Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden met een "slechte reputatie", wetten, etc?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Charlotte E

Honden met een "slechte reputatie", wetten, etc?

Ongelezen bericht door Charlotte E »

Ik kan me herinneren dat ik een heeeeeeele tijd geleden in een blad las dat ze allerlei soorten honden wouden verbieden of in elk geval streng controleren, waaronder de Pitbull en Dobermann, omdat deze "vals" zouden zijn (je reinste onzin, imo worden honden vals gemaakt, niet vals geboren :devil:).

Ik heb van alles lopen doorspitten, internet, boeken, tijdschriften, maar nergens vind ik goede informatie over welke honden nou wel of niet verboden zijn in Nederland, welke wel of niet aangelijnd moéten zijn, welke wel of niet gefokt mogen worden (ik dacht dat die schatjes van een Rottweilers niet "teveel gefokt" mochten worden, of dergelijke onzin.. Weet ik niet zeker, trouwens, maar dat weten jullie vast wel!), en hoe het zit met muilkorf regelingen die in sommige landen verplicht zijn.

Wederom, alvast bedankt!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Volgens mij mag je in NL alleen geen pitbull hebben, ook niet met MAG testen en papieren.
Ik weet dat in Duitsland heel andere wetten gelden en dat verschilt ook per deelstaat. Op bepaalde plaatsen is een hond > 40 cm. al verplicht aangelijnd en in andere deelstaten zijn er echt lijsten met gevaarlijke rassen waarvoor allemaal wetten gelden. Eigenaars mogen geen strafblad hebben ed. Heel bizar allemaal :eek:

Ik ben ook niet voor alle rassen maar ik vind dat dat soort dingen niet van boven af geregeld moeten worden. Mensen moeten zelf verantwoordelijkheid nemen en zelf opdraaien voor wat hun hond doet, dan gaan ze er vanzelf voorzichtiger mee om en dan heb ik nergens problemen mee :ok:
Afbeelding
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

MARC_S schreef:Volgens mij mag je in NL alleen geen pitbull hebben, ook niet met MAG testen en papieren.
Ik weet dat in Duitsland heel andere wetten gelden en dat verschilt ook per deelstaat. Op bepaalde plaatsen is een hond > 40 cm. al verplicht aangelijnd en in andere deelstaten zijn er echt lijsten met gevaarlijke rassen waarvoor allemaal wetten gelden. Eigenaars mogen geen strafblad hebben ed. Heel bizar allemaal :eek:

Ik ben ook niet voor alle rassen maar ik vind dat dat soort dingen niet van boven af geregeld moeten worden. Mensen moeten zelf verantwoordelijkheid nemen en zelf opdraaien voor wat hun hond doet, dan gaan ze er vanzelf voorzichtiger mee om en dan heb ik nergens problemen mee :ok:
Maar als je nou bijvoorbeeld een Stafford hebt dan valt deze ook onder de Pittbul-wet.. dan kunnen ze hem in beslag nemen en afmaken, als je EEN OFFICIELE STAMBOOM erbij hebt dan kunnen ze dat dus niet... een kruising boxer of ietsdergelijks kan ook onder de Pittbulwet vallen......
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

dat klopt.

je moet bij een engelse stafford een fci stamboom hebben en als je een amerikaanse stafford wil moeten de ouders 3x zeer goed op show hebben en de magtest hebben gedaan (en gehaald)

alle andere staffords, of honden die erop lijken!!! vallen onder de RAD (regeling agressieve dieren) en kunnen in beslag genomen worden en worden dan afgemaakt.

over de dobermann heb ik nog nooit wat gehoord en dat nestjesverhaal van de rottweiler ook niet.

als je meer wil weten over de RAD, zou ik hier even lezen. daar staat veel info: (dit is een site van american stafford, maar geldt voor alle staffords)

http://www.americanstafford.nl/
Afbeelding
Boelie
Actief

Ongelezen bericht door Boelie »

Ik sluit me helemaal aan bij mijn voorganger!

Verder is er een tijdje sprake geweest van een nieuwe zwarte lijst met daarop de volgende vier rassen: American Staffordshire (ook dus de honden MET papieren), Dogo Argentino, Fila Brasileiro en de Mastino Napoletano. De Rottweiler zou voorlopig oranje licht krijgen.

Gelukkig is dit verbod er destijds nooit van gekomen!
Helaas begon de PvdA in Rotterdam er een tijdje geleden wel weer over, terwijl de SP de Pitbullwet wil afschaffen.
Dat laatste gaat niet door en over de PvdA ideeen heb ik niets meer gehoord.

Mocht die lijst er toch gekomen zijn dan komt er wel eerst een overgangsregeling. Dat houdt in dat alle exemplaren geregistreerd worden en gecastreerd/gesteriliseerd moeten worden.
Verder geldt dan een aanlijnplicht en een muilkorfplicht.

Ik hoop van harte dat de Pitbullwet in Nederland nooit wordt uitgebreid!

