Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

OVERMATIG TRAINEN

Moderator: moderatorteam

PUCK S.
Vaste gebruiker
Contacteer:

OVERMATIG TRAINEN

Ongelezen bericht door PUCK S. »

Hallo allemaal,
Graag zou ik jullie mening willen weten over overmatig trainen van een puppy/hond.

Het verhaal is als volgt.

Ca 8 maanden geleden kwam ik een buurtbewoner tegen met een schattige Labrador pup. Ik liep naar de bazin toe en vroeg of ik de pup mocht aanhalen. Dat mocht. Toen vroeg ik of de pup even met Benson (mijn hond) mocht spelen, want de pup was zeer geinteresseerd in Benson. Dat mocht niet want ze ging met hem trainen. OK, ik heb dus gedag gezegd en heb Benson bij me geroepen en ben doorgelopen.
Vanaf die tijd ben ik niet meer naar haar toe gegaan, want ze was constant met het beestje aan het trainen. Hoe ouder de hoond werd, hoe erger de training zich voortzette, de hond kon nooit gewon meewandelen, maar werd constant met keren en draaien weer een andere kant opgestuurd. Ik had echt medelijden met de hond. Had ook veel moeite om geen commentaar te geven, er werd me tenslotte niets gevraagd. Gistenmiddag kwam ik het vrouwtje toevallig tegen en begon een gesprek. Mijn Benson was naar de andere kant gelopen, want Max was zo wild in de weer en dat vind die ouwe van mij niet meer leuk.
Max was helemaal wild, wilde naar Benson toe, sprong tegen mij op, ik zette hem op zijn poten en haalde hem even aan en dacht in mijn onschuld, is een goed getrainde hond, dus vroeg hem te gaan zitten.
Dus niet, bazinnetje zei, hij is in de puberteit dus een beetje onhandelbaar. Dat ging er bij mij niet in, want Max liep over van opgekropte energie. Een gesprek was daardoor niet mogelijk, dus ben ik maar naar Benson gegaan die lief op mij zat te wachten.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit de nieuwe manier van training is die nu op hondenscholen wordt gegeven.

Graag jullie mening.

Groetjes

PUCK
Wie het weet mag het zeggen.
Afbeelding

GROETJES VAN BENSON EN PUCK
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik zou zo zeggen dat wat zei deed dan idd teveel is. Iedere hond, en zeker een jonge, moet zijn energie ook kwijt kunnen in dinden die hij leuk vindt en dus niet de hele dag de zin van het baasje doen, tenzij de zin van het baasje ook zijn zin is. Lijkt me in dit geval dus niet helemaal geod te gaan...... :denken:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Graag jullie mening.

Groetjes

PUCK
Weet je het zéker? :mrgreen:
sample
Zeer actief

Hoe ouder de hoond werd, hoe erger de training zich voortzette, de hond kon nooit gewon meewandelen, maar werd constant met keren en draaien weer een andere kant opgestuurd.
Ik zie hiervan het probleem niet zo........ik leerde op cursus aandacht vragen van mijn hond. Dat oefende ik (ook, onder andere), door hem af te leiden als we andere honden tegenkwamen. Om mijzelf léuker te maken dan die andere honden. Volgens mij overtrain je daar helemaal niets mee.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik zou mijn hond ook gewoon lekker met anderren honden laten dollen wand alleen maar traienen woord hij toch niet sociaal van :denken:
Afbeelding
sample
Zeer actief

Joy C schreef:Ik zou zo zeggen dat wat zei deed dan idd teveel is. Iedere hond, en zeker een jonge, moet zijn energie ook kwijt kunnen in dinden die hij leuk vindt en dus niet de hele dag de zin van het baasje doen, tenzij de zin van het baasje ook zijn zin is. Lijkt me in dit geval dus niet helemaal geod te gaan...... :denken:
Het lijkt mij zo, dat dat verhaal wat Puck vertelt, van één kant belicht is. Dat is natuurlijk met alles wat iemand vertelt, dus das geen probleem. Misschien had die eigenaar van die hond, op dát moment wel geen tijd om te blijven spelen. Misschien wilde ze op dát moment juist wel even oefenen. Niet de hond, maar de báás bepaalt tenslotte wanneer er gespeeld wordt.

