Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond bij je roepen of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Hond bij je roepen of niet?

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Dit is iets wat vanmiddag hier gebeurde:

Wij hebben hier een losloopgebied voor honden en temidden van dat losloopgebied is een groot veld speciaal voor honden dus.
Vanmiddag was ik daar met een paar andere mensen en verschillende honden toen een vrouw met een klein kind dat losloopveld over wilde steken.
Een van de honden liep rustig op de vrouw en het kind af en ging even staan snuffelen. Hierop reageerde de vrouw met 'wilt u uw hond bij u roepen, ik ben hier niet van gediend'.
De eigenaar van de hond zei dat ie dat niet deed omdat het een veld voor honden was en de enige plek waar zijn hond lekker los kon lopen.

Afijn, ruzie ontstond.......

Aan de ene kant vind ik het nogal grof om je hond niet even bij je roepen (mijn honden laat ik sowieso niet naar mensen toelopen), maar aan de andere kant heb ik ook begrip voor die man zijn uitleg: overal mogen hier kinderen komen, overal hou ik rekening met ze en heb mijn hond aangelijnd. Alleen op deze plek mag hij lekker zijn gang gaan en wil ik niet ook hier rekening met kinderen hoeven te houden.

Er loopt trouwens een paadje langs het veld waarop die vrouw had kunnen lopen, waar ze totaal geen last van die honden gehad zou hebben, maar ze kiest er dus bewust voor om het veld over te steken.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie? (vooropgesteld dat het natuurlijk geen hond is die kinderen half opeet :mrgreen: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Ik zou mijn hond wel even bij me roepen, maar meteen ook de vrouw duidelijk maken dat dit een plaats voor honden is en als ze niet kan verdragen dat er honden naar haar toe komen dat ze dan maar ergens anders moet wandelen! Plaats genoeg denk ik! :boos:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
marisa
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door marisa »

Normaal zou ik mijn hond wel even roepen natuurlijk, maar als iemand dan op zo'n manier reageert van hier ben ik niet van gediend, zou ik ze er toch wel eventjes op wijzen dat dit terrein een hondenlosloopplaats is en dat dat soort dingen dan gebeuren, en als ze daar niet van "gediend" is dat ze dan lekker eventjes ergens anders moet gaan wandelen.
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Ik roep mijn honden altijd bij me en afhankelijk van de toon waarop mij dat gevraagd wordt zeg ik nog wat of laat ik het erbij. Het zal mij niet gebeuren dat een of andere gek een uithaal doet naar mijn hond omdat ik te beroerd ben om hem even bij me te roepen wanneer "gevraagd". Bovendien vind ik het gewoon fatsoenlijk om toch je hond bij je te roepen, je bent niet Remi en zij hebben net zo veel recht om daar te lopen als dat jij dat hebt met je loslopende hond.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik roep ze altijd terug als ze op mensen aflopen. Niet als dat mensen zijn die ik ken en die ze graag aanhalen maar vreemden mogen ze van mij niet op af lopen. Ik grijp dus al eerder in. Voor beide partijen verstandiger :wink: niet dat ze agressief zijn maar wel eens te enthousiast en niet alle mensen zijn even gecharmeerd van honden en reageren misschien vervelend.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Maaike schreef:zij hebben net zo veel recht om daar te lopen als dat jij dat hebt met je loslopende hond.
Juist, maar als dit een veld is speciaal voor honden, dat moet mevrouw niet komen klagen dat er een hond naar haar toe komt. Dat had ze toch kunnen weten dat dat op die plaats kon gebeuren?
Ik ga toch ook niet op een voetbalveld lopen, en dan klagen dat er voetbalspelers rondlopen? :19:
Ander verhaal wordt het als het in een park zou gebeuren natuurlijk, maar niet op een hondenweide of iets dergelijks!
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou de honden bij me roepen,maar mevrouw toch even heel fijntjes laten weten dat je op een losloopveldje kunt verwachten dat er weleens een hond op je af kan komen lopen.
Mits duidelijk aangegeven staat dat het een losloopveldje is.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Wij hebben ook vaker soortgelijke situaties...Hier in Maastricht is op de st pietersberg..een heel groot losloopgebied voor honden echt mega..helemaal omheind..uit heel maastricht komen daar hondenbezitters naar toe om hun hond te laten spelen met andere honden..zo ook ik..nou komt het wel eens voor dat daar mensen wandelen..er staan bij ieder poortje grote borden met losloopgebied...dus ze weten het zou je zeggen...NIET DUS geregeld word ons gevraagd onze honden vast te pakken..een keer stamte een man naar nina omdat zij te kort in de buurt rende van zijn vrouw die bang was (nina was aan het rennen met een hond en rende langs stopte niet) Ik ben toen zo boos geworden dat ik die vent tegen zn schenen heb getrapt nadat hij mij uitgescholden had e.d. Als er mensen met kinderen komen ga ik meestal naar ze toe en wijs ze erop dat het een losloopgebied is en dat het niet zo is dat alle honden even goed met kinderen kunnen opschieten...ik laat de keus dan aan hen of ze daar wandelen of niet..mijn honden gaan niet naar mensen toe tenzij het bekende zijn....maar het is idd. zo dat er maar een paar plaatsen zijn waar de honden hond kunnen zijn ..dus ik vind dat andere mensen dat moeten respecteren
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Het lekkere van een hondenveld vind ik juist dat je mag verwachten dat daar mensen lopen die wel van honden 'gediend' zijn. En daar ben ik ook minder roeperig. Nu lopen die van mij sowieso niet ver weg, en al helemaal niet zomaar op mensen of kinderen af, dus ik heb misschien makkelijk praten.

