Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iemand ervaring met juveniele cellulitis?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gast

Iemand ervaring met juveniele cellulitis?

Ongelezen bericht door Gast »

De hond van een kennis heeft juveniele cellulitis. Het is een ernstige, vrij onbekende ziekte. Ik denk dat ze heel veel geluk hebben gehad dat de dierenarts zo snel de juiste diagnose heeft gesteld want het is een dodelijke ziekte als het niet wordt behandeld. Ik heb via Google een aantal Engeltalige sites met informatie gevonden. Er is niet heel veel bekend over de ziekte.
Het is een ontsteking van het onderhuidse bindweefsel die vermoedelijk wordt veroorzaakt door een bateriele infectie. Het is niet besmettelijk, of het een erfelijke ziekte is is nog niet bekend. Het komst meestal voor bij pups tussen 4 weken en 4 maanden. Hun hond is nu 4 maanden. De behandelmethode is antibiotica (3 weken) en prednison (2-3 maanden). Hun hond is er erg ziek van en heeft afschuwelijke ontstoken plekken op de neus en rond de ogen.

Heeft iemand hier persoonlijk ervaring ermee?
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Geen persoonlijke ervaring, maar ik kijk ff in me boek!
In mijn boek denken ze dat de oorzaak immuun gemedieerd is en dat het en erfelijke achtergrond kan hebben.
Diagnose bevestigen met een biopt.
Behandeling corticosteroiden en antibiotica.

Komt vaker voor (in amerika) bij teckels, goldens, gele labjes, gordon setters, lhasa apso's en pointers.
weg gehaald zit een virus in
Gast

Sjiel schreef:Geen persoonlijke ervaring, maar ik kijk ff in me boek!
Studeer je voor dierenarts?
Sjiel schreef:In mijn boek denken ze dat de oorzaak immuun gemedieerd is en dat het en erfelijke achtergrond kan hebben.
Dierenarts zei ook dat het mede kwam door het verzwakte immuunsysteem van de pup. Hondje had net kennelhoest gehad en is nu aan het wisselen.
Ze krijgt de juiste medicijnen, antibiotica en prednison.
Sjiel
Zeer actief

sypke schreef:
Sjiel schreef:Geen persoonlijke ervaring, maar ik kijk ff in me boek!
Studeer je voor dierenarts?
Sjiel schreef:In mijn boek denken ze dat de oorzaak immuun gemedieerd is en dat het en erfelijke achtergrond kan hebben.
Dierenarts zei ook dat het mede kwam door het verzwakte immuunsysteem van de pup. Hondje had net kennelhoest gehad en is nu aan het wisselen.
Ze krijgt de juiste medicijnen, antibiotica en prednison.
Ja. student dgk.
Ik denk dat het juist komt door een overdreven sterke immuun reactie. Juist omdat het zo goed op cortico's reageert.
Gast

Sjiel schreef:
Ja. student dgk.
Leuk!
Sjiel schreef:
Ik denk dat het juist komt door een overdreven sterke immuun reactie. Juist omdat het zo goed op cortico's reageert.
Wat bedoel je daarmee? Dat de hond een sterk immuunsysteem moet hebben wil hij juveniele cellulitis krijgen? In de literatuur die ik heb gevonden werd juist een zwak afweersysteem genoemd.
Sjiel
Zeer actief

Nou moet ik weer een ander boek pakken :mrgreen:
Gast

Sjiel schreef:Nou moet ik weer een ander boek pakken :mrgreen:
Volgens mij is het zo dat de ziekte mede veroorzaakt wordt door dat het afweersysteem het lichaam aanvalt.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Kan dat komen door alle puppyentingen?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gast

Eline* schreef:Kan dat komen door alle puppyentingen?
Dat is niet bekend. Ik heb een site gevonden van iemand die dat vermoedt, een fokster in de Verenigde Staten. Bij Hiske lijkt me het onwaarschijnlijk omdat zij inmiddels 5 maanden is. Wat wel kan door de puppyentingen zijn zogeheten 'hersenverschijnselen'. Dat treedt soms op na de 6 weken enting. Soms pas 1 of 2 weken erna. De pups gaat dan rondjes draaien en heel raar doen. Pups die dat hebben worden ingeslapen omdat er niets tegen te doen is.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”