Om nou gelijk de conclusie te trekken dat die pup nooit mag spelen en zijn energie niet kwijt kan, vind ik wat overdreven eigenlijk.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja dat die hond niet ging zitten toen jij dat zei, dat kan....hoe getraind dan ook, jij bent de baas niet

en nee een hond moet je niet overtrainen, spel en ontspanning is ook belangrijk
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

sample schreef:
Joy C schreef:Ik zou zo zeggen dat wat zei deed dan idd teveel is. Iedere hond, en zeker een jonge, moet zijn energie ook kwijt kunnen in dinden die hij leuk vindt en dus niet de hele dag de zin van het baasje doen, tenzij de zin van het baasje ook zijn zin is. Lijkt me in dit geval dus niet helemaal geod te gaan...... :denken:
Het lijkt mij zo, dat dat verhaal wat Puck vertelt, van één kant belicht is. Dat is natuurlijk met alles wat iemand vertelt, dus das geen probleem. Misschien had die eigenaar van die hond, op dát moment wel geen tijd om te blijven spelen. Misschien wilde ze op dát moment juist wel even oefenen. Niet de hond, maar de báás bepaalt tenslotte wanneer er gespeeld wordt.

Om nou gelijk de conclusie te trekken dat die pup nooit mag spelen en zijn energie niet kwijt kan, vind ik wat overdreven eigenlijk.
Het is zoals jezelf al aangeeft, ervan uitgaande dus dat het waar is wat gezegd wordt en het geen incident is. Anders heb je idd gelijk.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

sample schreef:

Ben het met je eens, Sample. Probeer het van 2 kanten te bekijken.
Die hond is nu 1 jaar en in de bloei van zijn leven, zeker wat krachtmeting betreft en probeert overal onderuit te komen. Dan moet je als baasje wel heel consequent zijn en alles uit de kast trekken dat hij toch aandacht voor jou blijft houden. Dat bereik je op dat moment alleen door van die situatie af te lopen en hem verderop te laten zitten of af te leiden met een bal of wat dan ook. Het feit dat dat baasje het (in jouw ogen) iedere keer doet als jij voorbij komt, hoeft niet te zeggen dat die hond nooit mag spelen. Dat mag mijn Stanley bv. ook niet. Vreemde honden moet hij zonder moeite voorbij kunnen gaan en de bekende honden mag hij best begroeten aan de lijn, maar op mijn commando.
Ik heb er nu 2, waarvan 1 herplaatser net over het jaar die echt niks heeft geleerd. Als hij de kans krijgt, sleurt hij me zo naar een andere hond toe, maar die geef ik hem niet en net als Stanley dient hij gewoon naast te gaan zitten net zolang tot de andere hond voorbij is. Dat is een stukje opvoeding dat mij in het begin bloed, zweet en tranen heeft gekost omdat hij net zo reageerde als die hond uit jouw voorbeeld.
Op gezette tijden wordt er gespeeld en ik bepaal wanneer.

Hoe had jij het zelf in gedachten dan, qua benadering? Hou zou jij dat oplossen als je in haar schoenen stond?
PUCK S.
Vaste gebruiker
Contacteer:

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, maar ik zie ze IEDERE dag samen en iedere dag alleen maar trainen. Nooit spelen of leuke dingen doen.

Het is een heel aardig vrouwtje en ze denkt ongetwijfeld dat ze het goed doet.
Ik zie het anders maar dat mag toch?

PUCK
Afbeelding

PUCK S.
Vaste gebruiker
Contacteer:

Golden Stanley

Het had bij mij nooit zover gekomen.
Afbeelding

Golden Stanley

PUCK S. schreef:Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, maar ik zie ze IEDERE dag samen en iedere dag alleen maar trainen. Nooit spelen of leuke dingen doen.

Het is een heel aardig vrouwtje en ze denkt ongetwijfeld dat ze het goed doet.
Ik zie het anders maar dat mag toch?

PUCK
Abosuut, dat kun jij ook alleen zelf maar inschatten. Maar ik reageer hierop, omdat ik dat ook van andere mensen herken omtrent mezelf.
Die denken mij ook alleen maar te zien trainen met mijn hond (Stanley), omdat toevallig het veld vlakbij mijn huis is en ik iedere dag een stuk GG-trainen erin moest zetten. Dan ben je al gauw geneigd te denken dat ik alleen maar een drilsessie erin aan het zetten ben, maar niets is minder waar. Misschien heeft zij op dat stuk lopen wel heel veel moeite om haar hond onder appel te houden en probeert zij op die manier controle over hem te krijgen. Is het alleen op dat stuk of ook op andere plekken?
PUCK S.
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ze loopt nooit gewoon met hem te wandelen ook tijdens het uitlaten loopt ze met hem te trainen.

En dat heeft niets met mij te maken,want ik zorg altijd dat ik bij ze uit de buurt blijf om de hond niet af te leiden.

Maar het moet toch mogelijk zijn om tijdens het uitlaten gewoon een praatje met iemand te maken zonder dat je arm uit de kom gerukt wordt?
Afbeelding

Golden Stanley

Haha, ja natuurlijk! Zal effe lekker worden dat ik maar door moet lopen, omdat mijn hond dan niemand hoeft te bespringen. Beetje gebrek aan overwicht denk ik en misschien door zijn kracht weet ze niet hoe ze dat voor elkaar moet boksen. Kun je niet voorstellen haar daarmee te helpen?

