Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

is er altijd een hoogste in de rang

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

is er altijd een hoogste in de rang

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik weet dat er meestal 1 van de honden in een groep de baas is
dat was altijd heel duidelijk te ze bij de honden die we ooit hebben gehad
maar nu heb ik dus 2 teefjes waarvan de jongste in december een jaar woord en de oudste nu 4 is
ze doen eigelijk alles samen geen van 2 laat blijken de baas te zijn
de 1 rijd op de ander en ook weer anders om en bijde vinden dat prima
dus ik heb eigelijk het idee dat hier geen baas is behalfe ik dan
komt dat vaker voor of heb ik 2 watjes :roll:
Afbeelding
Marion_ph
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bolognezer
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Marion_ph »

Bij mijn twee reutjes gaat dit precies zo. Ik ben dus ook niet meer zo bezig met de oudste als ranghogere te behandelen, maar weet eigenlijk niet of dit wel goed is.

Groeten Marion.
twinkeltje
moderator

ik behandel ze beide altijd al het zelfde van jongs af aan
Afbeelding
Marion_ph
Vaste gebruiker

Op zich behandel ik ze ook precies hetzelfde. Alleen toen we het tweede hondje erbij kregen adviseerde de fokker ons de oudste het eerst z'n eten te geven, als eerste te knuffelen als je thuiskomt etc. Daar let ik nu niet meer op. Bovendien krijg ik de kans niet eens de oudste eerst te begroeten, want die kleine staat altijd het eerst bij de deur. :mrgreen:

In het begin liet onze oudste, Bodhi, zich ook altijd aan de kant drukken door Mikey. Als Bodhi in de mand lag, ging Mikey erbij liggen en dan droop Bodhi weer af. Of Bodhi liet zich rustig bij z'n eten wegduwen. Toen dacht ik wel es: Mikey is straks de baas. Maar ik zie nu helemaal geen verschil meer.
twinkeltje
moderator

bij mij kregen ze van af dag 1 tergelijk hun eigen etens bakje samen in de keuken
alleen de pup kreeg wat vaker per dag te eten
is wel leuk hoor ze eten bijde het zelfde en 2 de zelfde bakjes en steeds kijken ze elkaar eff aan en dan ruilen ze hun bakjes weer zonder grom of snauw en dat wisselen gaat zo 4 keer per maaltijd
ze eten gewoon heel kalm zonder schokken
ook om aandacht komen ze altijd samen te gelijk aan lopen dus ja dan knuf je ze vanzelf bijde tegelijk
de pup is gewoon bijna totaal het zelfde gedrag gaan vertonen al de oudere hond :19:
Afbeelding
Bully-lover
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bully-lover »

Marion_ph schreef:Bij mijn twee reutjes gaat dit precies zo. Ik ben dus ook niet meer zo bezig met de oudste als ranghogere te behandelen, maar weet eigenlijk niet of dit wel goed is.

Groeten Marion.
Tegen mij is altijd gezegd dat de rangorde door de honden word bepaald.
En dat je niet moet proberen zelf een rangorde tussen de honden te bepalen.
Ik heb een teef van 4 en een reu van ruim anderhalf, en de reu heeft meteen al de hogere rang aangenomen.
En de teef liet dit meteen toe, ook al is zij ouder, en woont zij hier langer.
Groetjes Marijke en Bull Terroristen Chelsea en Roman...
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Zo in het dagelijks leven zou ik je ook echt niet kunnen vertellen wie de 'ranghoogste' is in mijn groepje. Ondanks dat het alledrie teefjes zijn leven ze heel gemoedelijk samen. Ze eten in dezelfde kamer en als ze klaar zijn wisselen ze van bakken om te kijken of de ander wat vergeten is. (wat nooit is zo natuurlijk :pffff: ). Ze hebben alledrie hun eigen waterbak, maar drinken ook uit die van elkaar. Ik heb 1 mand, waar zowel Malu als Donna in ligt. (hoewel ze meestal samen op de bank liggen). Molli heeft een oud dekbed waar ze op ligt, maar hier ligt Donna ook wel eens op. Af en toe is er wel eens een discussie over een bot, maar die duren nooit lang en zijn nooit fysiek.