Wat ik verder nog weet over de Mastino is het volgende...
Wanneer je met een Mastino wilt fokken (met stamboom) moeten beide ouders de MAGtest gehaald hebben (of ze ook 3x een ZG op een show moeten halen zoals de Staff weet ik niet).
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Dit is eigenlijk te gek voor woorden, heb je bijvoorbeeld al 9 jaat een x-ing Stafford en dan wordt die Pittbulwet ingevoerd en dan wordt je hond in beslag genomen..... :evil:
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Boelie
Actief

Shita schreef:Dit is eigenlijk te gek voor woorden, heb je bijvoorbeeld al 9 jaat een x-ing Stafford en dan wordt die Pittbulwet ingevoerd en dan wordt je hond in beslag genomen..... :evil:
Er was een overgangsregeling! Ze hebben niet zomaar op een blauwe maandag die wet ingevoerd en alle Pittjes afgemaakt!
qyan

Re: Honden met een "slechte reputatie", wetten, et

Ongelezen bericht door qyan »

Charlotte E schreef:Ik kan me herinneren dat ik een heeeeeeele tijd geleden in een blad las dat ze allerlei soorten honden wouden verbieden of in elk geval streng controleren, waaronder de Pitbull en Dobermann, omdat deze "vals" zouden zijn (je reinste onzin, imo worden honden vals gemaakt, niet vals geboren :devil:).

Ik heb van alles lopen doorspitten, internet, boeken, tijdschriften, maar nergens vind ik goede informatie over welke honden nou wel of niet verboden zijn in Nederland, welke wel of niet aangelijnd moéten zijn, welke wel of niet gefokt mogen worden (ik dacht dat die schatjes van een Rottweilers niet "teveel gefokt" mochten worden, of dergelijke onzin.. Weet ik niet zeker, trouwens, maar dat weten jullie vast wel!), en hoe het zit met muilkorf regelingen die in sommige landen verplicht zijn.

Wederom, alvast bedankt!
voor de dobermann is hier nog geen sprake van.
voor de rottweiler staat het licht op oranje, rasvereniging van de dobermann heeft dit kunnen voorkomen (voor nu dan)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Boelie schreef:
Shita schreef:Dit is eigenlijk te gek voor woorden, heb je bijvoorbeeld al 9 jaat een x-ing Stafford en dan wordt die Pittbulwet ingevoerd en dan wordt je hond in beslag genomen..... :evil:
Er was een overgangsregeling! Ze hebben niet zomaar op een blauwe maandag die wet ingevoerd en alle Pittjes afgemaakt!
idd. alle pitjes van voor 1993 (toen werd de regel van kracht) werden niet in beslag genomen hoor!

er werden wel regels voor gesteld. zo moest je volgens mij een korte lijn en muilkorf gebruiken.

alle pitbullachtigen zonder stamboom na 1993 waren/zijn natuurlijk wel vogelvrij!!

net als bij couperen. honden van voor het coupeerverbod mogen nog op show uitkomen, anders niet.
Afbeelding
Boelie
Actief

qyan schreef:
Charlotte E schreef:Ik kan me herinneren dat ik een heeeeeeele tijd geleden in een blad las dat ze allerlei soorten honden wouden verbieden of in elk geval streng controleren, waaronder de Pitbull en Dobermann, omdat deze "vals" zouden zijn (je reinste onzin, imo worden honden vals gemaakt, niet vals geboren :devil:).

Wederom, alvast bedankt!
voor de rottweiler staat het licht op oranje, rasvereniging van de dobermann heeft dit kunnen voorkomen (voor nu dan)
Rottweiler ZOU op oranje licht komen te staan, dit is echter nooit van de grond gekomen, net als het verbod op de vier rassen die ik hierboven al noemde!
(gelukkig maar!)
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Overgangsregeling is wel een erg mooi woord voor uitsterfbeleid.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Boelie schreef:
qyan schreef:

Wederom, alvast bedankt!
Rottweiler ZOU op oranje licht komen te staan, dit is echter nooit van de grond gekomen, net als het verbod op de vier rassen die ik hierboven al noemde!
(gelukkig maar!)
Ah ok, daar was ik nog niet van op de hoogte :ok:
Inderdaad, gelukkig maar!
Charlotte E

Ongelezen bericht door Charlotte E »

Bah, snap dat nou echt niet. Loopt hier iemand rond met een pitbull, die hond is de liefste die er is, gaat ook gewoon los en komt vrolijk op je af om geaaid te worden, en ik moet de eerste rottweiler nog ontmoeten die "vals" is. Het is toch om te huilen dat je als hondenhouder met een goede, lieve hond opeens moet castreren en muilkorven omdat die "hoge pieten" geen snars begrijpen van dieren? :jank:

Overigens was er laatst een aflevering op Animal Planet over een soort dierenambulance in weetikhet welke staat in Amerika, in elk geval een waar pitbulls verboden zijn. Hadden ze twee pittbuls gevonden, een teef met haar jong, hadden dagen niet gegeten en ze werden gewantrouwd. Maar ze bleven gewoon hartstikke lief toen ze werden benaderd, was geen vangnet bij nodig of wat dan ook. Maar de teef werd wel afgemaakt, want ze was verboden, terwijl de pup mocht blijven leven omdat hij een kruising was. Ik wist gewoon niét wat ik zag. :boos:
Boelie
Actief

Ja die wetgeving in Amerika is nogal vreemd geloof ik... :denken:
Ik ken het programma. En vaak zie je dat in de ene staat een Pittje wordt afgemaakt, terwijl in de andere staat Pittjes zijn toegestaan.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”