Ik ben dus geneigd om de man met z'n hond helemaal gelijk te geven. Mevrouw met haar kindje kan inderdaad overal lopen. De man met z'n hond heeft een paar begrensde plekjes waarschijnlijk...
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Gewoon even terugroepen. Is een kleine moeite en voorkomt een hoop gezeik. :wink:
Groet,
Dorien
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik zie de moeite niet om je hond even bij je te roepen. :denken:
Ik vind het hele pricinpe asociaal om je veldjes toe te eigenen omdat je daar je hond los mag laten. Op die manier maken we het onszelf als hondenbezitter ook wel moeilijk.
Ik snap niet waarom het zoveel moeite is om rekening met elkaar te houden. We leven nou eenmaal in een op elkaar gepakt land.
Ik verwacht trouwens in een losloopgebied voor honden ook dat hondeneigenaren hun hond niet zomaar op mijn hond laten afhollen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

anekdote waarbij lin alweer engelachtig gedrag vertoont :engel: :

middenin het losloop-gebiedje bij mij in de buurt kwam een mevrouw aanfietsen. zij sneed de bocht af door over een grasveldje heen te rijden.

uiteraard reed ze met haar voorwiel door een joekel van een drol. voorwiel liep aan. mevrouw stopte en begon te mopperen. de mormels juichten er omheen. mevrouw vond dat niet leuk.

ik er op af. mormels aan het riempje, stokje gezocht om drol van mevrouw haar fiets 't voorwiel af te wippen. mevrouw mopperde. ik beaamde dat het volledig kut was, maar dat ze ook wel een beetje oenig was om door een losloopgebied voor honden te fietsen.

dat vond zij ook, maar het bleek dat ze de weg kwijt was. :19:

enfin. de moraal van dit engeltjes-verhaal :mrgreen: : naast gemeentelijke regeltjes zijn er ook nog ongeschreven regeltjes over hoe je voorbijgangers tegemoet treedt.

natuurlijk dacht ik ook even, stiekum; 'stomme trol, moet je maar opzouten met die rotfiets van je uit ons park', maar dat moet je maar negeren. anders blijf je bezig.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Voorkomen is beter dan genezen. Dus roep ik de honden even bij me als ik b.v. een kind zie oversteken o.i.d.
Maar ik kan mij ook levendig voorstellen dat als iemand een bepaalde toon aanslaat tegen me, ik bijzonder dwars word en ook wel meld dat het toch echt een losloopgebied is.
Het voetpad door het losloopgebied bij ons wordt ook regelmatig door fietsters en brommers gebruikt. Daar blijf ik dan ook stug in het midden lopen als ik die aan zie komen. Zij rijden tenslotte op een voetpad en ik ben dan toch beter zichtbaar dan de honden die mogelijk vanaf de groenstrook het voetpad op lopen.
Afbeelding
Marion.

