Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Greyhounds

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Nina
Zeer actief
Contacteer:

Greyhounds

Ongelezen bericht door Nina »

Hoi allemaal,

Mijn schoonzusje en haar man hebben sinds maandag een greyhound-pup. Nieuwsgierig als ik ben, ben ik meteen even wat rond gaan snuffelen naar info over dit ras, maar ik vind de beschrijvingen nogal tegenstrijdig: erg moeilijk op te voeden en op een andere site juist weer makkelijk en vooral met een zachte hand op te voeden, heel veel beweging nodig (dacht ik ook, vooroordeel? Heb niet eerder een windhond in "het echt" meegemaakt), terwijl elders wordt geschreven dat een greyhound liever lui dan moe is en rennen vooral als een uitspatting ziet. En kunnen ze echt zo slecht tegen de kou?!
Wie kent dit ras wat beter en kan mij er wat meer over vertellen?

Alvast bedankt! :ok:

Groetjes,
Nina
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

hoi

greyhounds hebben maar een korte en dunne vacht du sja ze kunnen heel slecht tegen de kou, daar zijn speciale jassen voor in de handel voor swinters of als je zelf creatief bent ga je zelf aan de slag
een grey heeft geen genoegen met een blokje om drie maal daags en heeft wel degelijk voldoende beweging nodig, dan is hij in huis ook rustig, los in het bos gaat hij ook beslist achter hazen en konijnen aan , maar er zijn natuurlijk altijd de uitzonderingen, maar dat zijn dan ook echt uizonderingen. een kennis van mij fokt greys voor de race en een daarvan wilde du sniet racen hij wegerde gewoon achter het haas aan te gaan, maar hij vind het wel heerlijk om lange wandelingen te maken, snap je?

en qua opvoeden, het is en blijft een windhond dus consequent maar met zachte hand, met zachte hand betekent dus niet dat je hem niet mag straffen of wat dan ook. Een windhond wil best leren en ze zin er ook beslist intelligent genoeg voor alleen moet je het wel weten te brengen bij zo´n hond, ze willen er zelf het nut van inzien en er plezier in hebben anders doen ze het echt niet, ze worden nooit slaafs en als ze zelf denken iets beters te doen te hebben zullen ze dat ook eerder doen dan naar jou te luisteren :ok: verder zijn het in huis echte knuffeldieren en liggen het leifste op schoot, zachtaardig tegen mensen maar als greys onderling gaan vechten vallen er behoorlijk rakeklappen om het zo te zeggen, ze zijn zachtaardig maar laten niet over zich heen lopen door andere honden ( zoals mijn podenco ibicenco bv wel laat doen )

nou hopelijk heb je hier wat aan :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

ik heb weleens gehoord dat in Nederland windhonden (zichtjagers) officieel niet los mogen lopen, maar ik weet niet of dit echt zo is.

greyhounds zijn volgens mij samen met de whippets van de windhonden degene die het makkelijkst op te voeden zijn.

ik heb zelf een oppashond gehad die half greyhound was (de andere helft mechelse herder)
wat ik prettig aan haar vond was dat ze zich niet zo veel van de buitenwereld aantrok. aan vreemden had ze geen boodschap, andere honden zag ze niet staan. ook was ze onomkoopbaar met eten, van vreemden nam ze niks aan en van straat at ze niks op.

maarja zij was een kruising. dus ik weet niet of pure greyhounds ook zo zijn (en iedere hond is verschillend natuurlijk)

een vrouw die 2 greyhounds, 1 galgo en 1 afgaan heeft,zei eens tegen mij: ik houd eigenlijk meer van katten, daarom heb ik windhonden :mrgreen:
jijoel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door jijoel »

Ik koop mijn brokken van een greyhoundfokker.
Denk dat hij er zo'n 10 heeft zitten.
Dat ze heel veel beweging nodig hebben is niet waar.Hij heeft ze gewoon in hondenkennels zitten en een paar keer per dag gaan ze een afgesloten stukje veld in.
Als hij zijn honden uit de kennel haald en dan los laat op het veld dan blijven ze heel rustig.Ze doen hun behoeften en lopen een rondje.
Heb zelf staffs en die zijn heel anders.Zit veel meer energie in en ze vliegen als gekken als ze los worden gelaten.De greyhounds zijn erg sloom.
Ook zijn ze erg makkelijk.Ze worden hierdoor ook wel als oefenhond gebruikt op bv dierenarts opleidingen.Heb zoiets eens op tv gezien.

Maar het zijn inderdaad wel honden die aan de lijn moeten want als ze bv een haas,konijn,kat,.... zien dan is het 1 en al energie.Net als bij de rennen dan is het ook een grote krachtexplosie om maar te proberen de nep haas te pakken te krijgen.
Laura W
Actief

Ongelezen bericht door Laura W »

Onze galgo's hebben het wel echt nodig om elke dag een lekkere wandeling te maken. Ze lopen gewoon los, maar we lopen nooit op plekken waar veel wild zit. Je moet problemen niet gaan opzoeken natuurlijk. Ze lopen dan ook nooit weg en als we roepen komen ze braaf naar ons toe.

Ik vind ze makkelijk op te voeden, ze zijn ook zeker niet dominant, maar ze zijn wel eigenwijs. Het zijn niet echt honden voor de africhting zoals bijv herders. Een stemverheffing is bij onze honden al meer dan voldoende als correctie, maar dat heeft misschien ook met hun verleden van mishandeling te maken. Thuis zijn het hele rustige honden die vrijwel nooit blaffen en meestal lekker op de bank liggen te slapen. Zodra we echter buiten komen dan worden ze 'wakker' en zijn ze lekker actief.

