Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pupkoper aanwezig bij geboorte?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marion_ph
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bolognezer
Aantal honden: 3

Pupkoper aanwezig bij geboorte?

Ongelezen bericht door Marion_ph »

Mijn schoonzus en zwager stonden op de lijst bij een fokker voor een labradorpup. Ze hebben vorig jaar ook al een pup bij deze fokker gehaald. De fokker komt zo af en toe eens langs om te kijken hoe het met de hond gaat. Nu had ze gevraagd of ze het leuk zouden vinden om bij de geboorte van de pups aanwezig te zijn. Dat leek m'n schoonzus natuurlijk wel wat.
Afgelopen zaterdagavond zijn de pups via de keizersnede ter wereld gebracht. De dierenarts had mijn schoonzus en zwager ook een pup gegeven om droog te wrijven. Jullie begrijpen dat ze helemaal lyrisch zijn. Ze vonden het helemaal geweldig. Nu ben ik toch wel nieuwsgierig of meer fokkers hun pupkopers bij de geboorte aanwezig laten zijn. Alleen bij hoge uitzondering? (Ik ga er vanuit dat dit ook een uitzondering was.)Of absoluut niet?

Marion.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

volgens mij is dat een uitzondering..

hoe het bij sam ging weet ik niet (die leerde ik pas kennen met 7 weken)

maar bij alle andere fokkers waar ik geweest ben en dusd ook bij lola's fokker mochten kopers er vanaf 2 of 3 weken bij.
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ik ben bij de geboorte van Babbe geweest.
Maaarrrrr, ik kende de fokkers van Babbe al voordat er zelfs sprake van was dat ik een pupje bij hen zou kopen. Verder heeft ook meegespeeld dat ik in de toekomst ook met mijn eigen Markiesjes wil fokken (als het allemaal meezit). Het aanwezig zijn bij de geboorte van Babbe was voor mij dus ook een deel voorbereiding voor de toekomst :wink:

Overigens vond ik het een geweldige eer dat ik er bij mocht zijn en was het absoluut een fenomenale ervaring (speelt natuurlijk ook mee dat je weet dat één van die mormeltjes 8 weken later met jou mee naar huis mag).
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Bij ons geen puppie kopers erbij , teven vinden dat denk ik ook niet echt fijn. Wel neem ik altijd hulp mee als er een keizersnede nodig is , mijn buurvrouwtjes zijn tot nog toe altijd meegeweest :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

ik hou er ook niet van om mensen bij de bevalling te hebben. behalve de nodige bekende zoals mn moeder of oma.. die helpen als het eenmaal zover is. Ik doe het liever niet, je weet nooit hoe de teef reageert op "vreemde" mensen.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ailena schreef:ik hou er ook niet van om mensen bij de bevalling te hebben. behalve de nodige bekende zoals mn moeder of oma.. die helpen als het eenmaal zover is. Ik doe het liever niet, je weet nooit hoe de teef reageert op "vreemde" mensen.
Eens! :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb het zelf pas 1x meegemaakt bij mijn eigen teef, een bevalling. Daar had ik absoluut geen pupkopers bij willen hebben. Sjefke was daarbij helemaal niet op haar gemak geweest denk ik, en dat komt de bevalling zeker niet ten goede. Wel was onze goede vriendin Eva aanwezig om te helpen, maar die kent Sjefke heel goed en werd ook gewoon in Sjefke's nabijheid geaccepteerd.

Ik zou denk ik veel te bang zijn dat er iets mis zou gaan als er toch relatief vreemde mensen bij de bevalling aanwezig zouden zijn.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne de Lange schreef:Ik heb het zelf pas 1x meegemaakt bij mijn eigen teef, een bevalling. Daar had ik absoluut geen pupkopers bij willen hebben. Sjefke was daarbij helemaal niet op haar gemak geweest denk ik, en dat komt de bevalling zeker niet ten goede. Wel was onze goede vriendin Eva aanwezig om te helpen, maar die kent Sjefke heel goed en werd ook gewoon in Sjefke's nabijheid geaccepteerd.

Ik zou denk ik veel te bang zijn dat er iets mis zou gaan als er toch relatief vreemde mensen bij de bevalling aanwezig zouden zijn.
Ik zou er ook geen vreemden bij willen hebben hoor. Lijkt me inderdaad niet prettig voor de teef.

AfbeeldingAfbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

nee geen vreemden erbij, stel dat ik de mensen die een pup willen heel goed ken, en ze kennen de honden, dan misschien, ligt er ook aan hoe het gaat....hoe de teef is enz....
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Ow nee dat wil ik dus niet hebben. Alle aandacht moet naar de bevallende teef gaan en niet aan een potentiele pupkoper..

Er is al spanning genoeg om een bevalling heen. Dus nee gebeurt echt niet bij ons.
Afbeelding
Rolinde
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rolinde »

Ik heb verder helemaal geen verstand van fokken, maar het lijkt mij persoonlijk wel het allergeweldigste om de geboorte van mijn pupje mee te maken!
Maar denk idd niet dat je als fokker zijnde al die nieuwschierige aagjes erbij wil hebben :mrgreen:
En misschien is het ook wel te onrustig voor de teef, mits je die natuurlijk héél erg goed kent :wink:
Ach, wie weet, ooit eens...........................

Groetjes Rolinde en knuffels van James en Ozzy!
Als je de mensen leert kennen ga je nog meer van je dogje houden!

Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik ben niet bij de bevaling geweest van ruby maar haar wel binnen 24 uur gezien
heel speciaal zo pup van dag 1 af geregelt te zien
maar geloof niet echt verandwoord inverband met ziektes over brengen toch
of vald dat wel mee :denken:
Afbeelding
Marion_ph
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bolognezer

Ongelezen bericht door Marion_ph »

Ja, daar heb ik ook aan gedacht. De meeste fokkers laten de eerste drie weken niemand bij de pups. Dus dan lijkt het me ook wenselijk dat er bij de bevalling zo min mogelijk mensen zijn. Of zie ik dat verkeerd?
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ja lijkt mij ook maar goed ik ben geen fokker :roll:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

op zich mogen hier de eerste weken best mensen komen, maar wel zonder andere honden, ook wil ik wel dat de handen goed gewassen worden voordat ze eventueel een pup aanraken, en dat aanraken is ook minimaal, vink nergens voor nodig.....
Novy
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Novy »

Ik ben ook bij de geboorte van mijn eigen pup geweest
Deze is ook via een keizersnede geboren en mocht meehelpen.

Moet zeggen dat ik vaak over de vloer kom bij de fokker,ik heb mijn andere hond daar ook weg ,en ik pas ook op de honden als ze op vakantie zijn,dus de teef kent me goed genoeg.

Ik vond het dan ook een geweldige ervaring om mijn eigen pup geboren zien worden.
En ben eerste week daar ook gebleven om te helpen en dat is toch heel mooi dat je dit mee kan maken als puppenkoper.

Ik kan me voorstellen dat dit normaal niet gebeurd .
Yvon ,

Tyquera & Tarquin † voor altijd in mijn hart 23-05-03/ 13-03-07

en kleine Novy
AfbeeldingAfbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Novy schreef:Ik ben ook bij de geboorte van mijn eigen pup geweest
Deze is ook via een keizersnede geboren en mocht meehelpen.

Moet zeggen dat ik vaak over de vloer kom bij de fokker,ik heb mijn andere hond daar ook weg ,en ik pas ook op de honden als ze op vakantie zijn,dus de teef kent me goed genoeg.

Ik vond het dan ook een geweldige ervaring om mijn eigen pup geboren zien worden.
En ben eerste week daar ook gebleven om te helpen en dat is toch heel mooi dat je dit mee kan maken als puppenkoper.

Ik kan me voorstellen dat dit normaal niet gebeurd .
ja dat is het ook, en als ik iemand goed ken en de honden kennen die persoon ook al, dan mag het van mij best ( niet de hele familie uiteraard hahha)
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik mocht ook een keer "meehelpen". Geweldige ervaring. Was het nestje net na Miep overigens, maar ik vond het super.
De teef kende mij heel goed trouwens, en had geen enkel probleem met mijn aanwezigheid. Dat scheelt wel natuurlijk. Bij Miep mocht ik overigens de eerste avond al bij. Handen wassen, en gewoon kijken en niet voelen.
Saar hebben we inderdaad pas meegenomen toen de pups 4 weken waren.
PHILA
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door PHILA »

Normaal gezien mogen "vreemden" niet bij de geboorte van onze pups zijn - zelfs mijn moeder heb ik er liever niet bij terwijl ze hier "kind aan huis is" en in het verleden zelf enkele nestjes gefokt heeft - maar voor Sietske hebben we een uitzondering gemaakt.