Eline* schreef:Ik zie de moeite niet om je hond even bij je te roepen. :denken:
Ik vind het hele pricinpe asociaal om je veldjes toe te eigenen omdat je daar je hond los mag laten. Op die manier maken we het onszelf als hondenbezitter ook wel moeilijk.
Die veldjes zijn ons toegeeigend. Alleen daar mogen de honden loslopen, verder nergens. Juist als je honden hebt die wat moeilijker hierkomen als je ze roept, mogen die mensen best ergens hun hond los laten lopen.
Overigens zie ik op de veldjes bij ons het nut er niet van in dat een mevrouw daar doorheen gaat lopen of fietsen, maar dat ligt misschien aan de miniveldjes bij ons.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

linlin schreef:naast gemeentelijke regeltjes zijn er ook nog ongeschreven regeltjes over hoe je voorbijgangers tegemoet treedt.
Vind ik ook. Je honden terugroepen is een kleine moeite.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Die veldjes zijn ons toegeeigend. Alleen daar mogen de honden loslopen, verder nergens. Juist als je honden hebt die wat moeilijker hierkomen als je ze roept, mogen die mensen best ergens hun hond los laten lopen.
Overigens zie ik op de veldjes bij ons het nut er niet van in dat een mevrouw daar doorheen gaat lopen of fietsen, maar dat ligt misschien aan de miniveldjes bij ons.
Waarom die mevrouw daar loopt..dat lijkt me geen punt van gesprek.Dat moet ze zelf weten. :wink:
Als je een hond hebt die slecht luistert is het ook nog weer een andere discussie dan iemand die gewoon weigert zijn hond te roepen als iemand dat notabene gewoon vraagt.
We hebben die veldjes in ons mik geschoven gekregen omdat we anders te veel overlast geven..laten we ons daar dan ieder geval gedragen. :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

maxcola schreef:Ik zou de honden bij me roepen,maar mevrouw toch even heel fijntjes laten weten dat je op een losloopveldje kunt verwachten dat er weleens een hond op je af kan komen lopen.
Mits duidelijk aangegeven staat dat het een losloopveldje is.
Ja dat staat duidelijk aangegeven, mevrouw wist dat trouwens ook want het was een 'bekende' (dus woont daar in de buurt).

Waar ik vooral over struikel, is dat er naast het veld een pad loopt (daar tussenin staat een heg). Loop je op dat pad is er dus letterlijk geen hond, want dat is gewoon een wandelpad en geen hondengebied. Dat pad loopt gelijk aan het veld.
Kies je daar dus niet voor, maar wel doelbewust om het veld over te steken waar je van te voren ziet dat er een vijftal honden lopen..... tja :19:

Nogmaals: mijn keuze is het niet, maar ik heb de honden er dus ook niet naar. Maar een hele lieve hond, die rustig ernaar toe loopt, niet springt, niet blaft, eigenlijk niets doet, daar gaat het dus om.
Afbeelding
A good dog never dies...

linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Eline* schreef: We hebben die veldjes in ons mik geschoven gekregen omdat we anders te veel overlast geven..laten we ons daar dan ieder geval gedragen. :ok:
nou, overlast is een relatief begrip. wat de een als een bron van plezier ziet, beschouwt de ander als overlast. voetbalfestijnen bij mij in de straat kan ik niet waarderen, maar anderen vinden dat weer buitengewoon genoeglijk, bijvoorbeeld.