Moet bekennen dat Whooper van het weekend met zijn kop in een kinderwagen zat en dat heb ik op een niet zo positieve manier de kop ingedrukt. :denken:
PUCK S.
Vaste gebruiker
Contacteer:

:smile: :smile: :smile: Hoe reageerde de moeder????????

Ik wil haar best helpen, maar ik bied mijn hulp niet zomaar aan, want dat wil ze misschien helemaal niet.
Afbeelding

Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

sample schreef:
Graag jullie mening.

Groetjes

PUCK
Weet je het zéker? :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Puck, ik wilde dat ik de discipline had kunnen opbrengen om van Diesel een baasgerichte hond te maken.
Ik hechtte veel te veel belang aan het sociaal omgaan met andere honden.
Die zijn nu door al dat plezier van de afgelopen 2 jaar dus ook veel belangrijker voor hem dan ik.
Hij doet het perfect hoor met andere honden.
Maar ik zeg in alle eerlijkheid dat ik de energie die ik erin heb gestoken om andere honden op te zoeken beter had kunnen benutten om hem op mij gericht te laten zijn.
En in alle eerlijkheid zeg ik dan ook dat ik denk dat ik Diesel daar ook een groter plezier mee had gedaan.
Als pup had hij een enorme 'will to please voor een koekje'
Als we nu lopen is hij vooral bezig met mogelijke hondenvrien-den/dinnen.
Ik ben nu bezig om hem duidelijk te maken dat IK zijn speelkameraad ben. En dat is heel erg moeilijk.
Met mijn volgende hond leg ik de prioriteiten dus anders.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik train ook wel met mijn honden maar ze mogen ook iedere dag los lopen en doen wat ze willen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Nou Puck,

Ik krijg eerlijk gezegd ook vaker de indruk dat het "moderne" trainen tot in het oneindige wordt doorgetrokken. Het lijkt wel of er mensen zijn die echt jaren bezig zijn om een bepaald simpel doel te bereiken.

Vaak hangt dit niet bereiken van een doel natuurlijk ook weer af van de trainer, en niet in de eerste plaats van de leerling. De leerling doet wat hij dénkt dat de trainer bedoelt.

Ook zijn er weer mensen die gewoon niet snappen waar het om gaat.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Daan schreef:Puck, ik wilde dat ik de discipline had kunnen opbrengen om van Diesel een baasgerichte hond te maken.
Die zijn nu door al dat plezier van de afgelopen 2 jaar dus ook veel belangrijker voor hem dan ik.
Maar ik zeg in alle eerlijkheid dat ik de energie die ik erin heb gestoken om andere honden op te zoeken beter had kunnen benutten om hem op mij gericht te laten zijn.
En in alle eerlijkheid zeg ik dan ook dat ik denk dat ik Diesel daar ook een groter plezier mee had gedaan.
Ik ben nu bezig om hem duidelijk te maken dat IK zijn speelkameraad ben. En dat is heel erg moeilijk.
hier hetzelfde.

ik was er zo op gebrand dat sam een sociale hond met andere honden werd dat ik mezelf vergat.

nu ben ik met hem bezig dit om te draaien,. maar dat doe je niet 1,2,3...

lola is mijn pup van 5 maanden en daar ben ik vanaf het begin véél strakker mee. in alles. ook het baasgerichte train ik meer.

op deze manier leert ze op een speelse manier heel veel wat als het goed is straks vanzelfsprekend is.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Daan schreef:Puck, ik wilde dat ik de discipline had kunnen opbrengen om van Diesel een baasgerichte hond te maken.
:ok: Ik heb als stelregel dat er eerst aandacht voor mij moet zijn en dan volgt er vrij..en dat betekent dus dat er gespeeld mag worden (of niet).
Zo dus ook met een pup. Een hond met aandacht voor de baas is bij voorbaad al geen probleemhond tegenover andere honden of mensen. Dat is namelijk niet te combineren.
Nou word ik zelf wat nerveus van een neus in mijn knieholte de hele tijd, dus dat zou niet mijn streven zijn, maar een hond die op mij let ..zalig! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Eline* schreef:, maar een hond die op mij let ..zalig! :ok:
Ego tripper. :hmmm:

Gr Bertus.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

idorh schreef:
Eline* schreef:, maar een hond die op mij let ..zalig! :ok:
Ego tripper. :hmmm:

Gr Bertus.
Heeft niks met egotrippen te maken. Ik heb liever geen probleemgedrag meer.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

een pup mag bij mij lekker pup zijn... de rest komt wel als hij wat ouder is... als ik gewoon wandel over straat hoeven ze niet strak naast me te lopen.. mogen gewoon aan het eind van de lijn lopen als hij maar niet strak staat en ik erachteraan moet hobbelen...
En dat is tot op heden met alle honden prima gegaan op deze manier...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

ik heb nu ook als stelregel dat ik me niet meer gek laat maken door wat een pup van zo oud moet kunnen en wat als tie zo oud is. Ik heb gemerkt dat je pas een hond iets goed kunt leren als de band met hem of haar heel hecht is. Dan lukt het gewoon beter om de aandacht van je hond te vangen als je dat wilt.