Ze was al heel vertrouwd met Odette en de bevalling verliep heel soepeltjes en Sietske heeft haar Babbe zelf dus geboren zien worden. :cheer:

Ook was Sietske 4 weken geleden aanwezig bij de keizersnede van Phila en dat kwam natuurlijk goed uit met puppen droogwrijven, etc.

Ik moet zeggen dat een "extra handje om te helpen" goed uit komt, maar dat kan alleen iemand zijn die goed met de teef vertrouwd is en weet wat hij/zij kan verwachten. Volgend jaar bij de geboorte van de pups van Isca hopen we weer van Sietske haar "assistentie" gebruik te kunnen maken, maar verder geen anderen bij de geboorte van onze pups. :neenee:
Groetjes, Marian

en natuurlijk de "Veluws Markizaat Markiesjes" & BC Szuka!

Afbeelding

http://www.hetmarkiesje.nl
Nu ook: http://www.webdogs.nl
zoe
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door zoe »

Hier ook geen "vreemde" mensen erbij :neenee:
Is veel te onrustig voor de moeder :wink:
groetjes van Joke
poot van Tender
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

PHILA schreef:Volgend jaar bij de geboorte van de pups van Isca hopen we weer van Sietske haar "assistentie" gebruik te kunnen maken, maar verder geen anderen bij de geboorte van onze pups. :neenee:
Ik ben weer van de partij hoor :ok:

AfbeeldingAfbeelding
fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

een goede vriendin van mij die ook wou gaan fokken heeft bij mij 2 bevallingen meegemaakt, 1 natuurlijk en 1 keizersnee
nou kennen mijn honden haar goed dus dat was geen probleem

ik zou dit toch niet zo snel doen met andere mensen, de teef is relaxter als er geen vreemden bij zijn, maar ik zelf ben ook relaxter :wink:

kijk als ik zeker wist dat het een keizersnee zou worden, zou ik er geen problemen mee hebben dat er iemand bij is, maar de bevalling van de franse bulldog "kan" vrij zwaar zijn, en daar heb ik nog de teef geen onnodige onrust bij nodig
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Sietske* schreef:Ik ben bij de geboorte van Babbe geweest.
Maaarrrrr, ik kende de fokkers van Babbe al voordat er zelfs sprake van was dat ik een pupje bij hen zou kopen. Verder heeft ook meegespeeld dat ik in de toekomst ook met mijn eigen Markiesjes wil fokken (als het allemaal meezit). Het aanwezig zijn bij de geboorte van Babbe was voor mij dus ook een deel voorbereiding voor de toekomst :wink:

Overigens vond ik het een geweldige eer dat ik er bij mocht zijn en was het absoluut een fenomenale ervaring (speelt natuurlijk ook mee dat je weet dat één van die mormeltjes 8 weken later met jou mee naar huis mag).
Hier is het afgelopen weekend ook zo gegaan, ik was bij de geboorte van ons nieuwe pupje. De fokker wist dat ik zelf ook wil gaan fokken dus het was voor mij weer een stukje ervaring opdoen. Ben ook bij de geboorte van hun laatste nestje geweest om te helpen. Daarnaast trainen we 4 dagen in de week bij hun hondenschool en gaan vaak samen naar shows en wedstrijden. Ze helpen mij als ik vragen heb over het fokken, ik pas soms op hun honden/puppies als ze een keer met zijn allen wegmoeten etc. De honden kennen mij en andersom. Dus toch wel een beetje een uitzondering :wink:
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Tamara/Bayko schreef:

Hier is het afgelopen weekend ook zo gegaan, ik was bij de geboorte van ons nieuwe pupje. De fokker wist dat ik zelf ook wil gaan fokken dus het was voor mij weer een stukje ervaring opdoen. Ben ook bij de geboorte van hun laatste nestje geweest om te helpen. Daarnaast trainen we 4 dagen in de week bij hun hondenschool en gaan vaak samen naar shows en wedstrijden. Ze helpen mij als ik vragen heb over het fokken, ik pas soms op hun honden/puppies als ze een keer met zijn allen wegmoeten etc. De honden kennen mij en andersom. Dus toch wel een beetje een uitzondering :wink:
En? zit er een teefje tussen voor je?
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

keizersnede vind ik overigens wel wat anders dan een geboorte zelf. Bij een keizersnede zijn ze onder narcose en hebben ze dus niet door wat er om hen heen gebeurd. Opzich zou ik er dan niet zo`n moeite mee hebben, maar ik zou het ook niet bij iedereen doen en niet teveel mensen.
Afbeelding
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