Buiten op straat is het, aan de lijn, meestal Donna die het voortouw neemt als we andere honden tegenkomen. Als ze los lopen is het Molli die het als haar taak ziet om iedereen bij elkaar te houden en andere honden uit de buurt te houden. Het enige wat duidelijk is, is dat Malu de laagste is. Ze doet nooit iets uit eigen initiatief en stelt zich altijd onderdanig op tegen de andere twee. Behalve als ze een botje heeft, want deze durft ze meestal wel te beschermen.

In onbekende situaties wenden ze zich altijd naar mij om te zien wat ik ga doen. Als we bijvoorbeeld ergens op een kruising staan wachten ze om te kijken waar ik heen ga. En begin dit jaar op Texel liepen ze veel dichter bij mij dan dat ze normaal doen. Maar omdat ze met z'n drieen zijn, raken ze niet snel onder de indruk van een nieuwe situatie. Ik heb wel eens een webcam opgehangen om te zien wat ze thuis doen als ik er niet ben, maar dan slapen ze gewoon alledrie op hun eigen plekje en bemoeien ze zich verder niet met elkaar, behalve dat ze op de terugweg van de waterbak even bij elkaar snuffelen.

Tja, sommige mensen kunnen heel duidelijk zeggen welke hond de hoogste is, maar zolang het goed gaat bij mijn dames vind ik dat niet echt nodig.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

lola is pas 5 maanden, maar ook ik kan niet precies zeggen wie de baas is...

ik doe helemaal niks aan rangorde, dat zoeken ze samen maar uit.

maar als je kijkt naar de theorie dan is buiten lola de baas (zij snijdt sam vaak af en dat blijkt een teken te zijn)

en binnen is het vaak sam die haar op bepaalde plekken niet dult en haar dus ook wegstuurt..

ach we zien het wel.
Afbeelding
Marion_ph
Vaste gebruiker

Dus als ik het goed begrijp zijn dat soort regeltjes als de één eerst eten geven etc. een beetje onzin?

Groeten Marion.
Joyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce »

Tja, daar zijn verschillende meningen over.

Zelf doe ik het niet, maar er zijn ook mensen die er heel veel profijt bij hebben gehad.

Ik denk dat als je geen problemen met je hond(en) hebt en ze hebben ook geen problemen met elkaar dat je de regels niet zo strak hoeft te houden.
cane corso
Zeer actief

Ongelezen bericht door cane corso »

Marion_ph schreef:Dus als ik het goed begrijp zijn dat soort regeltjes als de één eerst eten geven etc. een beetje onzin?

Groeten Marion.
In onze situatie is dit dus geen onzin omdat ik 2 reuen heb, 1 van 4 jaar en de andere wordt 9 maanden waarvan de oudste ranghoger is en ik zie wel dat hij veel meer toestaat in de afgelopen maanden maar hij is nog steeds ranghoger.
Ik geef dus ook hier eerst de oudste eten en dan pas de jongere en in ons geval ook apart want de oudste pikt geen andere hond bij zijn eten.
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.
Afbeelding
twinkeltje
moderator

ik denk inderdaad niet dat het altijd onzin is hoor
kijk mijn teefjes was gewoon al totaal niet dominand
dus toen de pup kwam was het eigelijk gelijk goed van af dag 1
maar heb je al een dominate hond of mischien 1 die wat jaloers is ja dan pak je het denk wel weer anders aan
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .

Ongelezen bericht door jip007 »

Onze oudste teef Inky , is hier duidelijk de baas over de andere teven. Tis een echte regel teef , als er een jongere teef loops is , zorgt zij er voor dat de reuen niet in haar buurt komen. Proberen ze het toch, springt ze er tussen en geeft een harde brul, dan taaien de reuen gelijk af, mijn helden :mrgreen: Ook neemt Inky de taak van de opvoeding op zich , elke pup die hier blijft , pikt zij in :roll: Alle teven hebben verschrikkelijk veel ontzag voor haar , en zullen er nooit tegenin gaan :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Prachtig geregeld bij jou Jip :ok: :ok: :ok:
twinkeltje
moderator

ja bij jip is het dus duidelijk wie de baas is mooi hoor
Afbeelding
Plaats reactie