maar ik ben het met je eens dat ook op een hondenveldje de algemene regels voor een goed omgang met anderen geldt.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Marion. schreef:Die veldjes zijn ons toegeeigend. Alleen daar mogen de honden loslopen, verder nergens. Juist als je honden hebt die wat moeilijker hierkomen als je ze roept, mogen die mensen best ergens hun hond los laten lopen.
Waarom die mevrouw daar loopt..dat lijkt me geen punt van gesprek.Dat moet ze zelf weten. :wink:
Als je een hond hebt die slecht luistert is het ook nog weer een andere discussie dan iemand die gewoon weigert zijn hond te roepen als iemand dat notabene gewoon vraagt.
We hebben die veldjes in ons mik geschoven gekregen omdat we anders te veel overlast geven..laten we ons daar dan ieder geval gedragen. :ok:
Dat moet ze ook zelf weten, helemaal mee eens. Maar heeft ze recht van klagen als je doelbewust op een hondenveld oversteekt dat er een hond naar je toe komt lopen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Marion.

Eline* schreef:Als je een hond hebt die slecht luistert is het ook nog weer een andere discussie dan iemand die gewoon weigert zijn hond te roepen als iemand dat notabene gewoon vraagt.
O, met dat laatste ben ik het helemaal met je eens hoor. Doe ik en mijn hondjes dan ook altijd netjes, en mevrouw zal echt geen last van ons hebben.
Maar ik had het anders begrepen.... Dat mevrouw gelijk hautain meldde dat zij "daar niet van gediend" was?
Effe teruglezen misschien :denken:

(als ze mij normaal vragen of ik mijn honden aan wil lijnen of bij me wil houden, dan vind ik het inderdaad niet meer dan normaal om de hond bij je te halen, ook al loop je op een hondenveldje)
Marion.

Re: Hond bij je roepen of niet?

Stang schreef:Hierop reageerde de vrouw met 'wilt u uw hond bij u roepen, ik ben hier niet van gediend'.
De eigenaar van de hond zei dat ie dat niet deed omdat het een veld voor honden was en de enige plek waar zijn hond lekker los kon lopen.
Zin 1 wakkert bij mij ook enige kriebels aan. Zin 2 zou ik anders doen. Hond bij me roepen. Maar daarnaast zou ik het niet na kunnen laten om mevrouw te vertellen dat het niet heel handig is om in een losloopveldje te lopen als ze niet van honden gediend is :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:[Maar ik had het anders begrepen.... Dat mevrouw gelijk hautain meldde dat zij "daar niet van gediend" was?
Effe teruglezen misschien :denken:
Omdat iemand zijn toon verkeerd is zet je je voet dwars? Je kan ook je hond roepen en een Sorry hoor met een lach terugroepen. Dat is namelijk mijn reactie in zo'n geval en ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen dan niet gegeneerd glimlachend een bedankt terugroepen.
Mensen moeten namelijk vaak ook even een drempel over om iemand anders die in een groepje staat aan te spreken. Mensen vinden dat moeilijk. De eén zegt daarom niets, de ander vraagt het onderbiedend en de ander arrogant. Het gaat om de inhoud en of die vraag redelijk is..daar reageer ik ieder geval op als ik verdre niets met iemand heb of hoef. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

ik zou mijn honden terug roepen ( of ze komen is een tweede :roll: ).
maar zou het toch niet kunnen nalaten , netjes te vermelden dat dit 1 van de weinige losloopplekken is. :wink:
Afbeelding
groetjes anja en birka
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef: Maar heeft ze recht van klagen als je doelbewust op een hondenveld oversteekt dat er een hond naar je toe komt lopen?
Ach jeetje , wat een drama. Nee, natuurlijk is ze niet handig! En natuurlijk is de manier waarop ze dat vraag niet aardig..maar de vraag is of je daar dus ook niet aardig op reageert ofdat je een lange neus trekt en gewoon vriendelijk blijft. Al met al heeft mw wel gelijk dat een hond niet bij iedereen hoeft te snuffelen..daar ben ik ook niet van gediend, al sta ik op een losloopveld. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ik roep ze trouwens ook terug hoor in zo'n situatie (al is dat eigenlijk nooit nodig, want ze houden niet van vreemden).