Tegen vreemde mensen zijn ze erg afwachtend (deels raseigen en deels door hun verleden), maar als ze je eenmaal kennen dan zijn het enorme knuffels. Met andere honden hebben we ook nooit problemen. Ze willen alleen maar spelen. Onze honden hebben nog nooit enige vorm van agressie naar andere honden vertoond. Als een andere hond echt te opdringerig wordt dan bijten ze wel van zich af, maar dan alleen snauwen, nooit echt vechten.

Als het 's winters echt heel koud is dan krijgen ze wel een jasje om, maar anders niet. Het hangt ook van de hond zelf af. Een jonge hond zal het denk ik minder snel koud hebben dan een oudere hond.

Wat ik schrijf is natuurlijk uit ervaring met onze eigen honden, het kan best zijn dat andere mensen weer andere ervaringen hebben.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

jijoel schreef:Ik koop mijn brokken van een greyhoundfokker.
Dat ze heel veel beweging nodig hebben is niet waar.Hij heeft ze gewoon in hondenkennels zitten en een paar keer per dag gaan ze een afgesloten stukje veld in.
Als hij zijn honden uit de kennel haald en dan los laat op het veld dan blijven ze heel rustig.
Er zijn ook staff fokkers die hun honden in kennels hebben zitten en op een veldje uitlaten. Deze zullen ook niet zo enthousiast en druk zijn als de gemiddelde staff. Honden die niks anders gewend zijn kunnen zich ook berusten in zo'n leventje, ze weten niet beter.
Ze worden dan sloom en initiatiefloos.

Elke hond heeft zijn beweging nodig, het ene ras wat meer als de andere. Iedere dag alleen even op een veldje vind ik voor ieder ras veel te weinig!

Groetjes Sonja
jijoel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door jijoel »

Ja daar heb je wel gelijk in.
Alleen het vreemde is dat ze ook wel aan hondenrennen meedoen en zo af en toe dan zitten ze ook nog in de prijzen.Ze doen helemaal geen training met deze honden en toch kunnen ze presteren.
Je zou dan toch zeggen dat je fanatiek moet trainen voor je wat wil gaan bereiken maar dat is bij deze greyhounds niet het geval.
Je hoort ook vaak dat greyhounds tijdens een renwedstrijd zichzelf helemaal geven.Vaak hebben ze dan ook blessures en er wordt dus veel meer tijd besteed aan het oplappen van deze blessures.Ze zullen de honden voor het rennen wel een warming up en na de tijd een cooling down geven maar toch is het zo'n extreme krachtsexplosie dat ze er toch vaak wat van over houden.
Een gewoon huishondje zal hier geen last van hebben.
In engeland/ierland worden de greys ook meer als vee gezien en niet als huisdieren.Het greyhoundvoer is daar dan ook veevoer en een stuk goedkoper als gewoon hondenvoer.Dit is om een of andere belasting die je daar dan niet hoefd te betalen.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
jijoel schreef:Ik koop mijn brokken van een greyhoundfokker.
Als hij zijn honden uit de kennel haald en dan los laat op het veld dan blijven ze heel rustig.
Er zijn ook staff fokkers die hun honden in kennels hebben zitten en op een veldje uitlaten. Deze zullen ook niet zo enthousiast en druk zijn als de gemiddelde staff. Honden die niks anders gewend zijn kunnen zich ook berusten in zo'n leventje, ze weten niet beter.

Elke hond heeft zijn beweging nodig, het ene ras wat meer als de andere. Iedere dag alleen even op een veldje vind ik voor ieder ras veel te weinig!

Groetjes Sonja
behoorlijk off topic maar wilde het wel ff zeggen:
er zijn ook fokkers die hun honden in kleine kenneltjes houden en enkel op een veld achter het huis uitlaten opdat ze niet veel gewent zijn en mooi attent staan op shows omdat dan alles nieuw voor ze is en zo vallen ze meer op tijdens de keuring en een mooie attente hond heeft altijd meer kans ....
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Die heb je ook, en dat vind ik ook hondonwaardig :wink:

Sonja
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Podenji schreef:

Groetjes Sonja
behoorlijk off topic maar wilde het wel ff zeggen:
er zijn ook fokkers die hun honden in kleine kenneltjes houden en enkel op een veld achter het huis uitlaten opdat ze niet veel gewent zijn en mooi attent staan op shows omdat dan alles nieuw voor ze is en zo vallen ze meer op tijdens de keuring en een mooie attente hond heeft altijd meer kans ....[/quote]

Mijn honden komen ook het erf niet af, maar daar heb ik geen showbedoelingen mee hoor. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

heyy er is iets misgegaan met het quoten :wink:
in elk geval een erfhond vind ik weer wat anders, maar dat geef je zelf ook al aan :ok:
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Podenji schreef:heyy er is iets misgegaan met het quoten :wink:
in elk geval een erfhond vind ik weer wat anders, maar dat geef je zelf ook al aan :ok:
ik zie ut! Maar goed. Oh ja, ik zei dat mijn honden nooit het erf afkomen, maar dat is ook weer wat overdreven. Kan beter zelden zeggen.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Kira
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dar zijn we dan, de schoonzus en zwager van nina

Ongelezen bericht door Kira »

Hallo allemaal!!!

Inderdaad, met een greyhound thuisgekomen, en een superhondje!!

En Nina, bedankt voor de intresse, ook wij hebben al weer wat aan het forum gehad, door de vraag die jij stelde.

voor nu, tot later!!!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”