kan goed traplopen, erg mens gericht, verdedigingshond, , vrolijk, kort haar, kortom een hond die je leven een positieve wending kan geven....
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ja, misschien wel. Vooral de witte vind ik erg mooi. En liefst MET staart.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Aangezien het in Nederland al een paar jaar verboden is om staarten te couperen, kan je er vanuit gaan dat een toekomstige pup die wel heeft :wink:
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Je woont dus gewoon nog bij je moeder thuis. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden wat voor woning je straks zelf krijgt en hoeveel tijd je hond dan alleen thuis zit tijdens je werk. Verder schrijf je: de hond moet door mijn moeder naar boven gedragen kunnen worden, nou dan kan je sharpei, am. bulldog en staff ed. wel afschrijven :mrgreen: Het beste zou zijn als je wel lekker wilt ravotten en lopen een kleine terrier ofzo, Jack Russel, Cairn, Westie ed.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:Aangezien het in Nederland al een paar jaar verboden is om staarten te couperen, kan je er vanuit gaan dat een toekomstige pup die wel heeft :wink:
In Belgie wordt het spijtig genoeg nog gedaan tot 2006. :(:
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Sunnybunny schreef:Je woont dus gewoon nog bij je moeder thuis. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden wat voor woning je straks zelf krijgt en hoeveel tijd je hond dan alleen thuis zit tijdens je werk. Verder schrijf je: de hond moet door mijn moeder naar boven gedragen kunnen worden, nou dan kan je sharpei, am. bulldog en staff ed. wel afschrijven :mrgreen: Het beste zou zijn als je wel lekker wilt ravotten en lopen een kleine terrier ofzo, Jack Russel, Cairn, Westie ed.
Ik heb het niet zo voor terriers, en zeker geen kleine terriers. Die trappen zijn geen onoverkomelijke hindernis hoor. Ik heb een tijdje een bearded collie bijgehouden van vrienden en die was sneller boven als ik.

Onze overburen die in hetzelfde type huis wonen, hebben een langharige weimaraner, en daarnaast hebben ze een gordon setter. Ik persoonlijk vind dat te grote honden om hier te houden, maar zij denken er blijkbaar anders over.

Volgende maanden gaat er veel veranderen op het werk en prive, dus als ik terug meer zekerheid heb in mijn leven, kijk ik binnen enkele maanden wel uit naar een andere hond. Er is niet echt haast bij hoor.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Boxers zijn ook heel vaak boven de 60 cm tenzij je een teefje neemt, die willen nog weleens 55 tot 58 cm zijn.
Dus das wel een goeie keuze :wink:
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Angel-eyes schreef:Boxers zijn ook heel vaak boven de 60 cm tenzij je een teefje neemt, die willen nog weleens 55 tot 58 cm zijn.
Dus das wel een goeie keuze :wink:
Hij wil geen allemansvriend......dus een Boxer valt af :mrgreen:
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Trappen zou ik wel een probleem vinden....je zegt dat het voor bijvoorbeeld die Bearded Collie niets uitmaakte, omdat die sneller boven was dan jij. Honden kunnen meestal inderdaad prima trappen lopen, maar ik zou er toch niet blij mee zijn als een middenslag-hond elke dag trappen moest lopen, dit is toch best slecht.
En ook een middenslag ras draag je niet elke keer naar boven.

Als je in een gewone eengezinswoning woont, dan heb je beneden toch normaal gesproken gewoon een ruimte die als woonkamer kan dienen? Ik zou het toch veranderen, als dat kan.

Als dit niet kan zou ik toch gaan voor een kleinere hond.....
Groetjes Anique

Afbeelding
Niekie
Zeer actief

johan1969 schreef:
Ik zoek gewoon een hond waar ik fijn mee kan sporten, lopen, ravotten, die heel mensgericht en speels is. Geen allemansvriend en vrij waaks, maar niet onbetrouwbaar of aggressief. Middenslagformaat en vrij aktief maar geen keffer. Kort haar.
De Duitse Pinscher voldoet overigens wel erg goed aan je wensen.....kijk maar:

De Duitse Pinscher is levendig, temperamentvol, zelfverzekerd en evenwichtig.

Waakzaam verdedigt hij het huis en de familie
Hij blaft spaarzaam, hij is geen keffer
Algemeen bekend is zijn intelligentie
Hij is een zeer fijngevoelige hond
Hij is aanhankelijk
Hij is speels
Hij is alert
Toneelspeler nr. 1
In de woning een rustige hond
Buitenshuis een temperamentvolle hond

Leuke beesten vind ik het....
Groetjes Anique

Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Duitse pinchers heb ik eigl alleen nog maar op shows gezien.
Ik heb het meer voor iets zwaardere, stoerdere honden.

Op de benedenverdieping bevinden zich de inkomhall, wc, garage voor de wagen, berghok en kamer voor de centrale verwarming, dus denk ik niet dat we effe de living van het 1e verdiep naar beneden kunnen halen.

Ik snap niet dat onze overburen een weimaraner en een gordon setter hebben in hetzelfde type huis als wij. Ofwel mogen die niet boven komen, en zitten die enkel in de tuin. Dan moet je geen hond kopen, maar een geit of kippen he.

Ik zeg het : er is geen haast bij.
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Welke hond zou ik nemen ?

Ongelezen bericht door Roosje »

johan1969 schreef:Het zou een ras moeten zijn waar ik mee kan wandelen in het bos , spelen, ravotten ... Hij moet niet supergehoorzaam zijn, en wel vrij waaks (verdedigingshond). Niet te blafferig. Geen lang haar.

Ik dacht aan een amstaff, bullterrier, sharpei, boxer, american bulldog.....

Nog even vertellen dat ik 35 jaar ben, 1.91 m groot en vrij sterk.

Iemand tips ?
Indertijd had ik ongeveer dezelfde eisen en stond er ook op mijn lijstje een Sharpei en ik heb een zwak voor Engelse Bullterriers. Onze eerste hond was een Engelse Bullterrier. Een van de belangrijkste eisen voor mij indertijdwas dat ik ontspannen met ze in het bos kon wandelen zonder mij zorgen te maken wanneer we anderen honden tegen zouden komen. Daarom viel de Sharpei en Engelse Bullterrier af. Een Sharpei wordt regelmatig gegrepen omdat hun lichaamstaal verkeerd wordt begrepen en met een Engelse Bullterrier is het afwachten hoe die met andere honden om gaat. Wanneer ze een keer aangevallen worden en gevochten hebben dan heb je een grotere kans dan met andere rassen dat het de verkeerde kant op gaat.

De Franse Bulldog reutjes kunnen ook vrij pittig zijn ten opzichte van andere reuen, dus ik heb indertijd voor een Frans Bulldog teefje gekozen en twee jaar later is er een tweede bijgekomen.

Ze voldoen aan al de eisen. Alleen je moet wel oppassen waar je ze vandaan haalt. Dot en Mo zijn twee gezonde Bullen waar ik flinke wandelingen mee kan maken. Maar er zijn ook Bullen die dat niet kunnen.

Roosje
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”