Dus ik zou het ook doen, maar ik heb ergens ook wel begrip voor de man die dat dus niet deed. In eerste instantie niet, keek ik hem een beetje vreemd aan, maar bij nadere uitleg kon ik het ook wel begrijpen.

De vrouw kiest voor het veld ondanks dat zij zeker een stuk of vijf honden daar los zag lopen. Ze koos niet voor het pad wat daarnaast liep, waar ze vrijuit kan lopen. De hond liep zeer rustig naar hun toe, daar ging geen enkele dreiging van uit, de vrouw leek ook totaal niet bang (dan ga je trouwens niet doelbewust op dat veld lopen).
Dan denk ik inderdaad wel 'welk recht van klagen heb je dan?'.

Ondanks dat, zou ik de beleefdheid houden om mijn honden terug te roepen, maar wel met de pest in.
Afbeelding
A good dog never dies...

Marion.

Eline* schreef:Omdat iemand zijn toon verkeerd is zet je je voet dwars? Je kan ook je hond roepen en een Sorry hoor met een lach terugroepen. Dat is namelijk mijn reactie in zo'n geval en ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen dan niet gegeneerd glimlachend een bedankt terugroepen.
Zie mijn reactie nadat ik Caroline's bericht nog een keer goed gelezen had. Ja, ik roep de hond terug. Ja, ik zeg sorry tegen mevrouw. Maar daarna zeg ik nog iets tegen mevrouw. En waarschijnlijk inderdaad omdat haar toontje me prikkelt :wink:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef: Maar heeft ze recht van klagen als je doelbewust op een hondenveld oversteekt dat er een hond naar je toe komt lopen?
Ach jeetje , wat een drama. Nee, natuurlijk is ze niet handig! En natuurlijk is de manier waarop ze dat vraag niet aardig..maar de vraag is of je daar dus ook niet aardig op reageert ofdat je een lange neus trekt en gewoon vriendelijk blijft. Al met al heeft mw wel gelijk dat een hond niet bij iedereen hoeft te snuffelen..daar ben ik ook niet van gediend, al sta ik op een losloopveld. :wink:
Nee, geen drama maar gewoon een vraag :wink:

Ik vind trouwens wel dat dat het 'risico' van een hondenveldje is; dat er weleens honden komen snuffelen. Als je dat niet wilt, moet je niet naar een veldje gaan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:
Dan denk ik inderdaad wel 'welk recht van klagen heb je dan?'.

Ondanks dat, zou ik de beleefdheid houden om mijn honden terug te roepen, maar wel met de pest in.
Waar ik vaak de schurft aan heb zijn honden die welliswaar kalm komen aanlopen, maar vervolgens wel ineens tegen me opspringen of steeds mijn jaszakken bespringen. Ondanks dat ik dol ben op honden ben ik daar ook echt niet altijd van gediend. In die zin hou ik ook nooit zo van honden die het op mij gemunt hebben. Loop maar lekker door..ik aai mijn eigen honden wel. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Eline* schreef:Omdat iemand zijn toon verkeerd is zet je je voet dwars? Je kan ook je hond roepen en een Sorry hoor met een lach terugroepen. Dat is namelijk mijn reactie in zo'n geval en ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen dan niet gegeneerd glimlachend een bedankt terugroepen.
Zie mijn reactie nadat ik Caroline's bericht nog een keer goed gelezen had. Ja, ik roep de hond terug. Ja, ik zeg sorry tegen mevrouw. Maar daarna zeg ik nog iets tegen mevrouw. En waarschijnlijk inderdaad omdat haar toontje me prikkelt :wink:
We zijn het redelijk eens..allemaal trouwens! :O:
Heb jij de kerstboom al staan Marion? :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Marion.

Eline* schreef:We zijn het redelijk eens..allemaal trouwens! :O:
Heb jij de kerstboom al staan Marion? :mrgreen:
Vrede op aarde :smile:
Haha, nee nog niet. Jij wel? In Duitsland beginnen ze overigens al wel de lampjes op te hangen, dus ik kom iedere ochtend al redelijk in de stemming :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”