Hij had gisteren dus een losse oefening opgezet en daarnaast een parcours. Omdat er nogal een verschil zit in de grootte van de honden splitsen we de groep meestal op in groot en klein. Gisteren startten de kleine honden dus bij de losse oefening (en Tara en ik dus ook). De oefening bestond uit drie sprongen in een rechte lijn met daarachter in dezelfde rechte lijn de tunnel. De bedoeling was dat we de hond vooruit gingen sturen. De instructeur ging bij de tunnel staan en op het moment dat de hond in de tunnel was gooide hij een favoriet speeltje weg zodat de hond dat direct vanuit de tunnel kon ophalen.
Tara raakte hierdoor door het dolle heen en het vooruit sturen ging hartstikke goed. Zelfs toen we de sprongen in een flauwe bocht gingen zetten kon ik haar nog steeds goed vooruitsturen. Voor mij is dit een superbelangrijke oefening want Tara is razendsnel. Zolang ik haar niet vooruit kan sturen belemmer ik haar dus in haar snelheid en ik kan je vertellen, dat werkt niet lekker

Totdat de les half om was en we gingen wisselen. De grote honden naar de vooruitstuur-oefening en de kleine naar het parcours. En toen was de beer dus los. Zodra ik Tara liet starten vloog ze het parcours en en nam ieder toestel dat ze op haar weg tegenkwam. Ik had volkomen het nakijken en kon haar totaal niet meer terug roepen. Als het een gambling was geweest hadden we iedereen mijlenver achter ons gelaten. Ik heb dus compleet met de slappe lach midden in het parcours gestaan, al pogend mijn hond weer onder appèl te krijgen. En Tara, die had de tijd van haar leven. Met een stralend snoetje kwam ze na een minuut of vijf bekaf bij mij kijken waar ik nou eigenlijk bleef
Ik heb dus maar met de instructeur afgesproken dat we met Tara versneld het attentie-signaal gaan aanleren waardoor ik haar én vooruit kan sturen én haar tegelijkertijd onder controle kan houden. Over twee weken hebben we een vriendschappelijke wedstrijd en voor die tijd heb ik geen training meer. Het zal mij benieuwen wat voor een zooi we er van zullen maken. Maar och, met een beetje mazzel is ze tegen die tijd loops en moeten we de wedstrijd overslaan