Dan sta je niet met je pup van tien weken aandacht te vragen die je never nooit meer krijgt als je op een veld staat met allemaal leuke andere hondjes. En dan sta je tien minuten te roepen en te doen en het enige wat hij dan leert is om vooral jou te negeren want je blijft tovh wel roepen tot je een ons weegt.

Dus ik ben er ook voor om met bijvoorbeeld een maand of tien de zaak een beetje serieuzer aan te pakken en met een pup die jonger is gewoon te proberen om fout gedrag niet aan te leren en dus gewoon te voorkomen.

Verder vind ik dingen zoals "zit"ook handig om ze jong te leren omdat dat vrijwel vanzelf gaat en het heel handig is met oversteken enzo en om rust er in te brengen als het pupje heel druk is.
sample
Zeer actief

Ik ga nu vast iets heel stoms vragen.....maar is de baas de eerste weken van een pupjes leven, niet álles voor hem? Als het goed is wel toch? Lijkt me dan dat je júist in die periode daarvan gebruik moet maken om je hond te laten weten dat het altijd de moeite waard is, om naar de baas te kijken, op de baas te letten? Als je daar met 10 maand nog mee moet beginnen.......

Als je pupje wat ouder is en zijn wereld wordt groter, lijkt het me "logischer" dat hij zijn wereld vergroot. Maar in de eerste tijd ben jíj zijn wereld dacht ik......eigenlijk.....of ben ik nou helemaal fout voorgelicht? :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sample schreef:Ik ga nu vast iets heel stoms vragen.....maar is de baas de eerste weken van een pupjes leven, niet álles voor hem? Als het goed is wel toch? Lijkt me dan dat je júist in die periode daarvan gebruik moet maken om je hond te laten weten dat het altijd de moeite waard is, om naar de baas te kijken, op de baas te letten? Als je daar met 10 maand nog mee moet beginnen.......

Als je pupje wat ouder is en zijn wereld wordt groter, lijkt het me "logischer" dat hij zijn wereld vergroot. Maar in de eerste tijd ben jíj zijn wereld dacht ik......eigenlijk.....of ben ik nou helemaal fout voorgelicht? :19:
die eerste week 'gebruik' ik alleen voor het commando "hier"... als je probeert die in die week goed bij te brengen dan heb je dat al gewonnen omdat dit vaak het moeilijkste schijnt te zijn bij een hond...
voor de rest laat ik ze op straat met wandelen lekker pup zijn... de rest heb je nog tijd genoeg voor.. en wanneer 'de rest' komt.. is ook weer per hond verschillend...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sample
Zeer actief

Maar is het niet handig om in de basis (de eerste paar weken als ze nog voornamelijk op jou letten) je hond in ieder geval aandacht voor jou bij te brengen? Dat kan je later alleen maar positief gebruiken lijkt me.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sample schreef:Maar is het niet handig om in de basis (de eerste paar weken als ze nog voornamelijk op jou letten) je hond in ieder geval aandacht voor jou bij te brengen? Dat kan je later alleen maar positief gebruiken lijkt me.
heb er nooit zo over nagedacht.. ik heb altijd iets van brokjes of balletjes op zak dus aandacht is er altijd en overal voor me ook al vergeet ik ze een keer...
Met trainen probeer ik dat wel maar ook niet overdreven veel.. 3 sec. aandacht is balletje en genoeg...
Maar op straat nee, dan doe ik het niet... hij mag van mij gewoon snuffelen op straat en kijken om zich heen alleen niet in het uiteinde van de lijn hangen....
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

sample schreef:Ik ga nu vast iets heel stoms vragen.....maar is de baas de eerste weken van een pupjes leven, niet álles voor hem? Als het goed is wel toch? Lijkt me dan dat je júist in die periode daarvan gebruik moet maken om je hond te laten weten dat het altijd de moeite waard is, om naar de baas te kijken, op de baas te letten? Als je daar met 10 maand nog mee moet beginnen.......
:19:
Maar aandacht is juist wat je krijgt door de band met de hond goed op te bouwen. En dan dus als ze ouder zijn echt dingen gaan oefenen zoals volgen enzo. Je kunt volgens mij wel een beginnetje maken, maar geen druk erop zetten. lukt het niet dan lukt het niet.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”