:mrgreen: Ik mocht erbij zijn toen mijn logé hond voor de 1e x ging bevallen. We hadden dus al een hond van deze fokker en aankomend puppiekoper was ik NIET voor dit nest (dus had ik er 'echt nix mee te maken' - zeg maar). Omdat ik de teef èn heel goed kende (blijft altijd mijn meissie en ik wil haar later een mooie pensioendag geven) èn omdat we toch 2 mnd samen hebben gezwangerd (ik moet nog, zij is dus al bevallen ;-) ) durfde ik het wel aan. De fokster was net verhuisd naar de middle of nowhere, maar wel richting mij, man moest werken. Dus zij zou er alleen voor moeten zorgen. Uiteindelijk heeft ze 's nachts opgebeld dat het zo ging gebeuren, maar ivm stormachtig weer en dat de andere honden ontzettend onrustig waren spraken we af dat ik pas in de ochtend zou komen. Rond 8.30 daar en er waren toen al 7 pups, nr 8 kwam er aan! De teef vond het super dat ze me zag en ik mocht alles bij haar en de pups doen. Vanaf toen heeft ze nog 8 pups neergelegd, in totaal 16 pups gebaard (2 dood bij geboorte) en vooral als de fokster zelf weg was. Het leek wel of ze lekker alleen samen met mij wilde zijn :mrgreen: om de pups neer te leggen.
Omdat het toen de 1e x voor mij was dat ik het mee maakte heb ik eigenlijk nix kunnen doen als erbij zitten, maar de fokster vond dat al voldoende, want de teef deed het super op deze manier.

Naar aanleiding daarvan heb ik ook een 2e x erbij mogen zijn, vanaf het begin. Het was een moeilijk en langzaam begin (andere teef overengs!) met trips naar de DA enz. Maar ook dat kwam op gang en vanaf pup 3 of 4 haalde ik de pups zonder de fokster en ik vond het super, deze teef was wel beschermender t.o.v. haar pups, maar het ging heel goed ondanks dat het een lange en zeer moeilijke bevalling was (voor de teef dan).

De geboorte van mijn eigen Duvel heb ik toenertijd op webcam kunnen volgen en dat was toch ook al heel erg leuk.

Dus, nu op naar de volgende bevallingen :mrgreen:

Oja, weet ook wel van fokkers die zelfs de 1e 2 wk geen bezoek bij de pups laten.... Tja, ik heb kennelijk geluk
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
Amaranthas
Zeer actief
Contacteer:

ik laat standaard de eerste 3 weken geen mensen bij de pups, niet alleen voor ziektes, (alhoewelze die overal vandaan kunnen halen, maar je weet maar nooit wat een eventuele koper met zich meeneemt) maar ook zodat de moeder en de pups tijd en rust genoeg hebben om elkaar te leren kennen, en zodat de moeder even op adem kan komen. Alleen mensen die in huis komen, en mn grootouders die vaak langskomen mogen af en toe ff spieken, maar ook niet te vaak.
Afbeelding
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

Die 2x bij de bevalling had die teef het al een hele nacht moeilijk gehad, zonder dat ik erbij was dus. Met mijn aanwezigheid had het weinig te maken. Waarschijnlijker is dat het een oudere teef was die nog maar maand of 3 à 4 daarvoor naar Ned. was geimporteerd (en dus ook de fokster voor haar 'nieuw' was). Ik heb haar (de teef) dus dan ook vaak in het koeterwaals Italiaans toegesproken. En eenmaal op gang ging het goed, maar ze had wat nauw geboortekanaal (later geconstateerd). De laatste pup wilde er niet komen (fokster was bijna overtuigd dat het baarmoeder moest zijn, ivm lange tijdsduur na de laatste pup). Bleek de volgende dag dat deze laatste pup ruim 2x zo groot was als alle anderen (en had de hele tijd in de weg gelegen), en met groot bedoel ik dus, ruim een 1 kg!! De teef zelf was voor rasstandaarden een 'kleintje' maar de paps was wel 'groot' (normaal). Dus al met al genoeg reden tot een 'moeilijke', maar natuurlijke bevalling. En die xtreem grote pup was al in de baarmoeder overleden.
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Marieke* schreef:
Tamara/Bayko schreef:

Keuze uit 3 :wink:
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Tamara/Bayko schreef:
Marieke* schreef:
Tamara/Bayko schreef:

Keuze uit 3 :wink:
Spannend! Ik heb ze al bekeken op de website ;) Houdt je me op de hoogte?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”